Affiliate hemsida behöver ny Serverlösning

Permalänk
Medlem

Affiliate hemsida behöver ny Serverlösning

Hej!

Jag har en Wordpress hemsida där det är tänkt att jag ska få tillgång till olika produktfeeds, som jag sedan ska importera till min egen hemsida. Det är en hel del produkter allt som allt, kanske upp till 1 miljon eller mer.

Jag är på jakt efter en bra serverlösning som inte kostar allt för mycket, men som ändå skulle passa bra för ändamålet nu till början. Just nu så har jag Miss Hostings Ultimate Webbhotellspaket vilket jag och min bror Trodde skulle fungera bra, i och med att "den inte har några gränser", men Ack så fel vi hade. Så fort vi försökte importera vår första produktfeed med 20,000 produkter så överbelastades servern.

Har kikat litegrann på VPS och Dedikerade Servrar, känner ni till någon bra VPS/DS eller en annan slags lösning som skulle fungera bra för vårat ändamål? Det vi behöver är:

* Tillräckligt med lagringsutrymme för att vi ska kunna importera upp till 1 miljon produkter, eller mer.

* Vi har som mål att ha hundratusentals besökare månatligen, men nu i början så blir det självklart inte ens i närheten av detta.

* När jag sitter och håller på i Wordpress så ska upplevelsen vara snabb och inte långsam, som den är nu. Hemsidan i sig ska vara snabb också, så att besökarna inte ska behöva vänta i +5sek för att en ny sida ska laddas.

När det sedan rullar på så kommer vi självklart att välja en bättre serverlösning. Nu till början dock så ser vi helst att den inte är alltför dyr!

Tack!

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är servern som är det stora problemet och inte koden som är dåligt optimerad? På vilket sätt blev sidan överbelastad med nuvarande lösning?

Permalänk
Medlem

Se ovan, kan vara vettigt att ta reda på om det är er kod som är dåligt optimerad först innan ni börjar med inköpen. Eftersom ni inte vet vad ni behöver så vet inte vi det heller, "importera 1 miljon produkter" säger egentligen ingenting. "Tillräckligt med lagringsutrymme för 1 miljon produkter", jaha, och vad är en produkt?

Du måste förklara mer vad det är ni sysslar med och vad ni vill uppnå. Förslagsvis så kan du prova att hosta detta på din egna dator, förutsätter att någon av er har en relativt ny dator, 8GB RAM, snabb disk och 4 kärnor. På så sätt får du i alla fall en fingervisning om vad du behöver (1 kraftfull dedikerad server eller en halv serverpark och lite till?).

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Se ovan, kan vara vettigt att ta reda på om det är er kod som är dåligt optimerad först innan ni börjar med inköpen. Eftersom ni inte vet vad ni behöver så vet inte vi det heller, "importera 1 miljon produkter" säger egentligen ingenting. "Tillräckligt med lagringsutrymme för 1 miljon produkter", jaha, och vad är en produkt?

Du måste förklara mer vad det är ni sysslar med och vad ni vill uppnå. Förslagsvis så kan du prova att hosta detta på din egna dator, förutsätter att någon av er har en relativt ny dator, 8GB RAM, snabb disk och 4 kärnor. På så sätt får du i alla fall en fingervisning om vad du behöver (1 kraftfull dedikerad server eller en halv serverpark och lite till?).

Webbhotellspaketet vi har för tillfället orkade inte med att hantera alla de produkter vi importerade, den var inte skapad för att kunna hantera något så tungt. CPU Usage bl.a. låg på en skyhög nivå och andra påverkades utav detta t.o.m, sade vår Webhost.

Produkterna kommer oftast att vara ett slags klädesplagg. Varje produkt kommer att innehålla 1 Thumbnail bild samt lite information om produkten. När någon klickar på en utav dem produkterna som vi har importerat till vår hemsida, så blir den personen sedan direktlänkad till företaget som säljer produkten. Om personen sedan väljer att köpa produkten så får vi en viss provision för detta. Se www.nuji.com så kan ni se på ett ungefär vad jag menar.

Vi slipper m.a.o att göra inköp, samt att ha ett eget lager genom att gå tillväga på det här sättet.

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

Är det en databas som körs? Om inte så kan det väl vara något att fundera på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Absolut en uppgift för en databas, annars kommer det bli grymt långsamt hur man änn går tillväga. Det måste altså hänga på 2(kanske 3) server maskiner. En som serverar hemsidan, och en som gör skrivningar och läsningar från databasen. (och hälst en tredje cache - frontend server som håller på diverse bilder och populära sökningar osv.)

Permalänk
Medlem

Prova Digital Ocean eller Vultr, de har servrar med olika spec som kostar per timme, det är alltså billigt att testa att sätta upp och riva ner om ni vill prova en annan storlek.
Annars så finns svenska motsvarigheter, typ CityCloud som dock är betydligt dyrare.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Ipeer är också en leverantör som kan skräddarsy något åt er. Lite dyrare men fungerar.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srekcolcews:

Webbhotellspaketet vi har för tillfället orkade inte med att hantera alla de produkter vi importerade, den var inte skapad för att kunna hantera något så tungt. CPU Usage bl.a. låg på en skyhög nivå och andra påverkades utav detta t.o.m, sade vår Webhost.

