Visa oss din server!

Permalänk

Visa oss din server!

Tja.

Vad är ett server forum utan ordentliga bilder och spec egentligen?

OBS! Inga datorhörnor eller vardagsrum mm utan endast bilder på servrar och 19" rack och hårdvaran där vid. även bilder på samlingar är tillåtna.

Börjar med lite av vad jag har samlat på mig.
Ska dock fixa till det lite,. Ser för jävligt ut plus att jag väntar på fibern ska anslutas (har tomma rör in)

19" halvhöjd golvrack.
Har satt dit 4 små hjul så det är lättare att flytta runt det.

Överst sitter en 2U 32 portars patchpanel
Bakom patchpanelen på baksidan sitter det även en 8p kwm switch 2 st utgånger för användare. (används dock ej för stunden)
Där under sitter det en 2U rackhylla som modem, router och cat5 extender huserar.
När där under sitter det en 24P switch (ska bytas ut i framtiden, när jag får fiber) för routen klarar inte mer.

Sen så sitter min 4U chassi.
Spec.
4Gb (2x2GB)DDR2 PC6400 Corsair XMS2
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz AM2+ Black Edition @ 3,6Ghz
Asus M4N78-AM sAM3
Noname 350W nätagg (sitter numera ett
Be quiet! Dark Power Pro 450W, First Class istället.)

Sata diskarna sitter i ett coolermaster 4st 3,5" som tar 3 st 5,25" bay.
500Gb Seagate Pata
500Gb Seagate Sata2
500Gb Seagate Sata2
320Gb Seagate Sata2
2000Gb Seagate Sata2

Under så står min UPS 500Va.
Där under står min externa batteriback upp på ca 2000kVa.

Värme problem på modemet till höger. Routen i mitten och cat5 extenden till vänster.

2 st skåp fulla med datorprylar och kabalge. dock inga wow grejror precis.

Lite gamla datorer och chassin även lite alu plåtar och plexi står vid sidan om.

Mer chassin och kablage mm

än till dator. shuttle som skulle moddas som uteblev varm P4 2,6ghz om jag minns rätt

2 st skrivare var av den högra används mest.

router
Gammalt chassi
och under står en trasig UPS.

Har även 2 st Ups'er stående i garaget.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag är en sån som har mina maskiner i en av serverhallarna på jobbet, jag som ansvarar för hallarna och servermiljön som sådan och har mina egna små labbgrejer där. Mest Sun och IBM-prylar för det jobbar jag så lite med.

Håller på att avveckla de andra hallarna för att flytta in det mesta som inte är strategiskt utplacerade hit. Och det betyder att det växer ganska mycket.

Såhär såg det ut för ett år sedan, är tror jag 5st till rack nu och ett emc-skåp till SANet. Får återkomma med modernare bilder senare kanske.

Sun-maskinen är där min lilla leksak som jag nyligen lånat ut till vacum här på forumet.

Mycke dell-maskiner, mest Poweredge 1950 och 2950. Bilderna är tagna precis när nya R-serien släpptes och nu är dessa servrar på avveckling för nyare hårdvara som ser lite "fränare ut".

En av mina leksaker också som inte är jobbrelaterat utan mer för att lära mig IBM Power och IBM AIX.

Lite andra typer av servrar också.

Har börjat dyka upp ett tiotal sådana hära dellservrar också. Dessa bilder är lite nyare än de andra och fanns inte i racken för ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Text o bilder

Bra porr där asså

Permalänk
Medlem

Mjo då det var serverporr det Tyvärr får jag leka med mina små tower baserade servrar i köket.

Permalänk
Medlem

Skötte bla om detta en gång i tiden.
Index of /servers
Funplanet - Inte en dd sekund / .com's servrar.

Permalänk
Medlem

Här är min lilla server som jag har köpt för att kunna leka runt lite, den är inte i ett rack utan den ligger under sängen men jag fick den billigt på e-bay och jag är nöjd med den för det priset som jag fick den för.

Permalänk
Medlem

Antec NSK4480
Asus A8N SLI-deluxe
AMD Athlon64 3200+
2GB DDR2
IntelPRO1000

Fildump, HTPC, webserver osv. osv. alltiallogrej :>

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Antec NSK4480
Asus A8N SLI-deluxe
AMD Athlon64 3200+
2GB DDR2
IntelPRO1000

Fildump, HTPC, webserver osv. osv. alltiallogrej :>

Ett bra grafikkort? =D
Inte jobbigt med fläkten?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Temporär placering på en matta.

