Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-07-23, 01:49 | #1 |
KristoferOMedlem Registrerad: mar 2011 |
Problem med SLI
Köpte en ny dator via Blocket här om dagen och känner mig just nu rätt lurad.
I annonsen stod det att den hade SLI i 560 ti top, det stod ingenting om moderkortet. Jag har inte köpt en stationär dator på närmare 6-7 åt och var kanske därför inte så kunnig som jag trodde... Hur som, vid köpet öppnade jag chassit och kollade där inne och såg då bl.a. 2 st. asus gtx 560 ti, sedan satte vi på datorn och jag såg att i så väl enhetshanteraren i Windows som Asus i smart doctor registrerades två st. asus gtx 560 ti Därmed trodde jag (naivt nog?) att allt var som det skulle. Jag köpte därför datorn och bar hem den. Sen jag tagit hem och formaterat om datorn har sett vilken prestanda jag får Jag har följt de tips jag hittat här samt på andra forum men hittar i NVidia Control Panel ingenting om SLI. Har i övrigt ändrat de inställningar jag kan (d.v.s. "use advanced 3d images settings" samt satt PhysX processor på "auto-select". Har även följt de råden jag hittat här om att ladda ner MSI Afterburner för att se hur GPU-load ligger och därefter startt grafiktunga applikationer Det är tyvärr alltid bara ett av grafikkorten som jobbar i taget. Har därför kollat vilket moderkort som sitter i datorn och det är ett gigabyte ga-h67ma-usb3-b3. När jag kollat upp det på dess hemsida ser jag ingenting om att det stöder SLI. Är det därmed så enkelt som att jag blivit lurad och gjort ett idiotköp eller är det istället så att jag missar någonting i min sli-uppbyggnad (och därmed är en idioit på det sättet istället...))? Väldigt tacksam för svar då jag just nu är oerhört frustrerad och i alla fall vill veta vartåt jag ska rikta min islka...
|
|
|
| 2012-07-23, 01:52 | #2 |
IntelAtiMedlem Plats: Malmö Registrerad: okt 2008 |
Sitter där en SLI brygga?
Dator: 2600k 4.5ghz (top 5.0ghz). P8P67 Deluxe. 16gb Vengeance 1600mhz. GTX670 DCII Top SLI. Corsair H100i. Corsair AX850. Corsair Force 3. DAC: Cambridge Audio DacMagic Plus. Amp: Schiit Lyr (Electro harmonix GP). Hörlurar:Audeze LCD-2. Sennheiser HD700. Sennheiser Momentum. Audio Technica ATH-M50. AKG K 167 Tiësto. Philips SHL5905 Citiscape Uptown. Shure SE215. Portabelt: FiiO E17. |
|
|
| 2012-07-23, 02:01 | #4 |
TeddisMedlem Plats: Stockholm Registrerad: maj 2007 |
Nä, moderkortet stödjer inte SLI.
Försäljaren kanske inte visste ett dugg om SLI och bara antog att prestandan förbättrades när han tryckte in ett till kort. ELLER så hade han kört HyperSLI och då aktiverat inofficiellt stöd för SLI, något som då försvann när du formaterade. Hur mycket huvudbry och krångel som ligger i detta alternativ vet jag ej, men kan ju vara värt att kolla upp i ditt fall.
| 2012-07-23, 02:16 | #5 |
IntelATI: Ja, en SLI-brygga finns där.
epzik: Jo, det är tyvärr den slutsatsen jag kom fram till själv då jag väl kollade upp saken Jösses vilken sucker jag känner mig som här... Teddis: Mmm, vet inte om han satsade på att lura mig eller om han helt enkelt lurat sig själv innan dess. Vilket som så hjälper det inte mig så mycket just nu tyvärr då... Får väl kolla upp om min setup fungerar mett ett enstaka starkare kort och se om jag kan sälja de två 560 ti jag har i (som båda verkar fungera som de ska utifrån mina tester) Tack för era snabba svar hur som. De gjorde mig inte direkt gladare men då vet jag vad jag har att utgå ifrån då |
|
|
| 2012-07-23, 13:19 | #6 |
Har nu satt mig in lite mer i situationen. HyperSLI kan jag konstatera att han inte hade kört.
Jag har dock provat det nu och kan bara konstatera att det fungerar riktigt bra. Båda grafikkorten aktiveras och enda problemet nu är dels att de låter extremt mycket under load och dels att de kommer upp i temperaturer över 90 grader vilket inte känns särskilt nyttigt för dem. Hur som, HyperSLI är ett hett tips för andra personer som drabbas av liknande problem. |
|
|
| 2012-07-23, 13:27 | #7 |
DakkieMedlem Plats: göteborg Registrerad: jul 2010 |
gött att det löste sig för dig.
| 2012-07-23, 13:27 | #8 |
mini-z1994Medlem Plats: Långshyttan Registrerad: nov 2010 |
vad sitter det för cpu i datorn det är ju ett h67 moderkort och sitter det en k cpu så kan du ju sälja moderkortet och ena grafikkortet och köpa nytt moderkort som har p67 eller z68 så du kan klocka cpun ^^ om det sitter T ex en 2500k eller 2600k det hade varit ett klokt val att göra om det nu sitter en k processor i den. om det inte gör det kanske du kan sälja ena kortet och köra på ena gtx 560 ti kortet då du inte kan aktivera sli så kan du inte utnyttja det andra kortet nå mycket alls mer än till phys x och tesselering men inget mer än det i stort sett så ta ur det och lägg inte grafikkortet på några tyger överhuvudtaget du kan lägga det i en kartong eller i ett skåp där det får lligga om du inte planerar att sälja det andra kortet)
AMD Athlon x3 445 @ igen phenom II @ 3.5 GHZ corsair 8 gb 1333 mhz @ 1274 mhz moderkort GA-870A-UD3, XFX HD 6870 dual fan 1 gb moddat med en 140 mm fläkt på ca 1200 rpm (knäpptyst :D) och nätagget är ett ocz modulär psu 500 W 60 gb intel 330 ssd snart köper jag nog en till för spel :3 |
|
|
| 2012-07-23, 15:33 | #9 |
Det är förvisso en K-cpu vilket är lite bortkastat. Å andra sidan är den tillräckligt bra för att jag inte ska se något behov av att klocka den på väldigt länge.
Kan för övrigt säga att HyperSLI fungerar väldigt bra ur prestandasynpunkt - jag har fått en klar förbättring med det påslaget så jag behåller nog det andra kortet med. Om jag inte lyckas komma till rätta med temperaturproblemen/tröttnar på fläktljudet (vill helst hålla korten under 80 grader) kanske jag säljer dem båda för att istället köra på något kraftigare single card. |
|
|
| 2012-07-26, 00:45 | #10 |
Ledsen att återkomma (funderade på att skapa en ny tråd men jag har redan gått in på detta problem här så jag kör på).
Får inte riktigt bukt med temperaturen sedan jag lyckades aktivera SLI och misstänker att det till stor del beror på att chassit faktiskt är helt värdelöst vad gäller att få vettig rotation på luft. Det är - enligt vad jag kunnat bedöma ifrån bilder - ett Ace Stac 4 midtower (dock med annat nätagg än det som kommer med vid försäljningt). Tilläggas kan att jag har lagt in en egen fläktkurva för grafikkorten som kickar in på maximum redan vid 50 grader (med lite för mycket oljud för min smak som följd). I idle håller översta kortet ca 35 grader och det lägsta ca 30. Idle är väl dock rätt ointressant. I full load kommer dock det översta fortfarande upp i strax över 90 grader och det lägsta ca 5 grader under det översta. Jag känner att detta är på tok för högt, även om korten enl. specifikationerna ska klara dessa grader. Jag har hängt kvar några minuter när översta kortet nått 93 grader och inte sett det stiga över detta, samtidigt har jag ganska snabbt sett till att stänga av processen som driver upp kortet och låta det svalna. Chassit saknar möjlighet till toppfläktar men har två öppna platser på sidan. Det sitter dock inga fläktar där och inte heller något som hindrar luft från att komma in/ut. Dessa platser sitter precis bredvid grafikkorten så jag skulle alltså kunna sätta fläktar där, men enligt vad jag förstått då jag sökt igenom detta forum torde detta bara hjälpa minimalt. Eller? Jag har testat att öppna upp sidplåten och detta sänker temperaturen med 5-10 grader, då jag satt en bärbar dator med en mycket klen USB-fläkt (avsedd för att kyla människor alltså) mot grafikkorten har jag fått ner dem ytterligare 3-4 grader. Båda korten synes ju fungera helt som de ska med enda nackdel att de sitter i ett chassi som inte kan kyla dem ordentligt. Därmed kanske jag kan sälja dem med gott samvete och istället inhandla ett 670/7950. Vore detta ett smart drag för att få ner temperaturen? Tilläggas kan att jag inte är så sugen på att inhandla ett nytt chassi, i vilket läge jag nog även skulle inhandla ett nytt moderkort (som stödjer SLI direkt). Så inga sådana förslag tack, då säljer jag hellre hela datorn som den är. Hoppas jag gett all relevant information här, behöver jag komplettera något är det bara att ni säger till. Tack på förhand för svar. Edit: Tilläggas kan kanske att jag bor i en vindsvåning och att de senaste dagarna varit de varmaste på hela året (minst). Det är därmed olidligt varmt inne i min lägenhet och som jag förstått det kan en ökning i rumstemperatur med några grader (betydligt mer än några i detta fall) öka GPU-tempen med bra mycket mer. Eller? Senast redigerad av KristoferO 2012-07-26 klockan 01:41. |
|
|
| 2012-07-26, 11:18 | #11 |
era909Medlem Plats: Eskilstuna Registrerad: jan 2010 |
Citat:
i7 920 @ 4.05GHz HT off | NH-D14 | ASUS P6T Deluxe V2 | Gigabyte GTX680 OC | 6GB Corsair Dominator | Samsung 840 250GB | Corsair Force 120GB | 3x2TB | Silverstone Fortress Tower 02 | AW2310 | U2412M | Filco Majestouch MX Brown | Logitech G400 |
|
| 2012-07-26, 18:55 | #12 |
Ok, får väl bli att knalla ner till stan och köpa på mig två fläktar i morgon då. Det är ju trots allt billigt. Hehe, känner att jag lär mig mycket på det här köpet i alla fall. Tack för svar!
|
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes