Farligt att grafikkortet går över 40 grader?

Permalänk

Farligt att grafikkortet går över 40 grader?

Hej!

Jag har ett gtx 560ti dc2 top kort som brukar gå över 40 grader och ibland över 46 grader i idle. Frågan är om detta är skadligt för kortet på något sätt? Mäter med Msi afterburner. Kortet sitter i ett Nzxt source 210 elite där kablarna går lite överallt. Tänkte passa på att fråga också om 44-48 grader på en hårddisk kan vara farligt?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet: Nej, Jag idlar runt 57
HDna: det känns lite väl högt är det 24/7?, jag har max 30 på mina om ens det.

Permalänk
Medlem

Nej absolut inte för högt Tror att gränsen ligger någonstans runt 100 grader så du klarar dig

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Temperaturen i idle är ointressant, load tempen däremot är den viktiga, hur hög är den?

Permalänk
Medlem

Säger som ovan.. Grafikkortet inga problem överhuvudtaget.. Hdd känns lite högt i 24/7

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

40 är finfina grader!

Maxtemp där det börjar bli farligt är 100 grader, i load då. Har man det i idle så är något väldigt fel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Folk är så otroligt gulliga när det gäller temperatur

Det är farligt att grafikkortet går över 90 grader, inte 40 LOL

Permalänk
Hedersmedlem

När det går över 80 grader kan du börja fundera på att höja ett ögonbryn!

Det är temperaturen under belastning som kan vara skadlig, idle-temp spelar ingen roll så länge den inte är extremt hög.

Permalänk
Skrivet av lindbergski:

Säger som ovan.. Grafikkortet inga problem överhuvudtaget.. Hdd känns lite högt i 24/7

Skrivet av widL:

När det går över 80 grader kan du börja fundera på att höja ett ögonbryn!

Det är temperaturen under belastning som kan vara skadlig, idle-temp spelar ingen roll så länge den inte är extremt hög.

Spelade nu Battlefield bad company 2 i 15 minuter och fick som mest 58 grader annars låg jag ganska stadigt på 51-55 grader. Hårddiskarna är på dessa grader 24/7 jag har dock ingen fläkt som blåser på dom, ena hddn gick upp till 50 grader.

Permalänk

min kompis 4850 går till 100 grader då man spelar 3d spel som använder mer gpu än cpu, vad kan man göra för att sänka temperaturen, tänkte försöka med att rengöra grafikkortet och kanske byta ut kylpasta vad mer kan man göra kan det vara klokt att klocka ner grafikkortet så mycket det bara går för att hålla det svalare.

Chassit är ett miditower med fläktar så det är inte problemet

Permalänk
Medlem

grafikkortet: som andra sagt, inga problem
hdd: jag hade definivit satt en fläkt vid din hdd, den är för varm(den klarar sig säkert men man vill alltid försena en hdd krash så långt man kan)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

De första GF100(Fermi) idlade i 75-80C om man inte gav dem extra kylning med fläktar som blåste direkt på grafikkortet, vad jag vet fungerar de flesta ännu ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

De första GF100(Fermi) idlade i 75-80C om man inte gav dem extra kylning med fläktar som blåste direkt på grafikkortet, vad jag vet fungerar de flesta ännu ....

4850 idlar runt 75 grader och som sagt när det är speldags så går den över 100 och då hör man fläktarna maxa, stänger man inte ner spelet då förekommer bsod ibland.
Finns en fläkt inbyggd i chassiit som blåser direkt på grafikkortet och trotts det blir det sånna temperaturer

Permalänk
Medlem

inte högt alls.. jag idlar runt 53 grader.. load runt 75

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Som många har sagt så ser grafiken helt normal ut. Du borde dock fixa fläktar för hårddisken, då 24/7 användande upp mot 50c är lite väl mycket (man ser ju hur det går för laptops ). Ligg helst under 37c på mekaniska. 30 brukar jag att sikta på.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Som många har sagt så ser grafiken helt normal ut. Du borde dock fixa fläktar för hårddisken, då 24/7 användande upp mot 50c är lite väl mycket (man ser ju hur det går för laptops ). Ligg helst under 37c på mekaniska. 30 brukar jag att sikta på.

Skrivet av LTsm:

grafikkortet: som andra sagt, inga problem
hdd: jag hade definivit satt en fläkt vid din hdd, den är för varm(den klarar sig säkert men man vill alltid försena en hdd krash så långt man kan)

Okej! Har då tänkt köpa 2 stycken fläktar men frågan är vilka? Får plats 2 stycken 120 mm i fronten så tittade lite på dessa http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f12_pwm_-_..., http://cdon.se/hemelektronik/xigmatek_xaf-f1456_140mm_case_fa... ,http://cdon.se/hemelektronik/scythe_slip_stream_120mm_fl%C3%A... http://cdon.se/hemelektronik/bitfenix_spectre_led_fan_120mm_w..., Skulle vilja ha dom i den prisklassen som jag länkade till, Har inga speciella höga krav på ljudnivån förutom att dom inte ska vara högljuddare än standard fläktarna jag fick med i chassit.

Edit: såg att den andra fläkten jag länkade var 140mm så den går bort.

Permalänk
Medlem

Bitfenix av dessa du länkade, xigmatek får inte plats.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson-Findus:

Okej! Har då tänkt köpa 2 stycken fläktar men frågan är vilka? Får plats 2 stycken 120 mm i fronten så tittade lite på dessa http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f12_pwm_-_..., http://cdon.se/hemelektronik/xigmatek_xaf-f1456_140mm_case_fa... ,http://cdon.se/hemelektronik/scythe_slip_stream_120mm_fl%C3%A... http://cdon.se/hemelektronik/bitfenix_spectre_led_fan_120mm_w..., Skulle vilja ha dom i den prisklassen som jag länkade till, Har inga speciella höga krav på ljudnivån förutom att dom inte ska vara högljuddare än standard fläktarna jag fick med i chassit.

Edit: såg att den andra fläkten jag länkade var 140mm så den går bort.

Måste säga att arctics f12 fläktar är jäkligt bra för sitt pris, har två stycken på min Antec Küler 620 som kyler mitt grafikkort riktigt tysta för att kosta 50kr.

Permalänk
Medlem

Som de påpekat innan så är tempen för dina hdd lite väl höga?
beror väl på hur chassit/kylningen ser ut.
Mina hårddiskar har alltid varit runt 30-35. (har oftast chassi som drar in luft vid hårddiskburen)

Permalänk

Isåfall beställer jag nog 2 stycken Bitfenix spectre fläktar och sätter i fronten! Kan tillägga att hårdiskarna sitter precis ovanför varandra och är säkert över 5 år gamla då jag tog dom från min gamla dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pettson-Findus:

Isåfall beställer jag nog 2 stycken Bitfenix spectre fläktar och sätter i fronten! Kan tillägga att hårdiskarna sitter precis ovanför varandra och är säkert över 5 år gamla då jag tog dom från min gamla dator.

Äldre diskar går oftast varmare än nya, men det är nog ändå inte fel att få ner temperaturen lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1n1h0p:

Folk är så otroligt gulliga när det gäller temperatur

Det är farligt att grafikkortet går över 90 grader, inte 40 LOL

Det är ännu gulligare att du påstår att över 90 grader är farligt för kortet Allt under 100 är acceptabelt.. Även om kortet är designat att klara uppemot 110 grader.

Skrivet av dontmakeme:

4850 idlar runt 75 grader och som sagt när det är speldags så går den över 100 och då hör man fläktarna maxa, stänger man inte ner spelet då förekommer bsod ibland.
Finns en fläkt inbyggd i chassiit som blåser direkt på grafikkortet och trotts det blir det sånna temperaturer

Låt mig gissa... Referensdesign? Förstår inte riktigt hur AMD resonerade när de designade kylarna på just de korten.. Till att börja med så är det totalt underdimensionerade.. Sedan så sprutar de ut exakt ALL luft i chassit. För att inte tala om ljudet de förde. Hade ett HD4850 från Sapphire innan jag bytte ut kortet mot mitt nuvarande (se sign) och skillnaden är som natt och dag.. Till att börja med så låter inte kortet som en orkan.. och i Idle så ligger kortet på ungefär 40 grader där HD4850 låg på 70. I load går sällan mitt kort över 85 grader (på 25% fläkthastighet via MSI Afterburner) och är hyfsat tyst. Medan på HD4850 låg den och pendlade på nästan 98 grader. Tjöt och fylldes snabbt med damm. Nej. AMD misslyckades totalt med referensdesignen på korten..

Titta bara på kylaren... Trots att HD4850 var en väldigt nedbantat version av HD4870 så förklar det fortfarande inte den värdelösa kylningen som AMD satte på sina referensmodeller..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag ligger runt 30-31c på mitt 680 i idle. Fläkten ligger på 55%. 65c under riktigt tung belastning.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Det är ännu gulligare att du påstår att över 90 grader är farligt för kortet Allt under 100 är acceptabelt.. Även om kortet är designat att klara uppemot 110 grader.

Hehe, tänkte skriva 100 men ändrade mig då jag inte har koll på hur det är med alla olika grafikkortsmodeller, mitt gamla gtx 480 (fermi) var jag nöjd med fastän det låg på 95 men jag gissar på att det inte riktigt är samma med alla grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är ännu gulligare att du påstår att över 90 grader är farligt för kortet Allt under 100 är acceptabelt.. Även om kortet är designat att klara uppemot 110 grader.

Låt mig gissa... Referensdesign? Förstår inte riktigt hur AMD resonerade när de designade kylarna på just de korten.. Till att börja med så är det totalt underdimensionerade.. Sedan så sprutar de ut exakt ALL luft i chassit. För att inte tala om ljudet de förde. Hade ett HD4850 från Sapphire innan jag bytte ut kortet mot mitt nuvarande (se sign) och skillnaden är som natt och dag.. Till att börja med så låter inte kortet som en orkan.. och i Idle så ligger kortet på ungefär 40 grader där HD4850 låg på 70. I load går sällan mitt kort över 85 grader (på 25% fläkthastighet via MSI Afterburner) och är hyfsat tyst. Medan på HD4850 låg den och pendlade på nästan 98 grader. Tjöt och fylldes snabbt med damm. Nej. AMD misslyckades totalt med referensdesignen på korten..

http://www.hothardware.com/newsimages/Item7111/ati_radeon_hd_...