HP DL380 G5
2x Xeon 5160 3 Ghz
8x 1024 MB DDR2 667 Mhz
4x 36.6 GB 15k RPM

Jag kör VMware ESXi på den med bland annat pfSense och Win2008 R2.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Skrivet av kik:

Temporär placering på en matta.

http://www.onionen.se/pub/kik/serv.jpg

HP DL380 G5
2x Xeon 5160 3 Ghz
8x 1024 MB DDR2 667 Mhz
4x 36.6 GB 15k RPM

Jag kör VMware ESXi på den med bland annat pfSense och Win2008 R2.

Nice! Skulle vilja ha något liknande, vad är din burk värd ungefär?
Behöver du så mycket prestanda eller blir mycket över?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Nice! Skulle vilja ha något liknande, vad är din burk värd ungefär?
Behöver du så mycket prestanda eller blir mycket över?

Om man kollar på ebay så är den värd runt 18000kr.
Jag behöver inte den prestandan egentligen men jag kör WCG på Windowsmaskinen så processorerna används till 100% 24/7. Den drar ungefär 340W i load.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Skrivet av Sidde:

text o bilder

lol det ser ut som serverhallen på bitsec i uppsala

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem

ojojoj, här var det fina grejer iaf! jag återkommer med lite bilder på mina prylar när jag är hemma/orkar styra bilder.

Permalänk
Medlem

suck, fått ett lite mindre problem med min tänkta lösning utav ett lackrack, lite nätverk och 3st u2 chassin varav 2st med skenor. då det kommer krävas något fasligt mycket moddade för att antingen med lr utan skenorna så kommer det dock inte några "helhets" bilder
för vad är oddsen att de där stackars spånbenen på ett lackbord orkar bära upp vikten utav 3st u2 chassin fyllda med en massa eyecandy (om man nu inte börjar nedifrån och går uppåt, men det ser bara dumt ut, och kommer vara omöjligt att komma åt burkarna ju längre ner de ligger)?

orkade bara dra upp en av servrarna igår, slänger upp en bild på den när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ett bra grafikkort? =D
Inte jobbigt med fläkten?

Lite sent svar men vafan bra och bra, ett x800 så visst är det för bra för att sitta där i. Problemet är att PCI slottarna tog slut och det var det enda som fanns hemma fläkten låter i princip 0, inställd på lägsta hastighet så annat överröstar i alla fall ^^

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Typ så fast liiite mer invecklat och en jävlans massa mer kablar än vad jag ritat ut men så är det kopplat i grova drag.

Updaterat och försökt få till det lite bättre dragning i chassit.
Letar efter en effektivare patchpanel så därför ett par uttag hänger jämte.

Sen så kräver modem, rojjter, kvm switch, ljud (till min arbetsplats över tp kabel) och sånt bås special dragningar så går inte få det superB alltid. lite dumt rack då det inte finns fästpunkter på sidan och att det bara är ca 55cm djupt Dumma UPS som tar lite plats. dock klarar den hålla runt en 45min uptime med allt som sitter i racket just nu (skrivarna är ej ansnslutna till Ups'en)

Har även en special gjord tp kabel som skickar vga signal till en skärm i huset (bilden omvandlas ej utan skickas som grafikkortet ger ut) så bilden på skärmen blir lite skugg effekt ca 1cm åt sidan men inget man hänger läpp över då jag slipper mer utrustning.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsman:

suck, fått ett lite mindre problem med min tänkta lösning utav ett lackrack, lite nätverk och 3st u2 chassin varav 2st med skenor. då det kommer krävas något fasligt mycket moddade för att antingen med lr utan skenorna så kommer det dock inte några "helhets" bilder
för vad är oddsen att de där stackars spånbenen på ett lackbord orkar bära upp vikten utav 3st u2 chassin fyllda med en massa eyecandy (om man nu inte börjar nedifrån och går uppåt, men det ser bara dumt ut, och kommer vara omöjligt att komma åt burkarna ju längre ner de ligger)?

orkade bara dra upp en av servrarna igår, slänger upp en bild på den när jag kommer hem!

