Geforce GTX 780Ti 3GB vs Geforce Strix GTX 780 6GB

Permalänk

Geforce GTX 780Ti 3GB vs Geforce Strix GTX 780 6GB

Tjenare, har precis byggt min ultimate dator för ca 30K och det ända som återstår är grafikkortet vilket jag knappt förstår något utav, Har kollar in jämnförelsen på Komplett.se utav dessa 2 grafikort men förstår mig inte på det bättre för det, 6GB är ju bättre än 3GB men samtidigt är 780ti snäppet dyrare och därför antagligen bättre?

Någon som skulle kunna ge mig lite mer expertis på detta skulle vara otroligt uppskattat, ( Datorn ska även främst vara inriktad på Video rendering så som Adobe"AE" Cinema4d med mer vilket gör att grafikkortet inte är så viktigt )

Permalänk

http://gyazo.com/a8fb978cc558b27ae241cbda6e459813
Här är även en länk på dem båda korten

Permalänk
Medlem

6GB korten är bättre om du spelar med 3 bildskärmar (1080p x 3 = 5760 x 1080)
eller har en högupplöst skärm exempelvis: 2560x1440, 2560x1600, 3840x2160, 4096x2160.

Sedan är mer minne bättre om du planerar att ha 2 eller flera kort ihopkopplade i SLI.

Permalänk

Så med andra ord, 6GB kortet är bättre om jag ska köra med dual monitors medans GTX780Ti är bättre för overall gaming ?

Permalänk
Avstängd

780ti är snabbare oavsett. Dock om minnet tar slut (vid många bildskärmar eller hög upplösning) så är 6gb att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeCJ:

Så med andra ord, 6GB kortet är bättre om jag ska köra med dual monitors medans GTX780Ti är bättre för overall gaming ?

Du har bara nytta av den extra minnesmängden med 3 skärmar. Du har väl inte tänkt spela på 2 skärmar?

När du är på skrivbordet/surfar ser på film på flera skärmar så drar det inge mer v-ram än en skärm.
Skulle du däremot starta ett spel som BF4 och sedan spela på alla 3 skärmar skulle du ha högre V-ram "video minnes" användning. Endast om du gör detta borde du titta på 6GB kort.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Kmr inte spela mer spel än typ League of Legends, HS. Annars som sagt så e det mestadels för video editing, gfx med mer...
Ska dock använda 2 skärmar till det då det kan va en stor för del istället för att hålla på och byta mellan flikar.

Permalänk

780Ti stock är snabbare än 6gb Strix i alla upplösningar och spel. Det är trevligt med 6GB ja, men 780ti har fler shader units. Minnet har högre hastighet på Ti också.

Kanske att Strix är snabbare om du ska köra Tri- eller Quad SLI.

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_780_STRIX_6_GB/1....

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk

Har fått hör att jag istället för nividia ska köpa ett AMD kort då det tydligen ska ha bättre presterande för video editing. ( mer specifikt AMD X290 ) ska även vara lite billigare. Stämmer detta eller vad är skillnaden överlag mellan AMD och nvidia mer än märket ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheyCallMeCJ:

Har fått hör att jag istället för nividia ska köpa ett AMD kort då det tydligen ska ha bättre presterande för video editing. ( mer specifikt AMD X290 ) ska även vara lite billigare. Stämmer detta eller vad är skillnaden överlag mellan AMD och nvidia mer än märket ?

Nej.

Jag har ett 780Ti med 2st skärmar, en BENQ 144Hz och en BENQ 60Hz och arbetar med Premiere/After Effects.
Nvidia har ju CUDA så det är nice :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeCJ:

Har fått hör att jag istället för nividia ska köpa ett AMD kort då det tydligen ska ha bättre presterande för video editing. ( mer specifikt AMD X290 ) ska även vara lite billigare. Stämmer detta eller vad är skillnaden överlag mellan AMD och nvidia mer än märket ?

Vet att Nvidia tidigare har varit att föredra när det handlar om Video editing. Antar att det beror på att GeForce GTX-korten har GPU som i mångt och mycket liknar den hos Quadro-korten (Båda utnyttjar CUDA), som många program har . AMD tycks dock, för tillfället, ha bättre stöd för OpenCL vilket verkar vara det som är på frammarsch. Är långt ifrån någon expert på området så det finns säkert någon som kan svara bättre men som jag har förstått det: använder du CUDA program, välj Nvidia. Använder du Open CL, välj AMD.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2004440/gpu-video-ed...

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Also, last I checked, CS6 does not support AMD hardware acceleration either, so Nvidia will net better performance there.

To (attempt) to sum it up quickly, Nvidia will get you better performance for editing on most applications, however AMD is more cost effective and similar in terms of performance.

Då är ju valet ganska lätt om det är Adobe CC som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeCJ:

Kmr inte spela mer spel än typ League of Legends, HS. Annars som sagt så e det mestadels för video editing, gfx med mer...
Ska dock använda 2 skärmar till det då det kan va en stor för del istället för att hålla på och byta mellan flikar.

Uuuh, du ska köpa en dator för 30k och spela LoL och HS? Lite som att köpa en lamborghini för att åka på en liten skogsväg för att sedan hoppa på bussen...

Ett alternativ att ta med kan vara 290x, då de har 4GB vram vilket är bättre balanserat än 3/6gb imo. Dock vet jag inte hur bra den är på videoredigering etc.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Fasen man måste ju ha något kul för sommarjobbs pengarna och sen så behövs det ganska tunga saker för att underlätta video editing. Jag verkligen hatar när man ska sitta och vänta i timmar för att ngt skall rendras

Permalänk

Kmr troligen ställa en till jag är dum i huvudet fråga men kan verkligen inget om grafikkort. CUDA / OpenCL är programvaran för respektive nvidia / AMD ? och beroende på vilket program man använder så stödjer dem olika, olika bra ?

Permalänk

Överlag skulle uppskatta om ni kunde länka något grafikkort med som förslag, prisklassen ca 4-5, möjligtvis 6k

Permalänk
Medlem

780ti

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheyCallMeCJ:

Kmr troligen ställa en till jag är dum i huvudet fråga men kan verkligen inget om grafikkort. CUDA / OpenCL är programvaran för respektive nvidia / AMD ? och beroende på vilket program man använder så stödjer dem olika, olika bra ?

Det medföljer kortet i sig och är ingen separat mjukvara. Kommer du köra Adobe CC? Köp ett 780Ti.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeCJ:

Fasen man måste ju ha något kul för sommarjobbs pengarna och sen så behövs det ganska tunga saker för att underlätta video editing. Jag verkligen hatar när man ska sitta och vänta i timmar för att ngt skall rendras

Skrivet av TheyCallMeCJ:

Kmr troligen ställa en till jag är dum i huvudet fråga men kan verkligen inget om grafikkort. CUDA / OpenCL är programvaran för respektive nvidia / AMD ? och beroende på vilket program man använder så stödjer dem olika, olika bra ?

Skrivet av TheyCallMeCJ:

Överlag skulle uppskatta om ni kunde länka något grafikkort med som förslag, prisklassen ca 4-5, möjligtvis 6k

Här får du ett annat tips , använd redigera knappen

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j