Nikkop's GIGABYTE GTX 780 OC Hörna!

Permalänk
Medlem

Nikkop's GIGABYTE GTX 780 OC Hörna!

Hej och välkomna till min lilla GIGABYTE GTX 780 OC hörna!

Kul du har hittat hit. Men vad är det du har kommit till?

Introduktion och förklaring runt denna tråd:

Detta är en tråd (som jag kallar "hörna") som kommer gå ut på att jag gör en massa grejer kring en specifik produkt (i detta fall GIGABYTE GTX 780 OC (GV-N780OC-3GD)). Jag kommer göra saker såsom unboxings, genomgång av produkt, olika tester/benchmarks och annat som rör produkten.

Jag är väldigt glad och tacksam över att ha fått tillfället att använda mig och ha detta grafikkort i min ägo och tackar GIGABYTE för det!
Detta grafikkortet kommer även ta plats i mitt projekt "Big Bro' Prodigy" så glöm inte att kika in min bygg-/projektlogg

Varför gör jag då en specifik tråd såhär?
Jo, det går hand i hand med att jag kallar detta för en "hörna".
Detta kommer inte vara en helt vanlig recension/review av produkten utan meningen med denna hörna är integration med er läsare. Huvudsyftet är att vi ska kunna diskutera kring produkten, ni kan ställa frågor som jag besvarar, be mig testa något specifikt efter erat önskemål och dylikt.
Anledningen till att jag gillar detta sätt är för att jag lär mig lika mycket som er om produkten om ni ber mig prova olika grejer och dylikt. Med andra ord så är det lärorikt för oss alla!
Saker ni ber mig göra sätter jag upp på en "to-do list" där jag ska försöka göra så mycket som möjligt - med reservation för att jag inte kan utföra allt.

Jag har tidigare skapat två "hörnor"/trådar gällande produkter och tyckte det var både roligt, intressant och lärorikt att få svara på frågor, ställa frågor och diskutera kring produkten. Jag kände därför att vi kör en till myshörna kring det väldigt intressanta grafikkortet GIGABYTE GTX 780 OC!

Tidigare hörnor:

Varje moment jag skapar kommer ligga under en så kallad "spoiler" här i huvudinlägget så det är lättåtkomligt för er läsare att kika på och därefter ställa frågor/tips/funderingar.

Som sagt, hojta till och skriv vad det nu än är angående grafikkortet så ska jag besvara allt så bra jag kan!
Jag hoppas vi ska kunna mysa till det ordentligt i denna myshörna!

Dold text

Glöm inte fråga grejer!

"To-do list" efter önskemål:

  • [ ] Byta kylpasta för att se om temperaturerna förändras.

Moment:

Unboxing & Översikt av GIGABYTE GTX 780 Windforce 3X OC

Hallåj!

Detta moment kommer handla om unboxing och en översikt av grafikkortet som jag kommer ha med i mitt projekt Big Bro' Prodigy.

Jag har gjort en video för detta moment på svenska som jag skulle vilja be er att titta in! (tack på förhand).
Videon är huvudmomenten av detta moment och bilderna nedan är kompletterande/extra/bonus.
Jag försöker hitta och skapa min egna stil angående videos så låt mig gärna veta vad ni tycker.

Då kör vi!
______________________________________________________________

Här är unboxing & översikts videon på Youtube:

______________________________________________________________

Bilder och kompletterande text:

Här är lådan från grafikkortet - GIGABYTE GTX 780 OC.

Innehåll i lådan:

  • GIGABYTE GTX 780 OC - Windforce 3X 450W

  • 2x Molex till PCI adapters (6- och 8-pin) - ifall du saknar kablarna från nätaggregatet.

  • DVD med mjukvaror (Drivrutiner, OC GURU II m.m.)

  • Quick Quide - Användbar som instruktioner/stöd vid installation av ett grafikkort.

Här är skönheten, GTX 780 med Windforce 3X 450W kylaren. Grafikkortet presterar likt ett GTX Titan men kommer till ett mycket förmånligare pris och därav "mer prestanda per krona".
Exempel: Detta grafikkortet är 25% billigare än det billigaste GTX Titan.

Dimensioner/mått av grafikkortet:

  • Längd = 292mm

  • Bredd = 129mm

  • Höjd = 43mm

Höjden av endast 2x PCI-E slots möjliggör SLI-konfigurationer

Eftersom det här är ett fabriksöverklockat grafikkort är klockfrekvenserna avsevärt högre än på ett vanligt GTX 780. Detta grafikkortet presterar som ett GTX Titan tack vare överklockningen.

  • Core clock: 954Mhz - 11%~ högre än vanliga GTX 780.

  • Boost clock: 1006Mhz - 12% högre än vanliga GTX 780.

Den helt nya Windforce 3X 450W kylaren består av:

  • "Triangle Cool" Technology (var vänlig se videon där jag förklarar det @06:03)

  • 3x "Ultra quiet fans" - Tysta även under belastning (yes jag har testat dem själv! )

  • Två massiva kylflänsar/heatsinks.

  • 6st koppar "heatpipes"- 2st 8mm tjocka och 4st 6mm.

  • Kan avleda 450W av värme.

Två trevliga saker på baksidan av grafikkortet.

  1. "Anti-böj" montering, en metallbit som motverkar att grafikkortet böjs på grund av en tung kylare. Inte dåligt! (får mig att känna mig säker )

  2. Svart PCB! Äntligen svart kretskortsyta! Grymt för färgkombinationer och chassi-teman, svart passar ihop med allt!

Videoutgångar:

  • Displayport

  • HDMI

  • Dual-link DVI-D

  • Dual-link DVI-I

Fyra skärmar kan köras samtidigt på ett enda grafikkort. Även 120Hz skärmar och dylikt.

Drivs av en 6- och en 8-pins kontakt (revision 2 drivs av 2st 8-pins kontakter).

Ytterligare bilder:

Och äntligen "up 'n' running"!

______________________________________________________________

Var vänlig ta en titt på videon jag gjort och länkat, hade uppskattat det mycket!:
http://www.youtube.com/watch?v=1G4VsahwJPw

I videon förklarar jag även allt kring detta momentet mera utförligt - bilderna ovan är mest som extra/bonus och för de som inte har möjlighet att titta in videon.

Så framöver kommer jag arbeta med detta grafikkortet i både mitt byggprojekt men även testa grafikkortet på olika sätt. Ser fram emot att göra benchmarks, testa kylarlösningen (Windforce 3X 450W), överklocka kortet och dylikt!

Något speciellt du undrar över så låt mig veta! Besvarar det så gott jag kan

Hade älskat att få höra vad ni tror om min video, detta moment och över GTX 780 överlag!

Tack på förhand
Med Vänliga Hälsningar
Nikkop

Dold text

Benchmark/test av GIGABYTE GTX 780 Windforce 3X OC

Hej hopp!

Här kommer ett väldigt efterlängtat videoklipp jag jobbat med de senaste veckorna!

Jag talar om när jag benchmarkar GIGABYTE GTX 780 Windforce 3X OC.
Jag visar vilka spel/tester, vilka sekvenser jag kört, resultatet och allt där emellan!

Droppa gärna en kommentar sedan om ni vill säga något eller har någon fråga!

Tack på förhand
Med Vänliga Hälsningar
Nikkop

Dold text

Tack på förhand
Med Vänliga Hälsningar
Nikkop

Permalänk
Medlem

Byt kylpastan på gpun till articsilver 5 och sprid ut ett tunt lager! och sen se tempsen!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Byt kylpastan på gpun till articsilver 5 och sprid ut ett tunt lager! och sen se tempsen!

Det var ingen dålig idé! Då kan man ju faktiskt se hur bra kylpastan som är applicerad från början är. Om man får avsevärt bättre temperaturer med t.ex. Arctic Silver 5 (eller någon annan kylpasta) så kanske kylaren har ännu mer kraft i sig man kan plocka ur!

Jag lägger upp det på en "To-do list" där jag skriver upp och bockar av moment som jag gör. Jag kan inte lova att jag utför alla moment som folk ber mig om men jag ska se vad jag kan göra!

Bra tips!

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra unboxing & "första koll" på kortet !

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

Snyggt gjort!

Vill gärna veta hur tempen blir med ny pasta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Riktigt bra unboxing & "första koll" på kortet !

Tacktack, uppskattas! Syftar du på videon?

Skrivet av Dirty_Harry:

Snyggt gjort!

Vill gärna veta hur tempen blir med ny pasta!

Tack!

Yes, ska se om jag få det gjort! Dock inte härnäst då jag tänkte först testa och benchmarka kortet i originalutförande Vid ett senare tillfälle kan jag nog byta kylpasta och kika på skillnaderna!

Vilka spel önskas benchas? Kan möjligtvis köra liknande test som SWEC gör, eller några andra?
Jag kommer även testa sådant som inte testas allt för ofta, t.ex. rendera 3D-grafik på GPUn då det är på framgång

Permalänk
Medlem

Utgick ifrån att det var någon halvdassig unboxning av någon pojke i tolvårsåldern, men ack så fel jag hade.

Riktigt trevligt att kika på 5/5 samt subscribe.

Permalänk
Medlem

vädligt bra unboxing! som jag vill ha ett sånt kort ! men ack för dyrt atm

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket information samt bra upplägg på den, du har även en skithärlig dialekt som gör det härligt att kolla på.

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callema:

Utgick ifrån att det var någon halvdassig unboxning av någon pojke i tolvårsåldern, men ack så fel jag hade.

Riktigt trevligt att kika på 5/5 samt subscribe.

Haha tacktack! Där åkte fördomarna åt skogen!
Då ska jag fortsätta med den stilen!

Skrivet av Vuzuul:

vädligt bra unboxing! som jag vill ha ett sånt kort ! men ack för dyrt atm

Tackar! Mjo GTX 780 överlag är inte det billigste grafikkortet, haha. Men samtidigt bygger det ju på GK110, precis som Titan gör. Detta grafikkortet (pga överklockningen) presterar lika bra som ett GTX Titan (så länge man inte använder över 3GB VRAM).
Så på så sätt är det ett prisvärt grafikkort men fullt förstående om folk tycker det är dyrt överlag!

Skrivet av Nepeta:

Väldigt mycket information samt bra upplägg på den, du har även en skithärlig dialekt som gör det härligt att kolla på.

Tackar för feedbacken!

Haha, dialekten är somewhat unik. Bott i Helsingborg (Skåne) i hela mitt liv tills jag flyttade till Trollhättan för ett år sedan. Har utländskt (serbiskt) ursprung vilket har gjort att jag pratat mer än ett språk och är även svar på varför jag inte har en typisk skånsk dialekt och uttal
Min nuvarande hyresvärd sade när jag pratade med henne i telefon: "Ah jag känner igen dig på grund av din dialekt. Det låter som du kommer mellan Lund och Kalmar." Haha. Lund och Kalmar är ju inte direkt nära varandra heller (Y)

Fråga till de som kikat in klippet;

Vad tyckte ni om stilen på videon med att det gled in texter som nyckelord, illustrationer i videon och dylikt? Försöker som sagt hitta min egna stil och tror jag är på god väg!

Tack igen för de vänliga orden,
/nikkop

Permalänk
Inaktiv

Angående Videon

Hej!

Tänkte komma med lite konstruktiv kritik:
(OBS! jag har ingen anning om vilken tidigare erfarenhet du har varför texten nedan inte utgår ifrån något - allt nedan är också endast personliga åsikter)

Videon var både funktionellt och estetiskt rätt hanterad, dvs. kameravinklar, närbilder, grafik etc. fungerade bra.

De två saker som jag framförallt störde mig lite på var vissa upprepningar som inte hade behövts (du nämner t.ex. flera gånger att du skall öppna boxen) samt att dina händer syntes i bakgrunden när du talade och hade grafikkortet inzomat - dessa viftande händer borde nog hållas borta från kameran när du inte pekar ut specifika saker så inte fokus stjäls från produkten etc. Ett tips och en teknik som många andra använder sig av är att använda en markör, penna eller liknande smalt objekt för att peka ut viktiga delar. Detta kan såklar öven kombineras med handgester för att förstärka det man vill framföra men för många gester eller gestikulerande leder ofta till tappad koncentration hos åhörarna.

M.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Hej!

Tänkte komma med lite konstruktiv kritik:
(OBS! jag har ingen anning om vilken tidigare erfarenhet du har varför texten nedan inte utgår ifrån något - allt nedan är också endast personliga åsikter)

Videon var både funktionellt och estetiskt rätt hanterad, dvs. kameravinklar, närbilder, grafik etc. fungerade bra.

De två saker som jag framförallt störde mig lite på var vissa upprepningar som inte hade behövts (du nämner t.ex. flera gånger att du skall öppna boxen) samt att dina händer syntes i bakgrunden när du talade och hade grafikkortet inzomat - dessa viftande händer borde nog hållas borta från kameran när du inte pekar ut specifika saker så inte fokus stjäls från produkten etc. Ett tips och en teknik som många andra använder sig av är att använda en markör, penna eller liknande smalt objekt för att peka ut viktiga delar. Detta kan såklar öven kombineras med handgester för att förstärka det man vill framföra men för många gester eller gestikulerande leder ofta till tappad koncentration hos åhörarna.

M.v.h.
/Setesh

Hej!

Konstruktiv kritik är alltid välkommen!

Jag tackar för din feedback och kritik och tänkte även svara på den (inte för att försvara mig utan förklara varför jag gjorde så) :

Jag har inte särskilt mycket erfarenhet med sådana här videos, tror detta är min tredje unboxing-/översiktsvideo.
Upprepningarna som du nämnde är något jag håller med om och är något som jag tror man kan lära sig träna bort. För mig handlar det om att när kameran rullar så får man lite press på sig och då kan det ibland bli lite upprepningar, även för att fylla ut tomrum. Men det är som sagt något jag tror man/jag kommer träna bort ju mer erfaren man blir!

Angående händerna/viftningarna så 'överdrev' jag dem lite med flit, faktiskt. Anledningen till att jag gjorde så var för att jag inte ville klippen skulle framstå som statiska där inget hände och att det uppfattades som en stillbild istället för ett videoklipp. Vad du säger är dock fullt förståeligt och vid närmare eftertanke kan jag nog hålla med dig! Jag tror det gäller att hitta en balans mellan gesterna och var/när de ska synas.
Vill dock inte att klippet ska framstå som statiskt och därav viftade jag på lite, men ska tänka på det till nästa gång

Tack för feedbacken och kritiken! Tar den till mig och tillämpar till nästa gång
/nikkop

Permalänk
Medlem

Hallåj!

Tänkte på en sak angående när jag ska göra benchmarks och tester kring grafikkortet.

Eftersom jag är en privatperson och ingen recescent, eller något i den stilen, så har jag inte en massa olika grafikkort att testa med tyvärr.

Min idé blir att benchmarka i både syntetiska program (t.ex. 3D-mark, spel-benchmarks och dylikt) men även äkta tester av spel där jag spelar som en vanlig person och mäter FPS på så sätt.
Därefter försöka jämföra med andra test jämfört med liknande hårdvara angående processor och andra viktiga faktorer.

Vad tror ni? Hur blir det bäst att jämföra? Eller är det viktigaste bara hur bra det flyter på grafikkortet i olika spel, oberoende på hur prestandan jämförs med andra grafikkort?

Tack för feedback!
Mvh
Nikkop

Permalänk
Medlem

Precis som du skriver ovan, men jämför främst mot andra 780's tycker jag
-Temps
-Ljudnivå
-Klockfrekvenser
-mV
-Prestanda (kan tipsa om FRAFS Benchmark Viewer)

Ta några av de senaste och mest populära speltitlarna och benchmarkprogrammen, först stock och sedan nya tester när du hittat en stabil klock som fungerar i spel (ev, benchmark också men där kan du troligtvis gå något högre än i spel). Kan inte kika videos nu men bilderna är riktigt fina

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Precis som du skriver ovan, men jämför främst mot andra 780's tycker jag
-Temps
-Ljudnivå
-Klockfrekvenser
-mV
-Prestanda (kan tipsa om FRAFS Benchmark Viewer)

Ta några av de senaste och mest populära speltitlarna och benchmarkprogrammen, först stock och sedan nya tester när du hittat en stabil klock som fungerar i spel (ev, benchmark också men där kan du troligtvis gå något högre än i spel). Kan inte kika videos nu men bilderna är riktigt fina

Yes! Saken är dock att det är svårt att jämföra mot andra GTX 780's om jag inte provar dem själv under samma förutsättningar.
Att jämföra mot någon annans tester är inte helt rättvist mot resultaten då så mycket kan påverka såsom rumstemperatur, chassi, luftflöde och många andra faktorer som har hyfsat stor betydelse på resultat.

Däremot kan jag ju göra tester, specifiera min utrustning och mina förutsättningar och därefter hitta någon annans resultat med liknande grejer och jämföra

Jag kommer givetvis mäta av temperaturer, klockfrekvenser, spänningar och massa sådant. Ljudnivå blir dock ganska subjektivt då jag inte har utrustning/verktyg för att mäta ljudnivåer, men man kanske kan jämföra med andra datorkomponenter som avger ljud

Nya och populära spel tänkte jag givetvis testa! Även spel som förfrågas av er läsare
Tackar för tipset på benchmark viewern, ska checka in det.

Permalänk
Proffsmoddare

Trevligt review/unbox eller vad man nu ska kalla det! Bra kvalité på videoproduktionen med tycker jag!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Trevligt review/unbox eller vad man nu ska kalla det! Bra kvalité på videoproduktionen med tycker jag!

Tacktack, uppskattas!

Försöker hålla hög kvalité dels för att utvecklas själv inom min produktion men även för det blir roligare för er tittare att titta på!
Hoppas även videon är till hjälp för de som är intresserade av grafikkortet eller funderar på att köpa det

Permalänk
Medlem

Tja köpte mig ett GIGABYTE GTX 780 idag och jävlar va man kan Övercklocka det kortet kom upp till ca 1198 mhz och hade lakt till ca 210 mhz och jag fick enligt mig ca 6-8 fps mera i crysis 3 och kortet log i ca 67-75C villket va mycket bättre än mitt gtx 680 som låg på ca 75-80C. Sen låter ju inte 780 så speciellt mycket.

Va har ni för värde ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Tja köpte mig ett GIGABYTE GTX 780 idag och jävlar va man kan Övercklocka det kortet kom upp till ca 1198 mhz och hade lakt till ca 210 mhz och jag fick enligt mig ca 6-8 fps mera i crysis 3 och kortet log i ca 67-75C villket va mycket bättre än mitt gtx 680 som låg på ca 75-80C. Sen låter ju inte 780 så speciellt mycket.

Va har ni för värde ?

Skickades från m.sweclockers.com

Hallåj!

Det låter ju riktigt trevligt och grymt!

Har du lyckats komma upp i 1198Mhz på Core-clocken? Det är ju en ökning på nästan 40% jämfört med ett vanligt GTX 780. Riktigt trevligt ju, en jädra sjuk ökning x)
Dela gärna med dig av dina inställningar för överklockningen såsom spänning, clock's, mjukvara du använt och så vidare!

