Permalänk
Medlem

GTX 970 vs R9 290x

Iom de senaste skandalerna blir jag osäker nu när jag ska bygga ny dator. R9 290x kostar ju 2990 på flera ställen. Vad finns det för för- och nackdelar mot GTX 970 3.5gb.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen endast strömförbrukningen. 290x presterar överlag bättre i högre upplösning, särskilt med tanke på hur 970 blir när det överskrider 3.5GB minne.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laydowns:

Iom de senaste skandalerna blir jag osäker nu när jag ska bygga ny dator. R9 290x kostar ju 2990 på flera ställen. Vad finns det för för- och nackdelar mot GTX 970 3.5gb.

290x går mycket varmare, överklockar sämre, etc. Och med värme kommer högre fläkthastigheter=högre ljuvnivåer.
Är väl vad jag kan komma på

Permalänk
Medlem

prestandamässigt är det väldigt likt. när du höjer upplösningen så drar 290x iväg litegrann.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/9140?k=7189509223737...
http://www.sweclockers.com/image/diagram/9141?k=d245f5cc4301f...
http://tpucdn.com/reviews/ASUS/GTX_960_STRIX_OC/images/perfre...
http://tpucdn.com/reviews/ASUS/GTX_960_STRIX_OC/images/perfre...

r9 290x har 4gb minne men drar klart mer ström. det är dock inte omöjligt att kyla, köp ett sapphire tri-x så blir det både tyst och välkylt. se till att det får plats i chassit, lite över 300mm långt. gtx 970 är mycket strömsnålare och har även semi-passiva kylare. det finns en stor risk för spoltjut på gtx 970. hur stor den här risken är kan jag inte svara på men den är helt klart större än med r9 290x.

Permalänk
Medlem

Har 290 av tri-x versionen. Klockan grymt bra, tyst och svalt. Ett 290x på kampanj nånstans för under 3k skulle va ett givet köp

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

gtx970 är lite vassare men jag tycker det är försumbar om du hittar R9 290x för 3000 eller mindre så hugg det

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Sapphire Tri-x kortet går väl tystast i 290x serien. Men då snackar vi ändå 46db i load.
Jämfört med MSI GTX 970 och 37db

(siffrorna hämtat från swe´c recensioner)

Kan man leva med den ökade strömförbrukningen, ökad ljudnivå etc så är 290x ett bra köp.
Presterar ganska precis som ett gtx 970.

Kan rekommendera ASUS r9 290x Matrix! Hade de inte haft så hög TDP hade jag bytt till 290x crossfire.

3100:-

https://www.komplett.se/asus-radeon-rog-matrix-r9-290x-4gb-gd...

Permalänk
Avstängd

Hade jag lagt till 200:- och köpt detta 290x: https://www.komplett.se/asus-radeon-rog-matrix-r9-290x-4gb-gd...

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt tri-x håller ca 40C i normalanvändning och 75-85C (85 med 30+ rumstemp) som värst vid 1440p-gaming. Värmen är alltså inget problem om du har en vettigt ventilerad låda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om man har behovet av prestanda så behöver man nog inte att bry sig om strömförbrukningen, annars kan man lika gärna spendera sina pengar på en R280X , så kan man maxa sina inställningar på 1440p 120HZ för cirka 1500kr mindre.

Det ironiska är att man köper en GTX 970 för att ha det som någon slags framtidskort för att bedriva 4K när man väl tänker uppgradera sin monitor, men videominnet kommer inte att orka med det.

Nu handlade rubrikensfråga om 970 vs R290X givetvis. R290X är definitivt inte lika strömsnålt, men Freesync teknologin kommer göra så att 290X inte behöver arbeta lika mycket. Det är nog främst det som många väntar på när det ska komma.

G-sync till Nvidias monitorer är ett klart och skärt DRM, Med moddade drivrutiner så kan man ge G-sync till sin dator, alltså samma teknologi som det sägs att man måste betala 900kr extra för.

https://www.youtube.com/watch?v=qZYfnpH3JWg#t=294 (http://gamenab.net/2015/01/26/truth-about-the-g-sync-marketin...)

För mig skulle det bli ett ganska enkelt val mellan dessa två kort.

Men för tillfället nöjer jag mig med en 7950 kort och gott, och kommer nog uppgradera mig när Freesync monitorerna kommer ut, om man har lite tur kanske nya kort kommer i mars för det skulle passa perfekt^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Sapphire Tri-x kortet går väl tystast i 290x serien. Men då snackar vi ändå 46db i load.
Jämfört med MSI GTX 970 och 37db

(siffrorna hämtat från swe´c recensioner)

Kan man leva med den ökade strömförbrukningen, ökad ljudnivå etc så är 290x ett bra köp.
Presterar ganska precis som ett gtx 970.

Kan rekommendera ASUS r9 290x Matrix! Hade de inte haft så hög TDP hade jag bytt till 290x crossfire.

3100:-

https://www.komplett.se/asus-radeon-rog-matrix-r9-290x-4gb-gd...

Ursäkta lite men 290X Matrix är väl ett strömslukande monster? xD

Permalänk

Har själv 2st 290x och är väldigt nöjd med dem. Men hade jag varit du hade jag väntat tills amd och nvidia släpper deras nya grafikkort även om du inte ska köpa i den prisklassen kan vi nog vänta oss en rejäl prissänkning på både 290x och 970

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ianmoon123:

Har själv 2st 290x och är väldigt nöjd med dem. Men hade jag varit du hade jag väntat tills amd och nvidia släpper deras nya grafikkort även om du inte ska köpa i den prisklassen kan vi nog vänta oss en rejäl prissänkning på både 290x och 970

Med tanke på den mycket kraftiga dollarökningen och hur stor 290x-kretsen är tror jag inte priserna kommer rasa i ptincip något alls. Kortet utgår istället. Finns ingen anledning att vänta med köp i detta läget, imho.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ianmoon123:

Har själv 2st 290x och är väldigt nöjd med dem. Men hade jag varit du hade jag väntat tills amd och nvidia släpper deras nya grafikkort även om du inte ska köpa i den prisklassen kan vi nog vänta oss en rejäl prissänkning på både 290x och 970

900 serien är väl ny och vi väntar bara på 300 serien från AMD?

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

900 serien är väl ny och vi väntar bara på 300 serien från AMD?

900 är lill-maxwell, vi har inte sett stora maxwell ännu. lär lanseras med titan 2 och sedan komma ut i gtx 1080 eller vad de nu kallar det, som med titan och 780.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Om man har behovet av prestanda så behöver man nog inte att bry sig om strömförbrukningen, annars kan man lika gärna spendera sina pengar på en R280X , så kan man maxa sina inställningar på 1440p 120HZ för cirka 1500kr mindre.

Det ironiska är att man köper en GTX 970 för att ha det som någon slags framtidskort för att bedriva 4K när man väl tänker uppgradera sin monitor, men videominnet kommer inte att orka med det.

Nu handlade rubrikensfråga om 970 vs R290X givetvis. R290X är definitivt inte lika strömsnålt, men Freesync teknologin kommer göra så att 290X inte behöver arbeta lika mycket. Det är nog främst det som många väntar på när det ska komma.

G-sync till Nvidias monitorer är ett klart och skärt DRM, Med moddade drivrutiner så kan man ge G-sync till sin dator, alltså samma teknologi som det sägs att man måste betala 900kr extra för.

https://www.youtube.com/watch?v=qZYfnpH3JWg#t=294 (http://gamenab.net/2015/01/26/truth-about-the-g-sync-marketin...)

För mig skulle det bli ett ganska enkelt val mellan dessa två kort.

Men för tillfället nöjer jag mig med en 7950 kort och gott, och kommer nog uppgradera mig när Freesync monitorerna kommer ut, om man har lite tur kanske nya kort kommer i mars för det skulle passa perfekt^^

Freesync gör väl inte mycket för att belasta grafikkortet mindre, inte som vsync. Sen är inte ett 970 nog för att driva 4k. Det finns inget kort idag som är framtidssäkert för sådana upplösningar. Inte ens i SLI/CF så det är menlöst att tänka så.

970 är ett grymt kort. Jag har evga's och jag hör det knappt med chassit helt öppet plus att det inte kommer spilla ut en massa värme i chassit som gör att jag kan sänka hastigheten på alla andra fläktar. Om TS får tag på ett 970 för runt 3000-3200 kr tycker jag att det är ett givet val över 290x enbart med tanke på hur bekvämt det är att faktiskt ha en tyst dator. Der är GRYMT skönt att slippa det ständiga surret från små grafikkortsfläktar när man surfar eller lirar typ Hearthstone.

Bara mina 5 öre i frågan...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Det ironiska är att man köper en GTX 970 för att ha det som någon slags framtidskort för att bedriva 4K när man väl tänker uppgradera sin monitor, men videominnet kommer inte att orka med det.

Och du tror att folk var medvetna om minnesproblematiken vid köp av gtx 970?
Blev vida känt för nån vecka sen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Ursäkta lite men 290X Matrix är väl ett strömslukande monster? xD

Precis som alla andra 290x.
Jag bryr mig inte om själva strömförbrukningen. Betalar gladligen elräkningen. Men iom att det drar mycket ström betyder också att det går varmt. Krävs höga fläktrotationer för att kyla, vilket ger höga ljudnivåer.
Vill inte ens veta dB nivån för 2st i Crossfire. Hörselskydd? Lite synd för det är starka kort. Sen har dom 4gb minne som går i samma hastighet hela vägen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heatm:

Freesync gör väl inte mycket för att belasta grafikkortet mindre, inte som vsync. Sen är inte ett 970 nog för att driva 4k. Det finns inget kort idag som är framtidssäkert för sådana upplösningar. Inte ens i SLI/CF så det är menlöst att tänka så.

970 är ett grymt kort. Jag har evga's och jag hör det knappt med chassit helt öppet plus att det inte kommer spilla ut en massa värme i chassit som gör att jag kan sänka hastigheten på alla andra fläktar. Om TS får tag på ett 970 för runt 3000-3200 kr tycker jag att det är ett givet val över 290x enbart med tanke på hur bekvämt det är att faktiskt ha en tyst dator. Der är GRYMT skönt att slippa det ständiga surret från små grafikkortsfläktar när man surfar eller lirar typ Hearthstone.

Bara mina 5 öre i frågan...

Tri-x är i princip ohörbart för mig. Hörs inget vid vanlig användning (25% fläkt är allt som behövs) och i enstaka men sällsynta fall hörs fläktarna vid hård gaming (50+ fläkt), men jag vill säga att vid 95% av användningen hör jag aldrig kortet. Har du använt ett eftersom du uttalar dig så tvärsäkert?

Skrivet av makn:

Precis som alla andra 290x.
Jag bryr mig inte om själva strömförbrukningen. Betalar gladligen elräkningen. Men iom att det drar mycket ström betyder också att det går varmt. Krävs höga fläktrotationer för att kyla, vilket ger höga ljudnivåer.
Vill inte ens veta dB nivån för 2st i Crossfire. Hörselskydd? Lite synd för det är starka kort. Sen har dom 4gb minne som går i samma hastighet hela vägen.

Vad menar du med detta? Är det att minnena alltid går fullt stämmer det inte alls, korten har flera nivåer för minnesklockan och går väldigt lågt i normala fall.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

AMDs motsvarighet till Nvidias DSR är sämre, DSR får många spel att se klart bättre ut.

Permalänk
Medlem

Hur kan man gnälla på ljudnivån? Har man lurar på sig såbhör jag inte mina fläktar om jag så kör dom i 100%. I Windows hörs ju inga fläktar för då idlar ju kortet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det är egentligen endast strömförbrukningen. 290x presterar överlag bättre i högre upplösning, särskilt med tanke på hur 970 blir när det överskrider 3.5GB minne.

Ljudnivå, temperatur och strömförsörjning skiljer ganska mycket. Prestanda skillnaden är försumbart i de flesta fall.
Men visst, om man hittar ett bra 290X för ett bra pris.

Mitt EVGA 970 SSC har noll coil whine vid full belastning, vet inte om jag haft tur eller om EVGA fixar det bättre än andra. Mitt förra XFX 280X hade riktig grov coil whine så jag lämnade tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ljudnivå, temperatur och strömförsörjning skiljer ganska mycket. Prestanda skillnaden är försumbart i de flesta fall.
Men visst, om man hittar ett bra 290X för ett bra pris.

Mitt EVGA 970 SSC har noll coil whine vid full belastning, vet inte om jag haft tur eller om EVGA fixar det bättre än andra. Mitt förra XFX 280X hade riktig grov coil whine så jag lämnade tillbaka.

Ljudnivån och temperaturerna beror på kylaren. Sapphires Tri-X är väldigt tyst och har låga temperaturer som exempel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Precis som alla andra 290x.
Jag bryr mig inte om själva strömförbrukningen. Betalar gladligen elräkningen. Men iom att det drar mycket ström betyder också att det går varmt. Krävs höga fläktrotationer för att kyla, vilket ger höga ljudnivåer.
Vill inte ens veta dB nivån för 2st i Crossfire. Hörselskydd? Lite synd för det är starka kort. Sen har dom 4gb minne som går i samma hastighet hela vägen.

tycker inte att 290x tri-x går så varmt, 75c i sweclockers test. 290x crossfire på luft är lite otäckt, det håller jag med om, speciellt om man är kräsen med ljudnivå som jag. under vatten kan det dock gå jättebra, mitt ligger på ~37c-45c vid spelande i ett ganska varmt rum. har dock inte hunnit klocka det ännu, lär gå upp litegrann.

Skrivet av MultiMan:

Tri-x är i princip ohörbart för mig. Hörs inget vid vanlig användning (25% fläkt är allt som behövs) och i enstaka men sällsynta fall hörs fläktarna vid hård gaming (50+ fläkt), men jag vill säga att vid 95% av användningen hör jag aldrig kortet. Har du använt ett eftersom du uttalar dig så tvärsäkert?

det är så subjektivt med vad man tycker är högljutt och sedan har man också resten av systemets ljud och bakgrundsljud att ta hänsyn till. det blir en ganska konstig diskussion så länge man inte pratar om saker som låter mycket (som r9 290/290x med referenskylare) eller lite (som msi gtx 970 gaming).

Skrivet av Hymer:

Hur kan man gnälla på ljudnivån? Har man lurar på sig såbhör jag inte mina fläktar om jag så kör dom i 100%. I Windows hörs ju inga fläktar för då idlar ju kortet.

då måste du nog ha väldigt högt ljud i dina hörlurar och/eller en stängd variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Ljudnivån och temperaturerna beror på kylaren. Sapphires Tri-X är väldigt tyst och har låga temperaturer som exempel.

Majoriteten av 290X håller inte den nivån, därför sa jag om man hittar ett bra 290X. De flesta 970 korten är fortfarande bättre på den punkten eftersom.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med två nvidia kort. Hade jag köpt kort idag hade 970 inte ens varit ett alternativ, varför chansa och få problem med framtida spel/upplösningar som gör att du använder mer än 3.5gb minne?

Jag gissar försäljningen av 970 rasat och nvidia snart kommer ersätta det kortet. Hade inte köpt ngt där man vet det finns "defekt/svagheter" i hårdvaran.

3% fps skillnad e inte det jag skulle vara rädd för utan stuttering etc.

Iaf jag hade tagit 290x alla gånger. Skitsamma om det drar mer ström då 970 inte är ett alternativ så som det ser ut nu. O bull o köpa 970 nu och om en månad lanserar nvidia 970 v2 eller ngt där de öppnat upp l2 porten igen lr ngt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag sitter med två nvidia kort. Hade jag köpt kort idag hade 970 inte ens varit ett alternativ, varför chansa och få problem med framtida spel/upplösningar som gör att du använder mer än 3.5gb minne?

Jag gissar försäljningen av 970 rasat och nvidia snart kommer ersätta det kortet. Hade inte köpt ngt där man vet det finns "defekt/svagheter" i hårdvaran.

3% fps skillnad e inte det jag skulle vara rädd för utan stuttering etc.

Är ju fortfarande ett alldeles utmärkt kort i 1080p samt i övrigt om man endast ska köra det som single-kort. Dock förstår jag problemet för de som framöver tänkte köra SLI, läs mig själv, och att de möjligen skulle välja ett annat kort. Jag kommer vänta på AMD:s nya serie av kort och se vad därifrån som passar mig.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag sitter med två nvidia kort. Hade jag köpt kort idag hade 970 inte ens varit ett alternativ, varför chansa och få problem med framtida spel/upplösningar som gör att du använder mer än 3.5gb minne?

Jag gissar försäljningen av 970 rasat och nvidia snart kommer ersätta det kortet. Hade inte köpt ngt där man vet det finns "defekt/svagheter" i hårdvaran.

3% fps skillnad e inte det jag skulle vara rädd för utan stuttering etc.

Iaf jag hade tagit 290x alla gånger. Skitsamma om det drar mer ström då 970 inte är ett alternativ så som det ser ut nu. O bull o köpa 970 nu och om en månad lanserar nvidia 970 v2 eller ngt där de öppnat upp l2 porten igen lr ngt.

Jag skulle också köpt ett 290X eller 290 om det fanns ett prisvärt alternativ, men 290X ligger för nära 970 i pris.
Om det är på det viset skulle jag väntat på nya serien från AMD för den verkar inte vara jätte långt bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Ursäkta lite men 290X Matrix är väl ett strömslukande monster? xD

Visst drar den mycket ström.

Kollar man staplarna här på swec så ser det hemskt ut men om vi räknar på hur det ser ut rent ekonomiskt så är det inte så farligt.

För 1 krona så kan du spela i 2,5 timmar
Med 970 så kan du spela i 3 timmar

Prisskillnaden blir ca 15 öre per timma

Spelar du 2 timmar per dag så tar det ca 4,5 år innan 970 blir billigare.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Ljudnivån och temperaturerna beror på kylaren. Sapphires Tri-X är väldigt tyst och har låga temperaturer som exempel.

Inte enbart. Det beror också på hur mycket värme grafikkortet utvecklar. De tystaste 970 modellerna är mycket tystare än 290(X) med Tri-X kylaren.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p