Problem efter uppdatering till 8.1!!!

Permalänk

Problem efter uppdatering till 8.1!!!

Jag har precis uppdaterat min rätt nya msi-laptop till windows 8.1. Innan uppdateringen funkade alla spel perfekt. Men efter uppdateringen så har internet blivit suddigt (typ 720p fast jag har 1080p-monitor). Jag har kollat lite i enhetshanteraren och har märkt att jag tydligen använder mitt integrerade Hd graphics 4000 fast jag har ett GT750m installerat. Hur byter jag tillbaks till 740m?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nvidicorei8:

Jag har precis uppdaterat min rätt nya msi-laptop till windows 8.1. Innan uppdateringen funkade alla spel perfekt. Men efter uppdateringen så har internet blivit suddigt (typ 720p fast jag har 1080p-monitor). Jag har kollat lite i enhetshanteraren och har märkt att jag tydligen använder mitt integrerade Hd graphics 4000 fast jag har ett GT750m installerat. Hur byter jag tillbaks till 740m?

Problemet med suddigheten vet jag inte orsaken till på rak arm. Har sett någon tråd eller två bara senaste dagarna emd samma fenomen å andra sidan så det finns nog svar där.
Angående val av grafikkort så antar jag att du har optimus i datorn som är en plattform för grafikkortsväxling (mellan nvidiakort och intels grafikprocessorer). Den energisnåla Intel-GPUn används som standard medan det tyngre Nvidiakortet kickar in sömlöst när mer kraft behövs.
Så gissningsvis är rätt grafikkort valt efter hur datorn används.

Du kan med största sannolikhet stänga av Intel-GPUn i bios, med följden att batteritiden försämras avsevärt, alternativt stänga av nvidiakortet i bios vilket också har sina naturliga konsekvenser.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ändra denna till 100.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Problemet med suddigheten vet jag inte orsaken till på rak arm. Har sett någon tråd eller två bara senaste dagarna emd samma fenomen å andra sidan så det finns nog svar där.
Angående val av grafikkort så antar jag att du har optimus i datorn som är en plattform för grafikkortsväxling (mellan nvidiakort och intels grafikprocessorer). Den energisnåla Intel-GPUn används som standard medan det tyngre Nvidiakortet kickar in sömlöst när mer kraft behövs.
Så gissningsvis är rätt grafikkort valt efter hur datorn används.

Du kan med största sannolikhet stänga av Intel-GPUn i bios, med följden att batteritiden försämras avsevärt, alternativt stänga av nvidiakortet i bios vilket också har sina naturliga konsekvenser.

Skalningen ställer tyvär till det för väldigt många... Speciellt om personen i fråga har flera skärmar, den fungerar riktigt dåligt...Just på grund av att många program inte ens stödjer funktionen...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Här kan du titta också om du är osäker på om du använder rätt grafikkort i spel.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Här kan du titta också om du är osäker på om du använder rätt grafikkort i spel.
http://i.stack.imgur.com/ZWSNo.png

Tack så jättemycket! Nu har jag gjort som bilden visade och vips! Spelen funkar med skinande 60 fps!!! Tack! Suddigheten i chrome kvarstår dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nvidicorei8:

Tack så jättemycket! Nu har jag gjort som bilden visade och vips! Spelen funkar med skinande 60 fps!!! Tack! Suddigheten i chrome kvarstår dock...

ändrade du skalningen ? du måste logga ut för att de ska funka , varsegod!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nvidicorei8:

Tack så jättemycket! Nu har jag gjort som bilden visade och vips! Spelen funkar med skinande 60 fps!!! Tack! Suddigheten i chrome kvarstår dock...

Kommer ihåg jag löste det på min Surface pro vid att: Högerklicka på Google-ikonen>egenskapar>kompatibilitet>boka i "inaktivera skalning vid hög dpi"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Ja det är helt enkelt så att Google inte har gjort Chrome lika bra på att skala som Internet Explorer. Gör som screamin-daemon säger så fungerar det bättre.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...