Förresten, vilket GTX 780 OC har du? Har hört och läst de har börjat med revision 2 som har bättre strömförsörjning.
Hur många pins har du på grafikkortet? Revision 1 har 6 + 8pin och revision 2 har 8+8 pin. På så vis kan du ta reda på vilket du har

Som sagt, dela gärna med dig av dina inställningar. Kul med fler som har likadant grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hallåj!

Det låter ju riktigt trevligt och grymt!

Har du lyckats komma upp i 1198Mhz på Core-clocken? Det är ju en ökning på nästan 40% jämfört med ett vanligt GTX 780. Riktigt trevligt ju, en jädra sjuk ökning x)
Dela gärna med dig av dina inställningar för överklockningen såsom spänning, clock's, mjukvara du använt och så vidare!

Förresten, vilket GTX 780 OC har du? Har hört och läst de har börjat med revision 2 som har bättre strömförsörjning.
Hur många pins har du på grafikkortet? Revision 1 har 6 + 8pin och revision 2 har 8+8 pin. På så vis kan du ta reda på vilket du har

Som sagt, dela gärna med dig av dina inställningar. Kul med fler som har likadant grafikkort!

Har ett vanligt gtx 780. Jag såg Linus tec tips på youtube och han nämner nämligen.
(om man köper ett gtx 780 så MÅSTE man överklocka det annars är man dum)

Tänker lägga upp en film här så ni kan se när jag gör det så man inte myttar bara.

Jag har Revision 1 6 + 8pin och jag antar att de är standard versionen och den som man kan överklocka mera med har 8 + 8pin ? ?

Lägger upp lite bilder sen imorgon. Nu får man någ jobba lite hahah

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Har ett vanligt gtx 780. Jag såg Linus tec tips på youtube och han nämner nämligen.
(om man köper ett gtx 780 så MÅSTE man överklocka det annars är man dum)

Tänker lägga upp en film här så ni kan se när jag gör det så man inte myttar bara.

Jag har Revision 1 6 + 8pin och jag antar att de är standard versionen och den som man kan överklocka mera med har 8 + 8pin ? ?

Lägger upp lite bilder sen imorgon. Nu får man någ jobba lite hahah

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också revision 1 och om du lyckas få den överklockningen så kan jag väl försöka hoppas på något liknande!

Yes, revision 2 är custom med fler spänningsfaser och mer strömtillförsel. Vad som dock är positivt med revision 1 är att det är referens PCB = vattenblock till GTX Titan/780 passar utan problem. Visserligen må revision 2 bli ett bättre kort men kanske inte kommer finnas vattenblock som passar, om man nu är intresserad utav det.

Som sagt, dela gärna med dig av bilder/videos och mer för att visa dina inställningar och vad du lyckats med. Kan vara trevligt!

Permalänk
Medlem

EVGA Precision X

Nu när det finns Boost 2,0 så behöver man inte börja ändra på volten har jag märkt. Man ställer in power target på 106 och sen 96C i EVGA Precision X och då kan man börja höja GPU Clock offset SÅ MYCKET TILLS DEN KRASCHAR. Jag själv tycker att de är lättare att överklocka nu än va det va innan.

Jag kunde få stabila GPU Clock offset 215 MHz och på Mem Clock offset kunde jag få 250 MHz, det gjorde att jag fick i boost läge ca 1175-1180 MHz vilket är väldigt grymt efter som boost klockan är original 902 MGz. Jag testade inte hur mycket mera Mem Clock offset man kunde få, men antar att man kan få mycket mera om man vill.

här är en bild på mina instälningar.

http://www.pictures.se/iZ

MVH
Ehrnholm101

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Nu när det finns Boost 2,0 så behöver man inte börja ändra på volten har jag märkt. Man ställer in power target på 106 och sen 96C i EVGA Precision X och då kan man börja höja GPU Clock offset SÅ MYCKET TILLS DEN KRASCHAR. Jag själv tycker att de är lättare att överklocka nu än va det va innan.

Jag kunde få stabila GPU Clock offset 215 MHz och på Mem Clock offset kunde jag få 250 MHz, det gjorde att jag fick i boost läge ca 1175-1180 MHz vilket är väldigt grymt efter som boost klockan är original 902 MGz. Jag testade inte hur mycket mera Mem Clock offset man kunde få, men antar att man kan få mycket mera om man vill.

här är en bild på mina instälningar.

http://www.pictures.se/iZ

MVH
Ehrnholm101

Det där ser ju riktigt nice ut!

Vad ligger din core-clock på om du inte räknar med boosten?
Vilka temperaturer får du, fortfarande mellan 65-75c? Samt, vilken hastighet snurrar fläktarna på? När jag provade lite olika hastigheter så var de riktigt tysta även på lite högre hastigheter. Det bästa är att de idlar på 17%, haha <3

Jag kan tyvärr inte överklocka eller göra några benchmarks än. Har tappat bort min SSD så har ingen fullt funktionell dator, tyvärr. Men om 2 veckor är jag tillbaka i min lägenhet och kommer då få igång min dator och därefter bencha och OC'a! Får hoppas på bra resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Det där ser ju riktigt nice ut!

Vad ligger din core-clock på om du inte räknar med boosten?
Vilka temperaturer får du, fortfarande mellan 65-75c? Samt, vilken hastighet snurrar fläktarna på? När jag provade lite olika hastigheter så var de riktigt tysta även på lite högre hastigheter. Det bästa är att de idlar på 17%, haha <3

Jag kan tyvärr inte överklocka eller göra några benchmarks än. Har tappat bort min SSD så har ingen fullt funktionell dator, tyvärr. Men om 2 veckor är jag tillbaka i min lägenhet och kommer då få igång min dator och därefter bencha och OC'a! Får hoppas på bra resultat

Är i Turkiet jusst nu så får kolla core-clock när man är hemma.

De intressanta med boost 2,0 är att den räknar ju ut allt åt en. Höjer man bara temperaturen så ökar man prestandan med. Men i crysis 3 så snittar man ca 65-75C, fläkt i auto lägge är ca 40-50 och bf3 ca 40-50C ca 30-50 fläkt.

Dom har värkligen gjort en produkt som är svår och topa! Maxar man fläkten så hörs de knappast och jag själv tycker man inte behöver köpa någon annan eftermarknads kylare efter som orginal kylaren presterar sjukt bra.

Bra resultat kommer du lätt få efter som 780 är mycket lättare att få ut Max prestanda på kortet. Vill inte säga direkt att kortet presterar som ett titan överklockat villket de nästan göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Är i Turkiet jusst nu så får kolla core-clock när man är hemma.

De intressanta med boost 2,0 är att den räknar ju ut allt åt en. Höjer man bara temperaturen så ökar man prestandan med. Men i crysis 3 så snittar man ca 65-75C, fläkt i auto lägge är ca 40-50 och bf3 ca 40-50C ca 30-50 fläkt.

Dom har värkligen gjort en produkt som är svår och topa! Maxar man fläkten så hörs de knappast och jag själv tycker man inte behöver köpa någon annan eftermarknads kylare efter som orginal kylaren presterar sjukt bra.

Bra resultat kommer du lätt få efter som 780 är mycket lättare att få ut Max prestanda på kortet. Vill inte säga direkt att kortet presterar som ett titan överklockat villket de nästan göra

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, hoppas du har en trevlig resa! Men när du kommer hem får du dela med dig av allt!
Hur ser din resterande rigg ut förresten (vilka delar du har, inte estetiskt)?

Jag skulle egentigen ha överklockat och sådant nu. Dock hade jag en liten mindre trevlig olycka när jag reste ner till Helsingborg - Min SSD gled ur väskan (fanns tydligen ett hål exakt lika stort som en SSD). Så jag har inte kunnat använda min stationära dator på en månad nu och därför inte kunnat göra fler moment kring grafikkortet Hur som helst så ska jag åka tillbaka till hemmet mitt nån gång nästa vecka och därefter kommer jag kunna leka med grafikkortet! Blir benchmarks, överklockning och annat skoj.

Yes, GPU Boost 2.0 verkar lovande! Gillar hela grejen (som jag nämnde i min video) att en bättre kylare ger mer prestanda, eftersom kallare grafikkort = mer prestanda pga Boost 2.0, trevligt!
Nejdå, man köper självklart inte en eftermarknadskylare om man köper ett sånt här grafikkort Om det är något man köper så är det givetvis ett vattenblock för vattenkylning - Undrar hur bra det presterar under vatten med GPU Boost 2.0?

Angående fläktarna - Jämförde med min polare som har ett KFA2 GTX 680 EX OC. Vi drog igång 100% fläktar på båda grafikkort och det var enorm skillnad. Hans lät som ett jetplan och mitt mycket mindre. Så på så sätt är jag nöjd med fläktarna!

Ser fram emot att överklocka kortet

/nikkop

Permalänk
Medlem

Hallåj!

Nu är jag tillbaka till hemmet mitt och fått igång datorn med en ny SSD!

Tänkte "bencha" och testa spel nu i dagarna. Alla tester kommer köras i standard- & överklockade inställningar.
Tänkte fråga er om hjälp! Vilka spel skulle ni vilja se benchmarkade?

Har tänkt mig dessa spel;

  • Battlefield 3

  • Metro 2033

  • Skyrim - med och utan populära mods

  • Bioshock Infinite

  • Tomb Raider

Syntetiska tester;

  • 3DMark 11 & Fire Strike

  • Unigine Heaven & Valley

Jag tänkte även benchmarka sådant som inte är spelrelaterat, t.ex. rendering på GPUn i t.ex. Blender, Adobe Premiere Pro och dylikt. På så sätt kan man även se hur grafikkortet lämpar sig för t.ex. produktion av olika medier.

Några fler förslag på spel?

/nikkop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hallåj!

Nu är jag tillbaka till hemmet mitt och fått igång datorn med en ny SSD!

Tänkte "bencha" och testa spel nu i dagarna. Alla tester kommer köras i standard- & överklockade inställningar.
Tänkte fråga er om hjälp! Vilka spel skulle ni vilja se benchmarkade?

Har tänkt mig dessa spel;

  • Battlefield 3

  • [/*][/*]

  • Metro 2033

  • [/*][/*]

  • Skyrim - med och utan populära mods

  • [/*][/*]

  • Bioshock Infinite

  • [/*][/*]

  • Tomb Raider

  • [/*][/*]

Syntetiska tester;

  • 3DMark 11 & Fire Strike

  • [/*][/*]

  • Unigine Heaven & Valley

  • [/*][/*]

Jag tänkte även benchmarka sådant som inte är spelrelaterat, t.ex. rendering på GPUn i t.ex. Blender, Adobe Premiere Pro och dylikt. På så sätt kan man även se hur grafikkortet lämpar sig för t.ex. produktion av olika medier.

Några fler förslag på spel?

/nikkop

Du måste ha med nya Metro last light och Batman city och splinter cell

Ge gärnet !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Du måste ha med nya Metro last light och Batman city och splinter cell

Ge gärnet !

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tips!
Ska nog kunna införskaffa spelen!

Har inte spelat något Batman-spel förut men ser onekligen intressant ut

Kommer utföra benchmarks som sagt, med reservation för att jag inte spelat vissa spel förr Men prestandan som räknas!

/nikkop

Permalänk
Medlem

Ge den bara

Permalänk
Medlem