Uppgradering från 660ti?

Permalänk

Uppgradering från 660ti?

Hej! Ska köpa nytt grafikkort med en budget på 2000-2500 då mitt gamla Nvidia gtx 660ti frugan då hennes är för dåligt! Vilket kort hade ni rekommenderat?

Tack på förhand!

Permalänk

Helst ett Ti då jag använder 3 skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Helst ett Ti då jag använder 3 skärmar

Hur menar du nu, har Ti-modellerna specialstöd för tre skärmar?
Förklara gärna hur du menar.

Annars ett sånt här tex om du kan sträcka på budgeten lite.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2265989

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog väntat o sparat in pengar ett tag till, för göra uppgraderingen värd. Men om du nu vill ha ett nytt grafikkort, Så hade jag nog satsat på 280X eller ett GTX 770

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Skrivet av blade80:

Hur menar du nu, har Ti-modellerna specialstöd för tre skärmar?
Förklara gärna hur du menar.

Annars ett sånt här tex om du kan sträcka på budgeten lite.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2265989

Kortet du länkade tex har bara två uttag så det går bara med två skärmar
De som heter Ti har däremot 3 uttag (så har jag förstått det iaf)

Skrivet av Walkx:

Jag hade nog väntat o sparat in pengar ett tag till, för göra uppgraderingen värd. Men om du nu vill ha ett nytt grafikkort, Så hade jag nog satsat på 280X eller ett GTX 770

Hur mycket tänker du då? och vilket kort har du i åtanke?

Tänker inte lägga nåra 7-10k för ett "monsterkort" som kommer kosta hälften om ett halvår :/

Permalänk
Medlem

7970? 280x=överklockat 7970. Finns beggade i prisklassen 1.5-2k. 3gb minne borde funka bra för tre skärmar. Vill du prompt ha Nvidia kanske ett 680 passar bra, priset är i stort sett identiskt med 7970 och prestandan (i klass med GTX 770) likaså. Fast i det fallet får du leva med 2GB minne...

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk

Problemet är bara att min flickväns grafikkort är mer eller mindre dött och hon ska ha mitt.. så jag kan inte vänta hur länge som helst då hon sitter utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Problemet är bara att min flickväns grafikkort är mer eller mindre dött och hon ska ha mitt.. så jag kan inte vänta hur länge som helst då hon sitter utan

Ja då är det väl bara att slå till, 20nm å nästa gen grafikkort verkar ju vara långt borta (Q4 2015 kanske). Om du nu vill ha en iaf någorlunda ökning i prestanda får du nog ta å köra på 280X eller 770. Om du inte har någon speciell anledning för att välja nvidia framför amd så hade jag nog kört på 280x om man vill spela på tre skärmar, för 1080p hade jag nog valt 770 dock.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Kortet du länkade tex har bara två uttag så det går bara med två skärmar
De som heter Ti har däremot 3 uttag (så har jag förstått det iaf)

Hur mycket tänker du då? och vilket kort har du i åtanke?

Tänker inte lägga nåra 7-10k för ett "monsterkort" som kommer kosta hälften om ett halvår :/

Det där kortet jag länkade till har fler utgångar än två. Köp det där kortet du. Det är det bästa du får för pengarna prestandamässigt om du ska ha nytt. Annars får du givetvis mer prestanda för pengarna om du köper begagnat.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Ja då är det väl bara att slå till, 20nm å nästa gen grafikkort verkar ju vara långt borta (Q4 2015 kanske). Om du nu vill ha en iaf någorlunda ökning i prestanda får du nog ta å köra på 280X eller 770. Om du inte har någon speciell anledning för att välja amd framför nvidida eller vice versa så hade jag nog kört på 280x om man vill köra med 3 skärmar, för 1080p hade jag nog valt 770 dock.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Jo, det lutar ju åt ett av dem. Har faktiskt ingen åsikt om varken det ena eller det andra då jag inte är tillräckligt insatt! Det enda är väl detta som talar emot just 280x vad jag kan se är väl ljudnivån under press http://www.sweclockers.com/image/diagram/4648?k=16cf6fb9008c8....

Annars verkar tester jag läst vara rätt samma, eller?

Permalänk
Skrivet av blade80:

Det där kortet jag länkade till har fler utgångar än två. Köp det där kortet du. Det är det bästa du får för pengarna prestandamässigt om du ska ha nytt. Annars får du givetvis mer prestanda för pengarna om du köper begagnat.

Ja, jag vet inte riktigt vart jag fått det ifrån! Det stämmer ju inte alls ser jag nu.. får väl bara fixa en hdmi>hdmi mini adaptor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Jo, det lutar ju åt ett av dem. Har faktiskt ingen åsikt om varken det ena eller det andra då jag inte är tillräckligt insatt! Det enda är väl detta som talar emot just 280x vad jag kan se är väl ljudnivån under press http://www.sweclockers.com/image/diagram/4648?k=16cf6fb9008c8....Annars verkar tester jag läst vara rätt samma, eller?

Vad menar du? MSI kortet ligger ju riktigt bra till när det kommer till låg ljudnivå. Skippa gigabyte kortet, låter mer och är dyrare. MSI 770 är tystare än båda dom dock (alltså icke referens som dom använder i det testet du länka).

Permalänk

Då är väl frågan om jag ska välja ett 770 eller ett 280x?

Resten av datorn ser ut som såhär:

Asus Maximus VI Hero
Intel Core i7-4770K
Corsair Vengeance 16GB 1600MHz

Men det kanske inte har någon betydelse?

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Vad menar du? MSI kortet ligger ju riktigt bra till när det kommer till låg ljudnivå. Skippa gigabyte kortet, låter mer och är dyrare. MSI 770 är tystare än båda dom dock (alltså icke referens som dom använder i det testet du länka).

Ja, oj.. det var MSI du länkade. Kollade på Gigabite som blade80 länkade! då är det iaf msi > gigabite om det blir ett 280x alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Jo, det lutar ju åt ett av dem. Har faktiskt ingen åsikt om varken det ena eller det andra då jag inte är tillräckligt insatt! Det enda är väl detta som talar emot just 280x vad jag kan se är väl ljudnivån under press http://www.sweclockers.com/image/diagram/4648?k=16cf6fb9008c8....

Annars verkar tester jag läst vara rätt samma, eller?

Köp ett MSI 280x då? till och med billigare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266044

Skrivet av oliverkalthoff:

Ja, jag vet inte riktigt vart jag fått det ifrån! Det stämmer ju inte alls ser jag nu.. får väl bara fixa en hdmi>hdmi mini adaptor!

Det kortet har en standard hdmi och två displayports inte två mini hdmi utgångar om du trodde det

Visa signatur

RTX 3060ti och Ryzen 7 5800x3D + annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Då är väl frågan om jag ska välja ett 770 eller ett 280x?

Resten av datorn ser ut som såhär:

Asus Maximus VI Hero
Intel Core i7-4770K
Corsair Vengeance 16GB 1600MHz

Men det kanske inte har någon betydelse?

Dom presterar väldigt lika varandra. http://www.sweclockers.com/artikel/18593-geforce-och-radeon-m... Här har du ett nytt test, generellt så presterar 770 bättre om du spelar på en skärm och 280X bättre med flera.

Skrivet av oliverkalthoff:

Ja, oj.. det var MSI du länkade. Kollade på Gigabite som blade80 länkade! då är det iaf msi > gigabite om det blir ett 280x alltså?

Ja, MSI korten på netonnet är nog bästa valet både när det kommer till 770 och 280x just nu.

Permalänk
Skrivet av oliverkalthoff:

Då är väl frågan om jag ska välja ett 770 eller ett 280x?

Resten av datorn ser ut som såhär:

Asus Maximus VI Hero
Intel Core i7-4770K
Corsair Vengeance 16GB 1600MHz

Men det kanske inte har någon betydelse?

Köp 280X eftersom den har 3GB VRAM och du ska köra på 3 skärmar, du kommer behöva det.

MVH

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Skrivet av William George:

Köp 280X eftersom den har 3GB VRAM och du ska köra på 3 skärmar, du kommer behöva det.

MVH

Nu har jag kanske varit lite missledande spelar aldrig på 3 skärmar samtidigt.. spelar bara på en och har 1 extra datorskärm till annat samt TVn för andra tillfällen.

Permalänk
Medlem

280x och 770 är nästan identiska i prestanda, den enda skillnaden är hur optimerade de är i olika spel. Kolla upp vilket som är bäst för de spelen du kör, eller om du inte bryr dig så mycket, köp 280x och spara 200-300 kr över 770.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk

Säg att det blir ett 280x.. Nu blir det nog inget gigabyte då det verkade sämst i ljudtester.. men Asus vs MSI då? det är väl en hundring skillnad men på prestandatester verkar asus vara bättre, eller?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Nu har jag kanske varit lite missledande spelar aldrig på 3 skärmar samtidigt.. spelar bara på en och har 1 extra datorskärm till annat samt TVn för andra tillfällen.

Köp nu ett 280X.
AMD kan sina saker vid det här laget;)
Grönt är förvisso skönt.
Men rött är sött och du vill väl vara söt inför tjejen?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Det blir nog ett asus. Tack för all hjälp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oliverkalthoff:

Kortet du länkade tex har bara två uttag så det går bara med två skärmar
De som heter Ti har däremot 3 uttag (så har jag förstått det iaf)

Hur mycket tänker du då? och vilket kort har du i åtanke?

Tänker inte lägga nåra 7-10k för ett "monsterkort" som kommer kosta hälften om ett halvår :/

Två skärmar via DVI och en via DP/HDMI. Det blir tre. Sedan kan du inte resonera som du gör i den sista meningen eftersom det spelar ingen roll vad du lägger ut för ett kort. Värdet (och priserna) kommer att gå ner om 6 månader.. med den logiken så borde du inte köpa ett kort ALLS NÅGONSIN.

Skrivet av sKRUVARN:

Ja då är det väl bara att slå till, 20nm å nästa gen grafikkort verkar ju vara långt borta (Q4 2015 kanske). Om du nu vill ha en iaf någorlunda ökning i prestanda får du nog ta å köra på 280X eller 770. Om du inte har någon speciell anledning för att välja nvidia framför amd så hade jag nog kört på 280x om man vill spela på tre skärmar, för 1080p hade jag nog valt 770 dock.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Maxwells prestandasegment kan vara ännu längre bort än det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Säg att det blir ett 280x.. Nu blir det nog inget gigabyte då det verkade sämst i ljudtester.. men Asus vs MSI då? det är väl en hundring skillnad men på prestandatester verkar asus vara bättre, eller?

Kan säga att jag själv har ett 280x Gigabyte, och chassifläktarna överröstar GPUn även i load. Den enda gången man hör fläkten är vid mining eller när man manuellt ökar fläktkurvan i höga procent.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Två skärmar via DVI och en via DP/HDMI. Det blir tre. Sedan kan du inte resonera som du gör i den sista meningen eftersom det spelar ingen roll vad du lägger ut för ett kort. Värdet (och priserna) kommer att gå ner om 6 månader.. med den logiken så borde du inte köpa ett kort ALLS NÅGONSIN.

Nä, kanske inte.. men jag har inga 10000 att lägga på ett grafikkort, det var det jag ville säga! Sen kan jag ju tycka att om jag lägger 2500 nu och sen måste uppgradera om 2-3 år eller lägger 10000 nu och måste uppgradera om vad, 5 år? så är det fortfarande bättre med det billigare alternativet. Men sen är det ju klart det finns entusiaster som måste ha det bästa. Men jag har inte så fet plånbok

Permalänk

Har beställt ett asus 280x från netonnet för 2590:- och det känns som ett bra val!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oliverkalthoff:

Nä, kanske inte.. men jag har inga 10000 att lägga på ett grafikkort, det var det jag ville säga! Sen kan jag ju tycka att om jag lägger 2500 nu och sen måste uppgradera om 2-3 år eller lägger 10000 nu och måste uppgradera om vad, 5 år? så är det fortfarande bättre med det billigare alternativet. Men sen är det ju klart det finns entusiaster som måste ha det bästa. Men jag har inte så fet plånbok

Det är ju en helt annan femma. Har du inte budgeten så är det ingen ide att ens fundera över det. 280X är ett väldigt kompetent kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds