Får inte SLI att fungera 2x580

Permalänk
Medlem

Får inte SLI att fungera 2x580

Jag har precis installerat mitt nya Evga 580 3Gb (http://www.inet.se/produkt/1902189/evga-geforce-gtx-580-3072m...) i min burk och ska samverka med mitt nuvarande KFA 580. Allt verkar fungera utan problem, förutom att jag får inte SLI att fungera eftersom att denna valmöjlighet kommer inte upp i Nvidia kontrollpanelen.

Jag har försökt byta mellan två SLI-bryggor, men det hjälper inte. Självklart har jag installerat senaste drivrutinerna från Nvidia.

Någon som har förslag vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minwebb:

Jag har precis installerat mitt nya Evga 580 3Gb (http://www.inet.se/produkt/1902189/evga-geforce-gtx-580-3072m...) i min burk och ska samverka med mitt nuvarande KFA 580. Allt verkar fungera utan problem, förutom att jag får inte SLI att fungera eftersom att denna valmöjlighet kommer inte upp i Nvidia kontrollpanelen.

Jag har försökt byta mellan två SLI-bryggor, men det hjälper inte. Självklart har jag installerat senaste drivrutinerna från Nvidia.

Någon som har förslag vad det kan vara för fel?

Du kan tyvärr inte köra SLI med två kort med olika minnesmängd.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Har för mig att man visst kan köra sli med olika minnesmängd på korten. Men det ska bara få vad det "sämsta" kortet har så att säga. Alltså 1.5Gb

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Can I mix and match graphics cards with different sizes of memory?

When purchasing a second graphics card, you should try to match the memory size so that you are ensured full value and performance from your purchase. However, while it is not recommended, NVIDIA does offer the flexibility to run graphics cards with different sized memory by using CoolBits. Using CoolBits (value set to 18), you can force both of the cards to use the lower of the two memory sizes and operate them together in SLI mode. When dissimilar memory sizes are enabled to work together using CoolBits, the effective memory size for each card becomes the smaller of the memory sizes.

Nvidias hemsida
Hoppas det hjälper dig

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minwebb:

Jag har precis installerat mitt nya Evga 580 3Gb (http://www.inet.se/produkt/1902189/evga-geforce-gtx-580-3072m...) i min burk och ska samverka med mitt nuvarande KFA 580. Allt verkar fungera utan problem, förutom att jag får inte SLI att fungera eftersom att denna valmöjlighet kommer inte upp i Nvidia kontrollpanelen.

Jag har försökt byta mellan två SLI-bryggor, men det hjälper inte. Självklart har jag installerat senaste drivrutinerna från Nvidia.

Någon som har förslag vad det kan vara för fel?

varför köpte du 3gb modellen när du har 1.5gb atm?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minwebb:

Jag har precis installerat mitt nya Evga 580 3Gb (http://www.inet.se/produkt/1902189/evga-geforce-gtx-580-3072m...) i min burk och ska samverka med mitt nuvarande KFA 580. Allt verkar fungera utan problem, förutom att jag får inte SLI att fungera eftersom att denna valmöjlighet kommer inte upp i Nvidia kontrollpanelen.

Jag har försökt byta mellan två SLI-bryggor, men det hjälper inte. Självklart har jag installerat senaste drivrutinerna från Nvidia.

Någon som har förslag vad det kan vara för fel?

Inställningen heter : " Maximize 3D Performance "

Mvh,
Patrik

EDIT: Enligt detta så bör det funka utan problem.
Jag ser inte varför det inte skulle, mer än att SLI konfigen bara kommer utnyttja 1.5GB Vram.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Minwebb:

Jag har precis installerat mitt nya Evga 580 3Gb (http://www.inet.se/produkt/1902189/evga-geforce-gtx-580-3072m...) i min burk och ska samverka med mitt nuvarande KFA 580. Allt verkar fungera utan problem, förutom att jag får inte SLI att fungera eftersom att denna valmöjlighet kommer inte upp i Nvidia kontrollpanelen.

Jag har försökt byta mellan två SLI-bryggor, men det hjälper inte. Självklart har jag installerat senaste drivrutinerna från Nvidia.

Någon som har förslag vad det kan vara för fel?

Men du, testa byt plats på korten. Så löste sej mitt problem, samma problem som du beskriver.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

varför köpte du 3gb modellen när du har 1.5gb atm?

Man kan få olika deals osv, elelr så visste han inte om att man inte kan använda dem på det viset.

Men gå ska det, jag höll på med det i 8800 serien hade ett med 320mb och ett med 640mb för jag köpte till det senare och inga 320 fanns. gick gjorde det men de kördes bara i 320mb VAR.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Har för mig att man visst kan köra sli med olika minnesmängd på korten. Men det ska bara få vad det "sämsta" kortet har så att säga. Alltså 1.5Gb

Är rätt säkert på att de tagit bort den möjligheten, går inte att köra alls med olika minnesmängd längre.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

SLI ska inte fungera med olika minnesmängd vad jag vet.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minwebb:

Jag har precis installerat mitt nya Evga 580 3Gb (http://www.inet.se/produkt/1902189/evga-geforce-gtx-580-3072m...) i min burk och ska samverka med mitt nuvarande KFA 580. Allt verkar fungera utan problem, förutom att jag får inte SLI att fungera eftersom att denna valmöjlighet kommer inte upp i Nvidia kontrollpanelen.

Jag har försökt byta mellan två SLI-bryggor, men det hjälper inte. Självklart har jag installerat senaste drivrutinerna från Nvidia.

Någon som har förslag vad det kan vara för fel?

Ganska säkert på att detta tydligen inte funkar, vad jag har på minnet så ska det ha funkat utan problem förut.

Mvh,
Patrik

Citat:

I called evga with that same question and here's the answer i got: You can not SLI regular 580 with the 3GB version!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Alla: Bakgrunden till varför jag köpta 3 gb är på grund av följande tråd: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1091675-580-sli-...

Sedan har jag fått det förklarat att så länge som det är kort med samma chip (580) så ska tillverkare osv. inte spela någon roll.

Jag ska läsa igenom tråden senare idag, är på jobbet just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har löst det! Så här gick jag till väga:

Jag laddade ner Coolbits 2.0 (http://downloads.guru3d.com/download.php?det=815) och körde den filen. Efter en omstart försökte jag öppna Nvidia kontrollpanelen, men den öppnas inte. Istället gick jag in i registret (Sök efter regedit) och gick in i "mappen" HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/NVIDIA Corporation/Global/NVTweak. Leta sedan upp Coolbits och högerklicka, välj ändra. Ändra nu värdet från fffffff till 18 och se till att hexadecimalt är markerad. Spara och försök sedan öppna Nvidias kontrollpanel. I mitt fall gick det inte att göra det, men gjorde så att jag högerklickade igen och tog bort posten och stängde ner regedit. Efter en omstart får jag upp menyn i Nividias kontrollpanel och klickade då vara uppdatera installation. Tryck ok och det är klart.

Jag kollade med GPU-Z och den bekräftar att SLI är aktiverad med två GPU:er.

Ni fick mig att svettas ett tag och fick känslan av mer än 4000 hade gått upp i rök. Nu ska det bli BF3 med Ultra inställningar. ^^

Tack för stödet!

Permalänk
Skrivet av Minwebb:

Jag har löst det! Så här gick jag till väga:

Jag laddade ner Coolbits 2.0 (http://downloads.guru3d.com/download.php?det=815) och körde den filen. Efter en omstart försökte jag öppna Nvidia kontrollpanelen, men den öppnas inte. Istället går jag in i registret (Sök efter regedit) och gick in i "mappen" HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/NVIDIA Corporation/Global/NVTweak. Leta sedan upp Coolbits och höger klicka, välj ändra. Ändra nu värdet från fffffff till 18 och se till att hexadecimalt är markerad. Spara och försök sedan öppna Nvidias kontrollpanel. I mitt fall gick det inte att göra det och gjorde så att jag höger klickade igen och tog bort posten och stängde ner regedit. Efter en omstart får jag upp menyn i Nividias kontrollpanel och klickade då vara uppdatera installation. Tryck ok och det är klart.

Jag kollade med GPU-Z och den bekräftar att SLI är aktiverad med två GPU:er.

Ni fick mig att svettas ett tag och fick känslan av mer än 4000 hade gått upp i rök. Nu ska det bli BF3 med Ultra inställningar. ^^

Tack för stödet!

FETT NICE !

Trodde väll det! Kör en typ 3Dmark11 så man kan va helt säker.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

FETT NICE !

Trodde väll det! Kör en typ 3Dmark11 så man kan va helt säker.

Jag har gjort ett test i Unigine Engine med följande inställningar:

Render: direct3d11 Mode: 1920x1200 8xAA fullscreen Shaders: high Textures: high Filter: trilinear Anisotropy: 16x Occlusion: enabled Refraction: enabled Volumetric: enabled Tessellation: extreme

Utan SLI: 700
Med SLI: 1346

Ca. 92% ökning i prestandarad. Antar detta är ett normalt resultat.

Permalänk
Skrivet av Minwebb:

Jag har gjort ett test i Unigine Engine med följande inställningar:

Render: direct3d11 Mode: 1920x1200 8xAA fullscreen Shaders: high Textures: high Filter: trilinear Anisotropy: 16x Occlusion: enabled Refraction: enabled Volumetric: enabled Tessellation: extreme

Utan SLI: 700
Med SLI: 1346

Ca. 92% ökning i prestandarad. Antar detta är ett normalt resultat.

Ser bra ut

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz