GTX 970 problem, fps drop/fryslagg

Permalänk

GTX 970 problem, fps drop/fryslagg

Hej. Jag spelar dota 2 och jag håller på att bli galen för att det här borde verkligen inte hända mig med den dator jag. några (2-6) gånger i timmen så fryser sig spelet i upp till en sekund, jag har installerat om windows, kollat om allt ser rätt ut i datorn, kollat på min brors dator (så det inte är fel på internet) men det försvinner inte. Efter att ha letat runt på internet så har jag förstått att det verkar vara problem med grafikkortet och speciellt med 900-serien, Jag själv har ett MSI gaming. Här har ni en tråd där ni kan läsa mer om problemet: https://forums.geforce.com/default/topic/786130/geforce-900-s...

Jag vill inte påstå att spelet blir ospelbart, snarare långt ifrån men det är bara väldigt irriterande, mest för att man har lagt ut 12k på en dator och ändå så har man de här skiten i ett spel som man kan lira utan problem med en dator som kostar runt 3.

I tråden som jag länkade så finns det här problemet i alla spel verkar det som. Är det några mer som märkt av detta? Inläggen i tråden är rätt gamla och jag hittar inget om att problemet har blivit löst, har ni hört något om detta, och om det finns lösningar på problemet? Jag har laddat ner senaste drivrutinerna men problemet är fortfarande där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av agdraömn:

Hej. Jag spelar dota 2 och jag håller på att bli galen för att det här borde verkligen inte hända mig med den dator jag. några (2-6) gånger i timmen så fryser sig spelet i upp till en sekund, jag har installerat om windows, kollat om allt ser rätt ut i datorn, kollat på min brors dator (så det inte är fel på internet) men det försvinner inte. Efter att ha letat runt på internet så har jag förstått att det verkar vara problem med grafikkortet och speciellt med 900-serien, Jag själv har ett MSI gaming. Här har ni en tråd där ni kan läsa mer om problemet: https://forums.geforce.com/default/topic/786130/geforce-900-s...

Jag vill inte påstå att spelet blir ospelbart, snarare långt ifrån men det är bara väldigt irriterande, mest för att man har lagt ut 12k på en dator och ändå så har man de här skiten i ett spel som man kan lira utan problem med en dator som kostar runt 3.

I tråden som jag länkade så finns det här problemet i alla spel verkar det som. Är det några mer som märkt av detta? Inläggen i tråden är rätt gamla och jag hittar inget om att problemet har blivit löst, har ni hört något om detta, och om det finns lösningar på problemet? Jag har laddat ner senaste drivrutinerna men problemet är fortfarande där.

Jo jag har också råkat ut för dessa små hack i flera spel och skrev faktiskt i din länkade tråd om detta. Hoppas nVidia kan lösa detta då det är rätt irriterande med dessa stop.

Apropå åldern på inlägg är de senaste från den nionde denna månad, så så gamla är de inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har samma problem!
Händer titt som tätt i cs:go tex.
Irriterande som bara den.

Måste ju finnas en lösning på detta.
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1340539-problem-...

Permalänk

har samma grafikkort (msi gaming 970) och har samma problem att det hackar till i mindre än en sekund.. händer i alla spel jag testat, mkt oftare än 2-6 ggr i timmen också

Permalänk
Medlem

Det är ett drivrutinsproblem så det kommer att komma lösningar på det med tiden, annars är det bara att försöka hålla sig så uppdaterad på drivrutinerna som möjligt.
Just nu är 344.80 dom senaste som skulle ha mycket fixar till 900 serien.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo jag har också råkat ut för dessa små hack i flera spel och skrev faktiskt i din länkade tråd om detta. Hoppas nVidia kan lösa detta då det är rätt irriterande med dessa stop.

Apropå åldern på inlägg är de senaste från den nionde denna månad, så så gamla är de inte.

Skrivet av Mr.Pruple:

Har samma problem!
Händer titt som tätt i cs:go tex.
Irriterande som bara den.

Måste ju finnas en lösning på detta.
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1340539-problem-...

Skrivet av moonchild95:

har samma grafikkort (msi gaming 970) och har samma problem att det hackar till i mindre än en sekund.. händer i alla spel jag testat, mkt oftare än 2-6 ggr i timmen också

Hade samma problem (ungefär 3-4 ggr i minuten) fast i BF4 med mitt MSI Gaming 980.

Om ni kör spel (i detta fall BF4 för det är det ända jag haft problem med) från Origin så gå in på Inställningar -> Origin i spelet -> Bocka ur "Aktivera Origin i spelet". Hjälpte mig! Ett tips för er som har problem med just spel via Origin.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det inte händer för mig på något spel jag spelat (Linux) så skulle jag gissa att detta är ett drivrutinproblem. Bara vänta och hoppas antar jag kanske kontakta nVidia supporten och rapportera om nVidia inte känner till problemet d.v.s.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det oftast drivrutiner & för vissa är det problem i alla spel, något eller inte alls.
För mig händer det i cs:go & payday 2, men mest i början för att sen flyta på.
Jag har ett äldre kort men ändå det klarar de två spelen utan problem.

Det man kan göra är att prova sig fram med äldre/nya drivrutin tills man hittar en som löser det eller förbättrar tills det kommer fix.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Får liknande problem fast med ett 660 så tror inte det är graffet utan snarare Dota 2 eller drivrutinerna som är dåliga.
Började få dessa problem i Dota 2 för några veckor sedan

Permalänk
Medlem

Kan va musen iaf om du har lasersensor, prova ändra polingrate till 500Hz om den står på 1000 nu.alternativ byt till en optisk gamingmus.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Funkar bättre med 344.80 inte märkt av något nu när jag spelat iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lspn:

Hade samma problem (ungefär 3-4 ggr i minuten) fast i BF4 med mitt MSI Gaming 980.

Om ni kör spel (i detta fall BF4 för det är det ända jag haft problem med) från Origin så gå in på Inställningar -> Origin i spelet -> Bocka ur "Aktivera Origin i spelet". Hjälpte mig! Ett tips för er som har problem med just spel via Origin.

Jag köpte ett 980 strix i förrgår och har också haft problem med fps-drops emellanåt, men det verkar som att det hjälpte att bocka ur den inställningen Tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Fractal Design Newton R3 1000W Moderkort: ASUS Z77 Sabertooth CPU: Intel i5-3750k @ 4.4GHz CPU-kylare: Antec Kühler h2o 620 GPU: 2x ASUS GTX 980 Strix SLI Ram: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz SSD: Corsair Force 3 120GB + Crucial MX100 256GB HDD: WD 2TB Skärm: Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

nyligen köpte jag ett EVGA GTX 970 ACX 2.0 har bara lirat WoW än så länge och har inte haft några lag/frysningar pga hårdvara, och DOTA2 lär ju inte vara jätte mycket mer krävande än WoW idag, det är inte som så att det är GPU drivar fail? för jag hade jätte problem när jag installerade senaste drivaren. avinstallerade å rennsade bort med DDU Sweeper å backade en version i nvidias drivare å nu har jag inga problem alls.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

För mig finns problemet fortfarande men jag tycker att det blivit lite bättre! Vad är Origin? Försökte googla men fick inte upp så mkt, om någon kunnig kanske vet om de finns fler ord för Origin, som andra spel använder

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

För mig finns problemet fortfarande men jag tycker att det blivit lite bättre! Vad är Origin? Försökte googla men fick inte upp så mkt, om någon kunnig kanske vet om de finns fler ord för Origin, som andra spel använder

Origin är som Steam fast det är EA som driver tjänsten. Man måste ha Origin för att kunna spela BF3/Bf4 mm. Tror det finns en liknande switch i Steam.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Skrivet av Rozzor:

Origin är som Steam fast det är EA som driver tjänsten. Man måste ha Origin för att kunna spela BF3/Bf4 mm. Tror det finns en liknande switch i Steam.

Aha okej my bad

Helt otroligt att Nvidia inte gjort något åt detta eller åtminstone uttalat sig angående det. Det är verkligen irriterande att det inte är löst. Upptäckte idag att det t.o.m. frös i Warcraft 3 som jag laddade ner för att spela for fun, men fryslagget gjorde mig bara arg, även om det inte påverkade utgången i spelet på något sätt

Permalänk
Medlem

Jag får fryslagg när jag spelar dota 2 på mitt gtx 970!

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk

Jamakika, är de liknade mitt? Kommer ibland i max 1 sekund

Permalänk
Medlem

Hallå. Jag är känner att jag bara måste skriva här.

Jag får fps drops och lägre fps ibland och jag fattar inte varför.
Till exempel bf4. går under 100fps ibland och det känns konstigt när man spelar. Stutter typ.
Hänt flera gånger.

VARJE gång har det löst sig med att köra ccleaner.
Funkar tillomed in game. o vipps så ligger den på 170-200 igen.

samma i cs go. runt 200fps. efter ccleaner runt 400 fps

Så jävla konstigt.
Nästa gång ska jag komma ihåg vad det är för något som fixar det.

Tror det är när jag kör registry fix

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Hallå. Jag är känner att jag bara måste skriva här.

Jag får fps drops och lägre fps ibland och jag fattar inte varför.
Till exempel bf4. går under 100fps ibland och det känns konstigt när man spelar. Stutter typ.
Hänt flera gånger.

VARJE gång har det löst sig med att köra ccleaner.
Funkar tillomed in game. o vipps så ligger den på 170-200 igen.

samma i cs go. runt 200fps. efter ccleaner runt 400 fps

Så jävla konstigt.
Nästa gång ska jag komma ihåg vad det är för något som fixar det.

Tror det är när jag kör registry fix

Ska prova detta. Jag har cirka 70-100 fps i början av varje runda för att sedan gå upp till 300, tar cirka 15-20 sekunder att få över 100 fps, enormt JÄVLA STÖRANDE

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080