Grafikkortet har lagt av?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet har lagt av?

Hej!
(Har googlat runt och letat mycket på forum men inte hittat exakt det problem som jag har)
Jag uppgraderade min dator för ungefär 2 månader sedan. Nästan alla delar förutom grafikkortet (gtx 770 gigabyte) vilket jag haft i 1 - 2 år. Det fungerade fint innan och efter uppgraderingen tills igår kväll. Jag höll på att spela cs:go men jag tabbade ner och upp väldigt ofta (skype chat). För cs:go så tar det nån sekund längre att tabba ur än vad det gör för dota2, känns lite hackigare. Då frös allt helt plötsligt och datorn startades om av sig själv. Eftersom jag körde competitive så var jag tvungen att starta cs igen men efter några sekunder ingame så frös datorn igen. Denna gången var jag tvungen att hålla i knappen för att stänga av men när jag satte på datorn igen så fanns det ingen signal till skärmen. Jag öppnade burken och tittade närmare på grafikkortet. Fläktarna snurrade inte.
Då är frågan; är grafikkortet pajat?
Det fungerade ju fint innan, så kablar och annat borde det inte vara fel på. Har tidigare läst att man belastar datorn rejält om man tabbar ur väldigt ofta.
Tack för hjälpen på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacoon:

Har tidigare läst att man belastar datorn rejält om man tabbar ur väldigt ofta.

Var har du läst detta? Här på forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Var har du läst detta? Här på forumet?

Läste runt lite överallt för något år sedan, men ville bara påpeka att jag höll på och tabba mycket och att det kanske har med problemet och göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacoon:

Läste runt lite överallt för något år sedan, men ville bara påpeka att jag höll på och tabba mycket och att det kanske har med problemet och göra.

Då kan du fortsätta tabba med gott samvete, särskilt som belastningen på grafikkortet minskar när du tabbar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då kan du fortsätta tabba med gott samvete, särskilt som belastningen på grafikkortet minskar när du tabbar ut.

Har dock en känsla av att det var det som fick datorn o krascha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacoon:

Har dock en känsla av att det var det som fick datorn o krascha.

Se till att fixa nya fläktar till GPU´n. När du väl gjort det så testar du att tabba för kung och fosterland.
Kraschar datorn då också, så lär det vara ditt tabbande som får datorn att ge upp.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Ville bara uppdatera om att problemet är löst!
Det var tydligen så att pci e kabeln inte var tillräckligt intryckt i grafikkortet. Jag testade att montera om grafikkortet för att lösa problemet tidigare idag men det fungerade ej, (jag var antagligen slarvig eftersom jag inte trodde kabeln hade med problemet och göra med tanke på att datorn bara frös helt plötsligt). Undersökte något extra detaljerat nyss och då upptäckte jag att man kunde trycka in kabeln ännu mer. Mycket slarvigt av mig men jag förstår ändå inte hur detta problem kan uppstå när jag spelade.

Nu vet jag i alla fall att jag kan tabba fritt och jag tackar för alla tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Se till att fixa nya fläktar till GPU´n. När du väl gjort det så testar du att tabba för kung och fosterland.
Kraschar datorn då också, så lär det vara ditt tabbande som får datorn att ge upp.

Det jag menade i frågan var att fläktarna inte snurrade, alltså att grafikkortet var ur funktion. Ursäktar för dåligt detaljerad fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacoon:

Läste runt lite överallt för något år sedan, men ville bara påpeka att jag höll på och tabba mycket och att det kanske har med problemet och göra.

Det fanns (finns kanske fortfarande) en bugg i Cs:go som gjorde att det förr eller senare började lagga (fps dropp) oavsett vilket grafikkort man hade om man alt tabbade mycket. Märktes främst i lägre spelsessioner. Kanske den du läst om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det fanns (finns kanske fortfarande) en bugg i Cs:go som gjorde att det förr eller senare började lagga (fps dropp) oavsett vilket grafikkort man hade om man alt tabbade mycket. Märktes främst i lägre spelsessioner. Kanske den du läst om?

Det var ett tag sen jag läste det, kommer inte ihåg så mycket xD. Men jag tycker att det är skillnad på att tabba på csgo och dota2. Går inte lika smooth på csgo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacoon:

Det var ett tag sen jag läste det, kommer inte ihåg så mycket xD. Men jag tycker att det är skillnad på att tabba på csgo och dota2. Går inte lika smooth på csgo.

Om du kör samma upplösning i Windows som i CSGO går tabbandet fortare.