Byggde nyligen ihop två stycken lackrack till en kompis. I det ena sitter en 2U och en 4U och det är väldigt stadigt. Tyvärr har han inte skickat bilderna än...

Men ungefär så här:
Varje server vilar på 3 st träreglar (runt 25x45 mm) som sitter ihopskruvade som ett H sett ovanfrån. H:ets långa sidor är det som egentligen bär vikten, de går längs undersidan på chassit. Drog stadiga M10-bultar genom benet och regeln (alltså fyra per plan) och det verkar duga.

Nackdelen är att du får bestämma dig på förhand hur många U varje plan ska klara, men såå ofta bygger man ju inte om..

Permalänk

Min lilla filserver, Zaphod, det "intressanta" är väll 2 stycken 1 TB diskar till "rpool" (OS, mirror) och 8 stycken 1.5 TB diskar till "tank" (lagring, raidz2).
Frammifrån (där den bodde innan jag flyttade, nu ligger den ovanpå ett par garderober):

Överdelen av chassit, vi ser fyra diskar som hör till tank, de två under är rpool och längst ner skymtar vi de sista fyra tank-diskarna:

Inget bra foto direkt men de fyra sista diskarna skymtas, samt 750 watts Corsair nätaggregatet (så att jag ska kunna driva minst åtta stycken diskar till samt annan uppgradering i framtiden):

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Byggde nyligen ihop två stycken lackrack till en kompis. I det ena sitter en 2U och en 4U och det är väldigt stadigt. Tyvärr har han inte skickat bilderna än...

Men ungefär så här:
Varje server vilar på 3 st träreglar (runt 25x45 mm) som sitter ihopskruvade som ett H sett ovanfrån. H:ets långa sidor är det som egentligen bär vikten, de går längs undersidan på chassit. Drog stadiga M10-bultar genom benet och regeln (alltså fyra per plan) och det verkar duga.

Nackdelen är att du får bestämma dig på förhand hur många U varje plan ska klara, men såå ofta bygger man ju inte om..

det är väll en tänkbar lösning. dock vill jag ju ha "framtidssäkert". de två U2 enheterna som har skenor kommer inte vara några problem, enda jag behöver göra på dem är att borra några hål och fästa med rejäla skruvar/muttrar. det jag tänkte var att den utan skena får ligga övert på racket så det inte ligger någon vikt på chassit så man kan dra ut den "smidigt" vid behov. och jag har såklart glömt/inte orkat koppla mobilen till datorn för o slänga upp bilderna heller (hmm kanske kan ladda upp den via wlanet...)

edit: verkar som jag har misplacerat bilden som jag tänkte visa...får ta om den hemma. men här kommer det lite annat istället

antar att kommunen köpte in lite kraftfullare hårdvara då det stog "migrerad till vmware" på nästan alla servrar som ligger i vagnarna

Permalänk

ajsman: Ska 19" servrarna slängas? synd på slöseriet isf. hoppas du fick med dig några hem iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

ajsman: Ska 19" servrarna slängas? synd på slöseriet isf. hoppas du fick med dig några hem iaf.

fick med mig 2st "maxade" av allt det där. var några andra som "jobbar" här som fick med sig några hem oxo, men resten slängdes. bör nämnas att vagnbilderna är ifrån förra sommaren.

var 2st 2x2ghz (tror jag det var, kanske var 2x1ghz), 2gb minne styck, ~80x4(5)gb scsi2
var oxo ifrån den där högen jag fick med mig _alla_ intel pro 1000 mt korten jag nu äger
har en heldel reserv minnen till mina servrar hemma oxo

Permalänk

Men då var det ju inte helt fel isf.. fast ett jävlans väsen servrar för spec när fläktarna börjar bli till åren full patte hela tiden 24/7

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsman:

antar att kommunen köpte in lite kraftfullare hårdvara då det stog "migrerad till vmware" på nästan alla servrar som ligger i vagnarna

