Hjälp! Hög Fps men ändå laggar det ''skakig frametime ms?''

Permalänk
Medlem

Hjälp! Hög Fps men ändå laggar det ''skakig frametime ms?''

Suck, problem efter problem

Införskaffade nya delar och byggde nytt men nu har jag hittat ännu ett problem.

Datorn:
Gigabyte g1 z97 Sniper
i7 4790k @ 4.4
H100i
Msi Gtx 970
HyperX Beast 16gb 2133mhz
Intel SSD 240GB
Evga supernova 850W
3TB seagate HDD

Skärmar: 24'' Eizo Foris FG 120hz (240 med ''Turbo'')
X2 BenQ 60Hz 27''

- När jag startar om datorn och sätter igång ett spel tex BF4 campaign eller CS:GO online match så funkar allt som det ska hög fps och flytande tipp topp alla nöjda.
Men när jag kör ALT+Tab tex medans jag är död i CS:GO då startar problemen, min fps blir något lägre, om den ligger och slår i 260 innan minimering går den ner till runt 160 efter ALT+Tab, fortfarande tillräckligt för min 120Hz skärm dock.
- Nästa är att allt börjar lagga, på 120+ fps på mätaren så laggar det som om att jag hade 20? allting hackar sig fram, ska testa att filma genom shadowplay och se om det går att se därigenom.
- Tabbar jag ner i ett spel då som CS och sen flyttar över till BF4 så är samma lagg fortfarande kvar.
- Gpu Användandet är också väldigt lustigt med stora hopp i % http://i.imgur.com/r38vcAy.png
- Sänka resolution eller inställningar funkar inte för att fixa det

- Sedan vid omstart av datorn så funkar allt som det ska igen.

Behöver hjälp med detta, jag har inte en aning på vad som kan orsaka det, har uppdaterat driver/clean install, kollat temps etc allt stämmer ingen throttling, uppdaterat Bios, allt möjligt men ingen lycka hittils, och snälla inget ''Tabba inte ur då'' svar, jag anser det vara något man bör kunna göra och hade inget problem med att göra det på min förra pc.

EDIT 1: Att byta från 120Hz till 60Hz på main skärmen hjälper lite men känner fortfarande av det.
Edit 2: har inte hittat någon lösning än, nytt är dock att när jag minimerar och tar upp tex CS igen så funkar det i 120HZ ett par sekunder sedan slår det ifrån och blir laggigt igen.

EDIT 3: Har kommit fram till att det förmodligen inte är exklusivt ALT+Tab som orsakar problemet, det kan också vara att en video av olika form (stream eller youtube) är igång i bakgrunden som startar problemet.
Dock att stänga av videon/streamen hjälper inte, problemet är kvar fram tills det att jag startar om datorn.
Sedan har jag också sett att Frametime ms går käpprätt åt helvete när problemet börjar jämfört med innan och har tagit bilder på det om det hjälper er.
Även Gpu Usage blir väldigt ostabilt jämfört med innan det startar

EDIT 4: Problemet löst? Stängde av Windows Aero tema, alltså inte bara genomskinligheten utan hela temet änrades till windows basic och nu drabbas jag inte av detta längre, någon som har en fundering på varför windows Aero kan orsaka detta? om ni har en lösning på hur jag skulle kunna fixa det tar jag gärna emot förslag då windows basic inte ser så härligt ut som Aero

Hur lagget ser ut ingame: https://www.youtube.com/watch?v=DGJAbPHXB7c
Bra frametime: http://i.imgur.com/okJIYD1.png
Dålig Frametime: http://i.imgur.com/xSma2xY.png

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Har inte detta problemet sj med mitt 970, men vad du kan testa är att stänga av Hyper Threading i BIOS, har du samt installerat chipset mm för moderkortet?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Har inte detta problemet sj med mitt 970, men vad du kan testa är att stänga av Hyper Threading i BIOS, har du samt installerat chipset mm för moderkortet?

Använde Gigabytes egna uppdateringsverktyg så allting åt det hållet med bios+drivers bör vara helt up to date.

Har dock inte testat att avaktivera hyperthreading men har inte sett det alternativet i bios så ska kolla det nu

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Suck, problem efter problem

Införskaffade nya delar och byggde nytt men nu har jag hittat ännu ett problem.

Datorn:
Gigabyte g1 z97 Sniper
i7 4790k @ 4.4
H100i
Msi Gtx 970
HyperX Beast 2133
Intel SSD 240GB
Evga supernova 850W
3TB seagate HDD

Skärmar: 24'' Eizo Foris FG 120hz (240 med ''Turbo'')
X2 BenQ 60Hz 27''

- När jag startar om datorn och sätter igång ett spel tex BF4 campaign eller CS:GO online match så funkar allt som det ska hög fps och flytande tipp topp alla nöjda.
Men när jag kör ALT+Tab tex medans jag är död i CS:GO då startar problemen, min fps blir något lägre, om den ligger och slår i 260 innan minimering går den ner till runt 160 efter ALT+Tab, fortfarande tillräckligt för min 120Hz skärm dock.
- Nästa är att allt börjar lagga, på 120+ fps på mätaren så laggar det som om att jag hade 20? allting hackar sig fram, ska testa att filma genom shadowplay och se om det går att se därigenom.
- Tabbar jag ner i ett spel då som CS och sen flyttar över till BF4 så är samma lagg fortfarande kvar.
- Gpu Användandet är också väldigt lustigt med stora hopp i % http://i.imgur.com/r38vcAy.png
- Sänka resolution eller inställningar funkar inte för att fixa det

- Sedan vid omstart av datorn så funkar allt som det ska igen.

Behöver hjälp med detta, jag har inte en aning på vad som kan orsaka det, har uppdaterat driver/clean install, kollat temps etc allt stämmer ingen throttling, uppdaterat Bios, allt möjligt men ingen lycka hittils, och snälla inget ''Tabba inte ur då'' svar, jag anser det vara något man bör kunna göra och hade inget problem med att göra det på min förra pc.

Har du båda spelen igång samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evayer:

Har du båda spelen igång samtidigt?

Nejdå självklart inte ett i taget! vad jag menade var att om jag spelar cs:Go först och sen får dessa laggs efter att ha använt Alt+Tab så har jag samma problem i bf4's campaign när jag stängt av cs och startat bf4.

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Har inte detta problemet sj med mitt 970, men vad du kan testa är att stänga av Hyper Threading i BIOS, har du samt installerat chipset mm för moderkortet?

Jag testade att stänga av hyperthreading i bios nu men tyvärr funkade det inte :/ verkade bättre först för tabbade ut ett par gånger men sen kom det tillbaka och lika laggigt även med bra fps :/

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem

Sådär ser mitt CS:GO ut när jag har Twitch igång samtidigt på sekundärskärmen.

FPS:en är samma (~144) som när jag kör utan Twitch igång, men det känns som jag har ~30 fps.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Sådär ser mitt CS:GO ut när jag har Twitch igång samtidigt på sekundärskärmen.

FPS:en är samma (~144) som när jag kör utan Twitch igång, men det känns som jag har ~30 fps.

Om du kör windows 7 så kan du pröva att slå av Aero transparency. Fixade sådana problem för mig allafall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om du kör windows 7 så kan du pröva att slå av Aero transparency. Fixade sådana problem för mig allafall.

Testade detta men hade ingen effekt :3

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om du kör windows 7 så kan du pröva att slå av Aero transparency. Fixade sådana problem för mig allafall.

Kör 8.1, så det lär tyvärr inte fixa det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna vara för lite RAM ?

För ett antal år sedan (på ett annat spel) var det iallafall en markant skillnad på att använda alt-tab ut i windows efter en dubblering av RAM-minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skulle det kunna vara för lite RAM ?

För ett antal år sedan (på ett annat spel) var det iallafall en markant skillnad på att använda alt-tab ut i windows efter en dubblering av RAM-minnet.

Har kollat Ram Minnet men jag har 16GB och det används i princip aldrig över 8 :/

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem

Att sänka 120hz skärmen från 120hz till 60hz hjälper lite men känner fortfarande av lagget :/

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem

Bump :3 har inte hittat någon lösning än, nytt är dock att när jag minimerar och tar upp tex CS igen så funkar det i 120HZ ett par sekunder sedan slår det ifrån och blir laggigt igen.

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Skrivet av Artixera:

Bump :3 har inte hittat någon lösning än, nytt är dock att när jag minimerar och tar upp tex CS igen så funkar det i 120HZ ett par sekunder sedan slår det ifrån och blir laggigt igen.

Bara för skojs skull, testa att välja Hög prioritering på CSGO i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

GPUn kanske klockar ner sig när du tabbar, och sedan inte hoppar in i full fart igen? Kör MSI Afterburner och kolla hur det ser ut med klockfrekvenserna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

GPUn kanske klockar ner sig när du tabbar, och sedan inte hoppar in i full fart igen? Kör MSI Afterburner och kolla hur det ser ut med klockfrekvenserna.

Hade GPU klockat ned sig hade TS dock sett på FPS-mätare att bildrutefrekvensen gick ned, vilket den inte gör. Det TS beskriver är snarare någon slags stuttering, där vissa bildrutor visas mycket längre än andra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hade GPU klockat ned sig hade TS dock sett på FPS-mätare att bildrutefrekvensen gick ned, vilket den inte gör. Det TS beskriver är snarare någon slags stuttering, där vissa bildrutor visas mycket längre än andra.

Skrivet av aMp:

GPUn kanske klockar ner sig när du tabbar, och sedan inte hoppar in i full fart igen? Kör MSI Afterburner och kolla hur det ser ut med klockfrekvenserna.

Skrivet av Slaktardej:

Bara för skojs skull, testa att välja Hög prioritering på CSGO i aktivitetshanteraren.

Ledsen för ett långsamt svar har kört lite tester för att verkligen försöka komma till grunden av problemet, jag har testat som du nämnde med hög prioritering men det gjorde inget, kommer länka ett par bilder snart på vad jag tror kan vara problemet.

Tekniskt sett blir ju min fps lägre när problemet startar, jag går från 260+ konstant till 160 ca även om det är tillräckligt för en 120hz skärm så är det fortfarande en sänkning
Gpun klockar inte ner sig däremot blir Framtime ms horribel när det börjar ''lagga'' jämfört med innan det börjar.

Sen har jag också kommit fram till att det kanske inte är exklusivt ALT+Tab som orsakar problemet, det kan vara att en video av slag (stream eller youtube tex) är igång i bakgrunden, Dock så försvinner inte problemet av att stänga av videon och hoppa in i spelet igen utan jag är tvungen att starta om datorn för att det ska återgå till normalt.

Hur lagget ser ut: https://www.youtube.com/watch?v=DGJAbPHXB7c
Bra Framtime ms: http://i.imgur.com/okJIYD1.png
Dålig framtime ms: http://i.imgur.com/xSma2xY.png

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk

Testa överklocka lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Testa överklocka lite.

Har gjort det åt båda hållen, överklockat och klockat ner den under stock, ingen lycka i det området :/

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Skrivet av Artixera:

Ledsen för ett långsamt svar har kört lite tester för att verkligen försöka komma till grunden av problemet, jag har testat som du nämnde med hög prioritering men det gjorde inget, kommer länka ett par bilder snart på vad jag tror kan vara problemet.

Tekniskt sett blir ju min fps lägre när problemet startar, jag går från 260+ konstant till 160 ca även om det är tillräckligt för en 120hz skärm så är det fortfarande en sänkning
Gpun klockar inte ner sig däremot blir Framtime ms horribel när det börjar ''lagga'' jämfört med innan det börjar.

Sen har jag också kommit fram till att det kanske inte är exklusivt ALT+Tab som orsakar problemet, det kan vara att en video av slag (stream eller youtube tex) är igång i bakgrunden, Dock så försvinner inte problemet av att stänga av videon och hoppa in i spelet igen utan jag är tvungen att starta om datorn för att det ska återgå till normalt.

Hur lagget ser ut: https://www.youtube.com/watch?v=DGJAbPHXB7c
Bra Framtime ms: http://i.imgur.com/okJIYD1.png
Dålig framtime ms: http://i.imgur.com/xSma2xY.png

Testa att stänga av hårdvaruacceleration i Flash, då det kan vara problem med hårdvaruacceleration.
https://forums.adobe.com/thread/891337

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Testa att stänga av hårdvaruacceleration i Flash, då det kan vara problem med hårdvaruacceleration.
https://forums.adobe.com/thread/891337

Stängde av det men tyvärr det blir fortfarande likadant :/

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk

Köp nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Köp nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, inte så ekonomiskt när denna är nybyggd

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1349334-3-5gb-gt...

Alla med 970, ta ett test å säg vad ni får. Vill verkligen se vad alla 970 får och läser att det tydligen ligger nån minneslåsning på 3,5GB vram och detta kan mycket väl vara ditt problem med alt-tab issue.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1349334-3-5gb-gt...

Alla med 970, ta ett test å säg vad ni får. Vill verkligen se vad alla 970 får och läser att det tydligen ligger nån minneslåsning på 3,5GB vram och detta kan mycket väl vara ditt problem med alt-tab issue.

Känns väl dock lustigt om 3.5GB inte skulle räcka gott och väl på titlar som Counter Strike Go? Med tidigare graff som 570 och 670 och 770 som låg på 2GB så fanns det inget liknande problem :3

Men ska kolla tråden och göra testet om det är enkelt att utföra

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem

Tog förresten precis kontakt med Nvidia på deras livechat och de var lika förvånade som jag över detta problemet så nu blir det Mail kontakt med dem istället så att de kunde få tid att kolla läget

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna med info om vad som sägs (givetvis frivilligt)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

edit sorry svarade på fel frågaxD