Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-07-06, 21:59   #1

kuttan

Medlem

Registrerad: jul 2012

3D FUNKAR INTE, FRUSTRERAD

Vad är problemet med Nvidias 3D vision? Jag blir fullkomligt tokig! Jag har installerat och allt är som det ska vara. Skärmen är på 120hz, jag aktiverar 3D'n, glasögonen igång... MEN NEJ? Icke ska det fungera.

Snälla hjälp mig!

Det funkade från början sen dog Sterescopic Player och när jag ska prova något annat, t.ex. Nvidia 3D vision player, funkar inte den! När jag ska välja den kommer det inte fram något, så jag kan ej se filmerna. Känner mig lurad i detta nu. Snälla hjälp mig, jag är desperat.
kuttan är inte uppkopplad
2012-07-07, 12:40   #2

aMightyMuffin

Medlem

aMightyMuffins avatar

Plats: NNY

Registrerad: jan 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kuttan Visa inlägg
Vad är problemet med Nvidias 3D vision? Jag blir fullkomligt tokig! Jag har installerat och allt är som det ska vara. Skärmen är på 120hz, jag aktiverar 3D'n, glasögonen igång... MEN NEJ? Icke ska det fungera.

Snälla hjälp mig!

Det funkade från början sen dog Sterescopic Player och när jag ska prova något annat, t.ex. Nvidia 3D vision player, funkar inte den! När jag ska välja den kommer det inte fram något, så jag kan ej se filmerna. Känner mig lurad i detta nu. Snälla hjälp mig, jag är desperat.
Du råkar inte ha en Samsung skärm? Har hört att Samsung skärmar har problem med nVidias 3D!

Citera!
aMightyMuffin är inte uppkopplad Folding
2012-07-07, 17:47   #3

kuttan

Medlem

Jag har denna skärm, http://www.inet.se/produkt/2204819/a...s271hlabid-led med ett GTX570. Det funkade från början sen stängde jag av det. Nu får jag inte igång det igen...

Om jag frågar så här. När jag kört installations-guiden, (som man kör 1 gång va?), hur får jag då igång 3D'n? Tryck igång glasögonen och aktivera 3D vision?
2012-07-07, 17:58   #4

panzerthrash

Medlem

Plats: nyköping

Registrerad: dec 2011

Citat:
Jag har denna skärm, http://www.inet.se/produkt/2204819/a...s271hlabid-led med ett GTX570. Det funkade från början sen stängde jag av det. Nu får jag inte igång det igen...

Om jag frågar så här. När jag kört installations-guiden, (som man kör 1 gång va?), hur får jag då igång 3D'n? Tryck igång glasögonen och aktivera 3D vision?
den skärmen du länkade är bara 60Hz
AMD burken. cpu:FX 8350@stock gpu:Powercolor HD 7970 i CF chassi:Cooler master HAF X psu:corsair GS 800w RAMKingston hyperX 8GB 1600MHZ DDR3 MoboASUS CROSSHAIR V FORMULA 990FX AM3+CpukylningCorsair H60
panzerthrash är inte uppkopplad
2012-07-07, 18:00   #5

jangs

Medlem

jangss avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: sep 2004

Jag kan ingenting om det här men skärmen du länkar till har enligt inet endast 60Hz och inte nvidia 3d-vision.
jangs är inte uppkopplad
2012-07-07, 18:11   #6

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2006

Om du länka till fel skärm testa att länka igen, om du händelsevis råka länka rätt, så...... är ju problemet funnit

Antar att du har den här skärmen http://www.inet.se/produkt/2204791/a...hbbmiiid-120hz
testa avinstallera allt som har med skärmen och nvidia, sen installerar du igen, OBS glöm inte skärmens speciella drivrutin, om du glömmer den kommer inget att funka antagligen drivern har du här http://global-download.acer.com/GDFi...cer&SC=EMEA_24

EDIT: Du måste högst troligen koppla skärmen med Dual link DVI kabel också, så ej HDMI alltså för att det ska fungera

Senast redigerad av ggustavsson 2012-07-07 klockan 18:27.
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711. förstärkare Harmony design EAR 90, Lurar Grado SR225i samt RS1 och AKG701.
http://formtek.se
ggustavsson är uppkopplad nu
2012-07-07, 18:15   #7

smurfisen2k

Medlem

Registrerad: jun 2012

"Uppdateringsfrekvens 60 Hz
Bakgrundsbelysning LED
Nvidia 3D VISION Nej"
smurfisen2k är inte uppkopplad
2012-07-07, 18:29   #8

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Plats: Rush@Damavand Peak

Registrerad: mar 2012

Citat:
Vad är problemet med Nvidias 3D vision?
Med största sannolikhet är det inte det inte 3D Vision det är fel på...
Lite mer specifik info skulle vara trevlig. Står det något när du aktiverar 3D? Blir skärmen suddig men glasögonen filtrerar ej?

Vanligast är Ctrl+T för att aktivera när du är i ett spel. Det är dock på när man startar om man inte ändrar den inställningen. Det ska fungera så fort du kört igenom guiden (och självklart igenom hela guiden). Fungerar 3D när du kör guiden och försvinner sen eller fungerar det inte ens där?
StabTheDrama är inte uppkopplad
2012-07-07, 19:47   #9

kuttan

Medlem

http://www.inet.se/produkt/2204791/a...hbbmiiid-120hz Är skärmen jag har, ursäkta mig!

Jag ska prova installera om, jag återkommer.

Men det jag vill veta nu är hur jag slår igång 3D'n, för när jag körde installationsguiden så gick 3D'n igång och "medicinska bilder" var i 3D då.
2012-07-07, 19:56   #10

kuttan

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av StabTheDrama Visa inlägg
Med största sannolikhet är det inte det inte 3D Vision det är fel på...
Lite mer specifik info skulle vara trevlig. Står det något när du aktiverar 3D? Blir skärmen suddig men glasögonen filtrerar ej?

Vanligast är Ctrl+T för att aktivera när du är i ett spel. Det är dock på när man startar om man inte ändrar den inställningen. Det ska fungera så fort du kört igenom guiden (och självklart igenom hela guiden). Fungerar 3D när du kör guiden och försvinner sen eller fungerar det inte ens där?
Ja alltså, det fungerade från början men bara försvann konstig nog. Även fast jag drog igenom installations-guiden igen, och igen, och igen... Så ville inte de medicinska bilderna vara i 3D. Jätte irriterande. Men när jag ska starta 3D'n, ska jag bara "aktivera 3d vision" och sen trycka igång glasögonen? Eller måste jag köra guiden varje gång?

EDIT; Notera att 3D'n HAR FUNGERAT. Men nu är det som om glasögonen inte är på.

Senast redigerad av kuttan 2012-07-07 klockan 20:05.
2012-07-07, 20:07   #11

flintylaren

Medlem

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ja alltså, det fungerade från början men bara försvann konstig nog. Även fast jag drog igenom installations-guiden igen, och igen, och igen... Så ville inte de medicinska bilderna vara i 3D. Jätte irriterande. Men när jag ska starta 3D'n, ska jag bara "aktivera 3d vision" och sen trycka igång glasögonen? Eller måste jag köra guiden varje gång?
Det ska bara att starta spelet så aktiverar 3D vision sig själv.
Kolla så att det inte är slut på ström i glasögonen (om du har nvidia 3d vision 2)
Kontrollera att du inte har ställt ner djupet på lägsta, då ser man inte 3D.
flintylaren är inte uppkopplad
2012-07-07, 20:28   #12

kuttan

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ggustavsson Visa inlägg
Om du länka till fel skärm testa att länka igen, om du händelsevis råka länka rätt, så...... är ju problemet funnit

Antar att du har den här skärmen http://www.inet.se/produkt/2204791/a...hbbmiiid-120hz
testa avinstallera allt som har med skärmen och nvidia, sen installerar du igen, OBS glöm inte skärmens speciella drivrutin, om du glömmer den kommer inget att funka antagligen drivern har du här http://global-download.acer.com/GDFi...cer&SC=EMEA_24

EDIT: Du måste högst troligen koppla skärmen med Dual link DVI kabel också, så ej HDMI alltså för att det ska fungera
Hur tar jag mig in där då? Jag måste logga in?
2012-07-07, 20:30   #13

kuttan

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av flintylaren Visa inlägg
Det ska bara att starta spelet så aktiverar 3D vision sig själv.
Kolla så att det inte är slut på ström i glasögonen (om du har nvidia 3d vision 2)
Kontrollera att du inte har ställt ner djupet på lägsta, då ser man inte 3D.
Glasögonen är fulladdade. Alltså.. Föreställ er, att det ska funka, men inte funkar!! Jag blir så arg. Gud vad detta var komplicerat. Jag kör guiden, följer guiden fullt ut. Men nej, jag har aldrig laddat ner drivers till skärmen, men det finns ingenstans, inte vad jag har sett i alla fall. De göms undan någonstans...
2012-07-07, 20:54   #14

palusa

Medlem

palusas avatar

Plats: Alvesta

Registrerad: nov 2011

Kolla inställningarna i nvidia kontrollpanelen. Fliken där du kör guiden för 3d vision. Kolla i fliken över kompatibla skärmar. Ibland kan drivrutinerna bugga ur och då står det "3d vision discover" istället för namnet på din skärm. Välj då i listan istället din skärm. Då ska det funka :-)

Skickades från m.sweclockers.com
Cpu-Kylare: Cm Hyper-212 EVO
palusa är inte uppkopplad
2012-07-07, 20:54   #15

palusa

Medlem

palusas avatar

Kolla inställningarna i nvidia kontrollpanelen. Fliken där du kör guiden för 3d vision. Kolla i fliken över kompatibla skärmar. Ibland kan drivrutinerna bugga ur och då står det "3d vision discover" istället för namnet på din skärm. Välj då i listan istället din skärm. Då ska det funka :-)

2012-07-07, 21:07   #16

kuttan

Medlem

Eftersom jag inte ens får igång 3D'n nu kan jag inte välja skärm. Dessutom är den redan på det. Att det ska vara så komplicerat? Varför inte bara "3D PÅ" och "3D AV"?

Lär väl bli sittandes med detta tills jag dör... VAD ÄR FEL? Jag orkar helt ärligt inte.

Måste tacka för ert engagemang när det gäller att hjälpa mig, snälla hjälp mig till målet med tråden! Tack!
2012-07-07, 21:14   #17

Waowt

Medlem

Plats: Du kan ju alltid gissa

Registrerad: maj 2012

Något jag inte fattar är... Varför måste man ha en skärm som stödjer Nvidias 3D när man kollar på 3D filmer så funkar det på alla skärmar? Testade själv men det stod att det var något fel och jag inte kunde fortsätta.
Ganska synd eftersom jag gärna skulle vilja testa några spel i 3D
Waowt är inte uppkopplad
2012-07-07, 21:23   #18

palusa

Medlem

palusas avatar

Finns en mapp i startmenyn med 2 ikoner. Av och på. Så visst hår det göra som du säger. Har 2 ikonet på mitt skrivbord. Avaktivera och aktivera 3d vision. Kolla startmenyn efter nvidia 3dvision mappen. :-)

2012-07-08, 00:38   #19

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Plats: Rush@Damavand Peak

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Waowt Visa inlägg
Något jag inte fattar är... Varför måste man ha en skärm som stödjer Nvidias 3D när man kollar på 3D filmer så funkar det på alla skärmar? Testade själv men det stod att det var något fel och jag inte kunde fortsätta.
Ganska synd eftersom jag gärna skulle vilja testa några spel i 3D
För att spel spelas HELST i 60fps+. Därför krävs skärmar med 120Hz uppdateringsfrekvens för att kunna visa 60x2 bilder per sekund. Filmer däremot är runt 24Hz/fps och därför räcker det med 50/60Hz skärmar för att få en bra upplevelse.

