Borde man sälja sitt ena GTX 780?

Permalänk
Medlem

Borde man sälja sitt ena GTX 780?

Jag sitter och har lite ångest.

För närvarande sitter jag på komponenterna i signaturen, men jag är lite fundersam gällande mina grafikkort.

Jag spelar knappt något krävande och har inte gjort så sedan jag skaffade korten i November.

Just nu är det mest Dota2, Diablo3, Minecraft och antagligen kommer det bli Warlords of Draenor när det släpps, dvs inget extremt krävande utan spel som ett GTX 780 med enkelhet klarar av, även i 120 fps. Vad jag vet av kommer det inte släppas något krävande spel i den närmaste framtiden som jag är intresserad av.

Jag tänkte skaffa Asus ROG-skärmen (144 hz, 1440p, 27") när den släpptes, men nu är jag inte så säker längre, i synnerhet då lanseringsdatumet har förskjutits, och jag spelar mer eller mindre aldrig i 5760x1080 längre, och isåfall så är det Minecraft eller Left 4 Dead 2, dvs återigen spel som ett GTX 780 klarar av själv.

Så nu till min fundering; Borde jag sälja av mitt ena GTX 780?
Just nu är korten fortfarande värda en hel del, och jag vet hur snabbt priset störtdyker när nya generationer lanseras.
Det känns bara "slösaktigt" att sitta på 2 GTX 780 och spela saker som ett HD 6870 hade klarat av.
Jag är inte i extremt behov av pengar, men om jag säljer kortet så hade jag använt pengarna till att eventuellt finansiera ett GTX/HD "Vad-nu-topkortet-i-nästa-generation-kommer-att-heta".

Jag inser att detta är ett I-lands problem, och att det är upp till mig själv om jag ska sälja eller inte, men jag skulle vilja ha lite åsikter från utomstående.

Obs! Detta är inte en smygannons! Jag kommer att ignorera alla PM som gäller ett eventuellt köp av kortet. Om jag beslutar mig för att sälja kommer jag att lägga upp en annons i marknaden.

Tacksam för förslag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag hade behållit dessa kort och istället hoppat över nästa generation.
Har du inte behov av hästkrafter nu vad säger dig att du kommer att behöva det sen?
Säljer du nu kommer du att gå back på affären...

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Jag hade behållit dessa kort och istället hoppat över nästa generation.
Har du inte behov av hästkrafter nu vad säger dig att du kommer att behöva det sen?
Säljer du nu kommer du att gå back på affären...

agreed, du har ju framtidssäkrat dig för ett par år framöver minst och är du inte i behov av att sälja ser jag ingen anledning till att göra det.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Klokaste alternativet är väl att sitta kvar på korten så länge tills dom inte längre pallar med det du vill spela, vilket nog kan dröja ett bra tag och då har korten "betalat av sig".

Roligaste alternativet, sälj ett av korten och köp nytt när du tycker att det kommer något intressant, ny hårdvara är kul!

Jag hade sålt ett kort om jag inte nyttjade prestandan, ett 780 kommer förmodligen räcka rätt långt ändå.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Entusiast

Jag har också funderat en hel del på det här med SLI med men till skillnad från dig så har jag inte gjort "misstaget" att köpa ett till än för jag har tänkt lite på den mörka ekonomiska framtiden som väntar mig...
Läskigt nog har jag också funnit mig spelandes väldigt lättdrivna spel den senaste tiden, jag hade i stort sett klarat mig lika bra med ett GTX 660 som jag hade med mitt GTX 780 under den senaste månaden i alla fall.

Men eftersom du redan har 2st så skulle jag inte säga att det är värt det, lika bra att vänta ut tiden tills de blir oanvändbara och köpa nytt då.
För mig blir det nog ett andra begagnat 780 när ekonomin är stabilare med ett köp av 4K-skärm.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Är "ROG Swift PG278Q 27" G Sync" försenad ? Det var ju ruttet då man tänkt köpa en sådan, nån källa på detta ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Jo det smartaste är nog som ni säger att behålla kortet och skippa nästa generation, fast så tänkte jag när jag satt på GTX 670 SLI för ett år sedan också...

Får försöka hålla hårdare i plånboken vid nästa generationsbyte isåfall.

Skrivet av Ragnarok:

Är "ROG Swift PG278Q 27" G Sync" försenad ? Det var ju ruttet då man tänkt köpa en sådan, nån källa på detta ?

I nyhetstråden för ROG Swift här på forumet. Var någon som citerade någon från Asus som sa att skärmen antagligen inte kommer att börja säljas förrän i Juni-Juli någon gång. Jag vågar inte säga något om sanningshalten i uttalandet dock.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Hehe tur att du har en 3930K då till minecraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hehe tur att du har en 3930K då till minecraft

Ja du vet, (ny) hårdvara är kul!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kör Minecraft med Shaders och texture packs? Lycka till att köra det i 120fps med 5760x1080! Mitt ensamma 780 får knappt 20 fps med de värsta paketen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Jo det smartaste är nog som ni säger att behålla kortet och skippa nästa generation, fast så tänkte jag när jag satt på GTX 670 SLI för ett år sedan också...

Får försöka hålla hårdare i plånboken vid nästa generationsbyte isåfall.

I nyhetstråden för ROG Swift här på forumet. Var någon som citerade någon från Asus som sa att skärmen antagligen inte kommer att börja säljas förrän i Juni-Juli någon gång. Jag vågar inte säga något om sanningshalten i uttalandet dock.

Hejsan har en polare som är sugen att byta sina asus cu2 680sli kort mot mina 780sli (EVGA oc dualfan) kort va borde jag ta i mellanskildnad. detta är dock inte aktuellt men skulle vilja veta va ni/du anser va jag skulle ta i mellanskildnad

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tranceguy:

Hejsan har en polare som är sugen att byta sina asus cu2 680sli kort mot mina 780sli (EVGA oc dualfan) kort va borde jag ta i mellanskildnad. detta är dock inte aktuellt men skulle vilja veta va ni/du anser va jag skulle ta i mellanskildnad

Cirka 2000kr skulle jag säga.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Lägg undan ett kort och sedan när du känner att du behöver mer prestanda så trycker du i det igen istället för att kanske behöva köpa nytt om ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Cirka 2000kr skulle jag säga.

Ca 2-3500 som Uzanar menar på.
Till TS, Behåll båda korten, rätt vad det är kommer det ett väldigt krävande spel du vill spela, och då kommer du vilja kastrera dig själv, för att du gjorde dig av med det ena.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!