2x GTX 690 Quad-SLI eller 2x GTX 680 4GB ?

Permalänk
Medlem

2x GTX 690 Quad-SLI eller 2x GTX 680 4GB ?

Jag kör i dagsläget 3 st. skärmar i 3240x1920 med surround (PPP, ej 3D) så vilket alternativ passar mig bäst?

Påverkar det ens nånting när det gäller prestandan man har även om man bara har tillgång till 2GB minne, m.a.o om man tänker på bästa prestandan för surround-gaming gör det någon skillnad om man kör 1x 690 eller 2x 690 eller vore det bästa att köra på 2x 4GB-GPUs?

Är inte så värst insatt i minneshantering och mängden minne osv. som används i spel (visste faktiskt inte ens om att minnet INTE dubblas i SLI för nån månad sen)..

Kommer nämligen få tillbaka en sjysst kaka på skatten som jag vill lägga på datorn..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Ehm, har aldrig sett den där upplösningen förut.

Angående VRAM finns det tusentals trådar, sök snälla.

Det kan vara problem i vissa spel i 5760x1080 med 2GB VRAM, dock väldigt få.

Permalänk
Medlem

Inte heller sett den upplösningen innan, men då den är så hög, och det är tre skärmar så får man väl anta att VRAM kan bli ett problem iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Ehm, har aldrig sett den där upplösningen förut.

Angående VRAM finns det tusentals trådar, sök snälla.

Det kan vara problem i vissa spel i 5760x1080 med 2GB VRAM, dock väldigt få.

Skrivet av ingulf:

Inte heller sett den upplösningen innan, men då den är så hög, och det är tre skärmar så får man väl anta att VRAM kan bli ett problem iaf.

Han kör i portrait mode istället för landscape som jag antar att ni tror.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...
Det tappar inte något i bf3 på ultra med tre skärmar i alla fall fast den "bara" har 2gb minne. Och tappar den inte där tappar den nog ingenstans Sen drar det säkert lite mer i multiplayer men sätt af på x8 i stället för x16 så löser det sig. Bara en fundering, varför inte 3x680? Det skulle jag i alla fall hellre köpt än två 690 och köra quad-sli.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Angående VRAM finns det tusentals trådar, sök snälla.

Nej för min fråga var ställd om prestandan på ett kort avgör ev. minnesmängd som ett spel tar (om kortet t.ex är så snabbt så ett spel inte "hinner" ta lika mycket plats). Vet som sagt inte exakt hur det funkar med minnesmängd, men jag har iaf inte läst något som svarat på den frågan tidigare..

Skrivet av Curemylife:

Han kör i portrait mode istället för landscape som jag antar att ni tror.

Exakt.

Skrivet av _NsMs_:

http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...
Det tappar inte något i bf3 på ultra med tre skärmar i alla fall fast den "bara" har 2gb minne. Och tappar den inte där tappar den nog ingenstans Sen drar det säkert lite mer i multiplayer men sätt af på x8 i stället för x16 så löser det sig. Bara en fundering, varför inte 3x680? Det skulle jag i alla fall hellre köpt än två 690 och köra quad-sli.

Det bästa är nog att jämföra GTX 690 med GTX 680 4GB i surround-upplösning antar jag. Anledningen till att jag inte kör tre kort är för att jag precis bytt moderkort till ett Sabertooth Z77 som jag, när jag köpte det, trodde att det fanns stöd för 3way-SLI (Googlade och hittade massa resultat som påstod detta) men så vart inte fallet.

Nu i efterhand orkar jag helt enkelt inte byta mobo igen så två slots it is.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Jag kör i dagsläget 3 st. skärmar i 3240x1920 med surround (PPP, ej 3D) så vilket alternativ passar mig bäst?

Påverkar det ens nånting när det gäller prestandan man har även om man bara har tillgång till 2GB minne, m.a.o om man tänker på bästa prestandan för surround-gaming gör det någon skillnad om man kör 1x 690 eller 2x 690 eller vore det bästa att köra på 2x 4GB-GPUs?

Är inte så värst insatt i minneshantering och mängden minne osv. som används i spel (visste faktiskt inte ens om att minnet INTE dubblas i SLI för nån månad sen)..

Kommer nämligen få tillbaka en sjysst kaka på skatten som jag vill lägga på datorn..

Hade jag varit du så hade jag sparat pengarna och köpt en 32 tums datorskärm med upplösningen 3840x2160. Dem skärmarna massproduceras nu och kommer att komma ut efter sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hade jag varit du så hade jag sparat pengarna och köpt en 32 tums datorskärm med upplösningen 3840x2160. Dem skärmarna massproduceras nu och kommer att komma ut efter sommaren.

Ursäkta mitt uttalande men det känns som om du får betalt för att sprida den där infon gällande skärmarna. Visst de kanske släpps men till hutlöst höga priser och knappast någonting som blir standard på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Ursäkta mitt uttalande men det känns som om du får betalt för att sprida den där infon gällande skärmarna. Visst de kanske släpps men till hutlöst höga priser och knappast någonting som blir standard på marknaden.

Hur vet du att det kommer att vara hutlösa priser? Allt pekar på att det kommer att vara apple som släpper en först så priset lär nog inte bli mer än 20.000 kronor. Ts funderar ju på två stycken Gtx 695 och det är ju i stort sett samma pris eller tycker du att det är billigt?
Nej jag får inte pengar för att sprida infon om skärmen men jag är så jäkla taggad på den eftersom jag kommer att köpa en sådan själv till 100 %.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte spela BF3 på ultra i 5760x1200 samt Saints Row the Third på max. Då tar grafikminnet slut tyvärr. Så vill du vara på säkra sidan, skaffa 2 st 4gb's kort 680. Kortens prestanda räcker till, bara minnet som inte gör det.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hade jag varit du så hade jag sparat pengarna och köpt en 32 tums datorskärm med upplösningen 3840x2160. Dem skärmarna massproduceras nu och kommer att komma ut efter sommaren.

Det vore juh inte dumt att ha en 4K skärm redan nu till datorn och trodde inte dom skulle komma så snart.

Men lär kräva massor av grafikkortet och att spelen stödjer den nya öpplösningen för att göra nytta av den.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Hur vet du att det kommer att vara hutlösa priser? Allt pekar på att det kommer att vara apple som släpper en först så priset lär nog inte bli mer än 20.000 kronor. Ts funderar ju på två stycken Gtx 695 och det är ju i stort sett samma pris eller tycker du att det är billigt?
Nej jag får inte pengar för att sprida infon om skärmen men jag är så jäkla taggad på den eftersom jag kommer att köpa en sådan själv till 100 %.

GTX 690* Sedan vad får dig att tro att TS vill lägga ut en enorm summa för en skärm när han uppenbarligen inte ens är beredd att byta ut moderkort? Vad jag får ut av TS önskemål så vill han faktiskt komma undan så billigt som möjligt. Så att rekommendera en skärm som "bara" kostar 20.000 är ju helt otroligt. Att lägga ut 20 tusen på en skärm och sedan påpeka att TS borde göra detsamma bara för att han faktiskt lägger pengar på två grafikkort är ju komiskt. 20 tusen är hutlöst mycket pengar.

TS, om jag vore du så skulle jag satsa på två GTX 680 4GB om du ska köra i de upplösningarna. GTX 680 och GTX 690 är i storsett samma GPU fast GTX 690 är något nerklockad. Så prestandan är nästan identisk men med mer minne så skulle det väga över iaf för mig att skaffa 4GB versionen av GTX 680.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

För er som undrar hur han får den upplössning ( Om det nu inte redan har förklarats ) Så har han 3x 1920x1080 skärmar som han har ställt på högkant 1080*3 = 3240 och sen 1920 på höjden. Simple as that.

Permalänk
Skrivet av wille61:

För er som undrar hur han får den upplössning ( Om det nu inte redan har förklarats ) Så har han 3x 1920x1080 skärmar som han har ställt på högkant 1080*3 = 3240 och sen 1920 på höjden. Simple as that.

Well, at least he enjoys height.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Jag kör i dagsläget 3 st. skärmar i 3240x1920 med surround (PPP, ej 3D) så vilket alternativ passar mig bäst?

Påverkar det ens nånting när det gäller prestandan man har även om man bara har tillgång till 2GB minne, m.a.o om man tänker på bästa prestandan för surround-gaming gör det någon skillnad om man kör 1x 690 eller 2x 690 eller vore det bästa att köra på 2x 4GB-GPUs?

Är inte så värst insatt i minneshantering och mängden minne osv. som används i spel (visste faktiskt inte ens om att minnet INTE dubblas i SLI för nån månad sen)..

Kommer nämligen få tillbaka en sjysst kaka på skatten som jag vill lägga på datorn..

2 st 4gb rekommenderar jag, 3-way skulle vara bättre men du skrev ovan att det inte gick på sabertooth :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hade jag varit du så hade jag sparat pengarna och köpt en 32 tums datorskärm med upplösningen 3840x2160. Dem skärmarna massproduceras nu och kommer att komma ut efter sommaren.

