SweC BF3 event #3, "Mumble 3D" (PW, mumble only)

Permalänk
Moderator
Moderator

SweC BF3 event #3, "Mumble 3D" (PW, mumble only)

Tjena folket,

Fredag 13 april, kl 19:00 så startar vi med vår standard config på SweClockers server. Detta är tredje evenemanget, det kommer flera! Vi kör med en låst server igen, lösenordet släpps nu!

Lösenord till bägge serverna: ragu

Vad menas med Mumble 3D?
Mumble kan hämta din position ingame, jämföra den med andra spelares position och projektera den i spelet på den platsen du befinner dig. Det gör att din röst hörs till vänster, om din avatar befinner sig vänster om spelaren du pratar med.

Men ännu viktigare är att man kan begränsa sin hörsel och sitta i en kanal med 32 spelare utan att höra alla samtidigt. Genom att ställa in ”lägsta avstånd”, ”bloom”, ”högsta avstånd” och ”lägsta volym” kan du simulera normalt hörselavstånd. Om man begränsar sig till högsta avstånd 50m och lägsta volym till 20% så sänks alla som pratar när de kommer bortanför 50 meter ingame. När du närmar dig dem så hörs de högre.

Detta gör att man kan sitta i olika squads ingame och prata med folk i andra squads! Säg att hela din grupp går åt men att det fortfarande finns blå spelare i närheten så kan du fortfarande samarbeta effektivt! Tänk om du behöver prata med en APC eller tankförare och dirigera eld? Eller varna för en C4 attack?

Kommunikation tvärs över laget är möjligt! Nu tar vi teamwork till nya höjder i BF3!

Ett exempel från några goda vänner i Project Reality, Jiggy, GazzThompson och några fler. Detta är alltså en BF2 mod.

Det kommer att krävas sträng ljuddisciplin och eget ansvar!

  1. Testa din utrustning (mic och headset) i god tid (varför inte ikväll?), vänta inte!

  2. Var på mumble vid utsatt tid, ingen platsgaranti.

  3. Använd gärna Push-to-talk, voice activation kan ge upphov till störande moment för andra och kan leda till åtgärd från admins. Vi kickar inte i onödan men kan lägga munkavle om er flickvän får okontrollerat pratbehov…

  4. Vi kommer att kicka folk som sitter i AFK kanalen vid utsatt tid.

  5. Vi kommer inte att felsöka på eventkvällen, har du inte ordning så ber vi dig lämna plats åt dem som har ordning på utrustningen.

Här är tråden med inställningarna - > Mumble.

Glöm inte dessa inställningar för 3D ljudet!!

Citat:

Under Konfigurera/Ljudutgång
"Lägsta avstånd" 1.0 m
"Bloom" 150%
"Högsta avstånd" 50 m
"Lägsta volym" 20%

Senaste BF3.dll filen kan behövas efter patchen;
http://www.reddit.com/r/battlefield3/comments/n6zw3/how_to_get_positional_audio_working_in_bf3/

Server settings blir våra vanliga, se nedan.

vars.ranked true
punkBuster.activate
vars.gamePassword ""
vars.serverName "SweClockers.com Conquest"
#vars.bannerUrl ""
#vars.serverDescription ""
vars.roundLockdownCountdown 25
vars.friendlyFire true
vars.noInteractivityTimeoutTime 120
#vars.teamKillCountForKick 5
vars.teamKillValueForKick 10000
vars.teamKillValueIncrease 2500
vars.teamKillValueDecreasePerSecond 8
vars.autoBalance false
vars.killCam false
vars.miniMap true
vars.3dSpotting true
vars.miniMapSpotting true
vars.3pCam false
vars.vehicleSpawnAllowed true
vars.vehicleSpawnDelay 125
vars.bulletDamage 100
vars.nameTag true
vars.regenerateHealth false
vars.roundRestartPlayerCount 1
vars.roundStartPlayerCount 2
vars.onlySquadLeaderSpawn false
vars.allUnlocksUnlocked false
vars.soldierHealth 100
vars.hud true
vars.playerManDownTime 200
vars.playerRespawnTime 100
vars.gameModeCounter 100

Conquest 64, inte hard eller softcore.
Samtliga kartor utom Damovand, Highway och Metro.

För att underlätta så är all teambalance avslagen och vi kommer att försöka sköta det manuellt genom att flytta hela squads. Det kan hända att vi måste slå på den under kvällen om det går för illa.

Dold text

Servern tas ner tjugo minuter innan utsatt tid för konfiguration.

Ta tillfället i akt att samla vänner och spela i en riktigt rolig omgivning, vi kommer att köra fraps av och till för att göra det till en minnesvärd spelkväll!

Vi tar emot idéer och önskemål på nya events men lovar inte att genomföra det. Varje evenemang får en egen tråd som vi dessutom kommer att länka från BF3 server trådens första post så vi får lite historia också.

Glöm inte att filma eget och posta här i tråden efter vi spelat den kvällen så andra ser hur roligt vi haft! Event #1 & 2 hade minst 100 i kö för att komma in på servern, mumble har inget kösystem så det är först in (vi kan kicka för admins dock, beklagar).

Varmt välkomna!

Change & issue log!
* Bestämma datum
* Skapa kort film och lägga upp i tråden
* Undersöker möjlighet att utöka Mumble
* Fixa så att inte kanalerna är länkade (tack, vi har hört om problemet)
* Talar med andra serverägare om tillfälligt lån

Streaming från event# 3!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

Omröstningen är flerval och rådgivande, inte beslutande. Vi förbehåller oss rätten att ändra det för att admins ska kunna hålla i det.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd

Tyckte det verkade riktigt intressant, sedan såg jag punkt tre

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt roligt, skulle nog dock behövt en prova på omgång innan det blir event spelande. Kan det ordnas med någon tro? Är helt ny på Mumble 3D funktionen.

Visa signatur

CPU Intel i7 2.80 GHz CPU-kylare Antec KÜHLER H2O 620Moderkort Gigabyte GA-P55-UD4P Grafikort Sparkle GeForce GTX 580 1536MB RAM Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Fläktar Fractal Design 120mm Silent Series x5 Hårddiskar Corsair SSD P3 Series 128GB + 5.3 tb lagrningsutrymme

Permalänk
Medlem

Fredagen den 13e är ju given. Så man har något att skylla på om det går kasst dvs.

Riktigt intressant det där med Mumble 3D då jag endast har kört med Vent och Skype tidigare.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Demonoidz:

Tyckte det verkade riktigt intressant, sedan såg jag punkt tre

Åja, det är lite humor för att dämpa allvaret. Jag har hört värre saker över voice-activation...

Skrivet av Sellwin:

Verkar väldigt roligt, skulle nog dock behövt en prova på omgång innan det blir event spelande. Kan det ordnas med någon tro? Är helt ny på Mumble 3D funktionen.

Självklart kan vi prova, det är bara att komma in en kväll eller göra upp med lite folk som vill prova. Lite sent idag men jag kan tänka mig att ta en stund och gå igenom det hela en annan dag. Vi får samla ihop lite folk som vill prova och sätta en kväll.

Skrivet av rhalla:

Fredagen den 13e är ju given. Så man har något att skylla på om det går kasst dvs.

Riktigt intressant det där med Mumble 3D då jag endast har kört med Vent och Skype tidigare.

Ja, det är rätt fräckt att kunna prata med vem som helst ingame. Tänk när man ska ta B på Grand Bazaar? Samordna framryckningen med två grupper? Eldunderstöd, "laddar om!" osv.

Den yttersta nivån är ju när man sitter i samma kanal alla 64 och därmed kan tjuvlyssna på fi.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Självklart kan vi prova, det är bara att komma in en kväll eller göra upp med lite folk som vill prova. Lite sent idag men jag kan tänka mig att ta en stund och gå igenom det hela en annan dag. Vi får samla ihop lite folk som vill prova och sätta en kväll.

Låter toppen! Vad sägs om ikväll?

Visa signatur

CPU Intel i7 2.80 GHz CPU-kylare Antec KÜHLER H2O 620Moderkort Gigabyte GA-P55-UD4P Grafikort Sparkle GeForce GTX 580 1536MB RAM Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Fläktar Fractal Design 120mm Silent Series x5 Hårddiskar Corsair SSD P3 Series 128GB + 5.3 tb lagrningsutrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sellwin:

Låter toppen! Vad sägs om ikväll?

