ASUS GTX 780ti - Stuttering vid spelande, Två skärmar.

Permalänk

ASUS GTX 780ti - Stuttering vid spelande, Två skärmar.

Jag har problem med stuttering och FPS drops när jag spelar och har min andra skärm aktiverad.
Jag spelar inte med båda skärmarna utan det är oftast när jag har en stream igång på skärm nummer två som det märks av rejält i alla spel jag provar.
Det kvittar om jag sänker till Medium i exempelvis Trials Fusion eller CS:GO så märks det att prestandan försämras rejält.

Jag kör just nu på 335.23 drivers och jag märkte ingen skillnad när jag nedgraderade.

Ett 780ti borde väl kunna driva både en stream och ett spel samtidigt utan att det ska lagga?

Skärmarna som visas i signaturen är dom jag använder, en 144hz och en 120hz, jag har även testat att köra båda på 120hz för att det ska vara samma frekvens, men ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Stäng av aero.
Det fixade mitt problem då jag satt spelade csgo och titta på stream på den andra skärmen.
(Asus 144hz och en gammal 60hz LG)
Kolla så de e rätt hz inställd. Händer att det ställs om till 60hz ist för 144hz när man har installerat nya drivers. (Om man kör clean install)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

_____________________
Chassi: Corsair 600T Vit || MB: Asus P8Z68V-Pro ||16GB 1600Mhz Veng
Gpu:Asus GTX680 DirectCU II Top || Cpu: i7 2600K @4.2 med Corisar H80 || PSU: Corsair HX750w

Permalänk
Medlem

Graffet i min signatur e fel sitter på en gtx680.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

_____________________
Chassi: Corsair 600T Vit || MB: Asus P8Z68V-Pro ||16GB 1600Mhz Veng
Gpu:Asus GTX680 DirectCU II Top || Cpu: i7 2600K @4.2 med Corisar H80 || PSU: Corsair HX750w

Permalänk

Jag kör nu på Windows 7 Basic, och jag märkte inte speciellt stor skillnad faktiskt.
Jag har rätt hz eftersom jag kör med Ultramon och den laddar min profil med hz inställningar vid start av Windows, dubbelkollat och trippelkollat också självklart.

Jag gjorde lite benchmarks och det verkar som streamingen är det största problemet, att köra film i fullscreen gjorde inte stor skillnad på FPSen i CSGO.

CS:GO, stillastående i basen, 30 sek record time.

2 skärmar, 1080p film, fullscreen.
Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
7803, 30000, 247, 279, 260.100

2 skärmar, Stream, fullscreen.
Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
4769, 30000, 138, 179, 158.967

1 skärm, ingen video/stream i bakgrunden.
Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
8018, 30000, 246, 298, 267.267

Även om det visar 158FPS så känns det som det är rejält med microstuttering, inte alls som att köra V-sync med 144FPS.

Permalänk
Antielefant

Stäng av hårdvaruaccelererad flash, eller kolla så vilket program du nu kör streamen i inte kör GPU-accelererat.

Jag fick exakt samma problem med filmtittande, men bara tills jag stängde av DXVA i MPC.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Stäng av hårdvaruaccelererad flash, eller kolla så vilket program du nu kör streamen i inte kör GPU-accelererat.

Jag fick exakt samma problem med filmtittande, men bara tills jag stängde av DXVA i MPC.

Jag testade att stänga av maskinvaruacceleration i Flash och det blev marginellt bättre, fortfarande stuttering men fick en ökning från 158 FPS avrage till 194 FPS, så någonting gjorde bra det iallafall.

Permalänk
Medlem

Skriv in fps_max 144/145/288/289, testa med alla om det blir bättre

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Skriv in fps_max 144/145/288/289, testa med alla om det blir bättre

Testade och det gör ingen skillnad, tror inte det har med CS att göra dock eftersom det händer i alla spel.

Permalänk

Problemet verkar hänga ihop med streamande från Twitch.tv, jag testade att streama HD film från Netflix och då har jag ingen stuttering alls i spelet och ganska stadigt över 200+ fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PollyDarton:

Problemet verkar hänga ihop med streamande från Twitch.tv, jag testade att streama HD film från Netflix och då har jag ingen stuttering alls i spelet och ganska stadigt över 200+ fps.

Du kollar alltså på livestreams på Twitch's hemsida? Testa att kolla livestreams på en virtuell maskin