Du vet om att dagens grafikkort bara stödjer upp till 2560x1600 på en skärm va?

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Undrar en sak, hur grymt nätaggregat behövs för att kunna köra GTX 680 i 3-way SLI? Funderar starkt på om man ska skaffa det men har bara Corsair 850W 80+ HX Silver Modulärt. Kör med en klockad i7 930 på 4,01GHz.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

GTX 690* Sedan vad får dig att tro att TS vill lägga ut en enorm summa för en skärm när han uppenbarligen inte ens är beredd att byta ut moderkort? Vad jag får ut av TS önskemål så vill han faktiskt komma undan så billigt som möjligt. Så att rekommendera en skärm som "bara" kostar 20.000 är ju helt otroligt. Att lägga ut 20 tusen på en skärm och sedan påpeka att TS borde göra detsamma bara för att han faktiskt lägger pengar på två grafikkort är ju komiskt. 20 tusen är hutlöst mycket pengar.

TS, om jag vore du så skulle jag satsa på två GTX 680 4GB om du ska köra i de upplösningarna. GTX 680 och GTX 690 är i storsett samma GPU fast GTX 690 är något nerklockad. Så prestandan är nästan identisk men med mer minne så skulle det väga över iaf för mig att skaffa 4GB versionen av GTX 680.

Jag håller med dig om att ts borde köra på 2 st gtx 680 istället för 2 gtx 695. Det där med att 20.000 kr är hutlöst mycket pengar för en skärm är ju väldigt mycket upp till personen som köper. Jag lägger utan tvekan ut 20 - 30.000 kronor på en 32 tums skärm med 3840x2160 upplösning. Skärmen är den man tittar på när man spelar, surfar, jobbar etc och det är enligt mig prio ett tillsammans med kraftiga grafikkort såklart.

Sedan du som sa att dagens grafikkolrt bara stödjer 2560x1600 på en skärm det stämmer inte. Både Gtx 680 och Radeon 7970 har displayport 1.2 vilket stödjer en skärm med max upplösning 3840x2160 i 60 hz. Anledningen att det står max 2560x1600 är att det inte har kommit ut konsumentskärmar än med den upplösningen. Googla på gtx 680 displayport 1.2 3840x2160 så får du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Sedan du som sa att dagens grafikkolrt bara stödjer 2560x1600 på en skärm det stämmer inte. Både Gtx 680 och Radeon 7970 har displayport 1.2 vilket stödjer en skärm med max upplösning 3840x2160 i 60 hz. Anledningen att det står max 2560x1600 är att det inte har kommit ut konsumentskärmar än med den upplösningen. Googla på gtx 680 displayport 1.3 3840x2160 så får du se.

Hur ska du ha det, är det DP 1.2 eller DP 1.3 som GTX 680 har?

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaloW:

Du vet om att dagens grafikkort bara stödjer upp till 2560x1600 på en skärm va?

kanske bara en Drivrutins spärr eftersom högre upplösning icke exciterar? Eller så kör dom med 2 kabels ful lösning till en början

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur vet du att det kommer att vara hutlösa priser? Allt pekar på att det kommer att vara apple som släpper en först så priset lär nog inte bli mer än 20.000 kronor. Ts funderar ju på två stycken Gtx 695 och det är ju i stort sett samma pris eller tycker du att det är billigt?
Nej jag får inte pengar för att sprida infon om skärmen men jag är så jäkla taggad på den eftersom jag kommer att köpa en sådan själv till 100 %.

Jag grundar mitt påstående på att skärmarna inte lär vara standard på marknaden vilket betyder en mindre efterfrågan som i sin tur genererar högre priser. Men ett högt pris för mig är kanske småpotatis för någon annan, detta är väldigt individuellt. Om nu Ts köper skärmen måste han också lägga en stor summa pengar på grafikkort för att kunna driva spel i den upplösningen, annars ser inte jag vitsen med att lägga pengar på skärmen och inte kunna använda upplösningen den är ämnad för.

En sak till, apple är väl knappast kända för att sälja billiga produkter?

Till Ts: För att vara på den säkra sidan inför framtiden är mitt råd att investera i 4gb versionen av gtx 680 även om du klarar dig rätt bra i dagsläget med 2gb modellen.

Permalänk
Medlem

GTX 680 referens kom väll ut med 2GB va? Och nu har det kommit 4GB versioner? Right... Så varför inte vänta lite tills GTX 690 kommer ut med 4GB?? Tog väll typ en månad för GTX 680 att komma ut med 4GB? Så då kanske TS kan vänta lite längre och få det bästa från två världar? Alltså 2st GTX 690 4GB? Dock så kostar ju 2st GTX 680 4GB ~12 000:- Och 2st GTX 690 4GB lär väll kosta runt 22 000:- Själv skulle jag kört på 2st GTX 680 och uppgraderat resten av datorn också... Skärm, Mus, Tangetbord etc etc om TS inte redan har det bästa och/eller är nöjd med det.. Kanske en ny datorstol, Skrivbord etc etc Tänkte bara lite tankar och hoppas jag bidragit lite till tråden...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

GTX 680 referens kom väll ut med 2GB va? Och nu har det kommit 4GB versioner? Right... Så varför inte vänta lite tills GTX 690 kommer ut med 4GB?? Tog väll typ en månad för GTX 680 att komma ut med 4GB? Så då kanske TS kan vänta lite längre och få det bästa från två världar? Alltså 2st GTX 690 4GB? Dock så kostar ju 2st GTX 680 4GB ~12 000:- Och 2st GTX 690 4GB lär väll kosta runt 22 000:- Själv skulle jag kört på 2st GTX 680 och uppgraderat resten av datorn också... Skärm, Mus, Tangetbord etc etc om TS inte redan har det bästa och/eller är nöjd med det.. Kanske en ny datorstol, Skrivbord etc etc Tänkte bara lite tankar och hoppas jag bidragit lite till tråden...

GTX 690 släpps inte med 2GB minne, standard är 4GB.

http://www.inet.se/produkt/5409481/evga-geforce-gtx-690-4096m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

GTX 690 släpps inte med 2GB minne, standard är 4GB.

http://www.inet.se/produkt/5409481/evga-geforce-gtx-690-4096m...

Men endast 2GB är användbart 4GB är fördelat över två gpu:er

Permalänk
Medlem

3 x skärmar för portrait bör inte underskattas. Tycker jag då

http://www.youtube.com/watch?v=Ovm7XBtaQAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Jag grundar mitt påstående på att skärmarna inte lär vara standard på marknaden vilket betyder en mindre efterfrågan som i sin tur genererar högre priser. Men ett högt pris för mig är kanske småpotatis för någon annan, detta är väldigt individuellt. Om nu Ts köper skärmen måste han också lägga en stor summa pengar på grafikkort för att kunna driva spel i den upplösningen, annars ser inte jag vitsen med att lägga pengar på skärmen och inte kunna använda upplösningen den är ämnad för.

En sak till, apple är väl knappast kända för att sälja billiga produkter?

Till Ts: För att vara på den säkra sidan inför framtiden är mitt råd att investera i 4gb versionen av gtx 680 även om du klarar dig rätt bra i dagsläget med 2gb modellen.

Ts spelar ju i den upplösningen i stort sett redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

GTX 690 släpps inte med 2GB minne, standard är 4GB.

http://www.inet.se/produkt/5409481/evga-geforce-gtx-690-4096m...

Skrivet av milo_:

Men endast 2GB är användbart 4GB är fördelat över två gpu:er

Tycker dock Inet förklarar det rätt dåligt. När dem skriver 4GB minne i rubriken lixom men om man kolla på specifikationerna så ser man ju att det står 2x2GB och eftersom minnet inte speglas i SLI så blir det ju ändå bara 2GB...

Men det kommer inte komma GTX 690 då med 8GB minne? 2x4GB? Men själv tycker jag det är lite för mycket pengar för så pass lite skillnad... 2xGTX 680 med 4GB minne vardera borde vara bättre med tanke på upplösningen...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Men det kommer inte komma GTX 690 då med 8GB minne? 2x4GB?...

Mest sannolika är att de matchar 7970's 3gb (6gb) i en "superclocked" verision av 690.

TS
Om du inte tänkt köra så mycket 3d applikationer är ju minnet snarare än prestandan mer relevant i sammanhanget.
Mao, kör på 2st 680 4gb. Billigare och bättre för dina ändamål (som vi uppfattat det). Behöver du mer prestanda, utöka till 3stycken. Microstutteringen blir ofta mindre med ojämnt antal kort.

Permalänk
Medlem

Tänk på att med gtx 680:s 256 bitars buss så spelar det ingen roll ifall man har 2 gb eller 4 gb videominne i höga upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tänk på att med gtx 680:s 256 bitars buss så spelar det ingen roll ifall man har 2 gb eller 4 gb videominne i höga upplösningar.

Varför påverkar busshastigheten så pass mycket så dubbla minnesmängden ej gör någon skillnad?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------