Produkterna kommer oftast att vara ett slags klädesplagg. Varje produkt kommer att innehålla 1 Thumbnail bild samt lite information om produkten. När någon klickar på en utav dem produkterna som vi har importerat till vår hemsida, så blir den personen sedan direktlänkad till företaget som säljer produkten. Om personen sedan väljer att köpa produkten så får vi en viss provision för detta. Se www.nuji.com så kan ni se på ett ungefär vad jag menar.

Vi slipper m.a.o att göra inköp, samt att ha ett eget lager genom att gå tillväga på det här sättet.

Nu pratade jag inte om er produktidé, vi behöver er tekniska uppsättning för att veta vad man ska rekommendera.

Skrivet av tomle:

Prova Digital Ocean eller Vultr, de har servrar med olika spec som kostar per timme, det är alltså billigt att testa att sätta upp och riva ner om ni vill prova en annan storlek.
Annars så finns svenska motsvarigheter, typ CityCloud som dock är betydligt dyrare.

Skrivet av Donkey:

Ipeer är också en leverantör som kan skräddarsy något åt er. Lite dyrare men fungerar.

Som ovanstående så rekommenderar även jag att ni provar att köra en "skalbar" VPS under en tid för att ta reda på hur mycket kraft ni behöver för att sedan utvärdera (om ni inte kan testa på egna dedikerade maskiner). Förslagsvis provar ni med https://www.citycloud.se eller http://www.ipeer.se/ som är på svenska med lätt administration, för att komma fram till något vettigt innan ni väljer en slutgiltig host utefter pris och prestanda.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Är en total nybörjare vad gäller allt som har med servrar att göra. Det är först nu jag har börjat bli lite insatt i "servervärlden".

Jag kommer troligtvis redan idag att välja en VPS, så att jag kan testa mig fram och få en bild av hur mycket kraft jag verkligen kommer att behöva för att kunna göra detta och åstadkomma mina mål. Jag får helt enkelt byta upp mig till en bättre serverlösning med tiden, och till att börja med nöja mig med bara ett visst antal produkter på hemsidan.

VPS:en jag kollar på just nu har följande spec:

2 vCPU
RAM 4 GB
Diskutrymme 60 GB
Trafik 2 TB
Uppkoppling 100 Mbit

Dum fråga kanske, men hur många produkter på ett ungefär bör man kunna lagra på en sådan här VPS tror ni, och kommer denna troligtvis att fungera bra för oss nu i början?

Tackar och bockar för alla svar. Uppskattar all sorts hjälp och tips!

Ni får ursäkta mig för alla dumma frågor jag ställer er men som sagt, jag är en nybörjare vad gäller detta så det är svårt att uttrycka sig korrekt!

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem
Skrivet av srekcolcews:

Dum fråga kanske, men hur många produkter på ett ungefär bör man kunna lagra på en sådan här VPS tror ni, och kommer denna troligtvis att fungera bra för oss nu i början?
Tackar och bockar för alla svar. Uppskattar all sorts hjälp och tips!
Ni får ursäkta mig för alla dumma frågor jag ställer er men som sagt, jag är en nybörjare vad gäller detta så det är svårt att uttrycka sig korrekt!

Du har fortfarande inte gett oss någon information om hur siten fungerar. Därför kan ingen av oss ge någon fingervisning om vad du egentligen behöver. Är siten korkat programmerad kommer inte ens världens snabbaste server hjälpa.
Använder du en databas? Vilken? Vilken version? Vilka tabellformat används? Hur är dessa strukturerade Hur mycket data är "en produkt"? Sparas allt som individuella filer, i så fall så är det viktigt vilket filsystem som används och eventuellt även biblioteksstrukturen osv. Hur är apache(?) och databasen tunade?

Ja, du ser. Det är många frågor innan vi kan ge några hjälpande tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Du har fortfarande inte gett oss någon information om hur siten fungerar. Därför kan ingen av oss ge någon fingervisning om vad du egentligen behöver. Är siten korkat programmerad kommer inte ens världens snabbaste server hjälpa.
Använder du en databas? Vilken? Vilken version? Vilka tabellformat används? Hur är dessa strukturerade Hur mycket data är "en produkt"? Sparas allt som individuella filer, i så fall så är det viktigt vilket filsystem som används och eventuellt även biblioteksstrukturen osv. Hur är apache(?) och databasen tunade?

Ja, du ser. Det är många frågor innan vi kan ge några hjälpande tips.

Jag använder som sagt Wordpress och temat jag använder har fått riktigt bra betyg och de plugins jag använder har ingen klagat på heller, de är alla kodade av erkända utvecklare. Har själv inte kodat någonting i redigeraren då allt jag har velat ha på hemsidan har kunnat fixas genom plugins och allmänna inställningar, så Nej hemsidan är inte korkat programmerad.