Ser ut att vara Poweredge 2850, antar att de inte bara byter ut till kraftfullare, utan också skaffar nytt då garantin på 2850 gått ut. Då jag jobbar med just att ansvara för serverhallarna och serverhårdvaran/mjukvaran på en kommun så har vi gjort exakt samma sak.
Migrerat in stora delar till vmware, och gjort oss av med alla Poweredge 1850/2850 och är i full gång med att avveckla alla 1950 och 2950. Finns några här på forumet som dragit den fina lotten att hämta x antal ton servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsman:

fick med mig 2st "maxade" av allt det där. var några andra som "jobbar" här som fick med sig några hem oxo, men resten slängdes. bör nämnas att vagnbilderna är ifrån förra sommaren.

var 2st 2x2ghz (tror jag det var, kanske var 2x1ghz), 2gb minne styck, ~80x4(5)gb scsi2
var oxo ifrån den där högen jag fick med mig _alla_ intel pro 1000 mt korten jag nu äger
har en heldel reserv minnen till mina servrar hemma oxo

I en 2850 är en vanligare conf:
1 eller 2x 2.8GHz Xeon single core 64bit brukar vara den vanligare konfigen på poweredge 2850. Med 2-4GB RAM. 1Gb-minnespinnar, är 6st platser. Samt 5st 76GB scsi-sca-diskar på ett perc4-kort.
Man kan naturligtvis köpa annorlunda konfigs också

edit: Såg kanske fel ser jag, om det är poweredge 2650 vilket det verkar vara så är det klart sämre maskiner, scary att de haft 2650 så länge i drift dock. Men då är det inte 64bits-prylar och säkert kanske 2.4GHz-maskiner och mer sannolikt 2gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

I en 2850 är en vanligare conf:
1 eller 2x 2.8GHz Xeon single core 64bit brukar vara den vanligare konfigen på poweredge 2850. Med 2-4GB RAM. 1Gb-minnespinnar, är 6st platser. Samt 5st 76GB scsi-sca-diskar på ett perc4-kort.
Man kan naturligtvis köpa annorlunda konfigs också

edit: Såg kanske fel ser jag, om det är poweredge 2650 vilket det verkar vara så är det klart sämre maskiner, scary att de haft 2650 så länge i drift dock. Men då är det inte 64bits-prylar och säkert kanske 2.4GHz-maskiner och mer sannolikt 2gb ram.

nu ska du få bli mörkrädd, det är 2550 och 2650 modeller, skulle ju blivit blöt i byxan om det var xeon cpu's i de som jag drog hem

och fullmoon, det är såklart jag hellre ser att det blir nya ägare än att saker slängs. kommer definitivt hojta till här på sweclockers om det kommer in mer skrot än vad jag orkar bära hem
edit: jo burkarna låter ganska fint, gissa varför de ligger under trappan icke anslutna med min gammla trötta webserver för? och elräkningen usch, vill inte ens tänka tanken av hur högt den skulle stiga om de där var i drift

Permalänk
Medlem

Jag har helt ärligt aldrig förstått vitsen med att göra sig av med servrar som garantin gått ut på. Har en arbetsgivare som kör precis lika dant.

Jag brukar tacka och ta emot och använda dem till mina egna fritidsprojekt. Förstår inte vitsen med att betala dyra pengar för att ha en HP, Dell, Sun eller vad det nu kan vara tekniker som springer ut och byter delar när något pajat och allt som oftast pajar nästa del strax efter man bytt den första.

Min princip har hela tiden varit att alltid ha ett par stycken servrar på lager så pajar någon server är det bara dumpa den i första bästa container, flytta disken, kablera upp och racka in på samma ställe. Det behöver man inte ha något dyrt service avtal för, det kan man be städaren göra om det skulle ställas på sin spets.

Permalänk
Medlem

Kul o se att folk även om sent migrerat physical till virtual , men det roliga börjar när folk blir kloka på licenskostnaderna att ha en Windows server i ett stort cluster. ^^.

Windows licens calculator : http://www.microsoft.com/windowsserver2008/en/us/hyperv-calcu...
Lovar att återkomma med bilder från mitt rack i hemmet.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Jag har helt ärligt aldrig förstått vitsen med att göra sig av med servrar som garantin gått ut på. Har en arbetsgivare som kör precis lika dant.

