Bästa settings i DxTory?

Permalänk

Bästa settings i DxTory?

Hello,

Håller på och spelar in BF3 med DxTory.

Det funkar rätt bra. Bara ca 5-10 sämre FPS vid rec.

Mina filer blir dock sjukt stora (3 min film = 11gb)
Och det är därför ja också tror att allt kraschar efter ett tag.

Då recar jag i 1280x720, 60 fps.

Anledningen till att ja kör 60 fps, är att ja vill göra en slowmo-film (som tex denna: http://youtu.be/iwJYD00kV7E )

Codecs, compression osv, har ja inte ställt in något. Vad borde man ha?

Undrar också, kommer den write:a 60 fps till filen hela tiden, eller kan den tappa massa frames, så att ja inte kan få slowmo i slutändan?
(Har tyvärr inget videoredigeringsprogram på just denna data, så jag kan bara spela upp den i windows media player = bara vanlig speed, inte slow-mo)
Jag kan heller inte spela upp filmfilen i VLC, vilket känns lite konstigt.

Permalänk
Medlem

Jag har bara labbat med dxtory i någon timme men. Iallafall, när du trycker igång inspelning visas en till fpsmätare, nämligen fpsen som du skriver film med. Du vill labba med inställningarna tills du ser en konstant skriv-fps där. Då vet du att filmen inte hoppar och har sig utan blir som du vill ha den. Det beror ju mest på hdd write speed vad man kan ha. Med dina diskar lär det inte bli problem, kanske om du skriver till barracudan med 1080p och 60 fps.

Om du inte kommer upp i rätt hastigheter kan du också testa köra rawcap som output och lägga till två eller fler diskar för skrivning. Sen kör du rawcaconv för att sätta ihop skiten. Testa kör med dxtorys egna codec och spela upp med windows media player när du sett till att skriv-fpsen varit rätt. Mer än så har jag inte koll på.

Permalänk

Tack.

Som det är nu hoppar write-FPS rätt mycket. (i 1280x720, 60 fps till barracudan)
Får skruva ner någonstans antar jag, alternativt skriva till SSDn och flytta över...

Permalänk
Medlem

Har precis börjat labba lite med Dxtory. Siktar också på att spela in 720p i 60 FPS men måste använda medium för att det skall fungera tillfredsställande. Då fungerar det riktigt bra visserligen, men bilden blir ju något oskarp.
Testat Rawcap (två diskar med 90+85 MB/sec) och där fungerar det utmärkt att använda High, men när jag väl "fogat samman" filerna blir dessa obrukbara, väldigt många frames som förloras och allt bara hackar och fryser.

Att filerna blir stora är förmodligen ett problem ja, men tyvärr så sänker ju compression prestandan en hel del (om man inte har en rejäl processor).

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Har precis börjat labba lite med Dxtory. Siktar också på att spela in 720p i 60 FPS men måste använda medium för att det skall fungera tillfredsställande. Då fungerar det riktigt bra visserligen, men bilden blir ju något oskarp.
Testat Rawcap (två diskar med 90+85 MB/sec) och där fungerar det utmärkt att använda High, men när jag väl "fogat samman" filerna blir dessa obrukbara, väldigt många frames som förloras och allt bara hackar och fryser.

Att filerna blir stora är förmodligen ett problem ja, men tyvärr så sänker ju compression prestandan en hel del (om man inte har en rejäl processor).

"Medium" som i "Medium" på grafikinställningarna inne i BF3?

Ja, compression har jag hört ska vara kasst även kvalitetsmässigt sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

"Medium" som i "Medium" på grafikinställningarna inne i BF3?

Ja, compression har jag hört ska vara kasst även kvalitetsmässigt sen.

Njae, det har inte så mycket med det att göra tror jag, men jag kör faktiskt det ändå för att säkerställa mig om en så stabil, och hög fps som möjligt.

Menar i Dxtory, om du trycker på pennan bredvid där du väljer codec (dxtory video codec).

Edit: Har testat Lagarith Lossless Codec nu och den sänker FPs:en lite extra, men samtidigt så kan man spela in i högre kvalitet. Testa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Edit: Har testat Lagarith Lossless Codec nu och den sänker FPs:en lite extra, men samtidigt så kan man spela in i högre kvalitet. Testa den.

