MSI GTX 780 TF - "Display driver stopped responding and has recovered"

Permalänk
Medlem

MSI GTX 780 TF - "Display driver stopped responding and has recovered"

Hej!

Jag har haft mitt gfx i ca. 6 månader och för ett par dagar sedan började det strula ordentligt.
Det började med att Diablo 3 kraschade, skärmarna gick in i viloläge i några sekunder innan jag kom tillbaka till skrivbordet med felmeddelandet: "Display driver stopped responding and has recovered." Efter det startade jag D3 som vanligt och kunde spela vidare utan problem. Dagen efter fick jag samma fel men denna gången kunde jag inte återgå till spelet eller ens använda datorn ordentligt. Datorn frös var 15:e sekund, skärmarna gick in i viloläge och jag fick samma felmeddelande varje gång.

Jag har testat att installera de senaste drivrutinerna från Nvidias sida (även senaste Beta) samt att installera äldre drivrutiner, utan framgång.
Nu har jag även formaterat och installerat Win 8.1 Pro (hade Win 7 Professional tidigare) och här fungerar allt utan problem tills jag försöker installera en drivrutin från Nvidia - då kraschar systemet och jag måste återställa hela Windows-installationen.

Någon som vet vad detta kan bero på/känner igen problematiken? Det jag tycker känns väldigt konstigt är att det "bara hände" helt plötsligt utan att jag nyligen uppdaterat drivrutiner eller på något sätt gjort något som bör påverka grafikkortet (det är inte ens överklockat.)

Tack i förhand ^_^

Visa signatur

Chassi: Lian-Li något.. | Moderkort: Gigabyte x570 Aorus Elite | CPU: Ryzen 9 5900x | CPU-kylare: Noctua DH-15 | RAM-minnen: Corsair Vengeance 32GB (4x8Gb) 3000MHz | GPU: GTX 1070 (RTX 3080 n0gon gång..) | Nätagg: Corsair TX 950W | Samsung 860 EVO 1TB M.2 | Intel 520 240GB | 2x Seagate Barracuda Green 2TB | Skärm 1: MSI Optix MPG341CQR | Skärm 2: Samsung C49RG90S

Permalänk
Medlem

Började det när expansionen till D3 släpptes? Isf är det antagligen orsaken. Hur fungerar det i andra spel?
Om du överklockat kortet ligger problemet med största sannolikhet där, annars kan en lösning vara att höja power target och mV med t.ex. Precision-X. Ev. underklocka kortet för att se om det flyter på då. Det är ju dock ingen lösning som egentligen ska behövas för något kort, utan mer ett plåster.
Om det bråkar i flera spel skulle iaf jag ha kört RMA på det.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Började det när expansionen till D3 släpptes? Isf är det antagligen orsaken. Hur fungerar det i andra spel?
Om du överklockat kortet ligger problemet med största sannolikhet där, annars kan en lösning vara att höja power target och mV med t.ex. Precision-X. Ev. underklocka kortet för att se om det flyter på då. Det är ju dock ingen lösning som egentligen ska behövas för något kort, utan mer ett plåster.
Om det bråkar i flera spel skulle iaf jag ha kört RMA på det.

Tack för svaret. Ja det var efter expansionen men hade spelat det flera gånger utan problem tidigare. Hittade dock en tråd om precis detta problemet hos Nvidia (https://forums.geforce.com/default/topic/648176/geforce-drive...) nu och ska se om det hjälper att gå tillbaka till en väldigt gammal drivrutin (314.22 >.>) Annars får jag, som du säger, köra RMA

Visa signatur

Chassi: Lian-Li något.. | Moderkort: Gigabyte x570 Aorus Elite | CPU: Ryzen 9 5900x | CPU-kylare: Noctua DH-15 | RAM-minnen: Corsair Vengeance 32GB (4x8Gb) 3000MHz | GPU: GTX 1070 (RTX 3080 n0gon gång..) | Nätagg: Corsair TX 950W | Samsung 860 EVO 1TB M.2 | Intel 520 240GB | 2x Seagate Barracuda Green 2TB | Skärm 1: MSI Optix MPG341CQR | Skärm 2: Samsung C49RG90S