Shoutcast + linux = autostart

Permalänk
Medlem

Shoutcast + linux = autostart

Hejsan jag har en liten fråga!
Då jag är helt ny på Linux sitter med en Debian 7 x64 VPS så behöver jag lite vägledning.

Har ca 5 st Shoutcast instanser som ska kunna autostartas när servern bootar/ rebootar. Det jag gjort fram tills nu är följande script!

vim /etc/init.d/sc1 #!/bin/sh # /etc/init.d/sc1 # # Run the script /home/sc/SHOUTcast/sc_serv exit 0

Denna startar felfritt när jag lägger in den i rc.local, mitt problem är dom andra SHOUTcast instanserna.
Så här ser min RC.LOCAL ut.

#!/bin/sh -e # # rc.local # # This script is executed at the end of each multiuser runlevel. # Make sure that the script will "exit 0" on success or any other # value on error. # # In order to enable or disable this script just change the execution # bits. # # By default this script does nothing. /etc/init.d/sc1 start /etc/init.d/sc2 start /etc/init.d/sc3 start /etc/init.d/sc4 start /etc/init.d/sc5 start exit 0

Bara numer ett startar och det som gör mig funderad är om jag kommenterar ut sc1 så startar sc2 HJÄLP tack jag blir galen snart.

Visa signatur

Stationsansvarig på Pmradio.se
Webbdesigner och Serveransvarig

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikmr:

Hejsan jag har en liten fråga!
Då jag är helt ny på Linux sitter med en Debian 7 x64 VPS så behöver jag lite vägledning.

Har ca 5 st Shoutcast instanser som ska kunna autostartas när servern bootar/ rebootar. Det jag gjort fram tills nu är följande script!

vim /etc/init.d/sc1 #!/bin/sh # /etc/init.d/sc1 # # Run the script /home/sc/SHOUTcast/sc_serv exit 0

Denna startar felfritt när jag lägger in den i rc.local, mitt problem är dom andra SHOUTcast instanserna.
Så här ser min RC.LOCAL ut.

#!/bin/sh -e # # rc.local # # This script is executed at the end of each multiuser runlevel. # Make sure that the script will "exit 0" on success or any other # value on error. # # In order to enable or disable this script just change the execution # bits. # # By default this script does nothing. /etc/init.d/sc1 start /etc/init.d/sc2 start /etc/init.d/sc3 start /etc/init.d/sc4 start /etc/init.d/sc5 start exit 0

Bara numer ett startar och det som gör mig funderad är om jag kommenterar ut sc1 så startar sc2 HJÄLP tack jag blir galen snart.

Hej!

Jag har inte kört Shoutcast själv men den möjlighet är att den startar i ett interaktivt läge. Dvs. när du startar den första instansen så ligger scriptet och väntar på att det ska avslutas. Ett enkelt sätt att starta scriptet på i stället skulle vara detta:

/etc/init.d/sc1 start & /etc/init.d/sc2 start & /etc/init.d/sc3 start & /etc/init.d/sc4 start & /etc/init.d/sc5 start & exit 0

Ytterligare ett alternativ om du vill hålla koll på utskrifter är att göra på detta sättet.

/etc/init.d/sc1 start > /home/username/logs/sc1.log & /etc/init.d/sc2 start > /home/username/logs/sc2.log & /etc/init.d/sc3 start > /home/username/logs/sc3.log & /etc/init.d/sc4 start > /home/username/logs/sc4.log & /etc/init.d/sc5 start > /home/username/logs/sc5.log &

Mvh z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Om du skall köra 5 shoutcasts bör dom ju ha olika konfigurationer och du anger ingen sökväg till konfigurationen och dom bör därför starta med samma konfiguration och därmed samma värden.