Titta bara på kylaren... Trots att HD4850 var en väldigt nedbantat version av HD4870 så förklar det fortfarande inte den värdelösa kylningen som AMD satte på sina referensmodeller..

Om det finns plats i lådan så är nog en Arctic Cooling accelero-kylare + lämplig fläkt att rekommendera (eller liknande eftermarknadskylare). http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/430/accelero-s1-plus.ht...

Det andra alternativet är att skruva bort själva platskåpan på kylflänsen, ta bort den lilla skitfläkten och sedan med buntband montera en 120mm fläkt. Kommer garantera kyla bättre

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson-Findus:

Hej!

Jag har ett gtx 560ti dc2 top kort som brukar gå över 40 grader och ibland över 46 grader i idle. Frågan är om detta är skadligt för kortet på något sätt? Mäter med Msi afterburner. Kortet sitter i ett Nzxt source 210 elite där kablarna går lite överallt. Tänkte passa på att fråga också om 44-48 grader på en hårddisk kan vara farligt?

rätt högt för idle imo men du har nog snordåligt luftflörde i ditt chassi då, mitt gtx 680 ligger i 28-32c i idle, samma med mitt förra kort gtx 570, mitt gtx 460 däremot idlade i 35-38c i mitt gamla chassi som hade sämre luftflöde, se till att skaffa lite fler fläktar och om du har möjlighet att ha en fläkt i sidopanelen så koppla in det för det hjälper mycket

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uvania:

rätt högt för idle imo men du har nog snordåligt luftflörde i ditt chassi då, mitt gtx 680 ligger i 28-32c i idle, samma med mitt förra kort gtx 570, mitt gtx 460 däremot idlade i 35-38c i mitt gamla chassi som hade sämre luftflöde, se till att skaffa lite fler fläktar och om du har möjlighet att ha en fläkt i sidopanelen så koppla in det för det hjälper mycket

Det är helt normal temperatur i idle. Det är din som är onormalt låg!

De flesta grafikkort har en fläktkurva som håller kortet väldigt tyst i idle, därav lite högre idle-temps på många kort. Du har antingen enormt högt luftflöde i ditt chassi eller också kör ditt grafikkort en aggressiv fläktprofil.

Varför råda folk att skaffa fler fläktar när det inte behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är helt normal temperatur i idle. Det är din som är onormalt låg!

De flesta grafikkort har en fläktkurva som håller kortet väldigt tyst i idle, därav lite högre idle-temps på många kort. Du har antingen enormt högt luftflöde i ditt chassi eller också kör ditt grafikkort en aggressiv fläktprofil.

Varför råda folk att skaffa fler fläktar när det inte behövs?

har alla fläktar på fullt blås i chassit,det kan ju hjälpa en del

men det är sant.. det är ju inte särskilt höga temperaturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

min kompis 4850 går till 100 grader då man spelar 3d spel som använder mer gpu än cpu, vad kan man göra för att sänka temperaturen, tänkte försöka med att rengöra grafikkortet och kanske byta ut kylpasta vad mer kan man göra kan det vara klokt att klocka ner grafikkortet så mycket det bara går för att hålla det svalare.

Chassit är ett miditower med fläktar så det är inte problemet

säg till han och köpa en ny gpu kylare så är det fixat ^^

T ex http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/108527-arctic_cooling...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är ännu gulligare att du påstår att över 90 grader är farligt för kortet Allt under 100 är acceptabelt.. Även om kortet är designat att klara uppemot 110 grader.

Låt mig gissa... Referensdesign? Förstår inte riktigt hur AMD resonerade när de designade kylarna på just de korten.. Till att börja med så är det totalt underdimensionerade.. Sedan så sprutar de ut exakt ALL luft i chassit. För att inte tala om ljudet de förde. Hade ett HD4850 från Sapphire innan jag bytte ut kortet mot mitt nuvarande (se sign) och skillnaden är som natt och dag.. Till att börja med så låter inte kortet som en orkan.. och i Idle så ligger kortet på ungefär 40 grader där HD4850 låg på 70. I load går sällan mitt kort över 85 grader (på 25% fläkthastighet via MSI Afterburner) och är hyfsat tyst. Medan på HD4850 låg den och pendlade på nästan 98 grader. Tjöt och fylldes snabbt med damm. Nej. AMD misslyckades totalt med referensdesignen på korten..

http://www.hothardware.com/newsimages/Item7111/ati_radeon_hd_...

Titta bara på kylaren... Trots att HD4850 var en väldigt nedbantat version av HD4870 så förklar det fortfarande inte den värdelösa kylningen som AMD satte på sina referensmodeller..

wow min kylare på mitt gamla hd 3650 är längre XD
sapphires modell med liknande fläkt men längre kylare ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb