Verktyg Visningsval
2012-04-14, 11:52   #1

LapinKulta

Medlem

LapinKultas avatar

Plats: Lund

Registrerad: jan 2002

Problem med Geforce 8800 GTS

Hej!

Jag har stött på ett problem med mitt Geforce 8800 GTS 320mb och har egentligen två frågor som jag vill ha hjälp med.

1) Det hela började med en bluescreen, sen uppstod ränder på skärmen och kraftig begränsat antal färger. Skärmen är det inget fel på eftersom jag testat den i en annan dator och när jag använder datorns integrerade grafikkort så är det inget fel. Kan man utifrån detta dra slutsatsen att grafikkortet är sönder? Tyvärr har jag ingen möjlighet att prova ett annat grafikkort i datorn (eller prova grafikkortet i en annan dator). Kan det vara mjukvarofel? isåfall vad behöver ni veta för att svara på den frågan?

2) Om man nu kan säga att det definitivt är grafikkortet, så har jag bestämt mig för att köpa ett nytt eftersom jag inte är sugen på att köpa helt ny dator ännu (trots att den är gammal nu). Jag inser att eftersom min dator är gammal (5år snart) så är det ingen mening med att köpa ett värstingkort, men undrar vad ni rekommenderar? Det får gärna innebära en förbättring av datorns performance, utan att jag betalar mer för kortet än vad jag får ut från det.

Min dator:
AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
Gainward GeForce 8800GTS 320MB GDDR3,
ASUS Motherboard - ASUS M2N68-AM PLUS (bytt för ca ett år sedan)

En sak till, mitt moderkort gick sönder förra året så de fick bytas (gjordes i butik). Efter det så uppstod det ett knastrande ljud vid ett fåtal tillfällen från dator som jag inte lyckades lokalisera. Detta ljud blev successivt mer förekommande, speciellt vid uppspelning av vissa filmer och i vissa spel. Kan detta ha något att göra med att grafikkortet är sönder? Om något är fel, t ex nätagget, så kommer väl isåfall ett nytt grafikkort så småningom också gå sönder, eller?

Tack på förhand för er hjälp!

MVH
Markus

Redaktionens senaste nyhetsrubriker