"Players will no longer be able to equip an AA mine together with rocket launchers ", bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem

"Players will no longer be able to equip an AA mine together with rocket launchers ", bra eller dåligt?

Jo jag är lite seg, upptäckte denna förändring för nån dag sedan och insåg att den kom i serverpatchen den 18de.

Blev faktiskt lite irriterad på det här själv då jag ofta försöker köra en kombination som gör att jag kan bekämpa både flyg och fordon som engineer. Förut brukade jag köra mycket Stinger+Slam men när AA minorna kom bytte jag till RPG/SRAW+AA minor.

Jag kan väl på något sätt förstå resonemanget kring att inte kunna köra STIGLA+AA minor men varför de vill hindra mig från att använda någon sorts raketbaserat vapen alls tillsammans med dom känns mindre genomtänkt. Om nu någon är så pass duktig att de kan ta ner flygande fordon med raketer kan jag tycka att det borde vara ganska ok? Skulle möjligen kunna sträcka mig så pass långt att jag förstår om de vill ta bort STIGLA/SRAW från kombination med AA-minor då dessa, i min erfarenhet, verkar vara vad folk skjuter ner flygande fordon med. Om nu någon kontinuerligt kan ta ner flygande saker med RPG är det nog piloterna som ska ta sig en funderare snarare än att ändra något. LAW/SMAW/Javelin kan i och för sig låsa på flyg men då krävs det en recon som hjälper till och isåfall känns det ändå ganska balanserat i min mening för hur ofta ser vi recons egentlien köra PLD/SOFLAM?

Jag upplever att DICE med denna uppgradering effektivt har gjort AA-minor till ett meningslöst tillägg. Visst du kan köra någon slags försvarsinriktad engineer med AA-minor + M2/M15 minor eller kanske AA+rep tool för att försvara om du t.ex. kör MAA men det känns ganska gimmicky i min mening. Ska kanske vara glad att DICE inte valt att göra alla minor på det här sättet?

Vad tycker ni andra om den här förändringen? Är den fantastisk, neutral eller rent av värdelös?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

SRAW är superbt till helis.

Tycker många av kombinationerna är märkliga.

Permalänk
Medlem

Dom kommer aldrig att användas nu, tills DICE gör ngt meningslöst uppdrag för att låsa upp ngt. Dom är helt meningslösa nu.

Permalänk
Medlem

Nu var det jättelängesen jag spelade BF4.... Men vad är AA minor? Anti Air minor? Hur fasiken funkar det? det enda jag kan tänka mig när jag hör namnet är minor i luftballonger? och det verkar inte vidare effektivt?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Nu var det jättelängesen jag spelade BF4.... Men vad är AA minor? Anti Air minor? Hur fasiken funkar det? det enda jag kan tänka mig när jag hör namnet är minor i luftballonger? och det verkar inte vidare effektivt?

Det är som små SAM-sites, dvs mini-luftvärn. Du får 2 stycken och kan max ha 2 ute samtidigt. De gör typ 20 skada + disable på en transportheli och 30 skada + disable på andra helis om jag inte missminner mig. Vet inte vad de gör på jets då jag inte tror mig ha träffat något med en ännu.

EDIT: De har en laddning i sig och det är en raket som skjuts iväg likt en STIGLA. Tror den går att få bort med countermeasures men oftast kommer den för snabbt. Tror jag lyckats undvika en med ECM en gång då den inte kunde låsa när jag åkte förbi eftersom jag redan ECMade för att bli av med en annan grej som låste på mig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Måste man skjuta ner 5 attack-helikoptrar i en och samma spelomgång för att låsa upp AA mines?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flq:

Måste man skjuta ner 5 attack-helikoptrar i en och samma spelomgång för att låsa upp AA mines?

nej, allt som allt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

nej, allt som allt.

Men det måste jag garanterat har gjort ,och ännu mer sedan BF4 lanserades. Eller måste man göra det nu sedan något visst datum då AA minorna släpptes då? Verkar inte gå och se någonstans hur ens "progress" ser ut för de minorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flq:

Men det måste jag garanterat har gjort ,och ännu mer sedan BF4 lanserades. Eller måste man göra det nu sedan något visst datum då AA minorna släpptes då? Verkar inte gå och se någonstans hur ens "progress" ser ut för de minorna.

Du måste först och främst ha premium eller köpa naval assault dlc när den släpps. Om du har premium har du kunnat låsa upp dom sedan 6e mars tror jag det är..

Gå in på assignments och leta upp death from below, den ligger längst ner till höger på silver assignments.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

När tar dom bort det då? För jag kör fortfarande med RPG + AA minor. Eller räknas inte RPG som en rocket launcher?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Du måste först och främst ha premium eller köpa naval assault dlc när den släpps. Om du har premium har du kunnat låsa upp dom sedan 6e mars tror jag det är..

Gå in på assignments och leta upp death from below, den ligger längst ner till höger på silver assignments.

Räckte med att jag skaffade mig 3st PDW ribbons, lvl 113 o ändå aldrig använt PDW vapnen hehe. Nu har jag minorna, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pittsa:

När tar dom bort det då? För jag kör fortfarande med RPG + AA minor. Eller räknas inte RPG som en rocket launcher?

Jag har inte kunnat välja det sen jag upptäckte det för några dagar sen. Har du kanske helt enkelt inte ändrat din loadout sen det patchades?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Jag har inte kunnat välja det sen jag upptäckte det för några dagar sen. Har du kanske helt enkelt inte ändrat din loadout sen det patchades?

Hehe nä jag har inte ändrat den, och det va det första jag tänkte på också. Så jag vågade inte ändra på något för att testa om det var det.
Får helt enkelt inte ändra på något då

Permalänk
Entusiast

Jag tycker de kan förstärka AA, göra så att RPG kan låsa på flygfordon, sätta snabbare låsning och reload på Stinger/IGLA, öka räckvidden på dessa vapen så att de når över hela kartan samt att de gör helikoptrarna så klena att ett magasin med valfritt vapen kan spränga en helikopter.

Det skulle göra spelet mycket roligare, eller hur?

Nä men seriöst nu. Det känns som att de motarbetat helikoptrar ända sen början av BF4. Att sega ner repaireffekten kan jag hålla med om var på sin plats, men allt annat efter det har bara gjort att det blir stört tråkigt. Man kan knappt lyfta innan helikopterstackaren tjuter som ett skogsmongo. ECM och flares funkar så där måttligt bra. ECM är nog helt meningslöst vid närmare eftertanke.

Ta bort active radar för AA och tvinga låsning som det är för IGLA och Stinger! Ärligt talat vet jag inte hur mycket jag stött på AA-mines och exakt hur de påverkat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag tycker de kan förstärka AA, göra så att RPG kan låsa på flygfordon, sätta snabbare låsning och reload på Stinger/IGLA, öka räckvidden på dessa vapen så att de når över hela kartan samt att de gör helikoptrarna så klena att ett magasin med valfritt vapen kan spränga en helikopter.

Det skulle göra spelet mycket roligare, eller hur?

Nä men seriöst nu. Det känns som att de motarbetat helikoptrar ända sen början av BF4. Att sega ner repaireffekten kan jag hålla med om var på sin plats, men allt annat efter det har bara gjort att det blir stört tråkigt. Man kan knappt lyfta innan helikopterstackaren tjuter som ett skogsmongo. ECM och flares funkar så där måttligt bra. ECM är nog helt meningslöst vid närmare eftertanke.

Ta bort active radar för AA och tvinga låsning som det är för IGLA och Stinger! Ärligt talat vet jag inte hur mycket jag stött på AA-mines och exakt hur de påverkat...

Om du hade brytt dig om att läsa min post istället för att komma hit och gnälla om helikopterbalansen hade du sett att jag uttrycker en förståelse för möjligheten att stänga av STIGLA/SRAW i kombination med AA minor Att däremot stänga av alla raketvapen förstår jag verkligen inte. De få gånger jag skjutit ner helis/jets med LAW/RPG/SMAW har det i princip varit för att de står helt stilla och hovrar alt. flyger rakt emot mig/i en oerhört förutsägbar bana. Javelin blir ju något av ett specialfall då det till skillnad från de övriga kräver att någon annan sätter laser på flygande fordon för att kunna träffa dem. Lasermålade fordon går ju dock även att skjuta på med LAW/SMAW för en nästan garanterad träff och i min värld känns det inte så galet obalanserat faktiskt då det som sagt kräver en specifik uppsättning prylar samt samarbete.

Som någon sa ovan känns AA-minor nu helt dött och kommer inte användas bortsett från för att låsa upp assignement som kräver detta. De är helt enkelt inte bra nog för att ge upp raketvapen. Om jag nu kör RPG+valfritt och blir irriterad av en helikopter/flyg vilken anledning har jag någonsin till att välja AA-minor över STIGLA då det senare ger mig fler skott, högre skada per träff samt mycket bättre möjlighet att låsa på längre avstånd och planera mina skott.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Willhelm:

Om du hade brytt dig om att läsa min post istället för att komma hit och gnälla om helikopterbalansen hade du sett att jag uttrycker en förståelse för möjligheten att stänga av STIGLA/SRAW i kombination med AA minor Att däremot stänga av alla raketvapen förstår jag verkligen inte. De få gånger jag skjutit ner helis/jets med LAW/RPG/SMAW har det i princip varit för att de står helt stilla och hovrar alt. flyger rakt emot mig/i en oerhört förutsägbar bana. Javelin blir ju något av ett specialfall då det till skillnad från de övriga kräver att någon annan sätter laser på flygande fordon för att kunna träffa dem. Lasermålade fordon går ju dock även att skjuta på med LAW/SMAW för en nästan garanterad träff och i min värld känns det inte så galet obalanserat faktiskt då det som sagt kräver en specifik uppsättning prylar samt samarbete.

Som någon sa ovan känns AA-minor nu helt dött och kommer inte användas bortsett från för att låsa upp assignement som kräver detta. De är helt enkelt inte bra nog för att ge upp raketvapen. Om jag nu kör RPG+valfritt och blir irriterad av en helikopter/flyg vilken anledning har jag någonsin till att välja AA-minor över STIGLA då det senare ger mig fler skott, högre skada per träff samt mycket bättre möjlighet att låsa på längre avstånd och planera mina skott.

Missförstod dig kanske. Då jag själv inte låst upp AA-minor så vet jag inte vad det är de strypt... det är alltså strypt att använda LAW, RPG/SMAW och SRAW samtidigt som man equipar AA-minor? Men hur är det med Stinger/IGLA samtidigt som man har AA-minor då?

Då EA/Dice verkar göra allt för att förstöra för de som gillar att köra helikopter, så det blir lite att man får taggarna utåt i såna ämnen. Ber om ursäkt för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Missförstod dig kanske. Då jag själv inte låst upp AA-minor så vet jag inte vad det är de strypt... det är alltså strypt att använda LAW, RPG/SMAW och SRAW samtidigt som man equipar AA-minor? Men hur är det med Stinger/IGLA samtidigt som man har AA-minor då?

Då EA/Dice verkar göra allt för att förstöra för de som gillar att köra helikopter, så det blir lite att man får taggarna utåt i såna ämnen. Ber om ursäkt för det

Jag hänvisar till trådens titel men då den kanske inte är helt solklar (?) så går det numera inte att använda några raketvapen alls tillsammans med AA-minor. Det innebär alltså RPG/SMAW/LAW/STIGLA/Javelin/SRAW som INTE går att använda samtidigt som AA-minor.

Jag kör själv en hel del helikopter så jag vet hur jobbigt det är, men det innebär inte att jag automatiskt tycker att alla ändringar gjorda för att förändra balansen är bra. Jag ser verkligen inte hur denna ändring är till det bättre då det helt dödar ett föremål i spelet.

Rekommenderar att du låser upp AA-minor så får du se hur totalt meningslösa de är i sammanhanget då de två du får ensamma inte kan ta ner ett flygande fordon, något den STIGLA du byter bort i valet att använda dom faktiskt kan.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Willhelm:

Jag hänvisar till trådens titel men då den kanske inte är helt solklar (?) så går det numera inte att använda några raketvapen alls tillsammans med AA-minor. Det innebär alltså RPG/SMAW/LAW/STIGLA/Javelin/SRAW som INTE går att använda samtidigt som AA-minor.

Jag kör själv en hel del helikopter så jag vet hur jobbigt det är, men det innebär inte att jag automatiskt tycker att alla ändringar gjorda för att förändra balansen är bra. Jag ser verkligen inte hur denna ändring är till det bättre då det helt dödar ett föremål i spelet.

Rekommenderar att du låser upp AA-minor så får du se hur totalt meningslösa de är i sammanhanget då de två du får ensamma inte kan ta ner ett flygande fordon, något den STIGLA du byter bort i valet att använda dom faktiskt kan.

Vilka raketgevär som går under vilken kategori har jag inte fördjupat mig i, men vid närmare eftertanke så är det väl visserligen rent logiskt så. Reflekterade inte så mycket över själva trådtiteln. Då jag som sagt själv inte har låst upp AA-minor och i 99% av fallen alltid kör med SRAW så har jag ej heller vart in och pillrat med det där

Brukar inte bry mig om att låsa upp saker jag vet jag inte kommer använda, men jag tror dig när du säger att de är värdelösa.

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra om man länkar till var man fick infon ifrån http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2955064...

Men jag håller med, AA-minor är för dåliga för att man ska ge upp sitt vanliga raketvapen som Engineer. Går dock fortfarande att equipa AA-mine + Stinger i Battlelog så frågan är exakt vad som menas och när det slår igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det är alltid bra om man länkar till var man fick infon ifrån http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2955064...

Men jag håller med, AA-minor är för dåliga för att man ska ge upp sitt vanliga raketvapen som Engineer. Går dock fortfarande att equipa AA-mine + Stinger i Battlelog så frågan är exakt vad som menas och när det slår igenom.

Intressant om det går att göra i Battlelog, får testa detta ikväll. Kan säga att det inte fungerade ingame igår eller i fredags vilket är de tillfällen jag testat.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Testade nu inne i spelet. Det går inte att välja kombon där, men det går fortfarande fint att välja som loadout i Battlelog. Ssssch, kan bli vår lilla hemlighet...

Permalänk
Medlem

Det förblev visst ingen hemlighet, attans...

BATTLELOG FIXES:
- No longer possible to equip AA mines alongside rocket launchers in Loadout.

http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2979150...

Permalänk
Medlem

Enklast av Dice vore att ha RPG/SRAW som helt unguided weapons ... problemet löst

själv gillar jag minor , skiter i RPG'n helt nu

men dom har nog viktigare saker att pyssla med

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W