Jag brukar tacka och ta emot och använda dem till mina egna fritidsprojekt. Förstår inte vitsen med att betala dyra pengar för att ha en HP, Dell, Sun eller vad det nu kan vara tekniker som springer ut och byter delar när något pajat och allt som oftast pajar nästa del strax efter man bytt den första.

Min princip har hela tiden varit att alltid ha ett par stycken servrar på lager så pajar någon server är det bara dumpa den i första bästa container, flytta disken, kablera upp och racka in på samma ställe. Det behöver man inte ha något dyrt service avtal för, det kan man be städaren göra om det skulle ställas på sin spets.

förstår helt och hållet hur du tänker, men man måste se det från båda sidorna oxo. företagen har väll policies etc hur hårdvaran ska hanteras efter garantin går ut. man får väll bara tacka och ta imot då man får ta imot servrar med ojämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Jag har helt ärligt aldrig förstått vitsen med att göra sig av med servrar som garantin gått ut på. Har en arbetsgivare som kör precis lika dant.

Jag brukar tacka och ta emot och använda dem till mina egna fritidsprojekt. Förstår inte vitsen med att betala dyra pengar för att ha en HP, Dell, Sun eller vad det nu kan vara tekniker som springer ut och byter delar när något pajat och allt som oftast pajar nästa del strax efter man bytt den första.

Min princip har hela tiden varit att alltid ha ett par stycken servrar på lager så pajar någon server är det bara dumpa den i första bästa container, flytta disken, kablera upp och racka in på samma ställe. Det behöver man inte ha något dyrt service avtal för, det kan man be städaren göra om det skulle ställas på sin spets.

Jag invänder mig helt mot dina argument faktiskt. Jag ansvarar för en servermiljö med x antal hundra servrar och 5st serverhallar, både hårdvarumässigt och operativsystemmässigt. Jag köper in alla våra servrar och bestämmer också vilka som ska avvecklas.

Anledningen varför jag inte vill ha gammal hårdvara är att hålla lager på hur gamla delar som helst är att det är oekonomiskt tidsmässigt. En server med garanti från 3-5 år håller också samma livslängd som mjukvaran på den. Och efter 3-5 år så bör du byta din mjukvaruplattform ändå, och återanvända dessa då, med låg möjlighet för konsolidering och opålitlig hårdvara, kostar helt enkelt mer.

Hårdvara är inte dyrt, de stora pengarna läggs på tid för implementation/installation, underhåll och licenser. Så jag ser faktiskt ingen anledning varför man ska sitta med gammalt skräp som leder till mer arbete.

Att minska arbetstiden av att byta komponenter, logistik på gamla delar osv. gör att man kan istället ha en driftsäker miljö med nya prylar, för samma pengar. I en tid när de flesta organisationer virtualliserar sin miljö, så är klustren ännu viktigare att hålla fräsha för att minska nertid.

Av personlig erfarenhet har jag sett att de som hamstrar på gamla prylar är också de som inte heller har så bra koll på ekonomin, för man ser inte hela bilden av arbetstid och vart kostnaderna faktiskt går.

Permalänk
Medlem

Jag har inte sagt att man ska samla på sig massa skräp.

Det jag ställde mig emot var att ha en fast avvecklingstid på tex. 3 år som många större företag använder.

Jag säger inte heller att man ska sitta och lagerhålla en massa komponenter. Jag brukar tillämpa principen att behöver man 10 servrar så köper jag 12-13 stycken och har 3 på hyllan istället. När man avveckat dom kan man börja titta på att köpa in en ny batch och då finns det ofta andra miljöer som inte är lika krävnade som kan använda den gamla hårdvaran, tex. utvecklingsmiljöer och liknande.

Undviker man dessutom sunkig M$ mjukvara brukar man inte ens behöva installera om maskinerna när man flyttar hårdvaruplatform.

Jag köper också helt ditt argument att hårdvara inte är dyrt, just därför det sällan är några problem att eska pengar för ett par burkar extra.

De efterfarenheter jag haft av framför allt HPs service är att det är mer tidsödande att hålla på reklamera grejer än att bara slänga och köpa nytt när det går sönder. Speciellt när alla de maskiner jag (bland flera) administrerar kör linux (just nu är runt 200st) och alla serviceställen förutsätter att man kör Windows och vill ha debug loggar från olika ställen i Windows, annars vill de inte hjälpa till.