Gick in i cPanelen och klickade på phpMyAdmin, jag ser där att det finns en MySQL Databas som körs. Jag har själv inte skapat denna Databas utan den har skapats automatiskt verkar det som. Har heller inte varit inne och ändrat någonting i denna.

Databas-Server information:

Server: Localhost via UNIX socket
Servertyp: MySQL
Serverversion: 5.5.41-cll-lve - MySQL Community Server (GPL)

När jag klickar på "Databaser" kommer det upp 31st tabeller. Kolla bild, finns lite annan information bredvid tabellerna som kanske svarar på någon av dina frågor: http://i.imgur.com/sUiS0Dg.png

Det verkar som att det är rätt strukturerat när man går in och kollar i tabellerna, bilder, "posts" osv ligger i sin respektive tabell.

Har ingen aning om hur man kollar upp hur mycket Data det är på en produkt, då bildstorlekar, produktbeskrivningar osv varierar på varje produkt.

Men jag ska som sagt troligtvis köpa en VPS redan idag så jag får helt enkelt testa mig fram, förmodligen kommer denna VPS att lösa mina bekymmer då den har betydligt bättre prestanda jämfört med Webhotellet som jag har nu.

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem
Skrivet av srekcolcews:

Men jag ska som sagt troligtvis köpa en VPS redan idag så jag får helt enkelt testa mig fram, förmodligen kommer denna VPS att lösa mina bekymmer då den har betydligt bättre prestanda jämfört med Webhotellet som jag har nu.

Det du kan göra för att se vilken kapacitet som kan behövas är att installera Virtualbox på din dator och sen ändra minne och CPU tills det känns bra. Men det förutsäger ju att din dator är tillräckligt snabb/osv för detta.

Även om dina plugins är gjorda av erkända programmerare så kanske dom inte alls är gjorda för de produktvolymer som du är ute efter (miljontals).
Men eftersom du är i uppstartningsskedet så antar jag att du är tvungen att experimentera dig fram då pengar förmodligen inte finns till att hyra in någon som kan allt detta. Men det är någonting du troligtvis kommer behöva göra OM din sida blir populär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det du kan göra för att se vilken kapacitet som kan behövas är att installera Virtualbox på din dator och sen ändra minne och CPU tills det känns bra. Men det förutsäger ju att din dator är tillräckligt snabb/osv för detta.

Även om dina plugins är gjorda av erkända programmerare så kanske dom inte alls är gjorda för de produktvolymer som du är ute efter (miljontals).
Men eftersom du är i uppstartningsskedet så antar jag att du är tvungen att experimentera dig fram då pengar förmodligen inte finns till att hyra in någon som kan allt detta. Men det är någonting du troligtvis kommer behöva göra OM din sida blir populär.

Det har du alldeles rätt i. Ska göra en djupdykning vad gäller de plugins jag har installerade och kolla om dem verkligen kommer att fungera bra sen. Kommer definitivt att hyra in någon om sidan blir populär, som hjälper mig med sådant här!

Tack ska du ha för hjälpen!

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem
Skrivet av srekcolcews:

Det har du alldeles rätt i. Ska göra en djupdykning vad gäller de plugins jag har installerade och kolla om dem verkligen kommer att fungera bra sen. Kommer definitivt att hyra in någon om sidan blir populär, som hjälper mig med sådant här!

Tack ska du ha för hjälpen!

Slog mig nu, men du inser att med en VPS så är det ni själva som står för uppbyggnaden av denna? Dvs. från scratch med vanlig linuxdist.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Har du kollat på https://aws.amazon.com/ ? Du borde kunna komma igång rätt så fort med deras CloudFormation tjänst. Sen så lär ni behöva göra lite mer optimeringar om ni ska nå flera hundra besökare per månad, men det kommer gälla oavsett vad ni kör på nu..

Permalänk
Medlem

Kan du länka dina plugin?

det är inte så att bara för att CMS är wordpress, så hämtar dina plugin allt i realtid ifrån andra sajter och bygger PHP i realtid?

utan att veta för mycket så för att hosta 1miljon+ bilder + generera thumbs, så hade jag satt upp ett frontend kluster för att hantera genererande av begärda sidor, en SQL server i botten(HA klustrad för säkerhetsskull) Samt riktig lagring, typ SAN med Flash diskar.

men det kanske räcker med en Dedikerad enkel maskin? du måste speca mera info.

AWS och Azure har allt man behöver om du vill betala för det. I uppstartsfasen så hade jag dock kört maskiner inhouse för att bedöma kraven

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Satsa på någon lösning likt citycloud, där man kan skala upp minne, cpu osv efter behov. Det känns dock som om det behövs experthjälp när det är en miljon produkter med bilder. Någom lösning med ett frontend + backend samt anpassningar av databas/websida.