ASUS GTX 570 kraschar vid BF3

Permalänk

ASUS GTX 570 kraschar vid BF3

Hallojsan!

Köpte ett nytt kort från amazon.co.uk. ASUS GTX 570 blev det!
När jag spelar BF3 kan jag köra i ungefär 5 minuter, sedan blir skärmen svart, alt+tabbbar till skribordet medans BF3 fortfarande ligger kvar i aktivitetsfältet! Kan dock inte klicka upp det igen

När jag testade kortet för första gången körde jag en match på 30-40 minuter utan några fel, men efter den andra matchen började problemet. De två eller tre första gångerna kom en pop-up ruta som sa: "...har kraschat men har återställts.

Då körde jag med den senaste stabila drivrutinen från nvidia (installerade inte från medfäljande CD) men efter problemet testade jag med en BETA (301.24) och fick samma resultat.

Specs:

4-kärnig AMD processor
8 GB RAM
600W PSU från OCZ
Windows 7- x64
En GTX 570

Permalänk
Medlem

Temperaturer?

Modellen på nätagget?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Prova att uppdatera DirectX.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Installera afterburner (MSI) och kolla tempen på graffet. Det finns även en bra gadget du kan ladda mer från MS hemsida Jag gissar att dittt graffe blivit överhettat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Kommer inte riktigt ihåg modellen, men vet att det var något liknande:
"OCZ ModXtreme 600W"

Permalänk

Okej, så här ser historien ut:

Avinstallerar AMD's gamla drivrutiner -> Ut med gammalt och in med nytt kort -> Installerar nya (stabila) drivrutiner för GTX 500 serien från nvidias hemsida -> Installerar BETA drivrutiner från nvidias hemsida -> Kör DriverSweeper och installerar de drivrutiner som följde med CD-skivan -> Upplösningen blir bara 800x600 och skärmen får massa pixlar som visar konstiga färger -> Installerar de senaste (stabila) drivrutinerna från nvidias hemsida men med samma resultat från CD-skivan.

När jag försöker få upp Nvidias kontrollpanel kommer en ruta upp där det står: "Det finns inget NVIDIA kort anslutet till datorn" (Något sånt )

Permalänk

Nu får jag BSOD varje gång jag försöker logga in till Windows

Testar att återställa till den punkt jag hade AMD-drivers!

Permalänk

Lite mer information!

Okej, nu när jag har lite mer info så finns det hopp om att få hjälp!

När jag kör BF3 så ligger FPS'en på cirka 50.
Temperaturen pendlade mellan cirka 45-55 grader.
Här kommer det intressanta: Grafikortets belastning låg på 80-99%!

Kör med 296,10 drivern!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har samma problem med mitt Asus GTX 570 DCII kort.
när jag spelar BF3 så krachar den rätt ofta. i bland kan jag spela i timmar andra gånger krachar den efter 5 min. I ungefär 10% av kracharna får jag ett felmedelande att grafikdrivrutinen slutat fungera, resten av gångerna blir jag bara utkastad och måste tvångstänga av BF3 i aktivtetshanteraren.
Har haft detta sedan BF3 släpptes och har hoppats att det skulle vara en drivrutin fel som skulle uppdaterats men ingen uppdatering än har hjälpt.
Har inga problem med andra spel.
Även hos mig ligger belastning på kortet runt 90-99%

Har läst på massor av olika forum ang detta kort och BF3 och många har testat att över/underklocka kortet med blandat resultat.
Jag har testat detta men det har inte blivit bättre.

Har mailat Nvidia och de rekommenderar att jag ska kontakta korttillverkaren och korttillverkaren tycker att jag ska kontakt nvidia!!

Jag har använt GPUtweak och loggat mina grafikkortsdata. Vid varje krach får jag en dipp ner på noll på varvtalen på fläkten och sedan ökar utstyrningen och fläkten kommer tillbaka. Tempen på kortet ligger då runt 50-60 C så det känns inte överhettat... Drivrutinfel/hårdvarufel???

cpu i7 2600k
moderkort asus P8Z68 pro
windows 7 64bit

Permalänk

Vad ska man göra?

Kan man kräva tillbaka pengarna eller är man tvungen och hitta en lösning?
För mig blir det nog inget mer NVIDIA!

Permalänk
Medlem

Det enda jag vet är att Gainwards 560 ti kort hade problem, man fick antingen klocka ner GPUn eller skicka in lite mer ström med MSI afterburner.
Jag måste frågas om du kör på Ultra eller High? Att graffet jobbar på 90-99% är helt normalt, tempen är faktiskt väldigt låg på 45-55 grader, och 50 fps i Ultra är skitbra (om du kör på Ultra). Grejen är att det är kanske för lite ram på ditt graffe. 1,2 gig räcker inte för att köra stabilt på Ultra. Det funkar med High däremot.
Testa spela på High och kolla om problemet kvarstår.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det enda jag vet är att Gainwards 560 ti kort hade problem, man fick antingen klocka ner GPUn eller skicka in lite mer ström med MSI afterburner.
Jag måste frågas om du kör på Ultra eller High? Att graffet jobbar på 90-99% är helt normalt, tempen är faktiskt väldigt låg på 45-55 grader, och 50 fps i Ultra är skitbra (om du kör på Ultra). Grejen är att det är kanske för lite ram på ditt graffe. 1,2 gig räcker inte för att köra stabilt på Ultra. Det funkar med High däremot.
Testa spela på High och kolla om problemet kvarstår.

Ska testas omgående!

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det enda jag vet är att Gainwards 560 ti kort hade problem, man fick antingen klocka ner GPUn eller skicka in lite mer ström med MSI afterburner.
Jag måste frågas om du kör på Ultra eller High? Att graffet jobbar på 90-99% är helt normalt, tempen är faktiskt väldigt låg på 45-55 grader, och 50 fps i Ultra är skitbra (om du kör på Ultra). Grejen är att det är kanske för lite ram på ditt graffe. 1,2 gig räcker inte för att köra stabilt på Ultra. Det funkar med High däremot.
Testa spela på High och kolla om problemet kvarstår.

Ahhh! Blir snart tokig!

Inga positiva resultat, testade både med high och medium utan framsteg. Snart testat allt som finns, överklockat, uppdaterat vBIOS (senaste var redan installerad), spelat i window-mode, ja det mesta. Ingenting fungerar

Permalänk
Skrivet av fredrikaw:

Ska testas omgående!

Som sagt! Skicka på lite mer spänning! Kör typ 1000mV i msi ab så bör det fungera. Det gjorde jag innan jag överklockade mitt kort, hade lite stabilitetsproblem i crysis 2 bland annat.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Kolla in det här meddelandet:

---

Detta är föresten mina inställningar i MS-AB

Permalänk

Nej, nu tappar jag snart tålamodet!
Går det att kräva pengarna tillbaka, köpt från amazon.co.uk för drygt två veckor sedan?

Har mejlat ASUS men de sa bara att jag skulle kolla på nvidias forum för att se om jag kan lösa problemet. Det är tydligen inte ett hårdvarurelaterat fel...

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut för mig när det krashar...
90% av tillfällerna får jag dessa dippar på fan speed.
Jag har testat följande inställningar med samma resultat:

Default:
CPU: 742
GPU 1013
Memory: 3800

CPU: 782
GPU 1038
Memory: 4000

CPU: 762
GPU 1025
Memory: 3840

CPU: 782
GPU 1038
Memory: 3830

CPU: 742
GPU 1013
Memory: 3800

CPU: 762
GPU 1025
Memory: 3840

Ideer tipps på vad man kan göra mer???

Permalänk
Medlem

Troligen är ditt nätagg som inte orkar skicka den exakta strömstyrkan* utan doppar och det gör att grafikkortet dör, då gör datorn något extremt bra att starta om drivrutinerna och kickar igång dyngan igen

Prova och byt dina ström kontakter om du har möjlighet, eller testa med någons kompis, sen lättaste är att köra benchmark och försöka hitta problemet än att starta ett tugnt spel

Visa signatur

-|| Titan ! :P ||-

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikaw:

Okej, så här ser historien ut:

Avinstallerar AMD's gamla drivrutiner -> Ut med gammalt och in med nytt kort -> Installerar nya (stabila) drivrutiner för GTX 500 serien från nvidias hemsida -> Installerar BETA drivrutiner från nvidias hemsida -> Kör DriverSweeper och installerar de drivrutiner som följde med CD-skivan -> Upplösningen blir bara 800x600 och skärmen får massa pixlar som visar konstiga färger -> Installerar de senaste (stabila) drivrutinerna från nvidias hemsida men med samma resultat från CD-skivan.

När jag försöker få upp Nvidias kontrollpanel kommer en ruta upp där det står: "Det finns inget NVIDIA kort anslutet till datorn" (Något sånt )

Edit: Som NoXxen säger ovan Testa ditt nätagg först om du kan.

Jag har aldrig haft success med att avinstallera AMD drivrutiner för att sen installera Nvidia så:
Steg 1: Formatera
Steg 2: Asus GTX 570 korten har problem med stabilitet i DX11 program. Det har att göra med att dom skeppar korten med lite låg default volt. Testa att övervolta kortet från 1011 som du har nu till 1050 ungefär och se om det blir bättre.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk

Så här ser min konversation ut med ASUS. Har skickat en bild med BSODen till dem!
Börjar nerifrån och upp.

Citat:

Hej

Kan du kolla vilken felmeddelande kommer när du får blåskärm. Detta hjälper att få reda på exact vilken komponent inte fungerar korrekt. Felet kan vara i en annan komponent än grafikortet.

Best Regards,
Sebastian
ASUS Nordic

Warranty Info: http://support.asus.com/repair/repair.aspx?no=201&SLanguage=e...
Register Your Product: http://member.asus.com/login.aspx?SLanguage=en-us
Download: http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Please do not remove any of the previous correspondence in this mail.

---------- Original Message ----------
From : fredde.aw@gmail.com
Sent : 2012-05-02 22:49:07
To : "tsd@asus.com.tw"
Subject : Re: Re:<TSD> Graphic Card ENGTX570 Series [ID="RTM20120501200404-654"]

[CASEID="TM20120502200828"]

Hej!

Nu blir jag så himla trött! Det s.k "DrvierSweeper" gjorde så jag fick BSOD
när "Välkommen" texten skulle dyka upp. Testat både drivrutinerna från CD'n
och nvidias hemsida utan någon ändring. Det ända som fungerade var
"Felsäkert Läge". Fanns inget annat alternativ än att installera om Windows
7.

Nu med en helt ny installation skulle drivrutinerna till grafikkortet in.
Började med att ta drivrutinerna från CD'n för att sen uppdatera om det
inte skulle fungera. Vad är det jag får, jo precis samma sak som hände
innan! Precis innan "Välkommen" ska dyka upp stängs skärmen av och BSOD
kommer fram.

Detta kan inte vara ett mjukvarufel då det är en helt ny Windows
installation med inget installerat (förutom moderkortsdrivrutinerna), så
det måste vara något fel på kortet. Kan också påpeka att jag häromdagen
(då skiten fungerade) skulle testa Battlefield Bad Company 2 för att
underhålla mig tills problemet med BF3 är fixat. Mötte på samma problem som
med BF3. Jag tycker även datorn är lite ostabil efter det nya kortet med
helt random BSOD!

Jag har inte tappat kortet, tagit sönder något, kortslutit det m.m då jag
hanskas väldigt försiktigt med datorkomponenter!

PS. Tack för att grafikkortet förstörde hela mitt system!!! 8-[
2012/5/2 asus_nordic5 <tsd@asus.com.tw>

> ASUS CASEID=RTM20120501200404-654[image: Please click here if you wish to
> reply this mail!] How would you rate the quality of this mail? *Poor*
> *Best*Hi
>
> The issue for us here is that i can't recommend returning the vga board to
> the point of sale either since the issue is only in one game.
>
> try the following:
>
> remove the old video drivers with driversweeper and install first the ASUS
> reference driver that came with the card.
>
> if this fails use driversweeper again and install the latest driver from
> the nvidia website (not beta)
>
> Best Regards,
> Sebastian
> ASUS Nordic
>
> Warranty Info:
> http://support.asus.com/repair/repair.aspx?no=201&SLanguage=e...
> Register Your Product: http://member.asus.com/login.aspx?SLanguage=en-us
> Download: http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...
>
> Please do not remove any of the previous correspondence in this mail.
>
> ---------- Original Message ----------
> From : fredde.aw@gmail.com
> Sent : 2012-05-01 21:18:53
> To : "tsd@asus.com.tw"
> Subject : Re:<TSD> Graphic Card ENGTX570 Series
> [ID="RWTM20120428222402551-943"]
>
> [CASEID="TM20120501200404"]
>
> Jag här testat flera olika drivrutiner nu (säkert fyra stycken, även BETA).
> Sökt på både bf3 och nvidia forum utan resultat.
>
> Vad ska jag göra? Känns som jag inte längre kan lita på er!
> Den 30 apr 2012 09:35 skrev "asus_nordic5" <tsd@asus.com.tw>:
>
> > ASUS CASEID=RWTM20120428222402551-943[image: Please click here if you
> > wish to reply this mail!] How would you rate the quality of this mail? *
> > Poor*
> > *Best*
> > Hi
> >
> > I would recommend checking out the nvidia forums or the battlefield
> forums
> > for possible solutions to the problem. Since the card works in everything
> > else except this one game it is unlikely that it is broken.
> >
> >
> >
> > We can also recommend you to check our Troubleshooting & FAQ for ASUS
> > products in ASUS website for more help:
> > Troubleshooting -
> >
> http://support.asus.com/troubleshooting/troubleshooting.aspx?...
> > FAQ - http://support.asus.com/faq/faq.aspx?SLanguage=en-us
> >
> > If you continue to experience issues in the future, please do not
> hesitate
> > to contact us.
> > From Sverige: 08 587 69 407
> > From Norge: 23 16 26 82
> > From Danmark: 38 32 29 43
> > From Finland: (09) 69 37 96 90
> >
> >
> > Best Regards,
> > Sebastian
> > ASUS Nordic
> >
> > Warranty Info:
> > http://support.asus.com/repair/repair.aspx?no=201&SLanguage=e...
> > Register Your Product: http://member.asus.com/login.aspx?SLanguage=en-us
> > Download: http://support.asus.

Permalänk

Här är bilden jag skickade: