GTX 680 -Tomatsås Screen of Death-

Permalänk
Medlem

GTX 680 -Tomatsås Screen of Death-

Tjena!

För någon timma sedan så idlade jag lite på sweclockers och helt plötsligt!

Boom! Båda skärmarna gick från bild till tomatsås (Röd bakgrund) bild.

Kollade runt och det är rätt många som rapporterar att det också har hänt dom som har GTX 680. (http://www.evga.com/forums/tm.aspx?&m=1512202&mpage=1)

En video kan också hittas här; http://www.youtube.com/watch?v=xVAgpwQSNIY

Dem hade rapporterat att det är nog software, inte hardware problem. Att det är monitorprogram som GPU Z osv som skapar dessa problem. Och att man måste vänta tills nya uppdateringar för GPU Z eller bättre drivrutiner från NVIDIA.

Skulle bara kolla om ni som äger ett 680, någon gång upplevt detta problemet? Blev självklart rätt skrämd att kortet var förstört och att den kunde förstöra andra komponenter.

Permalänk
Medlem

Nope, inte haft det problemet. Har inte heller kört några monitorprogram sen jag tryckte in 680:it.

Finns problemet kvar i 301.10 (som jag kör med)? Såg att han i tråden körde med 300.83 (orkar inte läsa hela tråden såhär dags).

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Entusiast

Hur länge dröjer RSoD om du inte loggar in? (För att bekräfta om det är något "elakt" som laddar in efter inloggning eller inte)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sammyc51:

Tjena!

För någon timma sedan så idlade jag lite på sweclockers och helt plötsligt!

Boom! Båda skärmarna gick från bild till tomatsås (Röd bakgrund) bild.

Kollade runt och det är rätt många som rapporterar att det också har hänt dom som har GTX 680. (http://www.evga.com/forums/tm.aspx?&m=1512202&mpage=1)

En video kan också hittas här; http://www.youtube.com/watch?v=xVAgpwQSNIY

Dem hade rapporterat att det är nog software, inte hardware problem. Att det är monitorprogram som GPU Z osv som skapar dessa problem. Och att man måste vänta tills nya uppdateringar för GPU Z eller bättre drivrutiner från NVIDIA.

Skulle bara kolla om ni som äger ett 680, någon gång upplevt detta problemet? Blev självklart rätt skrämd att kortet var förstört och att den kunde förstöra andra komponenter.

Aldrig varit med om, men jag kör enbart med Asus GPU Tweak och Aida64 Extreme Edition för att läsa av värden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Blev självklart rätt skrämd att kortet var förstört och att den kunde förstöra andra komponenter.

Varför?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

fick liknande härom dagen. drog ur skärmen från gtx680 så var det borta när jag satte i skärmen igen, kanske o mogna drivisar vet ej. Hade inte höga temps eller något annat konstigt.

kör WHQL 301.10

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk

Har inte vart med om detta. Får hoppas att man klarar sig utan!

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Nope, inte haft det problemet. Har inte heller kört några monitorprogram sen jag tryckte in 680:it.

Finns problemet kvar i 301.10 (som jag kör med)? Såg att han i tråden körde med 300.83 (orkar inte läsa hela tråden såhär dags).

Kör själv med 301.10 och har bara fått det en gång, dvs igår. Då hade jag GPU-Z (6.0) uppe och satt och surfade lite.

Har ju dock suttit med GPU-Z och Afterburner 24/7 sen kortet lades in för cirka en vecka sedan. Skumt att det kommer nu?

För grejen är ju att jag monterade in två nya fläktar i chassit, och helt plötsligt blir allt rött efter några timmar. Låter ju skumt iallafall

Skrivet av SysGhost:

Hur länge dröjer RSoD om du inte loggar in? (För att bekräfta om det är något "elakt" som laddar in efter inloggning eller inte)

När du menar "inte loggar in", menar du in på skrivbordet?

Tja, jag har inte startat GPU-Z sen RSOD och har inte fått något än. Har ju dock den uppdaterade GPU-Z så

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sammyc51:

Kör själv med 301.10 och har bara fått det en gång, dvs igår. Då hade jag GPU-Z (6.0) uppe och satt och surfade lite.

Har ju dock suttit med GPU-Z och Afterburner 24/7 sen kortet lades in för cirka en vecka sedan. Skumt att det kommer nu?

För grejen är ju att jag monterade in två nya fläktar i chassit, och helt plötsligt blir allt rött efter några timmar. Låter ju skumt iallafall

När du menar "inte loggar in", menar du in på skrivbordet?

Tja, jag har inte startat GPU-Z sen RSOD och har inte fått något än. Har ju dock den uppdaterade GPU-Z så

Enligt NVidia ska du även.starta datorn i felsäkert läge och avinstallera drivers och ta bort c:/nvidia. Sen installera 301.24 drivers.

Och installera ny version av gpu-z och/eller aida64.

Hjälper inte detta är det bara RMA kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Enligt NVidia ska du även.starta datorn i felsäkert läge och avinstallera drivers och ta bort c:/nvidia. Sen installera 301.24 drivers.

Och installera ny version av gpu-z och/eller aida64.

Hjälper inte detta är det bara RMA kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt nvidia? Vart säger dom det? Är det enbart för RSOD?

301.24 drivers är ju beta µ_µ.

Har alltid haft senaste versionen av GPU-Z och använt den i en hel vecka tills...ja, det hände.

Har dock haft på datorn i cirka 4 timmar utan GPU-Z och ingen RSOD hittills.

Alla säger att kortet är inget fel på, varför ska man RMA något som funkar? Det är antingen software eller drivers som kolliderar.

EVGA kunder har RMA't deras 680 kort och fått det nya med samma tomatsås-bakgrund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sammyc51:

Enligt nvidia? Vart säger dom det? Är det enbart för RSOD?

301.24 drivers är ju beta µ_µ.

Har alltid haft senaste versionen av GPU-Z och använt den i en hel vecka tills...ja, det hände.

Har dock haft på datorn i cirka 4 timmar utan GPU-Z och ingen RSOD hittills.

Alla säger att kortet är inget fel på, varför ska man RMA något som funkar? Det är antingen software eller drivers som kolliderar.

EVGA kunder har RMA't deras 680 kort och fått det nya med samma tomatsås-bakgrund.

Det låter iaf inte normalt, jag har två stycken 680's själv och jag har aldrig sett nån röd skärm, har kört med gammalt gpu-z och gammalt aida64. Köpte mina kort samma dag dom släpptes på webhallen.

Har precis kopplat in vattenkylningen så vi får väl se vad som händer när jag har läcktestat, kanske oxå åker på rsod då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det låter iaf inte normalt, jag har två stycken 680's själv och jag har aldrig sett nån röd skärm, har kört med gammalt gpu-z och gammalt aida64. Köpte mina kort samma dag dom släpptes på webhallen.

Har precis kopplat in vattenkylningen så vi får väl se vad som händer när jag har läcktestat, kanske oxå åker på rsod då.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag tänkte det med. Suttit och använt GPU-Z en jävla massa gånger när jag köpte 680n.

Andra säger att dom får det regelbundet.

Har dock inte fått något RSOD under hela dagen nu när GPU-Z eller Afterburner inte varit på. Vet inte om jag vågar starta dom

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem när jag startar Aida Extreme direkt efter jag spelat ett spel.

När UAC varnar för Aida så blir skärmen svart ett par sekunder. Sen när jag försöker köra igång Aida så kommer RSOD.
Men om jag istället avbryter UAC och startar Aida direkt efter det igen så funkar allt normalt. Vet inte om UAC spökar i kombination med instabila drivare. :/

Stavfel
Visa signatur

Asus P9X79 DELUXE | Intel Core i7-3930K @ 4.33 GHz | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair Cooling H100 + 2 x Noctua NF-S12B FLX 120mm | Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB | Intel 520 180GB | Intel X25-M 160GB | Fractal Design Arc Midi | Corsair AX 850W Modular 80+ GOLD | LG CH10LS28 BDROM | Windows 7 Enterprise x64 | Mionix Z60 | Razer Abyssus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellum:

Jag har exakt samma problem när jag startar Aida Extreme direkt efter jag spelat ett spel.

När UAC varnar för Aida så blir skärmen svart ett par sekunder. Sen när jag försöker köra igång Aida så kommer RSOD.
Men om jag istället avbryter UAC och startar Aida direkt efter det igen så funkar allt normalt. Vet inte om UAC spökar i kombination med instabila drivare. :/

Det lät en jävla konstigt

Grejen är att det är rapporterat av AIDA? att när ett mjukvaruprogram försöker få tillgång till kortets BIOS så kolliderar programmet antingen med kortets drivrutiner eller "nya arkitektur".
Vilket skapar denna RSOD man får rysningar av :(.

Tillverkarna bakom dessa monitoringprogram får helt enkelt uppdatera programmen eller så får nvidia fixa en lösning i framtida drivers ^_^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Det lät en jävla konstigt

Grejen är att det är rapporterat av AIDA? att när ett mjukvaruprogram försöker få tillgång till kortets BIOS så kolliderar programmet antingen med kortets drivrutiner eller "nya arkitektur".
Vilket skapar denna RSOD man får rysningar av :(.

Tillverkarna bakom dessa monitoringprogram får helt enkelt uppdatera programmen eller så får nvidia fixa en lösning i framtida drivers ^_^.

Ja det är skumt minst sagt. Men det är så väldigt tydligt att det händer direkt efter jag spelat något spel och försöker köra Aida direkt efter.

UAC går då igång med en lång fördröjning (flera sekunder) och skärmen är då svart under tiden. Sen kommer rutan fram.
Startar jag då Aida och till exempel går in på sensorer för att kolla temps så blir det garanterat Tomatsås.

Avbryter jag istället UAC och sen kör igång Aida igen så kommer UAC igång normalt och Aida fungerar som det skall.

Jag är väldigt säker på att detta är software relaterat och inte något fel på själva kortet då jag så tydligt kan förhindra att det händer.

Som sagt Aida mixat med skumma drivare och UAC är ingen bra mix tydligen.

Edit: Såg att Aida har en ny beta som tydligen skall fixa till detta. Skall testa sen när jag kommer hem från jobbet.

Visa signatur

Asus P9X79 DELUXE | Intel Core i7-3930K @ 4.33 GHz | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair Cooling H100 + 2 x Noctua NF-S12B FLX 120mm | Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB | Intel 520 180GB | Intel X25-M 160GB | Fractal Design Arc Midi | Corsair AX 850W Modular 80+ GOLD | LG CH10LS28 BDROM | Windows 7 Enterprise x64 | Mionix Z60 | Razer Abyssus

Permalänk
Medlem

En uppdatering. Ni som kör Aida och har haft Tomatsåsproblemet så testa den nya betan som finns ute nu.
Den fixade mitt problem. Det är garanterat inget fel på grafikkortet i alla fall.

Visa signatur

Asus P9X79 DELUXE | Intel Core i7-3930K @ 4.33 GHz | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair Cooling H100 + 2 x Noctua NF-S12B FLX 120mm | Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB | Intel 520 180GB | Intel X25-M 160GB | Fractal Design Arc Midi | Corsair AX 850W Modular 80+ GOLD | LG CH10LS28 BDROM | Windows 7 Enterprise x64 | Mionix Z60 | Razer Abyssus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellum:

En uppdatering. Ni som kör Aida och har haft Tomatsåsproblemet så testa den nya betan som finns ute nu.
Den fixade mitt problem. Det är garanterat inget fel på grafikkortet i alla fall.

Skulle också vilja meddela att GPU-Z 0.6.0 borde inte ställa till med problem med tomatsås fiesta.

Men...det gjorde det ändå. Får se vad dom säger i GPU-Z forumet.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga dig direkt att detta skapades för mig av att ha ESET + en sak till ESET som jag inte kan nämna här. Provat på två olika installationer av mitt OS och det är samma effekt, och det försvann ALLTID av att ta bort ESETs sak som jag inte kan nämna.

Har du ESET så kan det vara det.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Jag kan säga dig direkt att detta skapades för mig av att ha ESET + en sak till ESET som jag inte kan nämna här. Provat på två olika installationer av mitt OS och det är samma effekt, och det försvann ALLTID av att ta bort ESETs sak som jag inte kan nämna.

Har du ESET så kan det vara det.

Ahhhhrrrr mattey!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Kör med ESET och GPU-Z 0.6.0= inga problem för mig iallafall. Jag misstänker omogna drivisar helt klart.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Problem Röd skärm med Aida 64

Ja skit jag har ett nytt system och detta händer mig med
Två gånger nu
Men personer har nog rätt att det är programet Aida 64 som orsakar detta
För jag satt o plilla med datan och starta Aida 64 så hände detta
Jag höll på dö

Permalänk
Medlem

jävla rsod här med fast med asus gtx 670 har endast asus gpu tweak+monitor, asus ai suite, core temp, hard disk sentinel.

Permalänk
Medlem

har inte haft några fler RSOD sedan jag avinstallera Asus gpu tweaker/monitor.