Har mitt NVIDIA GeForce 8800 GTS 512 finally dött?

Permalänk
Medlem

Har mitt NVIDIA GeForce 8800 GTS 512 finally dött?

För några veckor sen blev skärmen helt plötsligt rödprickig och datorn dog medans jag spelade. Jag tänkte att det var något med grafikkortet så jag damsug ur rätt mkt, startade igen, uppdaterade drivers och sen dess var det löst. Tills förut idag.. Samma fenomen igen. Startar datorn men det är som om inga GPU drivers är i, låg upplösning och blå horisontella sträck. I device manager står det
"Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)"
Det verkar betyda att kortet har dött enligt många ställen på internet. Har försökt installera andra drivers men det funkar inte. Kortet dyker ej heller upp i dxdiag.exe. När man startar datorn står det otydbara tecken där det innan stått siffror o dyl. Är grafikkortet dött eller vad kan jag testa? Eller finns det saker som pekar på att mer än bara grafikkortet gått sönder?...

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Utan att veta vad du har i din dator i övrigt så säger jag att ditt grafikkort är trasigt...

Permalänk
Medlem

Testa att baka kortet i ugnen så kanske det fungerar igen

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Testa att baka kortet i ugnen så kanske det fungerar igen

Va? ;P Haha

Permalänk
Medlem

Du ska ALDRIG dammsuga komponenterna på en PC pga risken att komponenten blir skadad är väldigt hög! En polare dammsög sitt grafikkort för ca 5år sedan! Blev Artefakter samt gröna ränder sen dog skiten!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="prolle;14762699"]Testa att baka kortet i ugnen så kanske det fungerar igen :)[/QUOTE

Ja det funkar fint

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Inaktiv

1: Montera av grafikkortets kylare.
2: Ta bort kylpastan med t.ex. T-Röd.
3: Lägg kortet på en bakplåt och se till att kortets PCB ligger helt vågrätt.
4: Täck eventuella plastdetaljer med aluminiumfolie.
5: Hyst in i ugnen på ca 200 grader Celsius i 7-10 minuter.
6: Låt kortet svalna, applicera ny kylpasta och på med kylaren igen.
Nu är det bara till att tuta och köra.

Permalänk
Medlem

Min dator verkar lite förvirrad. I device manager hittar jag mitt grafikkort och det står att det har drivrutiner. Försöker jag dock starta t.ex nvidia control panel står det "you are currently not using a display attached to an nvidia gpu". Vissa temperaturövervakningsprogram hittar grafikkortet, vissa inte etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillali:

Min dator verkar lite förvirrad. I device manager hittar jag mitt grafikkort och det står att det har drivrutiner. Försöker jag dock starta t.ex nvidia control panel står det "you are currently not using a display attached to an nvidia gpu". Vissa temperaturövervakningsprogram hittar grafikkortet, vissa inte etc.

Som andra har sagt, har du inte gjort det än så baka grafikkortet. Det är lättare än vad det låter.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Uppdatering! Jag hade det i ugnen i 9 minuter på 200 grader utan heat sinken på och satte därefter på ny kylpasta och efter en konstig datorstart verkar det funka igen, iaf temporärt! Men nu läste jag på internet att det är farligt att ha haft all elektronik i ugnen och undrar om någon vet mer om detta? Blyångor o skit..

Permalänk
Skrivet av lillali:

Uppdatering! Jag hade det i ugnen i 9 minuter på 200 grader utan heat sinken på och satte därefter på ny kylpasta och efter en konstig datorstart verkar det funka igen, iaf temporärt! Men nu läste jag på internet att det är farligt att ha haft all elektronik i ugnen och undrar om någon vet mer om detta? Blyångor o skit..

det är inte så allvarligt, jag torkade krut i ugnen en gång det är inte bra

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillali:

Uppdatering! Jag hade det i ugnen i 9 minuter på 200 grader utan heat sinken på och satte därefter på ny kylpasta och efter en konstig datorstart verkar det funka igen, iaf temporärt! Men nu läste jag på internet att det är farligt att ha haft all elektronik i ugnen och undrar om någon vet mer om detta? Blyångor o skit..

det är farligt att dricka kallt vatten med, börja drick ljummet! eller så kör du på #YOLO mottot här i livet

Nej men helt seriöst, om du har bra ventilation och inte bor i ett skyddsrum under marken är det inget som ska skada men vädra ur ugnen iaf innan du lagar mat i den

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.