Går det att köra SLI med två olika grafikkort?

Permalänk
Medlem

Går det att köra SLI med två olika grafikkort?

Permalänk
Medlem

Självklart, fråga Inet om dom funkar ihop med det moderkortet du vill ha om du är osäker

Permalänk
Medlem

Då klockas väl 680in ner till 670? Så egentligen lika bra o köpa 2st 670is?

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Nej det går inte. det måste vara samma Gpu.

Permalänk
Medlem

"Can I mix and match graphics cards that have different GPUs?

No."

- http://www.geforce.com/hardware/technology/sli/faq#c16

Permalänk
Medlem

Jaha, men då så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Självklart, fråga Inet om dom funkar ihop med det moderkortet du vill ha om du är osäker

Roligt att du till och med säger självklart när det faktiskt inte kommer fungera

SLI vill ha samma GPU på båda korten. I teorin skulle de säkert kunna stödja två olika, bara att den snabbare GPUn kommer få lite oanvända klockcykler då den fortfarande bara ska rendera hälften (varannan bildruta) och måste vänta på den långsammare.

Men nvidia har INTE infört något sådant stöd hur som helst. Två(/tre/fyra) av samma är det som gäller.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Det gick med 250gts och 9800gtx(+?) men jag antar att det var samma gpu'er?

Permalänk

men gpun i 670 är samma som i 680, GK104. Går alltså att köra SLI men lägsta klocks väljs om jag inte minns fel

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Det gick med 250gts och 9800gtx(+?) men jag antar att det var samma gpu'er?

9800GTX+ och GTS250 har båda en G92b under huven.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Beror på grafikkorten. Vet att det ska funka med ett HD7970 och ett HD7950 t. ex, men på just 680/670 är jag osäker om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Beror på grafikkorten. Vet att det ska funka med ett HD7970 och ett HD7950 t. ex, men på just 680/670 är jag osäker om det funkar.

Du snackar om crossfire, där går det, bara klockar ner sig till det lägsta (går innom samma serie iaf tex 5850 och 5870 blir 5850 cf, 7970+7950 blir 7950 cf)

Det som diskuteras här är SLI, nvidias lösning, där fungerar det inte, korten måste vara likadana! (olika märken går såklart bra dock, sålänge modellen är den samma)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Ja jo, men jag antog att det funkade med SLi också eftersom SLi är bättre än Crossfire på de flesta punkter. :x

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

9800GTX+ och GTS250 har båda en G92b under huven.

GTX 670 och 680 har GK 104, det enda som skiljer dem är antalet cuda cores som har skurits ner på 670.

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Roligt att du till och med säger självklart när det faktiskt inte kommer fungera

SLI vill ha samma GPU på båda korten. I teorin skulle de säkert kunna stödja två olika, bara att den snabbare GPUn kommer få lite oanvända klockcykler då den fortfarande bara ska rendera hälften (varannan bildruta) och måste vänta på den långsammare.

Men nvidia har INTE infört något sådant stöd hur som helst. Två(/tre/fyra) av samma är det som gäller.

Vad jag menade var att DET FUNKAR MED 2 KORT! Även om de är olika och ÄVEN om de är nVidia. Skulle kanske vara bättre med 2 670 istället.. Men SLI/Crossfire är jag inte expert på. Som sagt så sa jag att det funkar men hur bra nämnde jag inte, och som jag sa fråga Inet så att man kan vara säker eftersom är några att lita på

Permalänk
Medlem

TS, köp 2 670 istället, det vinner du på

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waowt:

Vad jag menade var att DET FUNKAR MED 2 KORT! Även om de är olika och ÄVEN om de är nVidia. Skulle kanske vara bättre med 2 670 istället.. Men SLI/Crossfire är jag inte expert på. Som sagt så sa jag att det funkar men hur bra nämnde jag inte, och som jag sa fråga Inet så att man kan vara säker eftersom är några att lita på

Tror du har missförstått det hela lite. Du kan köra två (eller flera) olika grafikkort i datorn och koppla dem till var sin skärm och få bild, Men endast med skrivbordsarbete t.ex. sufande eller arbetande i MS Office etc. Ska du spela är det endast ett kort som kommer att användas. Vill du att flera kort ska samarbeta för att få högre FPS i spel så krävs det SLI eller Crossfire, förutsatt att grafikkorten är av samma modell respektive samma serie.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ja jo, men jag antog att det funkade med SLi också eftersom SLi är bättre än Crossfire på de flesta punkter. :x

FANBOI?

det är barq en grej som är bättre med SLI, och det har inte med SLI o göra, utan den nya 6xx serien. Det är att de fixat microstuttering, är inget problem äns med SLI nu.

Crossfire skalar bättre, funkar med olika kort, har dock problem med microstuttering. Sen att ATI driver suger, är ett annat proble, (har iofs inte testat nya 12.7 beta än).

(nej, ingen fanboy själv, köpte ati kort för att jag köpte min dator i februari, köpte det som var bäst då:D)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Ja jo, men jag antog att det funkade med SLi också eftersom SLi är bättre än Crossfire på de flesta punkter. :x

På vilka punkter då? Förutom MS? CF skalar något bättre än SLI.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

På vilka punkter då? Förutom MS? CF skalar något bättre än SLI.

SLI funkar oftast bättre overall en CF men scalar sämmre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Orkar inte göra en ny tråd för det, men en halvrelaterad fråga.
Vill köra fler än 2 skärmar men vill inte köra AMD eller SLI, kan man köra med två olika grafikkort men så att det fortf är samma skärm-yta så att säga. Har en datorskärm och en TV atm, tanken är att ha 2 skärmar per kort, ett i landskap och en i profil för det starkare huvudkortet, vill fortf gejma på en skärm bara, så en till 1080p skärm att spegla mot TV:n så man kan kolla på video medan man surfar eller dylikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Inte direkt, har använt AMD-kort de senaste sex åren eller så men jag skulle alla gånger istället välja SLi över Crossfire, hur som helst. Uttryckte mig lite dumt i och med att det egentligen inte finns särskilt många punkter att egentligen vara bättre på, men samtidigt så vågar jag också påstå att microstuttering är ett så pass stort problem att man blir galen på det och hellre ser att ens setup inte skalar lika mycket men med minimal microstuttering, eftersom man ändå klarar sig gott och väl i alla spel med två Nvidia-kort, även om de inte skalar lika bra som två AMD-kort. Vad gör det om ens system har onödigt mycket prestanda när spelen ändå känns som sirap på grund av all microstuttering, liksom?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BME:

Orkar inte göra en ny tråd för det, men en halvrelaterad fråga.
Vill köra fler än 2 skärmar men vill inte köra AMD eller SLI, kan man köra med två olika grafikkort men så att det fortf är samma skärm-yta så att säga. Har en datorskärm och en TV atm, tanken är att ha 2 skärmar per kort, ett i landskap och en i profil för det starkare huvudkortet, vill fortf gejma på en skärm bara, så en till 1080p skärm att spegla mot TV:n så man kan kolla på video medan man surfar eller dylikt

Borde väl gå på ett enda 670/680? Såhär står det om Kepler i SweC's recension av 680:
"Med Kepler adderas fler videutgångar: två DVI, HDMI 1.4a samt Displayport 1.2. Alla videoutgångar är oberoende av varandra och har fullt stöd för 3D Vision Surround, det vill säga tre skärmar i stereoskopisk 3D. Totalt kan fyra skärmar kopplas in med fullt stöd för alla vanliga finesser, inklusive kantkompensering och individuella upplösningar."

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Inte direkt, har använt AMD-kort de senaste sex åren eller så men jag skulle alla gånger istället välja SLi över Crossfire, hur som helst. Uttryckte mig lite dumt i och med att det egentligen inte finns särskilt många punkter att egentligen vara bättre på, men samtidigt så vågar jag också påstå att microstuttering är ett så pass stort problem att man blir galen på det och hellre ser att ens setup inte skalar lika mycket men med minimal microstuttering, eftersom man ändå klarar sig gott och väl i alla spel med två Nvidia-kort, även om de inte skalar lika bra som två AMD-kort. Vad gör det om ens system har onödigt mycket prestanda när spelen ändå känns som sirap på grund av all microstuttering, liksom?

Absolut, microstuttering är en stor grej! Men som sagt, vad jag förstått det är microstuttering något som inte har med SLI vs Crossfire att göra, utan med grafikkorten! 600 serien är jättebra, medans 500 serien är sämre (fortfarande mycket bättre än ATI korten)

Har faktiskt inte så mycket problem med Microstuttering! Bara i Skyrim som det är ett faktiskt problem! (ospelbart!, men skall testa 12.7 när jag kommer hem igen i augusti!)

Hade jag köpt en ny dator idag hade jag lätt köpt 3x680 4gb version!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Borde väl gå på ett enda 670/680? Såhär står det om Kepler i SweC's recension av 680:
"Med Kepler adderas fler videutgångar: två DVI, HDMI 1.4a samt Displayport 1.2. Alla videoutgångar är oberoende av varandra och har fullt stöd för 3D Vision Surround, det vill säga tre skärmar i stereoskopisk 3D. Totalt kan fyra skärmar kopplas in med fullt stöd för alla vanliga finesser, inklusive kantkompensering och individuella upplösningar."

Ja, men då jag enbart har ett 560ti så är det galet mycket billigare och tystare att bara köpa ett ex passivt kfa gts210 för typ 300:- och använda det för video

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ja jo, men jag antog att det funkade med SLi också eftersom SLi är bättre än Crossfire på de flesta punkter. :x

Men oftast sämre ökning i prestanda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

sli koppla ?

går det o sli koppla EVGA GeForce GTX 660 2GB & EVGA GeForce GTX 670 2GB
klarar 1000 Watt nätaggregat driva 2 grafikkort moderkort asus p9x79 inte icore i7 4820k 3.7GHz socker 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av BQnT:

går det o sli koppla EVGA GeForce GTX 660 2GB & EVGA GeForce GTX 670 2GB
klarar 1000 Watt nätaggregat driva 2 grafikkort moderkort asus p9x79 inte icore i7 4820k 3.7GHz socker 2011

Nej 660 och 670 går inte, men nätaggregatet klarar att driva det, såvida det inte är något skräp nätaggregat.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

På vilka punkter då? Förutom MS? CF skalar något bättre än SLI.

Du får det att låta som att MS är en liten detalj?

Varför ha höga FPS om det ändå laggar? Då är det bättre att ha en GPU, köra allting på low & med flow. Eller SLI såklart.

Permalänk
Medlem

vilket grafikort går att sli koppla EVGA GeForce GTX 670 2GB ?
tänkte köpa 1000 Watt nätaggregat
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/Coole...