Konstigt dålig prestanda på två 780TI/var för sig!

Permalänk

Konstigt dålig prestanda på två 780TI/var för sig!

Hej köpte den 16:de två EVGA Gtx 780Ti Classified! Har sedan dess varit väldigt besviken på hur dom skött sig! Har inte hunnit testa dom på så jätte många spel. Det spel jag testat på är följande, Watch_Dogs, Bordelands 2, Diablo 3 och Assasins Creed: Black Flag. Ska ladda ner ett par spel till och testa i dom! Har satt på sli och allt sånt och sli bryggan är på osv, jag vet att alla spel inte är så jätte glada med sli men det har jag tänkt på så jag har testat båda kort för sig och jag tycker jag får dålig prestanda på båda kortet. T.e.x. har snackat med en som kör referens EVGA 780Ti o han säger att han maxar Watch_Dogs o får ut en average 60 fps med max på 80 o drops från 80 ner till 60. Då jag kollat på en video också där en person har exakt samma kort som jag o får ut en väldigt stadig 60 fps och inte en fps under 55. https://www.youtube.com/watch?v=bdRzyFGnKL0, efter jag sett den videon tvivlar jag lite på att min kompis har maxat all (kanske glömt något) Men allt som allt så har jag kass prestanda upplever jag och jag tänker dela med mig av mina resultat i heaven valley/3DMARK Firestrike! Både kort var för sig samt Korten I SLI. Det jag har testat är sätta inställningen i Nvidia control panel till: 3D-Inställningar > Justera bildinställningar med förhandsgranskning och valt andvänd min valda framhävning till balanserad (ska man ha kvalité eller ska man ha prestanda?) Har även testat stoppa i en 6-Pin VGA kabel från agget i den 6-Pinnen som finns över SLI lanesen på mitt Rampage IV Extreme för, förhoppningsvis bättre prestanda, det hjälpte inte....

Får konstigt låga fps värden i spel jämfört med vad andra får medans dom spelar in spelet för att lägga ut videoklipp, kan ta stickprov på ett par spel såsom BF4/BF3, Borderlands 2, Diablo 3, Watchdogs samt ett fler tal till! Hade även ett problem när jag skulle sätta ihop systemet efter jag haft nere det för städning då där fanns en extra distans i chassit som orsakade kortslutning, kan det ha med det att göra att moderkortet har tagit slut? Dock funkar datorn atm men den distansen kanske facka moderkortet? Det som hände va att jag tryckte start så starta den sen stängdes den av dirr o PSU:n visade röd lampa. Har Coilwhine på en kortet och ett svagare coilwhine på andra kortet! https://www.youtube.com/watch?v=Lo3iTB496tM&list=UUR54k2lBtkZ...
Är det coilwhine nog för att köra RMA? Elr är det så kass prestanda ur dom att jag dirr borde skaffa RMA på båda?

Kör med dom nyaste driversarna 344.11! Vet inte om det kanske är tjyven till den dåliga prestandan som jag får

Har jag haft så pass otur och fått två Måndagsexemplar vid ett köp?

Elr ska jag begära ångerätt och köpa 970/980? Vill helst ha två biffiga kort med en fin mängd CUDA cores då jag håller på med 3D också. Och helst ska det va EVGA.

Uppskattar all hjälp då dessa kort går på 6600 Styck o jag vill inte ha lagt 13000 på piss!!

Prestanda Info nedan!

GPU1 ::

Heaven Valley 4.0
FPS: 64.4
Score: 1623
Min FPS: 24.3
Max FPS: 134.1

3DMARK

Score: 5326
Physics: 9703
Graphics 1: 30.80
Graphics 2: 20.64
Physics Test: 30.80
Combined: 11.54

GPU2 ::

Heaven Valley 4.0
FPS: 65.5
Score: 1649
Min FPS: 23.7
Max FPS: 136.5

3DMARK

Score: 5406
Physics: 9828
Graphics 1: 31.34
Graphics 2: 20.96
Physics Test: 31.20
Combined: 11.67

Mina specs!

Moderkort: Asus Rampage IV Extreme
Processor: Intel I7 4820K QuadCore 8 Threads!
Nätagreggat: Corsair AX860I
Ram Minne: Corsair Vengeance (2x4GB) CL11 2133Mhz
Kylare: Corsair H100I
GPU1: EVGA 780Ti Classy
GPU2: EVGA 780Ti Classy

Kör Windows 7 Home Premium på en 120GB Samsung 840 Evo, samt mina spel på två 250GB Samsung 840 Evo.

Angående mitt nättagg har jag frågat runt o det ska räcka för dom korten i SLI utan någon OC på cpu elr gpu:erna. Ska uppgradera för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Entusiast

Poängen i testerna ser i alla fall okej ut då jag letade upp ett gammalt test av mitt GTX 780 överklockat till gränsen där det fick 33FPS i 3DMark Graphics Test 1. (nu kanske du tänker att det är konstigt att ett GTX 780 är snabbare än ditt kort men det är som sagt för att jag överklockat det till gränsen)
Kom ihåg att Watch Dogs förmodligen är årets sämsta port och att det då fungerar skitdåligt med SLI bör ju inte förvåna

Borderlands 2 är dock bra optimerat och du borde helt klart få över 100FPS i det konstant med 2st GTX 780 Ti SLI, får du inte det?
Assassins Creed Black Flag är halvtaskigt optimerat från vad jag har hört och kan likaså kräva mycket även om man itne tror det.
Diablo 3 kommer jag ihåg att jag fick drops till 30FPS på ibland och FPS:en var allmänt i obalans vid release men jag har ju inte spelat Diablo 3 sedan relase heller.

Nätagget är det absolut inte fel på och testerna ser bra ut så den enda logiska förklaringen är den dåliga optimeringen av spelen och just de spel som du radade upp är bland de sämre optimerade, det är som du ansträngde dig för att plocka ut just de spelen

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

En 3DMark score på 5406 är väl sjukt lågt om det var Firestrike som kördes? Eller var det Firestrike Extreme?
780Ti ska mig veterligen ligga strax under 10.000 precis som 970 (vanlig Firestrike, ej extreme).

Edit: dock ser Heaven siffrorna bra ut.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Men det är det att jag får sämmre resultat än vad många som visar upp sitt resultat på youtube, nu menar jag då när jag kör korten var för sig utan sli. Fick väl skapliga resultat med sli men med korten var för sig va det inget jag fick någon speciell WOW känsla :/ Då jag tycker att ett sånt kort solo ska kunna maxa t.e.x Watch_Dogs i konstant 60 fps! Har du något spel som är bra optimizerat elr vad man ska kalla det som jag kan testa i?

Permalänk
Skrivet av TiasE:

En 3DMark score på 5406 är väl sjukt lågt om det var Firestrike som kördes? Eller var det Firestrike Extreme?
780Ti ska mig veterligen ligga strax under 10.000 precis som 970 (vanlig Firestrike, ej extreme).

Edit: dock ser Heaven siffrorna bra ut.

Det är Firestrike Extreme jag kört! Sorry va lite oklar. Men kan ju vara så simplet att jag hade för stora förväntningar för två kort på 13k. Nu undrar jag om SLI är speciellt optimiserat i spel elr det är väldigt fåtal spel som har det? Fick t.e.x bättre resultat med ett kort i Borderlands 2 än med två då jag droppa så lågt som 30 fps med 2 kort o bara 50 med ett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quvantum HD:

Det är Firestrike Extreme jag kört! Sorry va lite oklar. Men kan ju vara så simplet att jag hade för stora förväntningar för två kort på 13k. Nu undrar jag om SLI är speciellt optimiserat i spel elr det är väldigt fåtal spel som har det? Fick t.e.x bättre resultat med ett kort i Borderlands 2 än med två då jag droppa så lågt som 30 fps med 2 kort o bara 50 med ett!

De flesta spel som inte är usla konsolportar har bra SLI stöd, nu har jag visserligen inte testat just Borderlands 2 men jag körde 2st GTX 460 i 3 år och jag råkade aldrig ut för att spel hade sämre prestanda pga SLI, visst ett par indiespel och andra titlar som inte hade SLI stöd alls men prestandan påverkades inte negativt för det.
Men om du googlar på "Borderlands 2 sli" så verkar du inte vara ensam om problem i just det spelet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quvantum HD:

