Jobba med trippla skärmar

Permalänk

Jobba med trippla skärmar

Hej, finns säkert en massa trådar om samma sak men jag postar detta iaf då info i andra trådar kanske är uråldrig

Jag vill ha ett grafikkort som jag kan koppa upp minst tre skärmar på men kunna se olika saker på.

Ex vill jag kunna surfa på ena skärmen, mail på skärm två och något annat prog på skärm tre. Hur skall jag få detta att fungera utan att behöva köra tre datorer? Är det möjligt?

Permalänk
Medlem

Självklart, allt som behövs är tre bildutgångar, antingen alla tre på ett grafikkort eller att några skärmar kopplas in till moderkortet om du har integrerad grafik. Kör själv tre skärmar på mitt grafikkort.

Permalänk
Medlem

De flesta moderna grafikkort klarar minst 3 skärmar så det skall inte vara något större problem

Visa signatur

Relationships come and go, Epics are soulbound.

Permalänk
Medlem

Kan ha ändrats nyligen men när jag körde 3 skärmar för cirka 1.5 år sen var det mestadels amd korten som klarade det i low till midrange prisklasserna. Men säkert att nvidia även funkar bättre nu. Kolla dock alltid så max antal skärmar är mer än 2 även om ett grafikkort har t.ex. 2x dvi och en hdmi. Då funkar oftast inte 3 skärmar samtidigt men däremot om de även finns displayport så får det bättre.

Jag använde mig av 3 24 tums widescreen skärmar i ett år men började känna av nackbesvär. Rekommenderar att du köper minst en skärm med pivotfunktion så du kan köra den i porträttläge så det inte blir så brett.
Jag kör just nu en 30 tums skärm i mitten och 2st 24 tums skärmar på sidan i porträtt läge och det funkar utmärkt! Inga probs med nacken längre

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teamgotti:

Hej, finns säkert en massa trådar om samma sak men jag postar detta iaf då info i andra trådar kanske är uråldrig

Jag vill ha ett grafikkort som jag kan koppa upp minst tre skärmar på men kunna se olika saker på.

Ex vill jag kunna surfa på ena skärmen, mail på skärm två och något annat prog på skärm tre. Hur skall jag få detta att fungera utan att behöva köra tre datorer? Är det möjligt?

Det är fullt möjligt ja, jag kör själv 3st skrämar i surround vilke ger mig upplösningen 5760x1080P(3x1080p) med två 670s(fullt möjligt med bara en också).
Hos nVidia har det funnits support för 4 skrämar per kort sedan 600 serien, detta gäller dock endast för det över segmentet (650ti eller 660 och uppåt, är inte 100).

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk

Tackar för svar, jag funderar på något av dessa två kort (finns ju en uppsjö av kort)
ASUS GEFORCE GTX 760 OC
MSI GEFORCE GTX 760 TF

Då bör jag således få de funktioner jag önskar? Ställer man in i inställningarna hur man vill vad som skall visas på vilken skärm? Detta är helt nytt för mig nämligen.

Permalänk
Medlem

Du ställer in allt i nVidias kontrollpanel, som du installerar med grafikkortet.

Inga problem och enkelt att fatta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad som visas var fungerar lika dant som det gör med en skärm, det är bara att dra runt fönstren i Windows.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Kan ha ändrats nyligen men när jag körde 3 skärmar för cirka 1.5 år sen var det mestadels amd korten som klarade det i low till midrange prisklasserna. Men säkert att nvidia även funkar bättre nu. Kolla dock alltid så max antal skärmar är mer än 2 även om ett grafikkort har t.ex. 2x dvi och en hdmi. Då funkar oftast inte 3 skärmar samtidigt men däremot om de även finns displayport så får det bättre.

Jag använde mig av 3 24 tums widescreen skärmar i ett år men började känna av nackbesvär. Rekommenderar att du köper minst en skärm med pivotfunktion så du kan köra den i porträttläge så det inte blir så brett.
Jag kör just nu en 30 tums skärm i mitten och 2st 24 tums skärmar på sidan i porträtt läge och det funkar utmärkt! Inga probs med nacken längre

Kör ett 660ti med tre skärmar - två via DVI och en över HDMI. Kan köra en fjärde skärm på grafikkortet över displayport också. Innan det så körde jag ett 560ti det klarade också av 3 skärmar . Två via DVI och en över HDMI.

Jag tror att AMD och Nvidia har haft multimonitor stöd lika länge!

Enda nackdelen med AMD som jag märkt var att tidigare grafikkort krävde deras egna DVI->HDMI adapter för att ljud skulle fungera!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Kör ett 660ti med tre skärmar - två via DVI och en över HDMI. Kan köra en fjärde skärm på grafikkortet över displayport också. Innan det så körde jag ett 560ti det klarade också av 3 skärmar . Två via DVI och en över HDMI.

Jag tror att AMD och Nvidia har haft multimonitor stöd lika länge!

Enda nackdelen med AMD som jag märkt var att tidigare grafikkort krävde deras egna DVI->HDMI adapter för att ljud skulle fungera!

Du menar 3 aktiva skärmar samtidigt? jag vet att då jag köpte kort för 3 skärmar var det bara de dyrare nvidiakorten som hade stöd för detta. Det va kanske 2.5-3 år sen då. Men säger inte att nvidia inte hade stöd för det utan att amd hade mer stöd för det i lägre prisklasser.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Du menar 3 aktiva skärmar samtidigt? jag vet att då jag köpte kort för 3 skärmar var det bara de dyrare nvidiakorten som hade stöd för detta. Det va kanske 2.5-3 år sen då. Men säger inte att nvidia inte hade stöd för det utan att amd hade mer stöd för det i lägre prisklasser.

Så kan det säkert vara! Ville bara tillägga att 560ti som är ett budget kort hade stöd för tre kort.
Innan GTX 5x0 generationen kan jag inte svara på för då körde jag AMD!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~