Tack för denna! Ställer jag in 50% skalning i DxTory så blir mina inspelningar både bra kvalité och relativt små(7:15 = 6,55GB). Känner att man inte behöver spela in i 1080p, just nu vill jag mest se vad jag kan göra annorlunda men sen kanske jag vill börja ladda upp till ex. Youtube. Nu spelar jag visserligen inte Battlefield 3, då hade det nog laggat en hel del. Men i MW2 så blir det några hack i början men sen flyter allt på som vanligt

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Någon här som kan ta ett screenshots på deras settings eller skriva det?
Har försökt att mixtra så mycket som möjligt men antingen blir bilden skakig eller så krashar spelen (BF3,MW3)
Kör på High settings i båda spelen.

Har börjat köra (eller vill gärna) Dxtory på Mw3 o Bf3 för att slippa fps drops med fraps

Permalänk
Medlem

Hmm... intressant tråd. Jag kan inte ens spela in med 30Fps, 720p, compression medium ordentligt till min WD Caviar black 750GB 7200Rpm med konstant fps. Laggar till lite ibland, men oftast är det stabilt. Enligt hårddisktested i DxTory får jag en hastighet på 71 MB/s. Är detta normalt? Eller håller min disk på att gå sönder?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en guide till ett annat forum för dxtory.
Bilderna stämmer inte 100% men det som är annorlunda har jag beskrivit i text hur jag ändrat.
Som sagt använder jag kodec pack från K-lite mega codec pack.
Och har gjort dom ändringar som står

Har börjat använda Dxtory.
Fungerar bra bara man ställt in det rätt.
En 2min fil tar ungefär 45mb bara och kvaliteten är riktigt nice.
Länkar till en guide så kan ni se själva.
Se bara till att ni sätter codec på x264 och inte h264. Med h264 crashade spelet bara för mig iaf.
Har tweekat det lite. Kör med Klite codec pack och har satt "preset" inne på x264 advanced settings på Ultrafast. Samt klickat i "fast decode" och "zero latency"
Samt ändrat upplösning till 1280x720 ist för det som står på printsen.
Med det blir 2min ca 100mb. Men med minimal förlust av fps.
Leker man med inställningarna lite så gör det mycket.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Jag gjorde en guide till ett annat forum för dxtory.
Bilderna stämmer inte 100% men det som är annorlunda har jag beskrivit i text hur jag ändrat.
Som sagt använder jag kodec pack från K-lite mega codec pack.
Och har gjort dom ändringar som står

Har börjat använda Dxtory.
Fungerar bra bara man ställt in det rätt.
En 2min fil tar ungefär 45mb bara och kvaliteten är riktigt nice.
Länkar till en guide så kan ni se själva.
Se bara till att ni sätter codec på x264 och inte h264. Med h264 crashade spelet bara för mig iaf.
Har tweekat det lite. Kör med Klite codec pack och har satt "preset" inne på x264 advanced settings på Ultrafast. Samt klickat i "fast decode" och "zero latency"
Samt ändrat upplösning till 1280x720 ist för det som står på printsen.
Med det blir 2min ca 100mb. Men med minimal förlust av fps.
Leker man med inställningarna lite så gör det mycket.

Okej, tack så mycket !

Har inte fulla version än, så vetef*n hur man får in K-Lite och andra codecs jag vill ha

Kör annars med Xvid, kan ladda upp bilder om det krashar!

Permalänk
Medlem

Har börjat få extrema framedrops, från 100+ ner till 12-14 fps. Har ingen aning varför den gör såhär. Kommer lite då och då, oregelbundet. Varar i ca 10 sek, sen går den upp till fullt igen. Någon som vet varför?

EDIT: Tänkte jag kanske kan utnytja min SSD för att spela in med högre kvalitet. Dock har jag bara ~15GB kvar på den. Men hörde att jag kan använda den som mellanlagring på något sätt? Så att den spelar in till SSD, men samtidigt för över till min HDD?

Eller kan någon vara så snäll att förklara funktionen där man kan använda flera diskar samtidigt?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Har börjat få extrema framedrops, från 100+ ner till 12-14 fps. Har ingen aning varför den gör såhär. Kommer lite då och då, oregelbundet. Varar i ca 10 sek, sen går den upp till fullt igen. Någon som vet varför?

EDIT: Tänkte jag kanske kan utnytja min SSD för att spela in med högre kvalitet. Dock har jag bara ~15GB kvar på den. Men hörde att jag kan använda den som mellanlagring på något sätt? Så att den spelar in till SSD, men samtidigt för över till min HDD?

Eller kan någon vara så snäll att förklara funktionen där man kan använda flera diskar samtidigt?

Startade igång och testade lite med DxTory igår igen. Fick också någon framdrop ett par gånger. Stängde av inspelningen och startade igen och det fungerade bra. Vet inte vad det kan vara.

Mellanlagring? Ett program, skript eller agent som ligger i bakgrunden och flyttar kanske? Borde nog finnas en del sådant om man söker.

Det är egentligen bara att kryssa i flera diskar och aktivera den funktionen och sedan måste man "avkoda" filerna till en. Fick aldrig det att fungera för mig, blev usel prestanda på filerna, eller så gick dom sönder helt.

Tänkte testa att köra med X264 men DXTory vill inte acceptera det. Någon som vet varför och hur man bär sig åt för att aktivera? Andra codecs fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Tänkte testa att köra med X264 men DXTory vill inte acceptera det. Någon som vet varför och hur man bär sig åt för att aktivera? Andra codecs fungerar...

This! but, någon snäll person som vet hur man sätter in andra codecs? Eller funkar det bara i fullversionen? (har än bara trial)

Får ni också "hackningar" i videon? dvs att om man har en 10sec lång video (exempel bara) så visas det bara 2 bilder , i 5sec vardera och att man senare kan vara några meter längre bort :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Startade igång och testade lite med DxTory igår igen. Fick också någon framdrop ett par gånger. Stängde av inspelningen och startade igen och det fungerade bra. Vet inte vad det kan vara.

Mellanlagring? Ett program, skript eller agent som ligger i bakgrunden och flyttar kanske? Borde nog finnas en del sådant om man söker.

Det är egentligen bara att kryssa i flera diskar och aktivera den funktionen och sedan måste man "avkoda" filerna till en. Fick aldrig det att fungera för mig, blev usel prestanda på filerna, eller så gick dom sönder helt.

Tänkte testa att köra med X264 men DXTory vill inte acceptera det. Någon som vet varför och hur man bär sig åt för att aktivera? Andra codecs fungerar...

Testade att bara lägga till min SSD som ställe att spara på, och sedan dess har jag inte fått några drops. Verkar även som att jag kan spela in på en högre kvalitet

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Testade att bara lägga till min SSD som ställe att spara på, och sedan dess har jag inte fått några drops. Verkar även som att jag kan spela in på en högre kvalitet

Har du fulla versionen? Får du typ en "fotovisning" istället för video också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Har du fulla versionen? Får du typ en "fotovisning" istället för video också?

Yes, köpte den efter att ha testat trail Vad menar du med fotovisning?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Yes, köpte den efter att ha testat trail Vad menar du med fotovisning?

Okej! Istället får typ 90bilder per sekund eller om det är mer så får man 1bild per 5 sekund

Eller snarare, Dxtory hoppar över att recorda i 4sec för att sedan ta en 1sec record och sedan skippa 4sec igen ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Okej! Istället får typ 90bilder per sekund eller om det är mer så får man 1bild per 5 sekund

Eller snarare, Dxtory hoppar över att recorda i 4sec för att sedan ta en 1sec record och sedan skippa 4sec igen ^^

Haha, näe riktigt så illa är det inte Men nästan!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Haha, näe riktigt så illa är det inte Men nästan!

hehe, kanske ska köra med fraps istället om jag inte kommer att köra med Playclaw och bandicam (tror det är playclaw det heter ^^)

Kanske kommer att gå bättre när jag ska uppgradera från 4gb till 16gb minne

Permalänk

hur gör jag för att få in codecs i programmet ? har googlat runt och sånt men hittar inget.

Har installerat K-Lite mega pack också

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasbmk:

hur gör jag för att få in codecs i programmet ? har googlat runt och sånt men hittar inget.

Har installerat K-Lite mega pack också

Dom hamnar där av sig självt.
Om du installerat k-lite. Välj en full installation av klite och inte bara en normal. Så ska dom hamna i dxtory också.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Hej, har en fråga. Jag lyckades få till det, imponerande kvalla. nu har jag kört på Fraps så jag är ganska kräsen och skulle gärna kunna höja kvallan mer. men hey det funkar utmärkt! Grym guide!

En liten fråga dock...
Kan inte göra alla steg för att min h264 ser annorlunda ut, är det pga version eller vad sitter det i?

http://imageshack.us/photo/my-images/585/68442017.jpg/

Visa signatur

Chassi: Master Cooler Haf X-----Moderboard: Sabertooth Z77-----PSU: Corsair HX 650W-----CPU: Intel I5 2500k @ 4,5Ghz)-----CPU-Cooler: Noctua NH-U12P SE2-----GPU: Gigabyte 680 Winforce OC-----RAM: Ripjaws 16GB 1600mhz-----SSD: Samsung 830-----HDD: 1TB WD

[URL="http://www.inwaves.se[/URL]

Permalänk

går det att höjja ännu mer? tycker de ser grumligt å lite utsmetat ut

Visa signatur

Chassi: Master Cooler Haf X-----Moderboard: Sabertooth Z77-----PSU: Corsair HX 650W-----CPU: Intel I5 2500k @ 4,5Ghz)-----CPU-Cooler: Noctua NH-U12P SE2-----GPU: Gigabyte 680 Winforce OC-----RAM: Ripjaws 16GB 1600mhz-----SSD: Samsung 830-----HDD: 1TB WD

[URL="http://www.inwaves.se[/URL]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaramillo:

Hej, har en fråga. Jag lyckades få till det, imponerande kvalla. nu har jag kört på Fraps så jag är ganska kräsen och skulle gärna kunna höja kvallan mer. men hey det funkar utmärkt! Grym guide!

En liten fråga dock...
Kan inte göra alla steg för att min h264 ser annorlunda ut, är det pga version eller vad sitter det i?

http://imageshack.us/photo/my-images/585/68442017.jpg/

Om du hade läst guiden ordentligt så hade du sett att just codec bilden är fel.

Skrivet av Z0l!d:

Bilderna stämmer inte 100% men det som är annorlunda har jag beskrivit i text hur jag ändrat.
Som sagt använder jag kodec pack från K-lite mega codec pack.
Har tweekat det lite. Kör med Klite codec pack och har satt "preset" inne på x264 advanced settings på Ultrafast. Samt klickat i "fast decode" och "zero latency"
Samt ändrat upplösning till 1280x720 ist för det som står på printsen.

Jag har samma bild som dig. Det står i guiden vad för inställningar du ska ha där.
Om du vill ha högre kvalitet kan du leka med inställningarna själv.
Du kan ju höja upplösning osv tex.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

fy faen. pinsamt aah ber om ursäkt!

Men det funkade iaf lagg fritt, sen är resultatet smak sak

Visa signatur

Chassi: Master Cooler Haf X-----Moderboard: Sabertooth Z77-----PSU: Corsair HX 650W-----CPU: Intel I5 2500k @ 4,5Ghz)-----CPU-Cooler: Noctua NH-U12P SE2-----GPU: Gigabyte 680 Winforce OC-----RAM: Ripjaws 16GB 1600mhz-----SSD: Samsung 830-----HDD: 1TB WD

[URL="http://www.inwaves.se[/URL]

Permalänk

Btw nån som har problem med att lägga avi filerna i vegas när man kör med dessa codecs?

Visa signatur

Chassi: Master Cooler Haf X-----Moderboard: Sabertooth Z77-----PSU: Corsair HX 650W-----CPU: Intel I5 2500k @ 4,5Ghz)-----CPU-Cooler: Noctua NH-U12P SE2-----GPU: Gigabyte 680 Winforce OC-----RAM: Ripjaws 16GB 1600mhz-----SSD: Samsung 830-----HDD: 1TB WD

[URL="http://www.inwaves.se[/URL]

Permalänk
Medlem

Grym tråd! Undrade just om man kunde spela in ljud med DXtory eller inte och nu ser jag att man kan det.

Spelade in en WoW film häromdagen (ca 6min) och den blev hela 29GB stor
Sen ville jag ju komprimera den och göra om den till 1080p (istället för 1200p) men gör jag det i MovieMaker bli aspect ration phuckad och bilden ej fullscreen utan får black borders runt hela filmen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Älskar det här programmet. Förut när jag använde FRAPS så blev 4-6 minuter två st 3GB filer som jag sen va tvungen att komprimera om i VirtualDub, som sen blev mellan 700-1000MB stor fil. Nu med det här programmet blir 10 minuter lite över 1GB. Och kvaliteten är precis lika bra, om än inte bättre. Verkligen nöjd.

Permalänk
Medlem

Har en undran för när jag har spelat in med Dxtory och ska sedan se på filmen, så finns den inte där filmerna sparas, vad ska jag göra?