Verktyg Visningsval
2012-08-07, 20:00   #1

luki3

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: dec 2010

SLI konfiguration med 2st 460 GTX

Tjena! Försöker få 2 st 460 GTX att köra i SLI. När jag går in i Nvidias kontrollpanel och kryssar i rutan "Maximera 3D-Prestanda" Under fliken konfiguera SLI, Sourround, PhysX så blir skärmen svart sen slutar Nvidias kontrollpanel att svara och laggar ihop. Jag måste sedan ominstallera Nvidia drivrutinerna för att få Nvidia-inställningarna att hoppa igång och funka som vanligt igen.

Någon som vet varför, eller om jag gör något fel?
/Tack på förhand!

P.S Inte säker på om jag är i rätt kategori, ber om ursäkt :$
luki3 är inte uppkopplad
2012-08-07, 20:13   #2

kazen_90

Medlem

Plats: Stockholm, Järfälla

Registrerad: feb 2007

Har du de senaste drivrutinerna?

Kommer i så fall bara på en sak du kan göra och det är att formatera datorn och installera om Windows.
kazen_90 är inte uppkopplad
2012-08-07, 20:15   #3

mylife

Medlem

Registrerad: nov 2010

Övriga delar i datorn?

Lite dum fråga med sli-bryggan sitter på plats?
mylife är inte uppkopplad
2012-08-07, 20:22   #4

mr_sQuinty

Medlem

Plats: under en sten

Registrerad: jan 2010

Det finns tre olika typer av GTX 460 , är dina av samma typ ?
mr_sQuinty är inte uppkopplad
2012-08-07, 20:25   #5

Rydisen

Medlem

Rydisens avatar

Plats: Lund

Registrerad: okt 2010

Funkar det undre/andre grafikkortet som det ska ensamt?
Projekt: IceCase
Rydisen är inte uppkopplad
2012-08-07, 20:40   #6

luki3

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mylife Visa inlägg
Övriga delar i datorn?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mr_sQuinty Visa inlägg
Det finns tre olika typer av GTX 460 , är dina av samma typ ?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rydisen Visa inlägg
Funkar det undre/andre grafikkortet som det ska ensamt?
Nvidia hittar båda korten som den ska. Jag kör ett av korten som PhysX kort atm, eftersom det buggar ur så fort jag aktiverar SLI...
Övriga delar i datorn: ASUS P8Z68 chipset, 16 gig ram, i5 2500K.

Jag är säker på att korten av likadana, det är 2 st 460 GTX OC 1gig för att vara exakt. Ingen av korten är överklockade eller dylikt just nu.

hårddisken jag installerat Nvidias drivisar på är nyformaterad och innehåller inget annat än windows 7.

Flippar ur, vill få det att funka, ingen som kör SLI som skulle kunna print-screena sin konfiguration i Nvidias kontrollpanel?
luki3 är inte uppkopplad
2012-08-07, 20:41   #7

luki3

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mylife Visa inlägg
Övriga delar i datorn?

Sli-bryggan sitter som den ska, har dubbel kollat, använder SLI bryggan jag fick med moderkortet (inte för det borde spela någon roll?)
luki3 är inte uppkopplad
2012-08-07, 20:50   #8

Lifestream

Medlem

Lifestreams avatar

Plats: Västerås

Registrerad: mar 2005

Har du äkta windows? Finns nämligen en bugg om man inte har äkta..
2012-08-07, 20:54   #9

luki3

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lifestream Visa inlägg
Har du äkta windows? Finns nämligen en bugg om man inte har äkta..
Jag kör en pirat kopia, med någon wierd dll fil som fejkar en genuin windows utgåva. Men det känns ju rätt ologiskt att det skulle vara därför installationen för SLI konfiguration inte kommer igång och istället slutar svara? Allt annat funkar som det ska.
luki3 är inte uppkopplad
2012-08-07, 21:15   #10

Lifestream

Medlem

Lifestreams avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av luki3 Visa inlägg
Jag kör en pirat kopia, med någon wierd dll fil som fejkar en genuin windows utgåva. Men det känns ju rätt ologiskt att det skulle vara därför installationen för SLI konfiguration inte kommer igång och istället slutar svara? Allt annat funkar som det ska.
Hade exakt samma problem, provade allt under en vecka tills jag blev galen på det.
Sekunden jag installerade en äkta licens så fungerade det utmärkt, finns massvis som har haft problem med detta.
2012-08-07, 21:29   #11

luki3

Medlem

Citat:
Hade exakt samma problem, provade allt under en vecka tills jag blev galen på det.
Sekunden jag installerade en äkta licens så fungerade det utmärkt, finns massvis som har haft problem med detta.
Okej, ska se vad jag kan göra, har ingen lust att lägga ut en massa pengar på en äkta w7 ultimate tbh. Låter absurt, jag brukar ofta köpa genuina versioner av saker för att visa tillverkarna mitt stöd, men microsofts priser är ju inte att leka med för ett operativsystem? xD
luki3 är inte uppkopplad
2012-08-07, 23:41   #12

luki3

Medlem

uppdatering

Bara för att uppdatera alla som skrivit här:
Har ominstallerat windows igen, resetat bios, byt plats på korten och provat med en annan SLi-brygga. Jag har fortfarande samma problem. tog lite prints för en djupare förståelse av problemet, vill uppenbarligen få det att funka. Väldigt tacksam för förslag och tankar kring det här problemet.
Har förövrigt googlat lite men inte hittat någon som har exakt samma problem som jag, eftersom jag hittar båda korten i både enhetshanteraren och i Nvidias kontrollpanel.
Prints:
Här är enhentshanteraren och Nvidias Kontrollpanel, med de senaste driversen, allting ser bra ut.

Sedan kryssar jag i "Maximera 3D-Prestanda".

Sedan blir skärmen svart i 2 sekunder och Nvidias kontrollpanel blir vit.

En kort tid senare får jag meddelandet att Nvidias kontrollpanel har slutat att svara.

Detta felmeddelande dyker då upp och efter att programmet stängts ner finns Nvidias kontrollpanel inte kvar i "tray icons" och inte heller när jag höger klickar på skrivbordet. Efter att jag installerat om drivrutinerna igen, rebootat, så är jag tillbaks på ruta ett.

Printsen buggar på min dator, vet inte om nån kan se dem, la alla i ett album på Imgur, här är länken:
http://imgur.com/a/TBuQZ
luki3 är inte uppkopplad
2012-08-09, 11:52   #13

Lifestream

Medlem

Lifestreams avatar

Exakt samma problem som dom med oäkta windows har, prova att installera en äkta kopia utan nyckel (funkar i 30 dagar) och se om det fungerar.
Köpte själv mitt W7 Ultimate retail på tradera för 400.
2012-08-10, 01:54   #14

luki3

Medlem

Citat:
Exakt samma problem som dom med oäkta windows har, prova att installera en äkta kopia utan nyckel (funkar i 30 dagar) och se om det fungerar.
Köpte själv mitt W7 Ultimate retail på tradera för 400.
Löste problemet, formaterade alla diskar, plockade isär hela burken, satte i allt igen. Installerade w7 och patchade det, drog ner alla drivrutiner och uppdateringar innan och gick igenom alla. När jag provade att "maximera 3D-prestanda" igen så funkade det?
Kör fortfarande ingen retail w7, kan mycket väl vara så att det finns en bugg som du säger. Men allt annat funkar fel fritt, funkar nu iaf!
Vet fortfarande inte vad som var problemet xD
luki3 är inte uppkopplad
2012-08-12, 14:36   #15

MulleEng

Moderator

MulleEngs avatar

Plats: Ängelholm

Registrerad: sep 2008

*Tråd låst*
Antydan till innehav av upphovsskyddat material är inte tillåtet (med andra ord piratkopior).
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni har synpunkter på min moderering eller skicka ett PM om det är något annat ni undrar över.
MulleEng är inte uppkopplad Folding
Sök jobb