Frågor kring 780 Ti och temperatur

Permalänk

Frågor kring 780 Ti och temperatur

Jag har precis köpt en ny dator som har ett 780 Ti. Det jag undrar är hur mycket grafikkort klarar när det gäller temperatur och vad som är bra att ligga kring.

Just nu ligger det kring 80 grader C, oklockat, när jag drar på spel som kräver mycket grafikprestanda. Är det ok att klocka kortet när det ligger vid de temperaturerna? När ska man börja akta sig för att kortet kan ta skada och så?

Programmet som jag har för överklockning (och övervakande) just nu är ASUS GPU Tweak.

Permalänk
Medlem

Absolut högsta tempraturen kortet tål är ju 95 C enligt Geforce's hemside

Permalänk
Avstängd

Antar att du har ASUS 780Ti DirectCU II?
80c är lite högt tycker jag. Gpu boost 2.0 börjar klocka ner sig vid 80c om jag inte minns fel.
Ändra fläktkurvan för att råda bot på detta. Du kan sätta som följer för att få ner tempen ca 5-8c

60c / 50%, 70c / 60%, 80c / 70% fläkthastighet

Mitt Asus 780 Ti Matrix Platinum ligger med org, fläktkurva på ca 78c och 50% fläkt

Permalänk
Skrivet av makn:

Antar att du har ASUS 780Ti DirectCU II?
80c är lite högt tycker jag. Gpu boost 2.0 börjar klocka ner sig vid 80c om jag inte minns fel.
Ändra fläktkurvan för att råda bot på detta. Du kan sätta som följer för att få ner tempen ca 5-8c

60c / 50%, 70c / 60%, 80c / 70% fläkthastighet

Mitt Asus 780 Ti Matrix Platinum ligger med org, fläktkurva på ca 78c och 50% fläkt

Tack för svaret, det är mycket hjälpsamt!

Jag det stämmer att det är det grafikkortet. En följdfråga då är ju hur jag kommer åt GPU Boost 2.0. Behöver jag ett separat program för det? Jag kollade runt lite på Nvidias hemsida och så men kunde inte hitta någon information gällande detta. Om det finns olika program, vilket program är i så fall bäst?

Edit: Jag hittade lite fler funktioner i GPU Tweak efter att ha pillat runt lite, jag tror jag förstår funktionerna i programmet lite mer nu. Jag ska göra det inställningarna som du tipsade om och se hur det funkar!