[BF4] [TEST] Gör Hyper-Threading skillnad?

Permalänk

[BF4] [TEST] Gör Hyper-Threading skillnad?

Är det någon som har undrat om BF4 kan utnyttja Hyper-threading? Jag gjorde ett test och här är svaret:

  • (Jag har uppdaterat testet och använder de senaste drivrutinerna och spelar med den senaste patchen som finns vid detta datum: 2013-12-12)
    Jag har behållit det gamla testet och båda testen ligger under "spoiler-tag" så att de inte tar så stor plats.

SLUTSATS:

Enligt det gamla testet så ger Hyper-Threading ingen ökning av FPS med enligt det nya testet (uppdaterade drivrutiner och annan karta) så ger faktiskt Hyper-Threading en prestanda ökning, 22%, som är ganska betydande. Så vad ska man säga? Att HT ibland ger en prestanda boost?

NYA TESTET:

  • BF4 har stöd för Hyper-Threading, och det ger cirka 22% högre fps.

  • När man har HT aktiverat så belastats processorn till cirka 70%. Med HT avslaget så belastas processorn till cirka 90%. BF4 använder alltså fyra kärnor mycket effektivt, men har problem med att hantera HT och åtta trådar.

  • GPU belastningen var runt 70% utan HT och 85% med HT.

GAMLA TESTET:

  • BF4 har stöd för Hyper-Threading, men det ger ingen skillnad i fps. Om något så får man faktiskt litet mindre fps med HT påslaget, men det skiljer så litet att det lika gärna kan vara inom felmarginalen.

  • När man har HT aktiverat så belastats processorn till cirka 60%. Med HT avslaget så belastas processorn till cirka 95%. BF4 använder alltså fyra kärnor mycket effektivt, men har problem med att hantera HT och åtta trådar.

  • GPU belastningen var runt 60% med eller utan HT. Ingen skillnad där alltså.

  • Det spelar alltså ingen roll om ni kör med HT avslaget eller påslaget i Windows 7.

  • Windows 8 ger 30% mer fps än Windows 7

Det nya testet, 2013-12-12.

Dator, grafikinställningar och spelläge:

  • Windows 8.1, 64-bit

  • i7 920@4.0GHz

  • GTX 670 (331.82)

  • 1920x1080, 120Hz skärm

Bana: Silk Road
Spelläge: Conquest Large
Spelare: 64

Grafik:

Dold text

Utförande:

Jag använde mig utav FRAPS och spelade in i 180 sekunder. Jag gjorde sex test med HT avslaget och sex test med HT påslaget. Diagrammen kommer från Excel.

Dold text

Resultat utan HT:

Minimum: 94, 101, 97, 109, 95, 100
Maximum: 150, 200, 167, 171, 178, 172
Medium: 121, 138, 130, 138, 139, 132
Medium totalt: 132.8 fps
GPU belastning: ~ 70%
CPU belastning: ~ 90%

Diagram över FPS utan HT:

Större bild

GPU och CPU belastning utan HT:

Större bild

Dold text

Resultat med HT:

Minimum: 119, 133, 115, 118, 115, 122
Maximum: 200, 200, 198, 200, 201
Medium: 155, 172, 159, 166, 166, 158
Medium totalt: 162,5 fps
GPU belastning: ~ 85%
CPU belastning: ~ 70%

Diagram över FPS med HT:

Större bild

GPU och CPU belastning med HT:

Större bild

Dold text
Dold text

Det gamla testet, från BF4 BETA, 2013-10-10.

Dator, grafikinställningar och spelläge:

  • Windows 7, 64-bit

  • i7 920@4.0GHz

  • GTX 670

  • 1920x1080, 120Hz skärm

Bana: Siege of Shanghai
Spelläge: Domination
Spelare: 32

Grafik:

Dold text

Utförande:

Jag använde mig utav FRAPS och spelade in i 180 sekunder. Jag gjorde tre test med HT påslaget och tre test med HT avslaget. Diagrammen kommer från Excel.

Dold text

Resultat med HT:

Minimum: 39, 43, 41
Maximum: 90, 89, 100
Medium: 57, 61, 62
GPU belastning: ~ 60%
CPU belastning: ~ 60%

Diagram över FPS med HT:

Större bild

GPU och CPU belastning med HT:

Dold text

Resultat utan HT:

Minimum: 45, 47, 44
Maximum: 90, 101, 109
Medium: 63, 65, 67
GPU belastning: ~ 60%
CPU belastning: ~ 95%

Diagram över FPS utan HT:

Större bild

GPU och CPU belastning utan HT:

Dold text

Jag slänger även in ett test med Windows 8 för dem som vill se hur mycket man tjänar på det:

Windows 8 med HT:

Större bild

Windows 8 utan HT:

Större bild
Windows 8 ger alltså 30% mer fps jämfört mot Windows 7, inte illa pinkat.

