Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-04-26, 18:59   #31

lolislove

Medlem

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gurkburk92 Visa inlägg
Alltså, jag sitter i nästan samma sits som dig..

Men inget av mitt flaskar.

AMD 965 tillsammans med ett GTX580, det är ju nästan som ett GTX680 och din CPU. Så det borde inte flaska.

Har du nyaste driversen? Den CPU användningen är ju normal på ett sånt spel som BF3. Ska in o kolla sen hur det ser ut för mig.
Ajamen, kollade drivarna först av allt. Gällande CPUanvändningen så känns den rätt hög med tanke på att spelet inte skulle utnyttja mer än 4 av de 6 kärnorna. 4/6≈67% och antagligen tar OS och fraps nån/några procent om nu inte de skulle använda resterande kärnorna(förutsatt att turbon inte kickar igång och stänger av de 2 resterande). Enligt min uppfattning går då min kära AMD för fulla muggar och kämpar för att hinna med. Antar att processoranvändningen i taskmanager visar hur mycket CPUn jobbar totalt på alla 6 kärnor och inte bara på de 4 som med turbon skulle vara igång.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av swesen Visa inlägg
Har du något i flash igång? Då brukar de flesta grafikkortet lägga sig i ett läge mellan topp- och viloklock.
Nope, stängde ner allt förutom spel och Fraps.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Devildoll Visa inlägg
Mjo det var som sagt svårt att hitta aktuella benchmarks med 1055t.

Vet vi att hans 680 klockar ner sig än?

Det enda lolislove visat upp än är ju att cpu-z visat en kärnfrekvens om 705 MHz. som han dessutom påstår visat fel vid andra tillfällen.
Varpå han sedan laddat ner "thunder master", som han försäkrat sig om visar rätt, ( kan inte riktigt utläsa om det betyder samma som cpu-z eller om det betyder 680 @ fullt ös )

I ett senare inlägg visar han upp benchresultat där han har helt "rätt" avg fps men en lägre minimum.
om han kört samma slinga som sweclockers så borde ju det betyda att han oftast haft en högre fps än sweclockers men med mycket djupare dippar.
alternativt en runda som varit identisk sweclockers med en enda avvikning ner till 55 istället för 65.
Går ju att gissa vidare en hel del, svårt att utläsa något utan att veta mer om omständigheterna egentligen.

Sedan skriver han iofs att hans 680 puttrar på i 60c.
Om det är i den bakre delen av en längre tids BF3 spelande tyder ju det på att grafikkortet är lite outnyttjat.
Nu antar jag att det bör vara lite varmare än 60c efter en stunds BF3 spelande i alla fall.
Med thunder master visades korrekta värden eftersom klockfrekvensen gick upp över 1000Mhz (minns inte exakt) när jag spelade och damp ner till runt 300 när jag hade allt nere. Så ja den visar nog rätt. Det är inte nått fel med kortet, var nog bara nojjig när jag precis fått det.

Jag satt och tittade under benchmarken och på några ställen tyckte jag att de blev smålaggigt. Antagligen när han gick under 60 FPS.

Eftersom andra med samma grafikkort upplever BF3 fritt från lagg på ultra-settings är det bevisligen CPUn som är för slö.

Men jag ska fixa ett screenshot på afterburner när jag har spelat en stund.
lolislove är inte uppkopplad
2012-04-26, 20:37   #32

lolislove

Medlem

Efter en halvtimme bf3 på ultra settings med en FPS mellan 30-40 till runt 70-80.

Temperaturen kom inte över 50 grader och GPU-användningen runt 60-70% med toppar lite här och där. Borde den vara högre?
Coreclocken stämmer som bekant inte men som ni ser har jag inte uppdaterat Afterburner.
2012-04-26, 21:22   #33

Zcenicx

Moderator

Zcenicxs avatar

Plats: Gnällbältets huvudstad

Registrerad: maj 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lolislove Visa inlägg
http://www.n0.se/f/f/11230_vrden.png

Efter en halvtimme bf3 på ultra settings med en FPS mellan 30-40 till runt 70-80.

Temperaturen kom inte över 50 grader och GPU-användningen runt 60-70% med toppar lite här och där. Borde den vara högre?
Coreclocken stämmer som bekant inte men som ni ser har jag inte uppdaterat Afterburner.
Nej, som sagt, det där är ett skolexempel på hur det ser ut när din processor inte orkar med, vilket syns både på att grafikkortet i princip aldrig utnyttjas till max och på att temperaturen är så låg.

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.
Zcenicx är inte uppkopplad
2012-04-26, 21:31   #34

MSIOCGenie

Medlem

Plats: Hemma

Registrerad: aug 2010

Citat:

Lyssna på de kunniga i tråden !

Råkar själv sitta på en 1055T, att klocka den till 3,7Ghz gjorde underverk i BF3, 2,8 är alldeles för lågt med ett bra grafikkort.
http://cdon.se/hemelektronik/cooler_...ooler-17443149
KÖP ! ÖVERKLOCKA ! NJUT !
MSIOCGenie är inte uppkopplad
2012-04-26, 21:40   #35

Kakkeman

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: jan 2011

öhm du säger att du har fraps igång? av egna erfarenheter så brukar den skiten göra så att det kan lagga ganska schysst , även på enkla spel som inte kräver mycket alls. sen tror ja iofs att din proccesor flaskar som många andra i tråden har sagt, men fraps är skit så det är bara och stänga ned, finns många bättre inspelningsprogram!
Kakkeman är inte uppkopplad
2012-04-26, 22:05   #36

Zcenicx

Moderator

Zcenicxs avatar

Citat:

Körde igång BF3 ett tag, detta taget på Strike at Karkand, 1920x1080 Ultra utan VSync. Totalt ca 5 minuters spelande. Så här ska det se ut om det är grafikkorten som flaskar och inte CPU.

Detta med en överklockad 2600k - som synes klarar BF3 enkelt av att maxa två 680'or... men jag bör väl påpeka att min framerate låg som lägst på 86 och som högst på 200 (cap).

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.
2012-04-26, 22:56   #37

lolislove

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zcenicx Visa inlägg
Körde igång BF3 ett tag, detta taget på Strike at Karkand, 1920x1080 Ultra utan VSync. Totalt ca 5 minuters spelande. Så här ska det se ut om det är grafikkorten som flaskar och inte CPU.

http://i168.photobucket.com/albums/u...sliabcurve.jpg

Detta med en överklockad 2600k - som synes klarar BF3 enkelt av att maxa två 680'or... men jag bör väl påpeka att min framerate låg som lägst på 86 och som högst på 200 (cap).
Låter kalas! Kör du med 3 skärmar då? Har funderat på en i7 2600k. Hur presterar den i BF utan överklockning?
2012-04-26, 23:03   #38

Zcenicx

Moderator

Zcenicxs avatar

Citat:
Låter kalas! Kör du med 3 skärmar då? Har funderat på en i7 2600k. Hur presterar den i BF utan överklockning?
Nej, inte när jag testade nu utan nu körde jag bara en skärm (därav specen 1920x1080).

Jag har däremot aldrig kört min processor oklockad, men av de tester jag sett ska det inte göra någon skillnad annat än att du inte får extrema max-FPS.

2012-04-26, 23:12   #39

lolislove

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zcenicx Visa inlägg
Nej, inte när jag testade nu utan nu körde jag bara en skärm (därav specen 1920x1080).

Jag har däremot aldrig kört min processor oklockad, men av de tester jag sett ska det inte göra någon skillnad annat än att du inte får extrema max-FPS.
Oj ber om ursäkt, är nog lite trött, såg bara på dina andra specs. Okej får se vad det blir för CPU men det lutar åt en sådan
2012-04-27, 07:53   #40

MSIOCGenie

Medlem

Registrerad: aug 2010

Citat:
Oj ber om ursäkt, är nog lite trött, såg bara på dina andra specs. Okej får se vad det blir för CPU men det lutar åt en sådan
Annars kan du ju överklocka din och se om det hjälper...
MSIOCGenie är inte uppkopplad
2012-04-27, 15:43   #41

Devildoll

Medlem

Devildolls avatar

Registrerad: okt 2005

Härligt att afterburner screenen äntligen kom fram, lite synd att det tog den tid det tog dock.

Rekommenderar också att du undersöker överklockningsmöjligheterna i din nuvarande processor.
Om du ändå funtar på en 2600k så har du inte särskilt mycket att förlora genom att ge överklockning ett försök på 1055t'n innan dess.
| HAF932 | i7 920 @ 3.7 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 3x2 GB DDR3 @ 1400 MHz | R9 290X | ASUS Xonar ST | OCZ Vertex 3 MI 120 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win7 Ultimate 64-bit |
Devildoll är inte uppkopplad Folding
2012-04-27, 18:17   #42

lolislove

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Devildoll Visa inlägg
Härligt att afterburner screenen äntligen kom fram, lite synd att det tog den tid det tog dock.

Rekommenderar också att du undersöker överklockningsmöjligheterna i din nuvarande processor.
Om du ändå funtar på en 2600k så har du inte särskilt mycket att förlora genom att ge överklockning ett försök på 1055t'n innan dess.
Så sant, får läsa på lite och ge det ett försök.

Mod kan låsa tråden antar jag.
2012-04-27, 18:28   #43

Devildoll

Medlem

Devildolls avatar

Registrerad: okt 2005

Citat:
Så sant, får läsa på lite och ge det ett försök.

Mod kan låsa tråden antar jag.
I så fall kan du få ett par lästips.

Överklocka Phenom II

FAQ: Överklockning
| HAF932 | i7 920 @ 3.7 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 3x2 GB DDR3 @ 1400 MHz | R9 290X | ASUS Xonar ST | OCZ Vertex 3 MI 120 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win7 Ultimate 64-bit |
Devildoll är inte uppkopplad Folding
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker