Kommer min processor att flaskhalsa?

Permalänk
Medlem

Kommer min processor att flaskhalsa?

Hej jag sitter här och läser i de olika trådarna. Har förstått att BF4 helst vill ha en sexkärning processor. Jag sitter på en AMD Phenom II X4 965 3,40 Ghz processor just nu. Jag har ett Geforce 560 ti som jag köpte till bf3, så det lär jag få byta. Men det kanske inte är lönt att köpa ny GPU med min processor? Ni o visa som förstår er på detta?

Permalänk
Medlem

jag kör med en gammal i7 920 på 2.67 GHz och kan köra utan problem på ultra. Min GPU är GTX 780. Kör dock på upplösningen 1680x1050

Permalänk
Medlem

Cpun kommer inte att flaskhalsa ditt 560ti. Som du skriver så är det inte lönt att uppgradera gpu för din cpu är åldrad. Bättre att spara pengar för att sedan uppgradera både cpu & gpu.

Permalänk
Medlem

Så ditt tips är alltså att köpa nytt graffa och det räcker? Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Ah okej, så jag bör alltså köra BF4 på riggen jag har just nu så länge. Får se om det är spelbart då

Permalänk
Medlem

Detta var det närmsta ang flaskhals problem som jag kunde hitta. Min fråga är om 3770K på 4.1 Ghz kommer skapa flaskhals vid uppgradering av grafikkort till ett GTX 780 / GTX 780ti om det är fråga om upplösning så sitter jag än sålänge med en 22tums samsung skärm med 1680 X 1050 upplösning, denna kommer dock att bytas ut före eller efter köpet av grafikkort till en BenQ 27" XL2720Z LED 144Hz

Visa signatur

CPU: i7 3770K 4.1 Ghz Mobo: Sabertooth Z77 Minnen Corsair 1600Mhz LP DDR3 16GB. Grafikkort: Asus GTX 780 Direct CUII 2 OC
resten är nätagg, SSD disk och hårddiskar samt ett gammalt lian li Armor Suit P80

Permalänk
Medlem

965an klarar mycket...men inte ett 780 t.ex.

Det värdaste är nog att vänta och uppgradera båda eller köpa ny processor istället och köpa ett grafikkort och vid senare tillfälle köpa grafikkort.

Tänk på att du troligtvis måste byta moderkort vid processorbyte och nätagg vid grafikkortsbyte.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr S:

Detta var det närmsta ang flaskhals problem som jag kunde hitta. Min fråga är om 3770K på 4.1 Ghz kommer skapa flaskhals vid uppgradering av grafikkort till ett GTX 780 / GTX 780ti om det är fråga om upplösning så sitter jag än sålänge med en 22tums samsung skärm med 1680 X 1050 upplösning, denna kommer dock att bytas ut före eller efter köpet av grafikkort till en BenQ 27" XL2720Z LED 144Hz

Är inte jätteduktig men jag tror knappast du kommer bli flaskhalsad med det. Skulle din cpu mot förmodan flaskhalsa är det väl bara att dra upp den lite till. Kör du på en 60Hz så kommer det absolut funka!

edit: Skulle läst din post mer. Tror du måste överklocka din cpu mer om du ska kunna få ut dina fps. Är nog bättre om någon duktigare kommer in och rättar mig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killacre:

Ah okej, så jag bör alltså köra BF4 på riggen jag har just nu så länge. Får se om det är spelbart då

Testa spela på riggen du har först. Om du köper ett nytt graffe så kommer nog processorn flaska. Det är egentligen bättre att du skaffar en ny processor , exempelvis en i5 4670K.

Permalänk
Medlem

Ett 560 Ti klarar BF4 på medium och redan då ser BF4 grafiken rätt bra ut. 560 Ti är även på lagom nivå för din processor i BF4.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vill du uppgradera grafikkortet för just BF4 så borde du välja AMD pga Mantle. En Phenom II X4 kan fortfarande inte utnyttja exempelvis R9 290x fullt ut, men Mantle hjälper ändå enormt.
http://www.pcgameshardware.de/AMD-Radeon-Grafikkarte-255597/S...

Permalänk
Medlem

Ja här var det tunnelseende så det står härliga till. Tråden är ett halvår gammal och TS har redan uppgraderat sin burk som ni kan se i hans sign. Trevlig helg på er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Ja här var det tunnelseende så det står härliga till. Tråden är ett halvår gammal och TS har redan uppgraderat sin burk som ni kan se i hans sign. Trevlig helg på er.

tack, detsamma

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Ja här var det tunnelseende så det står härliga till. Tråden är ett halvår gammal och TS har redan uppgraderat sin burk som ni kan se i hans sign. Trevlig helg på er.

Nu är ju jag inte TS, utan lånade denna tråden då jag inte fann någon annan som tog upp flaskhals problemet. Sedan tror jag verkligen inte att jag ska behöva byta processor för att köra med ett 780 eller 780ti då det finns användare här med samma prolle som mig som kör 780 i sli utan problem

Visa signatur

CPU: i7 3770K 4.1 Ghz Mobo: Sabertooth Z77 Minnen Corsair 1600Mhz LP DDR3 16GB. Grafikkort: Asus GTX 780 Direct CUII 2 OC
resten är nätagg, SSD disk och hårddiskar samt ett gammalt lian li Armor Suit P80

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av killacre:

Hej jag sitter här och läser i de olika trådarna. Har förstått att BF4 helst vill ha en sexkärning processor. Jag sitter på en AMD Phenom II X4 965 3,40 Ghz processor just nu. Jag har ett Geforce 560 ti som jag köpte till bf3, så det lär jag få byta. Men det kanske inte är lönt att köpa ny GPU med min processor? Ni o visa som förstår er på detta?

sitter du kvar på ditt nuvarande grafikkort så är det lungt, köper du ett bättre så kommer det flaska
(om det nya är bättre då såklart)

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

köp r9 290, finns ett par billiga begagnade i marknaden nu när mining hypen är över och kör på mantle, mantle gör så belastningen blir mindre på CPU'n och det kommer leda till att du spelar BF4 i ultra på din gamla 965'a men lite överklockning skadar ju inte om du har kylare för det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu en 965 BE överklockad till 3,8Ghz tillsammans med ett R9 290 (Mantle). Visst får processorn sträcka på benen ordentligt men den flaskar inte för mig iaf.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr S:

Nu är ju jag inte TS, utan lånade denna tråden då jag inte fann någon annan som tog upp flaskhals problemet. Sedan tror jag verkligen inte att jag ska behöva byta processor för att köra med ett 780 eller 780ti då det finns användare här med samma prolle som mig som kör 780 i sli utan problem

Missade att du ställde en fråga, men som du själv skriver kommer du absolut inte behöva byta processor.

Folk verkar dock fortsätta besvara TS.

Permalänk
Medlem

Haha tack för alla svar, även om jag faktiskt köpte ny rigg, vilket naturligtvis gjorde underverk