Dold text
Dold text
Permalänk
Medlem

Bra test, tack!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Vad är det som sätter käppar i hjulet för högre belastning av CPU & GPU? Oavsett HT eller ej.

Permalänk
Medlem

Intressant. Skönt om dettta stämmer då man sitter på en i5 processor. Jag som sett diagram på att en i7 processor skulle vara märkbart bättre än en i5 processor i BF4 betan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hyper-Threading kan förmodligen göra nytta där man kör dubbla grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Zhacha:

Vad är det som sätter käppar i hjulet för högre belastning av CPU & GPU? Oavsett HT eller ej.

Det är svårare att koda ett spel till att använda många kärnor/trådar, det tar tid att optimera ett spel för flera trådar, (tid är pengar, såklart). Sedan så är det väldigt få spel som faktiskt behöver mer en två kärnor för att flyta på.
BF4 är ett av de tyngre spelen som finns och är ett av de få spelen som faktiskt utnyttjar flera kärnor/trådar ganska bra. BF4 kan belasta 95% av processorn om det är fyra kärnor/trådar.

Sedan så ligger inte all CPU optimering på spelet heller, om du t.ex. installerar BF4 på Windows 8 så kan du få ~ 30% mer fps, eftersom Windows 8 hanterar CPU mer effektivt.

Permalänk
Medlem

Windows 8 fungerde bättre för betan men jag tror inte det kommer vara så stor skillnad i det färdiga spelet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Hyper-Threading kan förmodligen göra nytta där man kör dubbla grafikkort.

Jag har en i7 processor som jag köpte strax efter att betan var slut, men kan säga att det var skillnad i BF3 med HT på för min del. Om det gör någon skillnad i BF4 vet jag inte, men hoppas det.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Windows 8 fungerde bättre för betan men jag tror inte det kommer vara så stor skillnad i det färdiga spelet.

Jag hoppas verkligen det. För mig så gick min GPU användning från 65%-->85% när jag gick från W7 till W8. Det gav mig ungefär 30% mer fps. Från att snitta 63 fps till att snitta 82 fps.

När BF4 kommer ut på "riktigt" så hoppas jag att min GPU används till 100% med Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag hoppas verkligen det. För mig så gick min GPU användning från 65%-->85% när jag gick från W7 till W8. Det gav mig ungefär 30% mer fps. Från att snitta 63 fps till att snitta 82 fps.

När BF4 kommer ut på "riktigt" så hoppas jag att min GPU används till 100% med Windows 7.

Detta testet säger ju dock tyvärr inte så mycket, det krävs en mycket starkare CPU för att faktiskt mäta detta.

Jag kan prova att mäta med HT av/på med min processor sedan när BF4 kommer ut, det skulle vara lite mer relevant, då jag inte är intresserad av att ha runt 60 fps, utan snarare 120.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Detta testet säger ju dock tyvärr inte så mycket, det krävs en mycket starkare CPU för att faktiskt mäta detta.

Jag kan prova att mäta med HT av/på med min processor sedan när BF4 kommer ut, det skulle vara lite mer relevant, då jag inte är intresserad av att ha runt 60 fps, utan snarare 120.

Jag har en 120Hz skärm och mitt mål är att ligga på minst 100 fps. Med W8 och i betan snittade jag 82 fps. Och min gpu har fortfarande 15% mer att ge. Om jag sedan överklockar mitt grafikkort med 20% så kommer jag att kunna snitta 113 fps. Detta tillsammans med Nvidias nya drivrutiner borde göra det möjligt för mig att uppnå >100 fps. Detta kräver då att Dice optimerar BF4 på CPU delen, vilket de förmodligen kommer att göra.

Varför skulle din CPU vara "bättre"? Är ju snarare så att min processor drar större nytta av att HT fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag har en 120Hz skärm och mitt mål är att ligga på minst 100 fps. Med W8 och i betan snittade jag 82 fps. Och min gpu har fortfarande 15% mer att ge. Om jag sedan överklockar mitt grafikkort med 20% så kommer jag att kunna snitta 113 fps. Detta tillsammans med Nvidias nya drivrutiner borde göra det möjligt för mig att uppnå >100 fps. Detta kräver då att Dice optimerar BF4 på CPU delen, vilket de förmodligen kommer att göra.

Varför skulle din CPU vara "bättre"? Är ju snarare så att min processor drar större nytta av att HT fungerar.

Jag säger inget så har jag ingenting sagt, vi får helt enkelt se när BF4 kommer.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Jag säger inget så har jag ingenting sagt, vi får helt enkelt se när BF4 kommer.

Varför säger inte mitt test så mycket? Vad är "så mycket"? Jag är bara nyfiken, för jag förstår inte riktigt vad du försöka säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Jag hoppas verkligen det. För mig så gick min GPU användning från 65%-->85% när jag gick från W7 till W8. Det gav mig ungefär 30% mer fps. Från att snitta 63 fps till att snitta 82 fps.

När BF4 kommer ut på "riktigt" så hoppas jag att min GPU används till 100% med Windows 7.

Båda mina kort låg mellan 91 och 99% hela tiden. Win 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Det är svårare att koda ett spel till att använda många kärnor/trådar, det tar tid att optimera ett spel för flera trådar, (tid är pengar, såklart). Sedan så är det väldigt få spel som faktiskt behöver mer en två kärnor för att flyta på.
BF4 är ett av de tyngre spelen som finns och är ett av de få spelen som faktiskt utnyttjar flera kärnor/trådar ganska bra. BF4 kan belasta 95% av processorn om det är fyra kärnor/trådar.

Sedan så ligger inte all CPU optimering på spelet heller, om du t.ex. installerar BF4 på Windows 8 så kan du få ~ 30% mer fps, eftersom Windows 8 hanterar CPU mer effektivt.

Jag tror att vad vi ser är att tack vare att BF4 är så tungt att driva så har utvecklarna varit tvungna att fixa så att det kan tråda. Det finns flera problem med att tråda ett program. Om man förenklar det lite så kan man jämföra det med den här leken när en eller flera personer binder fast sina fötter vid en träplanka och ska gå i takt för att komma framåt. Är man bara en person så är det ju ganska enkelt, men är man två eller flera som ska samarbeta så måste man kommunicera sinsemellan för att allt ska bli rätt. Både när det gäller spel och plankan så är det tidskritiskt. Allt måste gå i takt. Med ett ökande antal personer eller trådar inblandade så ökar antalet kommunikationskanaler och därmed komplexiteten snabbt. Två personer/trådar har en kommunikationskanal, tre personer har tre, fyra personer har sex osv.

Så detta med att spel inte har varit så bra på att tråda är för att inte behovet har varit så stort. Det har räckt att dela upp arbetet på två trådar och då har kommunikationen fortfarande varit enkel. Så Dice tar stora steg framåt här, vilket de kommer att ha nytta av framöver.

Edit: Det hade varit intressant att se hur BF4 belastar kärnorna med HT. HT är ju inte riktiga kärnor, så om man har fyra trådar så vill man förmodligen helst lägga dem på kärna 1, 3, 5 och 7 på en 4-kärning i7 med HT. Det är förmodligen det som gör att vissa spel blir långsammare med HT påslaget. De fattar inte att de måste försöka sprida ut trådarna på de fysiska kärnorna. Om BF4 kan belasta fler än fyra kärnor på en i7 med HT utan att tappa prestanda så är det väldigt goda nyheter, för det betyder att implementationen av trådarna är bra och att den kan dra nytta av cpu'er med ännu fler kärnor, tex FX8320/8350.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra genomfört av TS, jag önskar att jag hade genomfört några liknande tester för att kunna jämföra sedan när det går retail.

Men kan som andra intyga att cpu-användningen gick ner en aning när jag gick över till w8. Dock så testade jag inte Bf4 betan med win8 innan den större patchen man genomförde mot slutet (som förbättrade fpsen markant för vissa).

Vore skoj om vi kunde samla ihop lite statistik sedan när det släpps, så framtida spelare/folk som vill uppgradera vet vad de ska leta efter (mer generellt då). Kanske någon här på swec som kan ordna upp något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Varför säger inte mitt test så mycket? Vad är "så mycket"? Jag är bara nyfiken, för jag förstår inte riktigt vad du försöka säga.

Du har självklart gjort ett bra test efter de resurser du har, men när det handlar om så låg FPS så hinner inte CPU'n flaska. Eller så gör den det redan nu, svårt att säga.

Det bästa testet är egentligen att köra några riktiga monster-grafikkort och sedan köra 10-20 minuter på samma spelläge med lika många spelare med exakt samma grafikinställningar med ett antal olika processorer och klockfrekvenser.

I mitt fall är jag intresserad av hur pass din processor klarar att hålla 120+ avarage fps eller inte, och vilken skillnad HT gör vid den fps'en.

Eftersom det krävdes så mycket av just processorn i BF3-multiplayer, och det var så få test i högre FPS så var det så svårt att säga huruvida HT var bra eller inte.
Som jag uppfattade det så vann man fps på att stänga av HT när du hade en klock på 4.5Ghz+, men under det så var det bättre med HT på.

Tråkigt bara att alla sweclockers test var helt meningslösa då de kör en sekvens i singleplayer, den säger endast hur mycket grafikkorten klarar, inget om vilken processor man behöver.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Du har självklart gjort ett bra test efter de resurser du har, men när det handlar om så låg FPS så hinner inte CPU'n flaska. Eller så gör den det redan nu, svårt att säga.

Det bästa testet är egentligen att köra några riktiga monster-grafikkort och sedan köra 10-20 minuter på samma spelläge med lika många spelare med exakt samma grafikinställningar med ett antal olika processorer och klockfrekvenser.

I mitt fall är jag intresserad av hur pass din processor klarar att hålla 120+ avarage fps eller inte, och vilken skillnad HT gör vid den fps'en.

Eftersom det krävdes så mycket av just processorn i BF3-multiplayer, och det var så få test i högre FPS så var det så svårt att säga huruvida HT var bra eller inte.
Som jag uppfattade det så vann man fps på att stänga av HT när du hade en klock på 4.5Ghz+, men under det så var det bättre med HT på.

Tråkigt bara att alla sweclockers test var helt meningslösa då de kör en sekvens i singleplayer, den säger endast hur mycket grafikkorten klarar, inget om vilken processor man behöver.

Fast jag vet ju ganska bra hur det ligger till. Mitt grafikkort belastades till 65% med W7. Alltså en CPU flaskhals. När jag körde W8 så belastades mitt grafikkort till 85%, mindre CPU flaskhals eftersom W8 är effektivare på att hantera CPU än W7.

Så med W8 plus några patcher från Dice så lär min CPU kunna utnyttja 100% av mitt grafikkort (GTX 670) och jag lär kunna få minst 100 fps, eftersom jag under betan lyckades få 82 fps i snitt trots flaskhalsen. Jag kommer förmodligen kunna snitta 120fps efter några uppdatering både från Dice och Nvidia.

Här har jag ett till test som jämför Windows 7 och Windows 8, som visar tydligt att det är CPU som flaskar:

Jag utförde fyra test där jag under varje test gjorde tre mätningar på 180 sekunder.
Jag testade med Windows 7, Windows 8 med och av Hyper-Threading.

Dator:

  • i7 920@4.0Ghz

  • GTX 670

  • Drivrutin: 331.40

  • 1920x1080, 120Hz skärm

Bana: Siege of Shanghai
Spelläge: Domination
Spelare: 32
Grafikinställningar:

Dold text

Windows 7 med HT:

Större bild

Windows 7 utan HT:

Större bild

Windows 8 med HT:

Större bild

Windows 8 utan HT:

Större bild

SLUTSATS

  • Att köra med HT ger inget lyft i BF4 (snarare tvärtom). Det stora lyftet är Windows 8, som ger ungefär 30% mer bildrutor per sekund. Det är inte illa pinkat.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Fast jag vet ju ganska bra hur det ligger till. Mitt grafikkort belastades till 65% med W7. Alltså en CPU flaskhals. När jag körde W8 så belastades mitt grafikkort till 85%, mindre CPU flaskhals eftersom W8 är effektivare på att hantera CPU än W7.

Så med W8 plus några patcher från Dice så lär min CPU kunna utnyttja 100% av mitt grafikkort (GTX 670) och jag lär kunna få minst 100 fps, eftersom jag under betan lyckades få 82 fps i snitt trots flaskhalsen. Jag kommer förmodligen kunna snitta 120fps efter några uppdatering både från Dice och Nvidia.

Här har jag ett till test som jämför Windows 7 och Windows 8, som visar tydligt att det är CPU som flaskar:

Jag utförde fyra test där jag under varje test gjorde tre mätningar på 180 sekunder.
Jag testade med Windows 7, Windows 8 med och av Hyper-Threading.

Dator:

  • i7 920@4.0Ghz

  • GTX 670

  • Drivrutin: 331.40

  • 1920x1080, 120Hz skärm

Bana: Siege of Shanghai
Spelläge: Domination
Spelare: 32
Grafikinställningar:

Windows 7 med HT:

http://img196.imageshack.us/img196/9818/0wi5.png
Större bild

Windows 7 utan HT:

http://img855.imageshack.us/img855/2127/9z3h.png
Större bild

Windows 8 med HT:

http://imageshack.us/a/img46/384/5k4z.png
Större bild

Windows 8 utan HT:

http://imageshack.us/a/img820/5392/l3nk.png
Större bild

SLUTSATS

  • Att köra med HT ger inget lyft i BF4 (snarare tvärtom). Det stora lyftet är Windows 8, som ger ungefär 30% mer bildrutor per sekund. Det är inte illa pinkat.

Dold text

Som jag sa tidigare, det återstår att se. Jag tvivlar starkt på att DICE helt magiskt lyckas komma på ett sätt att slippa utföra beräkningar, men vi kan ju alltid hoppas.

Min poäng var fortfarande att det enda test jag är intresserad av är en processor som klarar att driva BF4 i 120+ avarage fps, samt vad skillnaden blir vid det laget.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Fast jag vet ju ganska bra hur det ligger till. Mitt grafikkort belastades till 65% med W7. Alltså en CPU flaskhals. När jag körde W8 så belastades mitt grafikkort till 85%, mindre CPU flaskhals eftersom W8 är effektivare på att hantera CPU än W7.

Så med W8 plus några patcher från Dice så lär min CPU kunna utnyttja 100% av mitt grafikkort (GTX 670) och jag lär kunna få minst 100 fps, eftersom jag under betan lyckades få 82 fps i snitt trots flaskhalsen. Jag kommer förmodligen kunna snitta 120fps efter några uppdatering både från Dice och Nvidia.

Här har jag ett till test som jämför Windows 7 och Windows 8, som visar tydligt att det är CPU som flaskar:

Jag utförde fyra test där jag under varje test gjorde tre mätningar på 180 sekunder.
Jag testade med Windows 7, Windows 8 med och av Hyper-Threading.

Dator:

  • i7 920@4.0Ghz

  • GTX 670

  • Drivrutin: 331.40

  • 1920x1080, 120Hz skärm

Bana: Siege of Shanghai
Spelläge: Domination
Spelare: 32
Grafikinställningar:

Windows 7 med HT:

http://img196.imageshack.us/img196/9818/0wi5.png
Större bild

Windows 7 utan HT:

http://img855.imageshack.us/img855/2127/9z3h.png
Större bild

Windows 8 med HT:

http://imageshack.us/a/img46/384/5k4z.png
Större bild

Windows 8 utan HT:

http://imageshack.us/a/img820/5392/l3nk.png
Större bild

SLUTSATS

  • Att köra med HT ger inget lyft i BF4 (snarare tvärtom). Det stora lyftet är Windows 8, som ger ungefär 30% mer bildrutor per sekund. Det är inte illa pinkat.

Dold text

Som jag sa tidigare, det återstår att se. Jag tvivlar starkt på att DICE helt magiskt lyckas komma på ett sätt att slippa utföra beräkningar, men vi kan ju alltid hoppas.

Min poäng var fortfarande att det enda test jag är intresserad av är en processor som klarar att driva BF4 i 120+ avarage fps, samt vad skillnaden blir vid det laget.

Även om de lyckas optimera det riktigt bra så tror jag att det är önsketänkande att tro att de kan förbättra optimeringen med 50%..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av furuliden:

Ett härligt test

Bra jobbat! Tack!

Skrivet av Zhacha:

Vad är det som sätter käppar i hjulet för högre belastning av CPU & GPU? Oavsett HT eller ej.

Skrivet av furuliden:

Det är svårare att koda ett spel till att använda många kärnor/trådar, det tar tid att optimera ett spel för flera trådar, (tid är pengar, såklart). Sedan så är det väldigt få spel som faktiskt behöver mer en två kärnor för att flyta på.
BF4 är ett av de tyngre spelen som finns och är ett av de få spelen som faktiskt utnyttjar flera kärnor/trådar ganska bra. BF4 kan belasta 95% av processorn om det är fyra kärnor/trådar.

Sedan så ligger inte all CPU optimering på spelet heller, om du t.ex. installerar BF4 på Windows 8 så kan du få ~ 30% mer fps, eftersom Windows 8 hanterar CPU mer effektivt.

Det främsta problemet med att programmera för flera kärnor är att inte allt är parallelliserbart, vissa beräkningar kan vara beroende av föregående beräkningar.

Dessa går självklart att beräkna på en annan tråd/kärna men att flytta informationen introducerar latenser som är av det grövre lagret. Det är helt enkelt mer resurseffektivt att lägga ett par klockfrekvenser på samma kärna som utförde de föregående beräkningar än att flytta informationen till ett register för en annan kärna.

Skrivet av furuliden:

Så med W8 plus några patcher från Dice så lär min CPU kunna utnyttja 100% av mitt grafikkort (GTX 670) och jag lär kunna få minst 100 fps, eftersom jag under betan lyckades få 82 fps i snitt trots flaskhalsen. Jag kommer förmodligen kunna snitta 120fps efter några uppdatering både från Dice och Nvidia.

Här har jag ett till test som jämför Windows 7 och Windows 8, som visar tydligt att det är CPU som flaskar:
[SPOILER]Jag utförde fyra test där jag under varje test gjorde tre mätningar på 180 sekunder.
Jag testade med Windows 7, Windows 8 med och av Hyper-Threading.

Körde Win 8.1 med min processor i 4.5GHz och ett GTX670@1265MHz med 327 WHQL drivers.
Kunde köra både GPU och CPU på 100% belastning då. Helt klart någon form av debug som snodde en massa CPU kraft.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WoG:

Som jag sa tidigare, det återstår att se. Jag tvivlar starkt på att DICE helt magiskt lyckas komma på ett sätt att slippa utföra beräkningar, men vi kan ju alltid hoppas.

Min poäng var fortfarande att det enda test jag är intresserad av är en processor som klarar att driva BF4 i 120+ avarage fps, samt vad skillnaden blir vid det laget.

Även om de lyckas optimera det riktigt bra så tror jag att det är önsketänkande att tro att de kan förbättra optimeringen med 50%..

Du tror inte att det kan vara så att DICE arbetar för fullt med att lasta över beräkningar ifrån CPU så det görs av GPU istället?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Du tror inte att det kan vara så att DICE arbetar för fullt med att lasta över beräkningar ifrån CPU så det görs av GPU istället?

Och hur tänker du att GPU'n ska utföra fysikberäkningar?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Detta fick jag i closed betan:

Jag testade med HT på och av. Med HT av var spelet till största delen ospelbart, enormt stora hack och frysningar. Spec när man vände sig om. Med HT flyter det hur bra som helst runt 50fps i största pansarvagnstriderna och 60-70 fps annars, i avkrokarna 90-100fps.

Gjorde lite snabba bench på det, samma test som gamegpu.ru gjorde. i7 2700K @ stock turbo (3.9ghz) GTX 680 1080p ultra settings med AA avstängd. Detta är en kort enkel testslinga så om man testat i stora strider hade skillnaden blivit betydligt större

HT av

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
2237, 41000, 41, 71, 54.561
2274, 41000, 44, 72, 55.463
2375, 41000, 42, 72, 56.927

HT på

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
2418, 41000, 51, 74, 58.976
2444, 41000, 51, 76, 59.610
2420, 41000, 51, 74, 59.024

Testa oxå att köra jeep till us base från kinas. Här ser man hur min fpsen tankar rejält.

china till us base jepp full gas HT off

2845, 49827, 5, 85, 57.098

HT on

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
3066, 50513, 46, 83, 60.697

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Tack! Väntade på någon skulle testa det här!

Kör med Raedonpro

+Dynamic framerate control
+Tripplebuffering
+1 Flip que size

Inge microstuttering,screentearing,inget input lag.

Får mer drops under 60 fps med V-sync på dock, annars är det mjukt som smör.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Nu känner man sig nöjd att man faktiskt köpte en 4670k

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Nu känner man sig nöjd att man faktiskt köpte en 4670k

frågan är ju om det är värt att anpassa datorn efter ett spel. jag skulle säga nej men det kanske är för att jag kör med 3570K

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vilken lyxtråd "furuliden" kliver in och levererar! Många tack!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Grym tråd, citera mig om ni hittar Windows 7 vs Windows 8.1 prestanda i BF4. Minneshastigheter är också intressant

Edit: Fail av mig, W8 fanns ju med, tack! Dags att hoppa på Windows 8 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Hyper-Threading kan förmodligen göra nytta där man kör dubbla grafikkort.

Varför? Gav ju inte högre fps.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595