Geforce GTX 970 STRIX och BSOD (Dragon Age Inqusition)

Permalänk
Medlem

Geforce GTX 970 STRIX och BSOD (Dragon Age Inqusition)

Tjenare!
Sitter på en helt ny rigg som jag satte ihop i november förra året och har nu i och med senaste Dragon Age Inquisition några rejäla BSOD-problem jag inte riktigt får grepp om. Så jag tänkte att schamanerna här på Sweclockers kanske kan bringa lite kunskap, speciellt med tanke på den stora mängden info om 970 som just kom ut.

BSOD-problemen visar ju på någon form av instabilitet/problem med hårdvaran, jag kan däremot inte (med lite förståelse för hårdvara) se om det är just 970-gimpighet som är problemet eller om det är något jag orsakat på helt egen hand.

Här kommer lite specs:

ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB PhysX
ASUS SABERTOOTH Z97 MARK 1, Socket-1150
Intel Core i7-4790K
XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU
Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB

Jag har isolerat problemet till samma typ av .dll vid varje BSOD i samband med Dragon Age:

Öhhhh, vad mer? Jo, det verkar vara många som menar att man kan ta ned 970 STRIXs "fabriks-överklockning", någon här som vet hur detta går till (om det nu är problemet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaiman:

Tjenare!
Sitter på en helt ny rigg som jag satte ihop i november förra året och har nu i och med senaste Dragon Age Inquisition några rejäla BSOD-problem jag inte riktigt får grepp om. Så jag tänkte att schamanerna här på Sweclockers kanske kan bringa lite kunskap, speciellt med tanke på den stora mängden info om 970 som just kom ut.

BSOD-problemen visar ju på någon form av instabilitet/problem med hårdvaran, jag kan däremot inte (med lite förståelse för hårdvara) se om det är just 970-gimpighet som är problemet eller om det är något jag orsakat på helt egen hand.

Här kommer lite specs:

ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB PhysX
ASUS SABERTOOTH Z97 MARK 1, Socket-1150
Intel Core i7-4790K
XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU
Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB

Jag har isolerat problemet till samma typ av .dll vid varje BSOD i samband med Dragon Age:

http://i.imgur.com/TyzzB12.jpg

Öhhhh, vad mer? Jo, det verkar vara många som menar att man kan ta ned 970 STRIXs "fabriks-överklockning", någon här som vet hur detta går till (om det nu är problemet)?

Har du sett någonting som tyder på att det har med grafikkortet att göra? (DirectX- eller Nvidia-drivrutiner t.ex.?) Klistra gärna in vad t.ex. http://www.resplendence.com/whocrashed säger om några stycken av kraschdumparna.

Rabaldret kring GTX 970s minneshantering gäller något som borde ha prestandapåverkan i vissa situationer, inte något som borde orsaka krascher.

Skulle utifrån det du visat snarare titta på om datorn är stabil rent generellt. Tar den sig igenom memtest86 t.ex.?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Har inte koden med CPU:n att göra?

Permalänk
Skrivet av Kaiman:

Tjenare!
Sitter på en helt ny rigg som jag satte ihop i november förra året och har nu i och med senaste Dragon Age Inquisition några rejäla BSOD-problem jag inte riktigt får grepp om. Så jag tänkte att schamanerna här på Sweclockers kanske kan bringa lite kunskap, speciellt med tanke på den stora mängden info om 970 som just kom ut.

BSOD-problemen visar ju på någon form av instabilitet/problem med hårdvaran, jag kan däremot inte (med lite förståelse för hårdvara) se om det är just 970-gimpighet som är problemet eller om det är något jag orsakat på helt egen hand.

Här kommer lite specs:

ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB PhysX
ASUS SABERTOOTH Z97 MARK 1, Socket-1150
Intel Core i7-4790K
XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU
Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB

Jag har isolerat problemet till samma typ av .dll vid varje BSOD i samband med Dragon Age:

http://i.imgur.com/TyzzB12.jpg

Öhhhh, vad mer? Jo, det verkar vara många som menar att man kan ta ned 970 STRIXs "fabriks-överklockning", någon här som vet hur detta går till (om det nu är problemet)?

Har du överklockat processor eller ram?

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Medlem

Hej igen och tackar för svaren, har prövat whocrashed etc och ska sätta mig med memtest86 nu i helgen.

Jag har stängt överklockningsfunktionen sedan tidigare på Gtx 970 och har inställningar som jag tror (?) borde hålla det stabilt:

Har inget som pekar på att det är grafikkortet rakt av, men tänker att det kanske är en bunt mindre problem som skapar instabilitet/BSOD med tanke på att burken klarat sig super fram till Inqusition (och programvaran Origins).

WHocrashed-rapporten från senast (med hal.dll):
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
product: MicrosoftR WindowsR Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Edit; Glömde nämna att jag inte har överklockat eller ändrat på fabriksinställningen eller sett några problem i samband med min CPU tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaiman:

Hej igen och tackar för svaren, har prövat whocrashed etc och ska sätta mig med memtest86 nu i helgen.

Jag har stängt överklockningsfunktionen sedan tidigare på Gtx 970 och har inställningar som jag tror (?) borde hålla det stabilt:

http://i.imgur.com/JZGDZ9a.jpg?1

Har inget som pekar på att det är grafikkortet rakt av, men tänker att det kanske är en bunt mindre problem som skapar instabilitet/BSOD med tanke på att burken klarat sig super fram till Inqusition (och programvaran Origins).

WHocrashed-rapporten från senast (med hal.dll):
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
product: MicrosoftR WindowsR Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Okej :/ Alltså WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR är ett väldigt tråkigt fel som oftast (om inte den har med mjukvara att göra) tyder på att processorn/moderkortet är döende. Jag skickade tillbaka min bors i7 4970k+Asus Sabertooth Z97 Mark 2 till Inet och fick processorn utbytt. Delarna skickades in eftersom man fick random krasher på mer krävande applikationer samt vi gått igenom alla andra felkällor. Om man körde Prime95 eller andra saker som liknar så krashade den direkt, och det märkte Inet också. Det gick problemfritt.

Du borde ta och kolla igenom så du inte har ostabila clocks med mera på CPU/Grafikkort, och sen se över vad det finns för olika fixes. Det finns ett stort antal fel som kan inträffa med detta, och det kan vara ditt PSU även. Jag tar hellre bugchecken över en chattklient eller liknande eftersom det finns så många potentiella lösningar samt alternativ Vad har du för Windowsversion förresten?

Permalänk
Medlem

Aj då, tråkigt men bra att höra om ditt tidigare kort/processor. Men att köra igenom några stresstest låter ju lämpligt. Har inte så mycket erfarenhet sedan tidigare, skulle du rekommendera Prime95 eller finns det en mängd av liknande test?
Även (om du har tid och möjlighet) finns det mer specifika sätt att kika in stabiliteten på ens CPU utöver stresstest-program? Hittar inga inbyggda idiot-vänliga program som 970:s tweak program här Windows 7 sitter jag på för tillfället.

Permalänk
Avstängd

Kört memtest än? BSOD beror ofta på RAM. Hade själv en krånglande RAM-sticka nyligen och det var irriterande. Vet inte ens hur en sådan kan gå sönder. Vissa tillverkare ger ju till och med livstids garanti.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaiman:

Aj då, tråkigt men bra att höra om ditt tidigare kort/processor. Men att köra igenom några stresstest låter ju lämpligt. Har inte så mycket erfarenhet sedan tidigare, skulle du rekommendera Prime95 eller finns det en mängd av liknande test?
Även (om du har tid och möjlighet) finns det mer specifika sätt att kika in stabiliteten på ens CPU utöver stresstest-program? Hittar inga inbyggda idiot-vänliga program som 970:s tweak program här Windows 7 sitter jag på för tillfället.

Jodå, jag kan skriva lite i ett privat meddelande Det kommer en uppsjö av information och tester snart ^^

Permalänk
Medlem

Fick väldigt liknande felkoder när jag hade en ostabil cpu överklockning. Hal.dll och ntoskrnl.exe med bugcheck code 0x00000124, var stabil 16h i aida64 men fick ändå bsods en gång i veckan :p.

Vet inte om du har överklockat men även om du inte har gjort det så kan det vara värt att köra prime95 eller liknande riktigt tungt test för att se om processorn är stabil.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt med hjälp! ^^

Memtest klart (satan vilken tid det tog):

Skönt att det är ur vägen, har fler tester kvar att ta mig igenom och lära mig en del om . Ska även via tips kika på inställningarna för Cpu frequency/Pcie-express slot settings där grafikkortet sitter. Får återkomma senare!

Permalänk
Medlem

BSOD vid Prime95 Blend test, kod 0x00000124 och ca.10 minuter in i testet. Errr, helt ärligt så vet inte jag heller om jag har överklockat GPUN:s överklockningsfunktioner är av. Är lite dålig på BIOS, inte säker på att denna funktion är enabled innebär överklockning av CPU?? http://i.imgur.com/vL6dcYt.jpg

Ska rota runt lite mer, pröva mig fram med andra test som inte är lika tunga så jag kan hitta bra indikationer på felet. Inte helt säker på var jag ska börja däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaiman:

BSOD vid Prime95 Blend test, kod 0x00000124 och ca.10 minuter in i testet. Errr, helt ärligt så vet inte jag heller om jag har överklockat GPUN:s överklockningsfunktioner är av. Är lite dålig på BIOS, inte säker på att denna funktion är enabled innebär överklockning av CPU?? http://i.imgur.com/vL6dcYt.jpg

Ska rota runt lite mer, pröva mig fram med andra test som inte är lika tunga så jag kan hitta bra indikationer på felet. Inte helt säker på var jag ska börja däremot.

Turbo mode är något alla dagens intel/amd cpu:er använder sig för att klocka upp sig automatiskt vid behov, du kan testa att stänga av men det är inte meningen att du ska behöva detta. Tycker det tyder på att cpu håller på att knasa, eller att mobot inte pallar att leverera ström.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet. Vad ligger dina temperaturer på i maskinen? Cpu/gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaiman:

BSOD vid Prime95 Blend test, kod 0x00000124 och ca.10 minuter in i testet. Errr, helt ärligt så vet inte jag heller om jag har överklockat GPUN:s överklockningsfunktioner är av. Är lite dålig på BIOS, inte säker på att denna funktion är enabled innebär överklockning av CPU?? http://i.imgur.com/vL6dcYt.jpg

Ska rota runt lite mer, pröva mig fram med andra test som inte är lika tunga så jag kan hitta bra indikationer på felet. Inte helt säker på var jag ska börja däremot.

Det verkar inte som att grafikkortet har någonting att göra med dina bsods, men för att vara säker skulle jag rekommendera att plocka ur grafikkortet och köra prime95 med det integrerade.

Släng ett öga på vilken spänning processorn får under prime95 också. Ifall du skulle få bsods med det integrerade också så kan du öka processorns spänning med 0.01-0.05 volt och testa igen. Svårt att veta exakt vilken komponent det är som knasar sig :p.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat ett inlägg i enlighet med §1.6 i reglerna. Att bara ange en googling utan att vidare förklara eller motivera för inte diskussionen framåt och bör undvikas.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro