Två GTX780 med olika BIOS. Vad att göra?

Permalänk

Två GTX780 med olika BIOS. Vad att göra?

Hej Alla,

Jag kör sedan idag SLI med två Asus-kort. Såg nu via Asus GPU Tweak att det ena har BIOS-version A1, och det andra B1.
Asus GPU-Z föreslår ingen uppdatering.

Är det bara att rycka ur det med (som jag tror) har B1, och hoppas på att Asus prog föreslår uppgradering på det med A1.. eller kan man få till det utan handgemäng sas?

fel bokstav i rev
Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Om det funkar i nuläget finns det väl ingen anledning till att klabba med uppdateringar?

Eller vad ger den nya uppdateringen?

Permalänk

B1:an ska dra både mindre ström och göra kortet svalare = tystare. Så ja, det finns verkligen anledning.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Du funderar på samma som mig då. Jag har också två 780 ASUS DCII OC. Olika bios och olika fläktkurvor m.m. Hjälper inte att ändra till manuell fläktkurva. Olika ändå. (Beror inte på att ena kortet ligger bakom de andra och därav blir varmare).

Inget som stör mig supermycket men vore roligt att få lika på båda.

De kan kanske bero på att själva hårdvaran eller något i bygget har ändrats från olika revisioner. Därför släpper man inte ut nedladdningsbara BIOS så att var och en kan uppgradera själv. Den nyaste BIOSen är kanske ingen höjdare att köra på de första av 780 DCII som kom ut. Jag bara spånar och har inget belägg för detta men en tanke.

Permalänk

Japp. Jag hittade en guide som använder nvflash.exe tillsammans med senaste bios, men jag fick en massa felmeddelanden. Tror det är på så låg nivå att man måsta avinstallera alla drivare.. orka.

Jag uppdaterade Asus GPU Tweak till senaste versionen och hoppades på det, det startade första gången men föreslog ingen uppdatering det heller. Och nu får jag inte igång det programmet längre.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Japp. Jag hittade en guide som använder nvflash.exe tillsammans med senaste bios, men jag fick en massa felmeddelanden. Tror det är på så låg nivå att man måsta avinstallera alla drivare.. orka.

Jag uppdaterade Asus GPU Tweak till senaste versionen och hoppades på det, det startade första gången men föreslog ingen uppdatering det heller. Och nu får jag inte igång det programmet längre.

GPU Tweak kan jävlas ibland. Avinstallera, starta om datorn och installera igen.
vart hittade du senaste BIOSen? De är inte den som ligger på hemsidan kan jag säga.

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas en anledning att korten inte har samma bios, mina 770 kort har tex inte samma minne (Hunix/samsung) och har inte samma bios. Dom klockar inte helt exakt heller för den delen.
När jag testade att låta båda korten ha samma bios så sänktes prestandan ganska rejält.

Bara en tanke.....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av WEBRUNNER:

GPU Tweak kan jävlas ibland. Avinstallera, starta om datorn och installera igen.
vart hittade du senaste BIOSen? De är inte den som ligger på hemsidan kan jag säga.

Här: http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?architecture=NVI...

..sen är ju frågan hur man får in det? nvflash.exe i all ära, men hallå?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Det brukar finnas en anledning att korten inte har samma bios, mina 770 kort har tex inte samma minne (Hunix/samsung) och har inte samma bios. Dom klockar inte helt exakt heller för den delen.
När jag testade att låta båda korten ha samma bios så sänktes prestandan ganska rejält.

Bara en tanke.....

Intressant. För mina två "identiska" kort har precis som du; olika minnestyper. Tänk om det är hårdvarubaserat?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaddyCoolSwe:

B1:an ska dra både mindre ström och göra kortet svalare = tystare. Så ja, det finns verkligen anledning.

Det är en annan revision av GK110. Så jag föreslår att du skippar ett BIOS-byte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Intressant. För mina två "identiska" kort har precis som du; olika minnestyper. Tänk om det är hårdvarubaserat?

Mina kort är idenstiska (Asus GeForce GTX 770 DirectCU II) och den enda skillnaden jag kan se i Gpu-z är minnestypen och bios vers.
Jag kollade runt lite på overclock när jag fick bios moddad och det tycks vara vanligare än vad man tror, samtidigt lade jag dom under vatten men kunde inte se någon skillnad på korten. Fast det betyder givetvis inte att där inte är skillnad på dom såklart.

Efter moddad bios låg klockan närmare men där var fortfarande lite skillnad. Men när jag däremot ändrade drivers så ändrades klockan o båda korten går på samma MHz (340.52) Att jag ändrade drivers var för att det påverkar vilket resultat man får på Firestrike
http://www.3dmark.com/3dm/5777084

Men jag upplevde aldrig någon nackdel innan när dom klockade olika.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??