Tveksam prestanda 780TI Referens SLI. (Otillräcklig PSU?)

Permalänk
Medlem

Tveksam prestanda 780TI Referens SLI. (Otillräcklig PSU?)

Hej.
Jag vad idag och köpte mig ett till 780Ti referens för att köra i sli.
Jag har kopplat in det med brygga osv och satt igång det i Nvidia controlpanel. Nu får jag ungefär 80-150 fps i BF4 beroende på vad jag gör. (150 om jag stirrar ned i marken och 80 och det är väldigt vida landskap med rök osv)
Jag känner att jag borde ha stabilare fps och så nu när jag har sli, det är inte speciellt stor skillnad gentemot vad jag hade för fps tidigare med bara ett kort.

Min PSU är kanske inte tillräcklig? Jag har inte haft några märkbara problem, jag känner bara att prestandan borde vara högre då jag sett tester med högre FPS än jag har på skärmar med högre upplösning. Jag spelar på en 1080p 120hz display. Trodde jag skulle få 120fps konstant, men det är väl lite mycket att begära. Men åtminstone aldrig dippar under 100 vore trevligt.

Alla mina speccs har ni i min signatur, kom gärna med förslag. Tror ni jag behöver uppdatera min PSU? (750w) Borde jag inte märka att systemet inte får tillräckligt med ström om 750w inte var nog?
Är rädd att förstöra något på grund av okunskap så jag vänder mig till er. Tack för hjälpen och trevlig kväll.

Hälsningar, David.

Permalänk
Medlem

Läs igenom ditt inlägg igen så hittar du svaret om din PSU.

Vad hade du innan du uppgradera?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Här hittar du en testa med två stycken 780TI

http://www.guru3d.com/articles-pages/gtx-780-ti-sli-geforce-r...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Läs igenom ditt inlägg igen så hittar du svaret om din PSU.

Vad hade du innan du uppgradera?

"Borde jag inte märka"... ?
Eller vad menar du? Tack för länken, ska genast kolla in vad den innehåller.

Permalänk
Medlem

Unigine Heaven:
http://imgur.com/MwAvreJ

I förhållande till dessa resultat:
http://www.techpowerup.com/forums/threads/unigine-heaven-4-0-...

Det ser väldigt illa ut, det kan alltså inte bero på PSUn?
Jag får samma resultat i Battlefield 4 som när dom kör i 2560x1440 liksom.

Permalänk
Medlem

Du skriver

Min PSU är kanske inte tillräcklig? Jag har inte haft några märkbara problem,

Om du PSU inte skulle orka så skulle det visa sig direkt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du skriver

Min PSU är kanske inte tillräcklig? Jag har inte haft några märkbara problem,

Om du PSU inte skulle orka så skulle det visa sig direkt.

Ja, det var ju faktiskt detta jag undrade, så då fick jag svar på den frågan i alla fall, tack för det.
Inga tankar kring mitt benchmarkresultat?

Permalänk
Medlem

Kan hända att du har värmeproblem och dina grafikkort inte klockar upp sig automatiskt lika mycket (kanske t.o.m klockar ner sig). Ta en kik på det.

Permalänk
Medlem

Vad kör du processorn på, kör man så mycket gpukraft behöver man hyfsad cpu...

Permalänk
Medlem

Prova att lås din FPS till 120 max men VSynk. Detta har hjälpt mig att förbättra liknande problem i BF3.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Första frågan; du har aktiverat SLI i nvidias kontrollpanel va?

Annars, drivrutiner, temperaturer, ramminne?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vad kör du processorn på, kör man så mycket gpukraft behöver man hyfsad cpu...

Jag kör med en i7 3770k som står i min signatur.
Den är i stock nu, vågar inte klocka upp eftersom min PSU verkar vara på gränsen. Men inte kan väl cpu på 3.5Ghz göra så jag får 80 fps på en 1080p display när testerna visar 140 fps på en 1600x1200 display?

I testet jag länkade så var det en med samma setup som jag (Skillnaden var i att han hade sin 3770k klockad till 4Ghz)
Han fick 4025 i testet och jag fick 2486. Det borde väl vara något fel då? Har sämre resultat i BF nu än innan jag satte igång SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Första frågan; du har aktiverat SLI i nvidias kontrollpanel va?

Annars, drivrutiner, temperaturer, ramminne?

Det skrev jag faktiskt i huvudinlägget att jag har.
Det är aktiverat. Temp på ena kortet är 70 grader och 80 grader på andra.
GPU Load verkar vara 51% på båda korten, vad kan detta bero på?
70/80 grader är efter en halvtimmes spelande.
Ramminnen är 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz, mer vet jag inte hur jag kollar, men är det något mer du vill veta så är det bara att berätta vad jag ska göra så gör jag det.
Tack allihopa för att ni försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Det skrev jag faktiskt i huvudinlägget att jag har.
Det är aktiverat. Temp på ena kortet är 70 grader och 80 grader på andra.
GPU Load verkar vara 51% på båda korten, vad kan detta bero på?
70/80 grader är efter en halvtimmes spelande.
Ramminnen är 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz, mer vet jag inte hur jag kollar, men är det något mer du vill veta så är det bara att berätta vad jag ska göra så gör jag det.
Tack allihopa för att ni försöker.

Tror du ska testa att klocka din CPU, iaf kolla vad hur många procent den ligger på när du spelar. GPUerna borde ligga runt 90-100% iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Kan säga på en gång att CPU flaskar. En 2 generationer gammal processor i standardklock med 2 entusiastkort i ett av de mest CPU krävande spelen. Överklocka rejält så kommer du se skillnad. Tror dock du måste byta upp dig om du vill få 100% usage på båda korten.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Tror du ska testa att klocka din CPU, iaf kolla vad hur många procent den ligger på när du spelar. GPUerna borde ligga runt 90-100% iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Min kylare är en h100i, vet inte hur mycket den klarar, den verkar ligga på "Total: 100%"
Hela tiden när jag spelar. Då är den Bottleneck antar jag?

Varför får den övre killen med sämre CPU clock bättre resultat än han under? Är inte 4930k till och med bättre än 3770k?

http://i.imgur.com/wEdTwef.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Kan säga på en gång att CPU flaskar. En 2 generationer gammal processor i standardklock med 2 entusiastkort i ett av de mest CPU krävande spelen. Överklocka rejält så kommer du se skillnad. Tror dock du måste byta upp dig om du vill få 100% usage på båda korten.

Vad snackar vi för prisklass för att uppnå bättre resultat?
4770k är väl knappt någon skillnad?
Vill gärna hålla mig till min socket eller måste jag köpa nytt moderkort också?

La precis mina pengar på 780 ti för att det var på rea, inte som att jag är gjord av pengar även om jag har dyra kort. De köptes med ungefär ett års mellanrum.

Permalänk

Gjorde oxå en tråd om detta engång, som många skriver så är det din cpu som flaskar. Jag hade själv en 3770k klockade lite över 4.6ghz och det flaskade fortfarande mina kort i spel som tex Bf4. Köpte en 4930k sen så var problemet borta

Visa signatur

* 🖥️ i9 13900KF | Z790 | 32GB G.SKILL | RTX 3080 Ti | 27" 16:9
* ⌨️ Xtrfy K2 RGB | 🖱️ Logitech Pro | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappermunk:

Gjorde oxå en tråd om detta engång, som många skriver så är det din cpu som flaskar. Jag hade själv en 3770k klockade lite över 4.6ghz och det flaskade fortfarande mina kort i spel som tex Bf4. Köpte en 4930k sen så var problemet borta

4930k i stock?
Tacksam för svar.
Vänliga själar här på SweC!

Jag är lite förvirrad, tester här visar ju att i5 2500 k har samma fps som andra mycket bättre processorer så jag trodde inte det spelade så stor roll..
Det finns inget billigare alternativ som duger till 1155 socket?
Annars måste jag köpa nytt Moderkort och CPU och då landar det på typ 8k.. Vilket vi normala människor inte bara har liggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

4930k i stock?
Tacksam för svar.
Vänliga själar här på SweC!

Jag är lite förvirrad, tester här visar ju att i5 2500 k har samma fps som andra mycket bättre processorer så jag trodde inte det spelade så stor roll..
Det finns inget billigare alternativ som duger till 1155 socket?
Annars måste jag köpa nytt Moderkort och CPU och då landar det på typ 8k.. Vilket vi normala människor inte bara har liggande.

Lägger rösten på överklockning, 3770k:n i stock flaskar dubbla 770:n, den borde åtminstone gå och skrämma upp i ca:4,5ghz men kika efter med en wattmätare eller kolla t.ex sweclockers test.

Glöm inte heller att i testerna får du oftast räkna bort den del som går till spillo, verkningsgraden på nätagget som swec använder är t.ex på 92% om jag inte missminner mig:)

Alltså, 1000w från väggen betyder att komponenterna endast(!?) drar 920w, du har alltså hela 80w kvar att klämma ur.

http://www.guru3d.com/articles-pages/gtx-780-ti-sli-geforce-r...

617w i full load tillsammans med en 3960x i 4,6ghz och då ska du ändå plocka bort 8% också:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

4930k i stock?
Tacksam för svar.
Vänliga själar här på SweC!

Jag är lite förvirrad, tester här visar ju att i5 2500 k har samma fps som andra mycket bättre processorer så jag trodde inte det spelade så stor roll..
Det finns inget billigare alternativ som duger till 1155 socket?
Annars måste jag köpa nytt Moderkort och CPU och då landar det på typ 8k.. Vilket vi normala människor inte bara har liggande.

Nej, men seriöst. Klocka upp din 3770k lite försiktigt iaf och testa, din kylning klarar det galant, borde utan problem nå 4.2 - 4.4GHz. Förmodligen så blir processorn fortfarande en flaskhals i systemet(iaf under BF4), men du kommer ha betydligt bättre load på dina grafikkort då och högre fps. Sen kan du under tiden fundera på om du verkligen behöver uppgradera med ny cpu/mobo.

/Edit
I värsta fall så får du uppgradera ditt nätagg för överklockning, men det är ju betydligt billigare än ny cpu/mobo.

La till lite mer text
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Lägger rösten på överklockning, 3770k:n i stock flaskar dubbla 770:n, den borde åtminstone gå och skrämma upp i ca:4,5ghz men kika efter med en wattmätare eller kolla t.ex sweclockers test.

Glöm inte heller att i testerna får du oftast räkna bort den del som går till spillo, verkningsgraden på nätagget som swec använder är t.ex på 92% om jag inte missminner mig:)

Alltså, 1000w från väggen betyder att komponenterna endast(!?) drar 920w, du har alltså hela 80w kvar att klämma ur.

Skrivet av sgtprobe:

Nej, men seriöst. Klocka upp din 3770k lite försiktigt iaf och testa, din kylning klarar det galant, borde utan problem nå 4.2 - 4.4GHz. Förmodligen så blir processorn fortfarande en flaskhals i systemet(iaf under BF4), men du kommer ha betydligt bättre load på dina grafikkort då och högre fps. Sen kan du under tiden fundera på om du verkligen behöver uppgradera med ny cpu/mobo.

/Edit
I värsta fall så får du uppgradera ditt nätagg för överklockning, men det är ju betydligt billigare än ny cpu/mobo.

Tror ni det går att överklocka nämnvärt med 750w? Den kraschar utan att saker går sönder om jag går över eller?
Vågar ju inte förstöra något.

Permalänk
Medlem

Hade du kört 2560x1440 hade det varit normalt, men inte för 1080. Har du installerat om drivrutinerna efter du satte in det andra kortet?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Tror ni det går att överklocka nämnvärt med 750w? Den kraschar utan att saker går sönder om jag går över eller?
Vågar ju inte förstöra något.

Kan jag dessvärre inte svara på, sitter inte på data för vad dina grejor drar.

Men, nu är ju inte det här världens exaktaste enheter, men ett sätt att kolla hur mycket du drar ur väggen nu är att koppla in en enklare watt-mätare mellan dator och vägguttag. Sen kör du något som lastar din nuvarande dator till max och se vad den drar (CPU/GPUer), sen kan man göra en utvärdering utifrån det.

Annars så får du göra en uträkning på vad varje del du har drar som max och slå ihop det och sen göra kvalificerad gissning på vad du har kvar att jobba med. Man vill ju inte heller ligga på nätaggets maximala gräns heller, så alltid bra att ha lite kvar så man får lite headroom för eventuella toppar eller så.

Finns säkert någon som kan ge ett rakare svar, men jag brukar iaf göra lite överslagsräkning när jag bygger nytt och/eller eventuellt för framtida uppgraderingar välja nätagg utefter det.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Hade du kört 2560x1440 hade det varit normalt, men inte för 1080. Har du installerat om drivrutinerna efter du satte in det andra kortet?

Du säger alltså att du inte tror att det är CPU flask?
Jag ökar i FPS när jag överklockar CPUn iaf så jag tror nog på de andras gissningar i det här fallet.
Jag har installerat om drivrutinerna ja.

Permalänk
Medlem

Fick precis Bluescreen efter överklock.
Köper jag detta:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/182933-corsai...

Räcker det då eller ska jag köpa mer än 850w?
Har hört rätt bra om den modellen nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Unigine Heaven:
http://imgur.com/MwAvreJ

I förhållande till dessa resultat:
http://www.techpowerup.com/forums/threads/unigine-heaven-4-0-...

Det ser väldigt illa ut, det kan alltså inte bero på PSUn?
Jag får samma resultat i Battlefield 4 som när dom kör i 2560x1440 liksom.

De du jämför med har ju överklockat sina kort runt 200MHz.

Resultaten i BF4 som länkades ovan är inte från multiplayer. I multiplayer krävs betydligt mer processorkraft.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Fick precis Bluescreen efter överklock.
Köper jag detta:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/182933-corsai...

Räcker det då eller ska jag köpa mer än 850w?
Har hört rätt bra om den modellen nämligen.

Bluescreen vid överklockning behöver inte betyda att nätagget är för klent. Du kanske helt enkelt körde med inställningar som din processor inte klarade av.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Fick precis Bluescreen efter överklock.
Köper jag detta:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/182933-corsai...

Räcker det då eller ska jag köpa mer än 850w?
Har hört rätt bra om den modellen nämligen.

Inte nödvändigtvis det som är felet, CPUn kanske bara behöver lite lite mer juice? Hur mycket krämar du på för tillfället?

Jag vill inte svara på om 850W räcker, men "guesstimate" uträkning på vad 2 780ti's borde dra plus CPU med lagom överklock så känns det väl tillräckligt. Jag skulle, om jag vore dig, vänta till någon nätaggsguru svarar, eller så kollar du upp vad 2 gtx 780ti's drar mer exakt och sen adderar på CPU etc, sen lägg på lite extra och köp något som ger 100watt mer eller så än vad du kom fram till. Oftast så köper folk på sig mer än man behöver, men i ditt fall så finns det ju behov, sen kanske du ska planera lite för framtiden, ett bra agg räcker ju för ett gäng nybyggen i framtiden också.

Borde finnas en hel del byggen med motsvarande/liknande/in-the-ballpark komponenter som du har, så en snabb sökning på google kanske kan komma upp med en hel del svar också.

/Edit.

verkar som ett oklockat GTX780ti drar runt 269 watt i topparna. Annars runt 260 watt average vid fullt blås!

La till lite mer text
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Bluescreen vid överklockning behöver inte betyda att nätagget är för klent. Du kanske helt enkelt körde med inställningar som din processor inte klarade av.

Skrivet av sgtprobe:

Inte nödvändigtvis det som är felet, CPUn kanske bara behöver lite lite mer juice? Hur mycket krämar du på för tillfället?

Jag vill inte svara på om 850W räcker, men "guesstimate" uträkning på vad 2 780ti's borde dra plus CPU med lagom överklock så känns det väl tillräckligt. Jag skulle, om jag vore dig, vänta till någon nätaggsguru svarar, eller så kollar du upp vad 2 gtx 780ti's drar mer exakt och sen adderar på CPU etc, sen lägg på lite extra och köp något som ger 100watt mer eller så än vad du kom fram till. Oftast så köper folk på sig mer än man behöver, men i ditt fall så finns det ju behov, sen kanske du ska planera lite för framtiden, ett bra agg räcker ju för ett gäng nybyggen i framtiden också.

Borde finnas en hel del byggen med motsvarande/liknande/in-the-ballpark komponenter som du har, så en snabb sökning på google kanske kan komma upp med en hel del svar också.

Jag körde bara på Asus "Load Gamers OC Profile Optimized Defaults", trodde det skulle vara en stabil början men då blåskärmade jag efter en halvtimme.

(Det är alltså en bild från internet, inte från mitt UEFI men det ser ju ut sådär)