Jag är på.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

Yes va kul! Kommer garanterat delta. Förra eventet blev inte så mycket teamplay

Dock tror jag att 64 spelare blir tok för mycket. Med tanke på att stats kartorna är mycket små och de stora kartorna har få byggnader och taktiska moment.

32 spelare och inte allt för stora maps hade varit optimalt, tror jag.

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om 3D funktionen i Mumble Rätt otroligt om det fungerar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Jag är på.

Vilken tid? Vore bra om det kanske var fler än vi?

Visa signatur

CPU Intel i7 2.80 GHz CPU-kylare Antec KÜHLER H2O 620Moderkort Gigabyte GA-P55-UD4P Grafikort Sparkle GeForce GTX 580 1536MB RAM Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Fläktar Fractal Design 120mm Silent Series x5 Hårddiskar Corsair SSD P3 Series 128GB + 5.3 tb lagrningsutrymme

Permalänk

Det ser inte ut som BF3 någon mod eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweanisse:

Det ser inte ut som BF3 någon mod eller?

"Ett exempel från några goda vänner i Project Reality, Jiggy, GazzThompson och några fler. Detta är alltså en BF2 mod."

Stod det precis ovanför klippet.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sellwin:

Vilken tid? Vore bra om det kanske var fler än vi?

Ja de vette fan. När som? Jag nördar typ from nu

Ett glas vin & en bira bredvid. Så här går det ingen nöd på mig

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Ja de vette fan. När som? Jag nördar typ from nu

Ett glas vin & en bira bredvid här så det går ingen nöd på mig

Haha låter kanon, sitter i allmänt snack # Rum 1
vet inte hur min setup är dock får hoppas att jag hörs

Visa signatur

CPU Intel i7 2.80 GHz CPU-kylare Antec KÜHLER H2O 620Moderkort Gigabyte GA-P55-UD4P Grafikort Sparkle GeForce GTX 580 1536MB RAM Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Fläktar Fractal Design 120mm Silent Series x5 Hårddiskar Corsair SSD P3 Series 128GB + 5.3 tb lagrningsutrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sellwin:

Haha låter kanon, sitter i allmänt snack # Rum 1
vet inte hur min setup är dock får hoppas att jag hörs

Kör ni på för server?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Kör ni på för server?

Vet inte ännu vi har inte startat så Men om du syftar på Mumble så är det i swecs..

Visa signatur

CPU Intel i7 2.80 GHz CPU-kylare Antec KÜHLER H2O 620Moderkort Gigabyte GA-P55-UD4P Grafikort Sparkle GeForce GTX 580 1536MB RAM Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Fläktar Fractal Design 120mm Silent Series x5 Hårddiskar Corsair SSD P3 Series 128GB + 5.3 tb lagrningsutrymme

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PFall:

Kör ni på för server?

Skrivet av Sellwin:

Vet inte ännu vi har inte startat så Men om du syftar på Mumble så är det i swecs..

Finns inne på Mumble också nu, om det är fler som vill ha instruktion i positionellt ljud?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag är med! Hoppas bara att få igång på 3D positioneringen i mumble.

Permalänk
Medlem

Var väldigt roligt att testa på funktionen, blev lite rörigt för mig då jag inte alls är van vid att prata och spela med flera samtidigt. Får nog öva lite mer på det innan eventet

Visa signatur

CPU Intel i7 2.80 GHz CPU-kylare Antec KÜHLER H2O 620Moderkort Gigabyte GA-P55-UD4P Grafikort Sparkle GeForce GTX 580 1536MB RAM Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Fläktar Fractal Design 120mm Silent Series x5 Hårddiskar Corsair SSD P3 Series 128GB + 5.3 tb lagrningsutrymme

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JackeShan:

Jag är med! Hoppas bara att få igång på 3D positioneringen i mumble.

Vi upptäckte att senaste patchen gjort tidigare bf3.dll filer felaktiga så det är bara att hämta hem en ny ifrån:

http://www.reddit.com/r/battlefield3/comments/n6zw3/how_to_get_positional_audio_working_in_bf3/

Skrivet av Sellwin:

Var väldigt roligt att testa på funktionen, blev lite rörigt för mig då jag inte alls är van vid att prata och spela med flera samtidigt. Får nog öva lite mer på det innan eventet

Du är varmt välkommen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Det var häftigt med 3D, dock väldigt ovant. Man kommer nog in i det, plus att jag tror det är väldigt användbart när man kör lite mer seriöst. Kul grej

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Det var häftigt med 3D, dock väldigt ovant. Man kommer nog in i det, plus att jag tror det är väldigt användbart när man kör lite mer seriöst. Kul grej

Håller med, blir ett helt nytt spelande. Kör gärna lite ikväll med

Visa signatur

CPU Intel i7 2.80 GHz CPU-kylare Antec KÜHLER H2O 620Moderkort Gigabyte GA-P55-UD4P Grafikort Sparkle GeForce GTX 580 1536MB RAM Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Fläktar Fractal Design 120mm Silent Series x5 Hårddiskar Corsair SSD P3 Series 128GB + 5.3 tb lagrningsutrymme

Permalänk

Jag hakar gärna på en sväng ikväll också

Permalänk

Ska försöka vara med på detta också om jag kan. Har verkligen inte spelat mycket online före BF3 och definitivt inte med VOIP så det är att lära sig. Tycker dock att det går bättre och bättre. Vad jag också märkt är att jag tycker jag spelar bättre då det är tillsammans med bra spelare. En bra squad kan göra mycket skillnad i hur det går. Även om jag kanske inte direkt höjer en squad

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppar nog in efter middagen, så runt 4-5 lär jag försöka få igång servern.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PFall:

Det var häftigt med 3D, dock väldigt ovant. Man kommer nog in i det, plus att jag tror det är väldigt användbart när man kör lite mer seriöst. Kul grej

Kul att ni gillar det.

Skrivet av Sellwin:

Håller med, blir ett helt nytt spelande. Kör gärna lite ikväll med

Visst är teamwork vanebildande? Det är tyvärr så att när man fått smak för det så förstör det lite att spela FPS spel utan att kunna prata med övriga.

Jag finns online på mumble större delen av dagen och ikväll, ska fixa lite hemma men det blir några timmar BF3 också.

Skrivet av Sagofiguren:

Jag hakar gärna på en sväng ikväll också

Varmt välkommen.

Skrivet av Mattsingen:

Ska försöka vara med på detta också om jag kan. Har verkligen inte spelat mycket online före BF3 och definitivt inte med VOIP så det är att lära sig. Tycker dock att det går bättre och bättre. Vad jag också märkt är att jag tycker jag spelar bättre då det är tillsammans med bra spelare. En bra squad kan göra mycket skillnad i hur det går. Även om jag kanske inte direkt höjer en squad

Absolut! En teamwork arbetande squad kan ta vilket proffs som helst som lonewolfar. Kommunikation slår allt!

Ytterligare ett Youtube klipp från NWA klanens servers i BF2 Project Reality (det finns andra spel som använder mumble också), känner några där lite ytligt. Det är ett helt ok gäng. I början så snackar alltså gruppen med piloten, anger vilka koordinater de vill till på kartans rutnät och sedan flyger han dit. Tyvärr var de lite klantiga och borde ha landsatt i en säker zon, några hundra meter norrut. Klippet visar i alla fall dels transport, dels squadwork med mumble.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag hoppar eventuellt på med!

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Visst är teamwork vanebildande? Det är tyvärr så att när man fått smak för det så förstör det lite att spela FPS spel utan att kunna prata med övriga.

Haha ja verkligen, dock kört väldigt mycket själv nu och haft ett uppehåll på 2 månader så är inte i form riktigt. Men det är mycket mer spelupplevelse när man pratar samtidigt, ska lära mig att prata tillbaka också haha;)

Visa signatur

CPU Intel i7 2.80 GHz CPU-kylare Antec KÜHLER H2O 620Moderkort Gigabyte GA-P55-UD4P Grafikort Sparkle GeForce GTX 580 1536MB RAM Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Fläktar Fractal Design 120mm Silent Series x5 Hårddiskar Corsair SSD P3 Series 128GB + 5.3 tb lagrningsutrymme

Permalänk
Medlem

Snälla SweC kör igång en till server, det var 70+ pers i kö! 1 till serv med samma config...
btw, min score senaste event Tisdag den 3:e. 20-0 med scar, silencer, grip, holo...
http://imageshack.us/photo/my-images/441/bestbf3scoreswecserv...