Hej köpte den 16:de två EVGA Gtx 780Ti Classified! Har sedan dess varit väldigt besviken på hur dom skött sig! Har inte hunnit testa dom på så jätte många spel. Det spel jag testat på är följande, Watch_Dogs, Bordelands 2, Diablo 3 och Assasins Creed: Black Flag. Ska ladda ner ett par spel till och testa i dom! Har satt på sli och allt sånt och sli bryggan är på osv, jag vet att alla spel inte är så jätte glada med sli men det har jag tänkt på så jag har testat båda kort för sig och jag tycker jag får dålig prestanda på båda kortet. T.e.x. har snackat med en som kör referens EVGA 780Ti o han säger att han maxar Watch_Dogs o får ut en average 60 fps med max på 80 o drops från 80 ner till 60. Då jag kollat på en video också där en person har exakt samma kort som jag o får ut en väldigt stadig 60 fps och inte en fps under 55. https://www.youtube.com/watch?v=bdRzyFGnKL0, efter jag sett den videon tvivlar jag lite på att min kompis har maxat all (kanske glömt något) Men allt som allt så har jag kass prestanda upplever jag och jag tänker dela med mig av mina resultat i heaven valley/3DMARK Firestrike! Både kort var för sig samt Korten I SLI. Det jag har testat är sätta inställningen i Nvidia control panel till: 3D-Inställningar > Justera bildinställningar med förhandsgranskning och valt andvänd min valda framhävning till balanserad (ska man ha kvalité eller ska man ha prestanda?) Har även testat stoppa i en 6-Pin VGA kabel från agget i den 6-Pinnen som finns över SLI lanesen på mitt Rampage IV Extreme för, förhoppningsvis bättre prestanda, det hjälpte inte....

Får konstigt låga fps värden i spel jämfört med vad andra får medans dom spelar in spelet för att lägga ut videoklipp, kan ta stickprov på ett par spel såsom BF4/BF3, Borderlands 2, Diablo 3, Watchdogs samt ett fler tal till! Hade även ett problem när jag skulle sätta ihop systemet efter jag haft nere det för städning då där fanns en extra distans i chassit som orsakade kortslutning, kan det ha med det att göra att moderkortet har tagit slut? Dock funkar datorn atm men den distansen kanske facka moderkortet? Det som hände va att jag tryckte start så starta den sen stängdes den av dirr o PSU:n visade röd lampa. Har Coilwhine på en kortet och ett svagare coilwhine på andra kortet! https://www.youtube.com/watch?v=Lo3iTB496tM&list=UUR54k2lBtkZ...
Är det coilwhine nog för att köra RMA? Elr är det så kass prestanda ur dom att jag dirr borde skaffa RMA på båda?

Kör med dom nyaste driversarna 344.11! Vet inte om det kanske är tjyven till den dåliga prestandan som jag får

Har jag haft så pass otur och fått två Måndagsexemplar vid ett köp?

Elr ska jag begära ångerätt och köpa 970/980? Vill helst ha två biffiga kort med en fin mängd CUDA cores då jag håller på med 3D också. Och helst ska det va EVGA.

Uppskattar all hjälp då dessa kort går på 6600 Styck o jag vill inte ha lagt 13000 på piss!!

Prestanda Info nedan!

GPU1 ::

Heaven Valley 4.0
FPS: 64.4
Score: 1623
Min FPS: 24.3
Max FPS: 134.1

3DMARK

Score: 5326
Physics: 9703
Graphics 1: 30.80
Graphics 2: 20.64
Physics Test: 30.80
Combined: 11.54

GPU2 ::

Heaven Valley 4.0
FPS: 65.5
Score: 1649
Min FPS: 23.7
Max FPS: 136.5

3DMARK

Score: 5406
Physics: 9828
Graphics 1: 31.34
Graphics 2: 20.96
Physics Test: 31.20
Combined: 11.67

Mina specs!

Moderkort: Asus Rampage IV Extreme
Processor: Intel I7 4820K QuadCore 8 Threads!
Nätagreggat: Corsair AX860I
Ram Minne: Corsair Vengeance (2x4GB) CL11 2133Mhz
Kylare: Corsair H100I
GPU1: EVGA 780Ti Classy
GPU2: EVGA 780Ti Classy

Kör Windows 7 Home Premium på en 120GB Samsung 840 Evo, samt mina spel på två 250GB Samsung 840 Evo.

Angående mitt nättagg har jag frågat runt o det ska räcka för dom korten i SLI utan någon OC på cpu elr gpu:erna. Ska uppgradera för att vara på den säkra sidan.

Ser direkt att något inte stämmer.
Jag får över 3000p med mitt ASUS 780Ti, med 1006mhz base. Du har väl 1020mhz bas eller hur?

Din score:

Heaven Valley 4.0
FPS: 65.5
Score: 1649
Min FPS: 23.7
Max FPS: 136.5

JAG FÅR:

FPS: 73.3
Score: 3066
Min fps: 33.0
Max Fps: 147.4

har du testat andra drivrutiner? 344.11 orsakde lagg hos mig och många andra. Prova det om du ej gjort det. Kör på 337.88, dom är stabila.

Testa även att koppla ur sli helt, och kör med ett kort.
Logga i gpu-z vilka temps, gpu load osv

Permalänk
Medlem

Har läst om att 344.11 kan ge dålig prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jaja så SLI ska inte va något problem då jag bara lirar dom nyaste spelen och inte så mycket Indie spel osv, ska testa ändra drivrutinerna tillbaks till 337.88 och se vad som försigår, ser också att dina resultat är jävligt stor skillnad på mina! Har testat köra vart kort själv! Men Makn tänk på att mina heaven valley 4.0 scores va för ett kort inte två

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Poängen i testerna ser i alla fall okej ut då jag letade upp ett gammalt test av mitt GTX 780 överklockat till gränsen där det fick 33FPS i 3DMark Graphics Test 1. (nu kanske du tänker att det är konstigt att ett GTX 780 är snabbare än ditt kort men det är som sagt för att jag överklockat det till gränsen)
Kom ihåg att Watch Dogs förmodligen är årets sämsta port och att det då fungerar skitdåligt med SLI bör ju inte förvåna

Borderlands 2 är dock bra optimerat och du borde helt klart få över 100FPS i det konstant med 2st GTX 780 Ti SLI, får du inte det?
Assassins Creed Black Flag är halvtaskigt optimerat från vad jag har hört och kan likaså kräva mycket även om man itne tror det.
Diablo 3 kommer jag ihåg att jag fick drops till 30FPS på ibland och FPS:en var allmänt i obalans vid release men jag har ju inte spelat Diablo 3 sedan relase heller.

Nätagget är det absolut inte fel på och testerna ser bra ut så den enda logiska förklaringen är den dåliga optimeringen av spelen och just de spel som du radade upp är bland de sämre optimerade, det är som du ansträngde dig för att plocka ut just de spelen

Sen när är BL2 bra optimerat? I områden med lite mer saker på skärmen åker man ju lätt ner till 30FPS, om inte lägre, iof spelar jag ju "bara" med 2st överklockade 680s, men ändå. Spelet har ju inte direkt den tyngsta grafiken på marknaden

Speciellt om man har PhysX uppdraget måste man i princip köra med SLI avstängt, då CPUn inte riktigt räcker till att driva PhysX.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lasergurka:

Sen när är BL2 bra optimerat? I områden med lite mer saker på skärmen åker man ju lätt ner till 30FPS, om inte lägre, iof spelar jag ju "bara" med 2st överklockade 680s, men ändå. Spelet har ju inte direkt den tyngsta grafiken på marknaden

Speciellt om man har PhysX uppdraget måste man i princip köra med SLI avstängt, då CPUn inte riktigt räcker till att driva PhysX.

Well, PhysX tar sitt och det kallar jag inte dålig optimering, man får vad grafikkortet kämpar för så att säga
Kör man utan PhysX så har jag för mig att jag konstant hade runt 120FPS med drops till 60-80 under intensiva fighter och var en happy camper.

Detta var i år förresten, när Borderlands 2 precis släpptes så kan jag hålla med om att det inte riktigt var finslipat.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag ligger också runt max 140 fps på BL2 o droppar ner till 60-80 då och då! Så det kan ju bara va jag som haft för höga förväntningar samt dåliga drivrutiner maybe? :/

Permalänk

Uppdate! Fick betydligt bättre FPS på Watchdogs nu med ett kort allt på max! gick inte lägre än 45 fps o stannar på runt 60 fps så kan nog tänka mig det är normalt, då en kompis sa att han hade average på 60 fps o fick lite drops sen hade han max 80 typ när man kör då brukar jag få lite högre fps. Så jag det kan ha varit lösningen! Ska slänga i andra kortet nu o se vad jag får

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Well, PhysX tar sitt och det kallar jag inte dålig optimering, man får vad grafikkortet kämpar för så att säga
Kör man utan PhysX så har jag för mig att jag konstant hade runt 120FPS med drops till 60-80 under intensiva fighter och var en happy camper.

Detta var i år förresten, när Borderlands 2 precis släpptes så kan jag hålla med om att det inte riktigt var finslipat.

Det är ungefär vad jag får i spel som ser avsevärt bättre ut, t.ex Metro spelen, eller Batman Arkham City, som också använder PhysX, som ju "tar sitt". Fighten på Overlook, t.ex, tvekar jag starkt på att du håller dig ens i närheten av 80 FPS på, där dropar min FPS med SLI ner till runt 45 FPS bara att av sitta ner på utsikten, utan några PhysX effekter, under fighten, med ~10 fiender, och lite PhysX effekter går det ner till kanske 30. Hell, i en fight ligger FPSen på 20 FPS konstant...optimering antar jag

Visst, vänder jag mig åt ett annat håll åker FPSen upp till 240, skulle inte kalla det bättre optimerat för det Det efter 500 timmar spenderade i det.

Men hur du kan hävda att ett spel som ser avsevärt sämre ut än andra, och ger lägre frame rates kan vara väl optimerat vet jag inte

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lasergurka:

Det är ungefär vad jag får i spel som ser avsevärt bättre ut, t.ex Metro spelen, eller Batman Arkham City, som också använder PhysX, som ju "tar sitt". Fighten på Overlook, t.ex, tvekar jag starkt på att du håller dig ens i närheten av 80 FPS på, där dropar min FPS med SLI ner till runt 45 FPS bara att av sitta ner på utsikten, utan några PhysX effekter, under fighten, med ~10 fiender, och lite PhysX effekter går det ner till kanske 30.

Visst, vänder jag mig åt ett annat håll åker FPSen upp till 240, skulle inte kalla det bättre optimerat för det Det efter 500 timmar spenderade i det.

Men hur du kan hävda att ett spel som ser avsevärt sämre ut än andra, och ger lägre frame rates kan vara väl optimerat vet jag inte

Jaja, väloptimerat och väloptimerat men inte bedrövligt optimerat som resten av spelen TS radade upp i alla fall.
Men jag har för mig att det var sådär det var för mig senast jag spelade eller så var det bara Claptrap som livade upp min stämning och fick mig att glömma alla drops

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quvantum HD:

Jaja så SLI ska inte va något problem då jag bara lirar dom nyaste spelen och inte så mycket Indie spel osv, ska testa ändra drivrutinerna tillbaks till 337.88 och se vad som försigår, ser också att dina resultat är jävligt stor skillnad på mina! Har testat köra vart kort själv! Men Makn tänk på att mina heaven valley 4.0 scores va för ett kort inte två

Jag vet men det är för dåligt score. Med ett kort ska du upp i runt 3100p.
Du kör extreme preset va?
Tror 780Ti ref 876mhz får runt 2800p

Här är mitt sapphire r9 290 jag hade förrut:

FPS:
59.0
Score:
2527
Min FPS:
27.1
Max FPS:
112.5

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Jaja, väloptimerat och väloptimerat men inte bedrövligt optimerat som resten av spelen TS radade upp i alla fall.
Men jag har för mig att det var sådär det var för mig senast jag spelade eller så var det bara Claptrap som livade upp min stämning och fick mig att glömma alla drops

hehe, nej bedrövligt är det ju inte, bara att man då och då får fruktansvärda drops, av till synes ingen anledning

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av makn:

Jag vet men det är för dåligt score. Med ett kort ska du upp i runt 3100p.
Du kör extreme preset va?
Tror 780Ti ref 876mhz får runt 2800p

Här är mitt sapphire r9 290 jag hade förrut:

FPS:
59.0
Score:
2527
Min FPS:
27.1
Max FPS:
112.5

Har benchat båda kort i extreme preset och då har jag fått 1600 typ på varje kort i Heaven valley! Sen på 3DMARK också med bara ett kort har jag fått run 5400.

Permalänk

Kan detta boosta prestandan i tunga PhysX spel tro? Om man dedikerar första/andra kortet till det? Så som BL2 kanske? Isåfall vilket kort ska jag dedikera
http://prntscr.com/4pm40e

EDIT: Med två kort får jag nu skit kass prestanda ändå???? Så lågt som 45FPS och högst 80 när man inte kollar runt sig
Då ligger korten på boost klock o hög load! :S

Fan funderar starkt på att ångra mitt köp och vänta på 980/980ti, dessa verkar vara helt invalida? Ger pisse prestanda och är bara klydd. Hade det ju fan bättre med min HD 6870 <3 Inget klydd där inte! Ska jag begära RMA på korten tro? Och hoppas på att jag kan få två som funkar eller ska jag bara ångra mitt köp så jag kan få tillbaks mina 13k? :S

Permalänk
Skrivet av Quvantum HD:

Kan detta boosta prestandan i tunga PhysX spel tro? Om man dedikerar första/andra kortet till det? Så som BL2 kanske? Isåfall vilket kort ska jag dedikera
http://prntscr.com/4pm40e

EDIT: Med två kort får jag nu skit kass prestanda ändå???? Så lågt som 45FPS och högst 80 när man inte kollar runt sig
Då ligger korten på boost klock o hög load! :S

Fan funderar starkt på att ångra mitt köp och vänta på 980/980ti, dessa verkar vara helt invalida? Ger pisse prestanda och är bara klydd. Hade det ju fan bättre med min HD 6870 <3 Inget klydd där inte! Ska jag begära RMA på korten tro? Och hoppas på att jag kan få två som funkar eller ska jag bara ångra mitt köp så jag kan få tillbaks mina 13k? :S

Nu vet jag iof inte vad för spel du pratar om som du får 45FPS i? Menar du BL2?

Just i BL2 är det lite klurigt, då man med SLI påslaget får overall högre prestanda, men då får CPUn ta hand om PhysX, vilket gör att du får ett större drop när det är PhysX-effekter att ta hand om, som t.ex tyg, eller "gelvatten". Har man SLI avaktiverat så tar ena kortet hand om PhysX (du behöver inte manuellt dedikera ett kort, det fixas automatiskt annars), vilket ger mindre drops när PhysX används, men å andra sidan får du lägre FPS när själva landskapet är det som är krävande.

Blir lite av en balansgång där man aldrig blir riktigt nöjd, antar att det är sånt man får leva med när man spelar "väloptimerade" spel

Att du får drops till 45 är förståeligt om du spelar BL2 med SLI påslaget, har du det däremot av så borde du få högre FPS, med tanke på att du spelar med kort som ensamma är mycket starkare än mina, vilket gör att ett ensamt kort borde klara landskapet osv. på egen hand utan så enorma problem, medan det andra kortet tar hand om PhysX, och får ta det relativt lugnt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Det kan jag föstå men får sämre resultat är alla andra som har samma kort/kort i sli så blir nog ångerätt på dom då jag verkligen försökt testa allt! Får ju ingen vidare hjälp här då det spårar på PhysX då jag haft det på low i BL2 detdet handlar om är att i watchdogs maxat får jag stutter men det är pga spelet för jag får stutter i allt i lågt också men när jag väl maxar spelet fåfullt ös så droppar jag så lågt som 30 vilken ingen annan får med samma kort! Har då testat pelet i både sli och utan och får samma resultat med sli på som jag får med det av! Ingen som har samma kort droppar under 58 fps med det kortet på watch dogs så vet inte varför jag gör det

Permalänk
Medlem

Vet inte hur stor påverkan det har på ditt system, men många Samsung 840 Evo-diskar lider av prestandaproblem. Det kanske kan vara värt att undersöka dina diskar med HD Tune eller liknande program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AskR:

Vet inte hur stor påverkan det har på ditt system, men många Samsung 840 Evo-diskar lider av prestandaproblem. Det kanske kan vara värt att undersöka dina diskar med HD Tune eller liknande program.

Som dessutom gick att quickfixa med en total omskrivning av disken (inte omformatering). Mer info fanns i tråden här på SweC som handlar om just det (har dock inte gjort det själv och vet inte hur länge det håller).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Quvantum HD:

Det kan jag föstå men får sämre resultat är alla andra som har samma kort/kort i sli så blir nog ångerätt på dom då jag verkligen försökt testa allt! Får ju ingen vidare hjälp här då det spårar på PhysX då jag haft det på low i BL2 detdet handlar om är att i watchdogs maxat får jag stutter men det är pga spelet för jag får stutter i allt i lågt också men när jag väl maxar spelet fåfullt ös så droppar jag så lågt som 30 vilken ingen annan får med samma kort! Har då testat pelet i både sli och utan och får samma resultat med sli på som jag får med det av! Ingen som har samma kort droppar under 58 fps med det kortet på watch dogs så vet inte varför jag gör det

Jo, är det så att du kan ångra köpet så är det klart du kan göra det, speciellt om du köpt korten för 13k, då du får 2st 980s och mer för den slanten...

Men är lite oklart med dina benchmarks, "Heaven Valley" är inte namnet på något benchmark, eller menar du att du får samma score i både Unigine Heaven och Unigine Valley? Valley finns förövrigt bara i v.1.0 så vitt jag vet?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jo, är det så att du kan ångra köpet så är det klart du kan göra det, speciellt om du köpt korten för 13k, då du får 2st 980s och mer för den slanten...

Men är lite oklart med dina benchmarks, "Heaven Valley" är inte namnet på något benchmark, eller menar du att du får samma score i både Unigine Heaven och Unigine Valley? Valley finns förövrigt bara i v.1.0 så vitt jag vet?

Är ny på det här med benchmarks men det är UniGine Heaven 4.0 men nu är det så att jag tänker ångra dom och antingen köpa 980/980to/titan 2 Och eftersom denna post spårar helt så tar jag bort den snart! Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Vad har du för prolle???

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

Har jag skrivit så du kan utesluta flaskhals direkt 4820K

Permalänk
Skrivet av Quvantum HD:

Är ny på det här med benchmarks men det är UniGine Heaven 4.0 men nu är det så att jag tänker ångra dom och antingen köpa 980/980to/titan 2 Och eftersom denna post spårar helt så tar jag bort den snart! Tack för all hjälp

Gör så Tråden är kvar tills en moderator väljer att låsa eller ta bort den, ber du dem kanske de fixar det, tråden har väl kanske inte så mycket nyttig info för folk med samma problem, eftersom du löser det med att lämna tillbaka dem

EDIT: Om det jag skrivit nedan stämmer verkar det som att dina kort inte alls är defekta, utan att dina scores är som de ska, men hur som helst är 6600 väldigt överpris för 780Ti, är bland det högsta priset man kan hitta dem för, finns ju att hitta för 4500 styck Är det verkligen inom 2 veckor sen du köpt dem?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av makn:

Ser direkt att något inte stämmer.
Jag får över 3000p med mitt ASUS 780Ti, med 1006mhz base. Du har väl 1020mhz bas eller hur?

Din score:

Heaven Valley 4.0
FPS: 65.5
Score: 1649
Min FPS: 23.7
Max FPS: 136.5

JAG FÅR:

FPS: 73.3
Score: 3066
Min fps: 33.0
Max Fps: 147.4

har du testat andra drivrutiner? 344.11 orsakde lagg hos mig och många andra. Prova det om du ej gjort det. Kör på 337.88, dom är stabila.

Testa även att koppla ur sli helt, och kör med ett kort.
Logga i gpu-z vilka temps, gpu load osv

Måste säga att 3066 i score i Heaven låter lite väl bra för ett ensamt 780Ti, jag med båda mina kort får 1739 poäng. Det kan inte vara så att du testade i Valley, och han i Heaven? I valley får jag 3400.

Är det fallet låter det hela väldigt mycket mer rimligt, och det hela innebär att det faktiskt inte är något fel på hans kort.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Måste säga att 3066 i score i Heaven låter lite väl bra för ett ensamt 780Ti, jag med båda mina kort får 1739 poäng. Det kan inte vara så att du testade i Valley, och han i Heaven? I valley får jag 3400.

Är det fallet låter det hela väldigt mycket mer rimligt, och det hela innebär att det faktiskt inte är något fel på hans kort.

Kan va att vi mixat ihop heaven och valley men allt som allt så är det väldan överpris och jag lägger hellre det på 980Ti då 3GB vram börjar bli för lite i spel så får satsa på 980Ti/Titan2 men hade du testat dom korten så hade du märkt att det är fel på dom med 20 - 30 fps man som sagt ska kunna maxa watch dogs utan att droppa under 60 oftast men jag ligger sällan på 60 då med ett kort, och kör jag dom i sli droppar jag fortfarande lika låg men ligger run 50-60 vanligast så antingen är det fel på min rigg eller på båda korten, men har fortfarande ångerätt och har varit i kontakt med dom jag köpte ifrån och ska skicka tillbaka dom idag. Ska fråga dom på Alina om dom kan testa korten så jag kan få veta. Men min rigg fyller ju alla krav som behövs för att köra dom i SLI kan det va fel på min rigg ändå?