Citat:
Glasögonen är fulladdade. Alltså.. Föreställ er, att det ska funka, men inte funkar!! Jag blir så arg. Gud vad detta var komplicerat. Jag kör guiden, följer guiden fullt ut. Men nej, jag har aldrig laddat ner drivers till skärmen, men det finns ingenstans, inte vad jag har sett i alla fall. De göms undan någonstans...
Du har fortfarande inte gett ett ordentligt svar. Är skärmen i 3D läge (så att bilden är suddig/dubbel) eller är den i 2D läge? Om den inte är det men allt annat ser rätt ut har du troligtvis bara sänkt djupet som någon tidigare påpekat. Det finns ingen magisk lösning eller program som bara fixar allt, du måste hjälpa för att få hjälp. Vi vet inget om din dator. Har du bytt drivrutiner till grafikkortet nyligen?
Lite screenshots på inställningar skadar inte om du har möjlighet.
StabTheDrama är inte uppkopplad
2012-07-08, 08:25   #20

palusa

Medlem

palusas avatar

Klicka här på Enable.. När du ska stänga av Disable. Har flyttat dessa 2 st ikoner till skrivbordet för att enkelt sätta av och på 3dn.

Efter du klickat på Enable så kan du gå in i kontroll panelen och kolla så att bocken för 3dvision är i bockad och att DIN display är vald.

Sen är det bara att starta önskat spel så hoppar 3dn igång..

Edit: Min skärm går i 3d läge automatiskt.. Vet dock inte hur det är med din? Du kanske måste sätta den i 3d-läge manuellt i skärmens meny?
På min skärm tänds iaf en grön lampa på skärmen när 3dn går igång.

Hoppas du löser detta..
2012-07-08, 10:01   #21

Waowt

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av StabTheDrama Visa inlägg
För att spel spelas HELST i 60fps+. Därför krävs skärmar med 120Hz uppdateringsfrekvens för att kunna visa 60x2 bilder per sekund. Filmer däremot är runt 24Hz/fps och därför räcker det med 50/60Hz skärmar för att få en bra upplevelse.
Ett spel enligt mig ska vara i minst 40fps. Det kan gå att spela i 30-35 i en del spel men det ser för det mesta lite laggigt ut då.
På en skärm med högre Hz kan jag få i battlefield 3, nästan 100fps (högst fått 111 tror jag).
Men jag tycker det är helt okej med "bara" 60fps.
Tycker att det borde funka med 3D även om skärmen bara har 60Hz, förmodligen kommer jag inte få några fps drops ändå.
Waowt är inte uppkopplad
2012-07-08, 17:08   #22

palusa

Medlem

palusas avatar

Citat:
Ett spel enligt mig ska vara i minst 40fps. Det kan gå att spela i 30-35 i en del spel men det ser för det mesta lite laggigt ut då.
På en skärm med högre Hz kan jag få i battlefield 3, nästan 100fps (högst fått 111 tror jag).
Men jag tycker det är helt okej med "bara" 60fps.
Tycker att det borde funka med 3D även om skärmen bara har 60Hz, förmodligen kommer jag inte få några fps drops ändå.
Allt under 60 fps / hz gör ju ont i ögonen. Hur i helsike klarar du av att spela i 40 fps.. är ju hackigt som bara den..

Sen till din fråga så tror jag det är så att nvidia kräver 120hz pga att dom tycker det ser bäst ut så.. Skulle nog vara möjligt att köra det i 60 hz.. men då blir ju frameraten 30 fps eftersom det är 2 bilder som speglas med 30 hz vardera.. Ser helt klart bäst ut i 60 hz då det är där man upplever nomalt flyt.
2012-07-08, 17:13   #23

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2006

Citat:
Har redan tidigare länkat till skärmens inf fil och färgprofil http://global-download.acer.com/GDFi...cer&SC=EMEA_24

ladda ner, packa upp, inf filen installerar du via enhetshanteraren.
Färgprofilen via kontrollpanel >skäm>skärmupplösning>klicka avancerade inställningar> klicka på flik färghantering sen hittar du nog hur du lägger till en färgprofil

Inte säkert att inf filen behövs tex om det står att skärmen kör med 120 hz redan, bör den göra varken till eller från
Kan du kanske titta efter att hz verkligen är 120 så den inte står på 60, står den på 60 kommer inget hjälpa förrän du löst detta, OBS att du behöver dual link DVI kabel, så du inte råkat använda HDMI, då kommer det heller inte fungera förrän du byter

Citat:
Hur tar jag mig in där då? Jag måste logga in?
Har inte en aning om vad du menar med detta, kan du utveckla var det är du menar, och vadå logga in ??

Senast redigerad av ggustavsson 2012-07-08 klockan 17:22.
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711. förstärkare Harmony design EAR 90, Lurar Grado SR225i samt RS1 och AKG701.
http://formtek.se
ggustavsson är uppkopplad nu
2012-07-08, 22:49   #24

Waowt

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av palusa Visa inlägg
Allt under 60 fps / hz gör ju ont i ögonen. Hur i helsike klarar du av att spela i 40 fps.. är ju hackigt som bara den..

Sen till din fråga så tror jag det är så att nvidia kräver 120hz pga att dom tycker det ser bäst ut så.. Skulle nog vara möjligt att köra det i 60 hz.. men då blir ju frameraten 30 fps eftersom det är 2 bilder som speglas med 30 hz vardera.. Ser helt klart bäst ut i 60 hz då det är där man upplever nomalt flyt.
Vad har du för ögon? Hur kan 40fps vara "hackigt"?
Om det bara blir 30fps pga 2 bilder som speglas kan jag förstå, helt klart. Men annars att köra i 40fps är ju inga problem. Bara den inte går under 40 i spel som Cod och liknande.
Waowt är inte uppkopplad
2012-07-08, 23:09   #25

Ramblemoe

Medlem

Plats: Hemma

Registrerad: apr 2005

Citat:
Om det bara blir 30fps pga 2 bilder som speglas kan jag förstå, helt klart. Men annars att köra i 40fps är ju inga problem. Bara den inte går under 40 i spel som Cod och liknande.
Vanesak. När jag gick i skolan så krävdes typ 20 fps för att jag skulle märka av lagg. Runt gymnasietiden så började jag lägga märke till dålig fps och nu får jag ont i huvudet om det droppar under 60. I vissa spel funkar ~55 men i andra är det ospelbart. Beror ju även på frame times. Jag har även en obekräftad teori om att det kan vara att jag blivit känsligare allt eftersom min syn blivit sämre. Men men, nu när folk predikar för 120 Hz så tänker jag inte käfta emot. Jag gjorde det förut gällande 60 Hz, men nu märker jag ju faktiskt den skillnaden jag inte såg förr. Det tränade ögat ser mer verkar det som.
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3
Ramblemoe är inte uppkopplad
2012-07-09, 08:21   #26

palusa

Medlem

palusas avatar

Citat:
Jag spelar alla spel i 120 hz. Tro mig det märks så fort det sjunker under den gränsen. Du kanske har sämre syn. Inte en aning men jag kan verkligen inte spela ett spel under 60 fps. Bf3 och andra shoot em upp är 100-120 fps ett krav för riktigt flyt. Dock går diablo 3 och långsamare spel bra i 60 fps. Men aldrig under det. Då uppgraderar jag min dator eller ger f-n i spelet

För mig är det helt ospelbart under 60. Alla spel.

2012-07-09, 08:35   #27

ODDNAME

Medlem

ODDNAMEs avatar

Plats: Hörby

Registrerad: mar 2004

Du får gärna förklara hur sämre syn skulle påverka något man inte märker av annars ändå
ODDNAME är uppkopplad nu
2012-07-09, 08:39   #28

Devildoll

Medlem

Devildolls avatar

Plats: Hemma

Registrerad: okt 2005

exakt var ligger problemet för tillfället? visar skärmen ingen 3d alls.
eller är det glasögonen som inte synkar upp.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av palusa Visa inlägg
Jag spelar alla spel i 120 hz. Tro mig det märks så fort det sjunker under den gränsen. Du kanske har sämre syn. Inte en aning men jag kan verkligen inte spela ett spel under 60 fps. Bf3 och andra shoot em upp är 100-120 fps ett krav för riktigt flyt. Dock går diablo 3 och långsamare spel bra i 60 fps. Men aldrig under det. Då uppgraderar jag min dator eller ger f-n i spelet

För mig är det helt ospelbart under 60. Alla spel.

äh, om du var tvungen så skulle du säkert kunna harva dig igenom något spel på sub 60.
Men det är givetvis inget man är sugen på när man en gång skuttat omkring i 120 Hz landet.

själv skulle jag nog se det som en fördel att kunna hantera en sub-optimal situation, och inte se det som en nackdel i samband med sämre syn på något sätt.

det handlar om tolerans.
Kan man där emot inte urskilja 60 och 120, då kan vi börja snacka syn/responsnedsättning

Senast redigerad av Devildoll 2012-07-09 klockan 08:48.
| HAF932 | i7 920 @ 3.7 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 3x2 GB DDR3 @ 1400 MHz | HD 7970 | ASUS Xonar ST | OCZ Vertex 3 MI 120 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win7 Ultimate 64-bit |
Devildoll är uppkopplad nu Folding
2012-07-09, 09:41   #29

Waowt

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Devildoll Visa inlägg
exakt var ligger problemet för tillfället? visar skärmen ingen 3d alls.
eller är det glasögonen som inte synkar upp.

äh, om du var tvungen så skulle du säkert kunna harva dig igenom något spel på sub 60.
Men det är givetvis inget man är sugen på när man en gång skuttat omkring i 120 Hz landet.

själv skulle jag nog se det som en fördel att kunna hantera en sub-optimal situation, och inte se det som en nackdel i samband med sämre syn på något sätt.

det handlar om tolerans.
Kan man där emot inte urskilja 60 och 120, då kan vi börja snacka syn/responsnedsättning
Skilja dem kan jag göra. Men 40-60fps flyter på väldigt bra enligt mig och det ser inte hackigt ut på något sätt (i 40 kan det möjligtvis göra det om något går extremt fort). Det kan iofs vara för att jag är van vid lägre fps. Har tidigare inte haft någon riktigt bra dator för spel och fått nöja mig med en som oftast bara ligger runt 40-50 (och då på lite äldre spel, nya klarade den inte överhuvudtaget). Och ja det är väl en fördel, för då är man inte lika begränsad heller
Waowt är inte uppkopplad
2012-07-09, 16:25   #30

palusa

Medlem

palusas avatar

Citat:
Skilja dem kan jag göra. Men 40-60fps flyter på väldigt bra enligt mig och det ser inte hackigt ut på något sätt (i 40 kan det möjligtvis göra det om något går extremt fort). Det kan iofs vara för att jag är van vid lägre fps. Har tidigare inte haft någon riktigt bra dator för spel och fått nöja mig med en som oftast bara ligger runt 40-50 (och då på lite äldre spel, nya klarade den inte överhuvudtaget). Och ja det är väl en fördel, för då är man inte lika begränsad heller
Tror det handlar om att jag testat och använt 120hz länge nu.. om jag nu kollar på nått spel som går i 55 fps.. inte en chans att jag tycker det är spelbart.. Alldeles för ojämnt och hackigt i mina ögon.. Prova 120hz så fattar du vad jag snackar om! Som natt och dag!
Sök jobb