Gigabyte Geforce 770, hjälp!

Permalänk
Medlem

Gigabyte Geforce 770, hjälp!

Har nyss köpt mig ett Gigabyte Geforce 770 ( https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-gtx-770-2gb-physx-cu... ) och det funkar skitbra, en sak bara. Har märkt att det kommer väldigt varm luft ur sidan mot chassit medans man spelar, så man kan känna från utsidan av chassit att det är varmt liksom. Har kollat tempen på kortet medans jag har spelat och den är lugn. Men känns ändå inte bra att det blir såpass varmt där inne och känns som att det vore bra med ett fläkt hål eller liknande för att bli av med den varma luften så den slipper stanna kvar? Är jag bara nojjig för det är en ny dator eller är det någonting jag borde fixa? Tänker att det kanske är lugnt nu, men eftersom jag använder datorn flitigt varje dag kanske det är bra att göra något åt det Isånnafall, vad har ni vad har ni erfarna datorbyggare för förslag till en nybörjare innom allt med gaming datorer att göra?!

Visa signatur

Gigabyte Geforce GTX 770 | Gigabyte GA-Z97X-SLI | i5 4690k | HyperX 8GB 1600mhz | Fractal Design 750w | Crucial MX100 256GB |

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi idag?
Ett tips är att köpa några fläktar som blåser ut luften, jag upplevde själv att de blev väldigt varmt i mitt fd r3 trodde de va nåt fel först men tydligen inte.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad har du för chassi idag?
Ett tips är att köpa några fläktar som blåser ut luften, jag upplevde själv att de blev väldigt varmt i mitt fd r3 trodde de va nåt fel först men tydligen inte.

Har ett sånt här: http://www.inet.se/produkt/6911840/bitfenix-neos-vit och har satt in 2 fläktar där fram och det är fullt nu, inga mer fläkt platser kvar! Och har precis köp chassit, så känns lite trist om man skulle behöva byta ut det direkt :/

Visa signatur

Gigabyte Geforce GTX 770 | Gigabyte GA-Z97X-SLI | i5 4690k | HyperX 8GB 1600mhz | Fractal Design 750w | Crucial MX100 256GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av paax:

Har ett sånt här: http://www.inet.se/produkt/6911840/bitfenix-neos-vit och har satt in 2 fläktar där fram och det är fullt nu, inga mer fläkt platser kvar! Och har precis köp chassit, så känns lite trist om man skulle behöva byta ut det direkt :/

Att det känns varmt räcker inte ta och kolla tempen med t ex GPU-Z eller MSI-Afterburner.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Att det känns varmt räcker inte ta och kolla tempen med t ex GPU-Z eller MSI-Afterburner.

Om du läser vad jag skrivit innan, så skriver jag att jag har kolla tempen och den är normal. På allt i datorn, däför jag undrar lite

Visa signatur

Gigabyte Geforce GTX 770 | Gigabyte GA-Z97X-SLI | i5 4690k | HyperX 8GB 1600mhz | Fractal Design 750w | Crucial MX100 256GB |

Permalänk

Om alla temps är bra, så ser jag ingen anledning att oroa sig! Chassit är ju uppenbarligen lite av den billigare klassen, så plåtarna kanske inte är så tjocka som på ett dyrare. Pröva att ta av sidpanelen och spela, se hur stor temperaturskillnad det blir.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av paax:

Om du läser vad jag skrivit innan, så skriver jag att jag har kolla tempen och den är normal. På allt i datorn, däför jag undrar lite

Då undrar jag varför du frågar då?
Är det normalt så är det normalt. Vi vet ju inte vad du har för temps så om du skriver vilka hade det underlättat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av paax:

Om du läser vad jag skrivit innan, så skriver jag att jag har kolla tempen och den är normal. På allt i datorn, däför jag undrar lite

Skrivet av AssassinViking:

Om alla temps är bra, så ser jag ingen anledning att oroa sig! Chassit är ju uppenbarligen lite av den billigare klassen, så plåtarna kanske inte är så tjocka som på ett dyrare. Pröva att ta av sidpanelen och spela, se hur stor temperaturskillnad det blir.

Som ovan säger kolla utan sida. Blir de bättre så kö en till fläkt, sedan getto modda sidopanelen med lite galler som danfilter osv och montera den där.

(obs! Ja jag menar borra ett stort hål i sidan där de får plats och inte är ivägen för något annat.)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Kör du med standardfläkten i chassits utblås?

Om du har fler pwm headers på moderkortet så kanske en snabbare fläkt sitter bra där uppe så att du får ut mer luft. Kör du den på pwm så behöver den inte vara igång så mycket när du inte spelar heller.

t.ex:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2672883

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AssassinViking:

Om alla temps är bra, så ser jag ingen anledning att oroa sig! Chassit är ju uppenbarligen lite av den billigare klassen, så plåtarna kanske inte är så tjocka som på ett dyrare. Pröva att ta av sidpanelen och spela, se hur stor temperaturskillnad det blir.

Skrivet av Jalle64:

Då undrar jag varför du frågar då?
Är det normalt så är det normalt. Vi vet ju inte vad du har för temps så om du skriver vilka hade det underlättat.

Skrivet av HenKenny:

Kör du med standardfläkten i chassits utblås?

Om du har fler pwm headers på moderkortet så kanske en snabbare fläkt sitter bra där uppe så att du får ut mer luft. Kör du den på pwm så behöver den inte vara igång så mycket när du inte spelar heller.

t.ex:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2672883

Vad har du för moderkort?

Har ett Gigabyte GA-Z97X-SLI.

Jo jag vet att tempsen är okej och att jag kanske inte ska oroa mig, men frågar ju eftersom jag inte vet
Känns som att det är bättre att den varma luften kommer ut och inte stannar kvar, men det är ju bara vad jag tror

Och jag har standard fläkten bak som kom med chassit, så en starkare fläkt där kanske skulle hjälpa lite? eller alternativt köpa nytt chassi om ett år eller så, lite dumt att köpa ett billigare, men frågade runt lite och folk sa att det räckte att köpa till 2 fläktar till detta chassit jag har nu vilket det "egentligen" gör. Men skulle ju kännas bättre om det inte blev så varmt bara! Skulle vilja veta om någon annan med ett likadant graffekort som mig (Gigabyte 770) om deras kort också blåste sån värme.

Visa signatur

Gigabyte Geforce GTX 770 | Gigabyte GA-Z97X-SLI | i5 4690k | HyperX 8GB 1600mhz | Fractal Design 750w | Crucial MX100 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paax:

Har ett Gigabyte GA-Z97X-SLI.

Jo jag vet att tempsen är okej och att jag kanske inte ska oroa mig, men frågar ju eftersom jag inte vet
Känns som att det är bättre att den varma luften kommer ut och inte stannar kvar, men det är ju bara vad jag tror

Och jag har standard fläkten bak som kom med chassit, så en starkare fläkt där kanske skulle hjälpa lite? eller alternativt köpa nytt chassi om ett år eller så, lite dumt att köpa ett billigare, men frågade runt lite och folk sa att det räckte att köpa till 2 fläktar till detta chassit jag har nu vilket det "egentligen" gör. Men skulle ju kännas bättre om det inte blev så varmt bara! Skulle vilja veta om någon annan med ett likadant graffekort som mig (Gigabyte 770) om deras kort också blåste sån värme.

Jag hade stoppat in en starkare fläkt i utblåset. Eftersom att du bara har ett ställe för varm luft att ta sig ut på så är det lika bra. Värme brukar generellt sett inte förbättra livslängd på komponenter iaf.

Ett GTX 770 blir ganska varmt, inget extremt. För nåt år sen stoppade vi en GTX 580 i en kompis burk, (varm som fan), han fick 60'c i utblåsluften från chassit för att det var en väldigt tyst och mindre luftförflyttande fläkt där. Vi bytte den mot en som blåste betydligt bättre och sen dess har det varit helt ok. =P

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Varför köpa ett 770 för 2600kr, när du får ett 780 för samma peng? Till och med ett R9 290 får du nytt för 2500kr som är bättre än dom båda.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Varför köpa ett 770 för 2600kr, när du får ett 780 för samma peng? Till och med ett R9 290 får du nytt för 2500kr som är bättre än dom båda.

köpte det nytt för 1900 så va ganska värt

Visa signatur

Gigabyte Geforce GTX 770 | Gigabyte GA-Z97X-SLI | i5 4690k | HyperX 8GB 1600mhz | Fractal Design 750w | Crucial MX100 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Jag hade stoppat in en starkare fläkt i utblåset. Eftersom att du bara har ett ställe för varm luft att ta sig ut på så är det lika bra. Värme brukar generellt sett inte förbättra livslängd på komponenter iaf.

Ett GTX 770 blir ganska varmt, inget extremt. För nåt år sen stoppade vi en GTX 580 i en kompis burk, (varm som fan), han fick 60'c i utblåsluften från chassit för att det var en väldigt tyst och mindre luftförflyttande fläkt där. Vi bytte den mot en som blåste betydligt bättre och sen dess har det varit helt ok. =P

ah okej! Kan du rekommendera en bättre fläkt till en bra peng, 120mm

Visa signatur

Gigabyte Geforce GTX 770 | Gigabyte GA-Z97X-SLI | i5 4690k | HyperX 8GB 1600mhz | Fractal Design 750w | Crucial MX100 256GB |

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt en:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2672883

149:- blir det om du köper den på Inet med
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Bra fläkt och inte direkt dyr. Den har pwm fläktstyrning så du borde kunna styra farten på den om du sätter den på "4-pins" på moderkortet. Har du bara en sån på moderkortet så finns det ganska billiga adaptrar. Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Jag hade nog köpt en:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2672883

149:- blir det om du köper den på Inet med
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Bra fläkt och inte direkt dyr. Den har pwm fläktstyrning så du borde kunna styra farten på den om du sätter den på "4-pins" på moderkortet. Har du bara en sån på moderkortet så finns det ganska billiga adaptrar. Lycka till!

ahokej, köper mig nog en sån! tack

Visa signatur

Gigabyte Geforce GTX 770 | Gigabyte GA-Z97X-SLI | i5 4690k | HyperX 8GB 1600mhz | Fractal Design 750w | Crucial MX100 256GB |