Datorn blir seg när BF3 stängs av

Permalänk

Datorn blir seg när BF3 stängs av

När jag stänger av mitt Battlefield 3 efter en match så är datorn seg som bara f*n i 1 minut efteråt. Så långsam att det tar 20+ sek att öppna startmenyn.
Varför är detta?

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem

tror det beror på att du har rätt lite ram, all tillgängligt ram har bf3 använt så det segar lite tills windows har allokerat om sig.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Själv så brukade jag ha 100% CPU-användning efter att jag stängt av BF3 förr i tiden med min 1100T och var tvungen att starta om datorn varje gång :S

(Det är dock inte ett "AMD-fel" för en polare med en i5 750 hade samma problem några gånger)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Men om du startar task manager vilken process är det som tar mest cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

har precis samma problem!

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Medlem

Min första tanke var "han har förmodligen inte mer än 4gb ram" för jag hade alltid samma problem med min bärbara dator när jag spelade vad som helst (speciellt om jag tabbade, men även om jag inte gjorde det) som hade 4gb ram.

Det behöver ju inte vara det, men eftersom två personer i samma tråd som har moderna komponenter (i5-2500k, 560 ti, 6870) känns det som en möjlighet.

Ram är ju snorbilligt nuförtiden, köp till 4gb för en spottstyver om ni kan köpa mer av samma typ som ni har så lär det förmodligen bli mycket bättre.

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk

ni två har 4gb ram. testa med 8 ska ni se skillnad

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Skrivet av tquist:

Min första tanke var "han har förmodligen inte mer än 4gb ram" för jag hade alltid samma problem med min bärbara dator när jag spelade vad som helst (speciellt om jag tabbade, men även om jag inte gjorde det) som hade 4gb ram.

Det behöver ju inte vara det, men eftersom två personer i samma tråd som har moderna komponenter (i5-2500k, 560 ti, 6870) känns det som en möjlighet.

Ram är ju snorbilligt nuförtiden, köp till 4gb för en spottstyver om ni kan köpa mer av samma typ som ni har så lär det förmodligen bli mycket bättre.

Kan också tillägga att jag får FPS-drops i APB Reloaded. Om jag ska köpa RAM så köper jag hellre 2x4 GB än ytterligare två stycken 2 GB-stickor.

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem

Anledningen är att windows använder världigt mycket virtuellt minne, dvs att den slänger in minne som inte används särskilt ofta på HDDn. Grejen i ert fall är att BF3 äter upp allt RAM minne och därför därför så kompenserar windows med att slänga över mycket av minnet på HDDn.
HDDs är dock väldigt långsamma i jämförelse med arbetsminne (RAM), så detta är någonting som man helst vill undvika.
När du nu stänger av BF3 så kommer du att märka att Windows och diverse program nu ligger på HDDn istället för RAM minnet, och när RAM minnet nu är ledigt så kommer bla windows men även många att program att förflyttas tillbaka till det.
För att undvika detta problem så bör du helt enkelt skaffa mycket mer RAM minne så att windows behöver flytta mindre minne till HDDn. Optimalt är förståss att inte använda virtuellt RAM alls(vilket du inte behöver med 8GB eller mer, tro mig), vilket du enkelt kan undvika i Linux system, men windows är hårdkodat till att alltid flytta över mindre aktivt minne till HDDn tyvärr.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Skrivet av tquist:

Min första tanke var "han har förmodligen inte mer än 4gb ram" för jag hade alltid samma problem med min bärbara dator när jag spelade vad som helst (speciellt om jag tabbade, men även om jag inte gjorde det) som hade 4gb ram.

Det behöver ju inte vara det, men eftersom två personer i samma tråd som har moderna komponenter (i5-2500k, 560 ti, 6870) känns det som en möjlighet.

Ram är ju snorbilligt nuförtiden, köp till 4gb för en spottstyver om ni kan köpa mer av samma typ som ni har så lär det förmodligen bli mycket bättre.

Skrivet av kira9204:

Anledningen är att windows använder världigt mycket virtuellt minne, dvs att den slänger in minne som inte används särskilt ofta på HDDn. Grejen i ert fall är att BF3 äter upp allt RAM minne och därför därför så kompenserar windows med att slänga över mycket av minnet på HDDn.

Vad ska jag köpa för RAM-minne då? Vill gärna ha 16 GB så att jag slipper behöva uppgradera i framtiden. Ska jag köpa 2x8, 4x4 eller börja med 2x4 och sedan köpa till ytterligare två stycken med 4 GB när jag får mer pengar/behöver mer RAM?

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Skrivet av Björnen123:

Vad ska jag köpa för RAM-minne då? Vill gärna ha 16 GB så att jag slipper behöva uppgradera i framtiden. Ska jag köpa 2x8, 4x4 eller börja med 2x4 och sedan köpa till ytterligare två stycken med 4 GB när jag får mer pengar/behöver mer RAM?

Spelar inte så stor roll.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Köp det som är billigast, du lär ju inte behöva uppgradera till 32GB (så gör inget om du använder alla 4 slots för 4x4GB redan nu)?

Ett alternativ är kanske att köpa 2x4GB och köra med 2x4GB + 2x2GB = 12GB?

Permalänk

Har 8Gb minne men ibland när man spelat BF3 ett tag och stänger ner det kommer det upp varningar om att jag har för lite ramminne och den byter tema från AERO till det andra som har mindre effekter. Händer bara med bf3 vilket är lite märkligt. Så 8Gb kanske inte alls är tillräckligt. Dock kan det vara att ja har massa annat igång samtidigt med. Tror bla chrome är rätt bra på att sluka minne!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Har 8Gb minne men ibland när man spelat BF3 ett tag och stänger ner det kommer det upp varningar om att jag har för lite ramminne och den byter tema från AERO till det andra som har mindre effekter. Händer bara med bf3 vilket är lite märkligt. Så 8Gb kanske inte alls är tillräckligt. Dock kan det vara att ja har massa annat igång samtidigt med. Tror bla chrome är rätt bra på att sluka minne!

Det händer mig med ibland, men det är nog grafik minne den klagar på.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem, försvann helt när jag uppgraderade till 8GB minne

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Glöm inte att uppgradera windows till x64 om ni köper mer än 4 GB minne.

Och Windows 7 Home Premium klarar "bara" 16 GB.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...