Dags för en update tror jag.
Har kastat ut BBB´s fruktansvärda skräp dom kallar gateway, gick å dog som så många andra.
Och då jag knappt nyttjar ip-telefonin och den dessutom ingår i hyran så tänkte jag att det inte spelar någon roll om jag har den eller inte.
Sen köpte jag en komplett burk, för att ha som filserver, men dagen innan jag tänkt köpa diskar så svämmade varenda diskfabrik över så helt plötsligt var mina tilltänkta diskar en tusenlapp dyrare, så nu väntar jag på att priserna ska gå ner, är fruktansvärt less på att ha begränsat lagringsutrymme på min stationära, vilken måste vara påslagen 24/7 för att jag ska ha åtkomst.
Sen av en händelse så avvecklade en polare sin filserver till förmån för en nas så jag köpte hela burken minus diskar, den var lite kraftfullare så jag ställde min som ny firewall istället, en rätt ordentlig uppgradering från den gamla VIA-maskinen jag hade tidigare. Märker inte mycket skillnad förutom att webgui't är bra mycket rappare.
Samma lådor till båda burkarna nu, ny skärm, bytte plats på lagerhylla och burkhylla så jag slapp den onödigt långa kabeldragningen. Och nu slipper jag klättra förbi alla prylar för att snabbt komma åt burkarna.

Än en gång är det ett iPhone-foto med dålig belysning, men det är min lott här i livet.
Före:
Under montering:
Efter:
Diagram:
Jag har dessutom äntligen tagit steget från att köra Windows 7 på min server till att köra Freebsd 9.
Allt fungerar så mycket bättre nu, websiten är mycket rappare på att ladda innehåll, stabiliteten i överlag är bättre och jag börjar sakteliga lära mig att rota runt i Freebsd.
Ett av målen med operativsystemsbyte var att lära mig något annat än Windows, jag skäms lite över att inte ens ha grundläggande Linuxkunskaper.

Det enda riktiga problemet jag har med Freebsd är att jag inte fått igång mitt 1-Wire nät, men jag börjar misstänka att skulden faktiskt ligger på min serie-adapter, så jag har beställt en USB-adapter, får se vad som händer.