uppgradera gtx 670 till gtx 970, 980?

Permalänk

uppgradera gtx 670 till gtx 970, 980?

Tjenare, som rubriken lyder. Köpte mitt gigabyte geforce gtx 670oc för ca 2,5 år sen och känner att det är dags att byta upp sig. Var ca 0,02sekunder ifrån att beställa ett Evga geforce gtx 970 4gb FTW acx 2.0cooling. Verkar vara ett rejält kort med fina överklovkingsmöjligheter. Men vill ha lite fler tankar kring köpet.

Vad jag har sett prestandamässigt så är det ingen jättestor skillnad mellan 970 och 980, iallafall inte som överväger prishöjningen till ett 980 enligt mig. Men finns det några andra fördelar med att köpa ett 980? Har ingen lust att lägga mer pengar bara för att, men lägger hellre en extra tusing och får ett kort som jag är 100% nöjd med och som står sig bra några år framöver.

Så, hit me med era tankar och ideér kring detta köp. Hur har ni gjort/vad skulle ni göra?

Nuvarande setup
i5 3570k 3.4GHz ivy bridge
MSI Z77A-G43 ATX
gtx 670
16gb ram
Fractal Design Define R3
1tb hårddisk, 128gb ssd
Antec TruePower New Series 650W 80+ Bronze
Skärm: asus vg248qe , 144hz 1920x1080

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz ivy bridge | MSI Z77A-G43 ATX | Asus Strix gtx 980 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Antec TruePower New Series 650W 80+ Bronze | Fractal Design Define R3
asus vg248qe | SteelSeries Sensei RAW | Razer blackwidow ultimate stealth | Logitech g930

Permalänk
Medlem

Om du sitter på ett fungerande 670 idag så tycker jag du borde hålla i pengarna någon månad och se vad som händer med priserna på 970 och 980 efter amd släppt sin 300 serie.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av classekillr:

Tjenare, som rubriken lyder. Köpte mitt gigabyte geforce gtx 670oc för ca 2,5 år sen och känner att det är dags att byta upp sig. Var ca 0,02sekunder ifrån att beställa ett Evga geforce gtx 970 4gb FTW acx 2.0cooling. Verkar vara ett rejält kort med fina överklovkingsmöjligheter. Men vill ha lite fler tankar kring köpet.

Vad jag har sett prestandamässigt så är det ingen jättestor skillnad mellan 970 och 980, iallafall inte som överväger prishöjningen till ett 980 enligt mig. Men finns det några andra fördelar med att köpa ett 980? Har ingen lust att lägga mer pengar bara för att, men lägger hellre en extra tusing och får ett kort som jag är 100% nöjd med och som står sig bra några år framöver.

Så, hit me med era tankar och ideér kring detta köp. Hur har ni gjort/vad skulle ni göra?

Nuvarande setup
i5 3570k 3.4GHz ivy bridge
MSI Z77A-G43 ATX
gtx 670
16gb ram
Fractal Design Define R3
1tb hårddisk, 128gb ssd
Antec TruePower New Series 650W 80+ Bronze
Skärm: asus vg248qe , 144hz 1920x1080

som han ovanför mig skrev, vänta till amd släpper sin 300 serie

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Sitter också med ett 670 som jag haft i ca 3 år och jag köpte ett 970 men det kändes inte riktigt som en ersättare som skulle hålla lika länge. Så jag lämnade tillbaka det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av duckstar:

Sitter också med ett 670 som jag haft i ca 3 år och jag köpte ett 970 men det kändes inte riktigt som en ersättare som skulle hålla lika länge. Så jag lämnade tillbaka det.

Tja det är ju inte dåligt direkt men visst kommer det alltid bättre efterhand.

http://www.anandtech.com/bench/product/1349?vs=1355

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Sitter också med ett 670 som jag haft i ca 3 år och jag köpte ett 970 men det kändes inte riktigt som en ersättare som skulle hålla lika länge. Så jag lämnade tillbaka det.

Har två 670'n och sålänge min skärm är 1080p så lär det funka ett tag till, men ändå är man sugen på att uppgradera såklart.... men tror jag avvaktar till Nvidia nästa generation och en ny skärm

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Har du uppgraderat än? Var det värt det?
Jag tänker ofta att jag borde byta mitt 670 mot ett 970. Men veckan efter tänker jag att det är 3500 för alldeles för lite prestandavinst. Sen vill jag uppgradera igen.
Sen går dollarn upp, och varje gång jag ser det dippa ner till det tidigare priset blir jag ännu mer sugen

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Har du uppgraderat än? Var det värt det?
Jag tänker ofta att jag borde byta mitt 670 mot ett 970. Men veckan efter tänker jag att det är 3500 för alldeles för lite prestandavinst. Sen vill jag uppgradera igen.
Sen går dollarn upp, och varje gång jag ser det dippa ner till det tidigare priset blir jag ännu mer sugen

https://www.dustinhome.se/product/5010815963/gtx970-dc2oc-4gd...

2999 SEK.
Dock hade jag väntat till AMD släppt sin serie

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

https://www.dustinhome.se/product/5010815963/gtx970-dc2oc-4gd...

2999 SEK.
Dock hade jag väntat till AMD släppt sin serie

Finns inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Finns inte

Skickades från m.sweclockers.com

Ojdå, my bad.

Detta var ju inte heller så dåligt: 3249
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/206186-evga_g...

+ witcher 3.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

https://www.dustinhome.se/product/5010815963/gtx970-dc2oc-4gd...

2999 SEK.
Dock hade jag väntat till AMD släppt sin serie

utgången vara, och "fel" version.
Däremot har CDON fått tillbaka ett gäng Strix för 3500.

Jag hade övervägt att vänta in AMD. Men det brukar väl knappast bli sådan prispress på Geforce när AMD släpper, och i dagsläget vetefan. Sålänge dollarn stiger känns det som att det kommer bli dyrare ändå i slutändan om man fortsätter vänta.

+ att det är nu jag vill spela, att spara nån hundralapp på att skjuta på uppgraderingen är ju inte vidare värt i längden

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

utgången vara, och "fel" version.
Däremot har CDON fått tillbaka ett gäng Strix för 3500.

Jag hade övervägt att vänta in AMD. Men det brukar väl knappast bli sådan prispress på Geforce när AMD släpper, och i dagsläget vetefan. Sålänge dollarn stiger känns det som att det kommer bli dyrare ändå i slutändan om man fortsätter vänta.

+ att det är nu jag vill spela, att spara nån hundralapp på att skjuta på uppgraderingen är ju inte vidare värt i längden

Mjo, sen har du inlägget ovan. EVGA för 3249 med Witcher 3 på köpet!
Tror inte heller det kommer bli någon direkt prispress, så länge inte det AMD levererar är VÄLDIGT bra. Men då kanske du samtidigt ångrar att du inte köpt dig ett AMD istället.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Sitter själv också på GTX670 SLI och väntar på att se om det blir någon uppgradering i sommar (tjejen behöver en ny dator och då kan hon ju ta mina gamla grejer så får jag nytt heheee ) Blir i alla fall något kraftigare än 970 för min del om det ska kännas att det är lönt.

Vi får hålla tummarna för 300-seriens påverkan på priserna och att dollarn går ner lite till sommaren.

Permalänk
Skrivet av kwame:

Mjo, sen har du inlägget ovan. EVGA för 3249 med Witcher 3 på köpet!
Tror inte heller det kommer bli någon direkt prispress, så länge inte det AMD levererar är VÄLDIGT bra. Men då kanske du samtidigt ångrar att du inte köpt dig ett AMD istället.

Jag har försökt botanisera bland EVGA's modeller, dom har ett gäng olika beteckningar och priser.
Kan vara värt liter mer för asuskortet där jag vet att jag får en robust kylare, semipassivt från start osv.

Är inte EVGA mest lämpade för dom som vill byta bort kylaren helt?

En vacker dag ska jag överväga AMD. Dom är på god väg, men ska bara ångra klart alla tidigare upplevelser med dom först

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag har försökt botanisera bland EVGA's modeller, dom har ett gäng olika beteckningar och priser.
Kan vara värt liter mer för asuskortet där jag vet att jag får en robust kylare, semipassivt från start osv.

Är inte EVGA mest lämpade för dom som vill byta bort kylaren helt?

En vacker dag ska jag överväga AMD. Dom är på god väg, men ska bara ångra klart alla tidigare upplevelser med dom först

Ingen aning faktiskt, jag kör på Asus strix och är väldigt nöjd. Kör krävande spel utan att den går upp märkvärt i ljudnivå!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Ingen aning faktiskt, jag kör på Asus strix och är väldigt nöjd. Kör krävande spel utan att den går upp märkvärt i ljudnivå!

Enligt Techpowerup's tester så låter EVGA kortet i idle mer än Asus Strix i load. Känns sådär

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

utgången vara, och "fel" version.
Däremot har CDON fått tillbaka ett gäng Strix för 3500.

Jag hade övervägt att vänta in AMD. Men det brukar väl knappast bli sådan prispress på Geforce när AMD släpper, och i dagsläget vetefan. Sålänge dollarn stiger känns det som att det kommer bli dyrare ändå i slutändan om man fortsätter vänta.

+ att det är nu jag vill spela, att spara nån hundralapp på att skjuta på uppgraderingen är ju inte vidare värt i längden

Vet inget om 670, det kan va själva prestanda uppgraderingen som kan ta emot kanske men jag är riktigt nörd med mina 2 Gigabyte 970. De brummar på bra i 36 och 47% under load, eller ja, de brummar inte ens. Det ända som låter mer är min 212 EVO Hyper som åker ut idag eller imorgon pga ljudet.

Dollarn har väl inte stigit så mycket de senaste 3 månaderna efter att taket på Schweitz lättades, tror inte det kommer att hända så mycket på den fronten i alla fall inte, i den snaraste framtiden.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Skrivet av Herp Derp:

Vet inget om 670, det kan va själva prestanda uppgraderingen som kan ta emot kanske men jag är riktigt nörd med mina 2 Gigabyte 970. De brummar på bra i 36 och 47% under load, eller ja, de brummar inte ens. Det ända som låter mer är min 212 EVO Hyper som åker ut idag eller imorgon pga ljudet.

Dollarn har väl inte stigit så mycket de senaste 3 månaderna efter att taket på Schweitz lättades, tror inte det kommer att hända så mycket på den fronten i alla fall inte, i den snaraste framtiden.

Tvärtom, det är dom 3-4 senaste månaderna den största ökningen har skett http://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=2Y
men tja, nu får det vara nog snart, hoppas jag

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Enligt Techpowerup's tester så låter EVGA kortet i idle mer än Asus Strix i load. Känns sådär

Det var konstigt, jag har ett evga 970 scc acx2+ och det är precis på gränsen att fläktarna går igång på 200rpm när jag spelar dota2. Det är ju helt tyst i idle när det är passivt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Det var konstigt, jag har ett evga 970 scc acx2+ och det är precis på gränsen att fläktarna går igång på 200rpm när jag spelar dota2. Det är ju helt tyst i idle när det är passivt..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl inte så konstigt att deras passivt kylda modell låter mindre i idle än deras icke passivt kylda modell?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det är väl inte så konstigt att deras passivt kylda modell låter mindre i idle än deras icke passivt kylda modell?

Hehe, nä:) kollade på länken lite väl snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd

man lever väl i nuet. Kommer hela tiden nya produkter.
Klart du ska köpa ett nytt kort.
Vilket ftw hade du tänkt ? Den gamla varianten ska du hålla dig borta ifrån
Då den nya är så mkt bättre

Fast det enda som skiljer FTW mot SSC är en backplate och 13mhz överklock. HELT ONÖDIGT enligt mig.
Det du ska köpa isåfall är denna: http://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-s...

EVGA´s artnr: 04G-P4-3975-KR

Hade två stycken. BÄSTA korten jag haft. Rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det blev ett asus strix 980 tack alla för svar

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz ivy bridge | MSI Z77A-G43 ATX | Asus Strix gtx 980 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Antec TruePower New Series 650W 80+ Bronze | Fractal Design Define R3
asus vg248qe | SteelSeries Sensei RAW | Razer blackwidow ultimate stealth | Logitech g930

Permalänk
Medlem
Skrivet av classekillr:

Tjenare, som rubriken lyder. Köpte mitt gigabyte geforce gtx 670oc för ca 2,5 år sen och känner att det är dags att byta upp sig. Var ca 0,02sekunder ifrån att beställa ett Evga geforce gtx 970 4gb FTW acx 2.0cooling. Verkar vara ett rejält kort med fina överklovkingsmöjligheter. Men vill ha lite fler tankar kring köpet.

Vad jag har sett prestandamässigt så är det ingen jättestor skillnad mellan 970 och 980, iallafall inte som överväger prishöjningen till ett 980 enligt mig. Men finns det några andra fördelar med att köpa ett 980? Har ingen lust att lägga mer pengar bara för att, men lägger hellre en extra tusing och får ett kort som jag är 100% nöjd med och som står sig bra några år framöver.

Så, hit me med era tankar och ideér kring detta köp. Hur har ni gjort/vad skulle ni göra?

Nuvarande setup
i5 3570k 3.4GHz ivy bridge
MSI Z77A-G43 ATX
gtx 670
16gb ram
Fractal Design Define R3
1tb hårddisk, 128gb ssd
Antec TruePower New Series 650W 80+ Bronze
Skärm: asus vg248qe , 144hz 1920x1080

Sitter i samma sits som du.. jag kommer vänta på 300 serien och 980Ti
EDIT: Såg att TS köpte ett Gtx 980.. Grattis, det är ett fint kort..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk

Hur vart skillnaden?

@classekillr: Sitter i samma sits som dig, har näst-intill samma Paket som du har i din dator, och sitter och funderar på om att gör verkligen ett 970/980 en sånn stor skillnad, HUR vart det för dig? nyfiken, på hur jag ska lösa det:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartnatt:

@classekillr: Sitter i samma sits som dig, har näst-intill samma Paket som du har i din dator, och sitter och funderar på om att gör verkligen ett 970/980 en sånn stor skillnad, HUR vart det för dig? nyfiken, på hur jag ska lösa det:D

Jag gick precis från ett 7970 (clockat till 1200) till ett R9 390, var lite orolig för att jag inte skulle göra någon enorm vinst men det är större skillnad än man tror, jag gick från att ha kört de flesta spel på high utan AA eller låg AA till att dra upp allt på max och med full AA utan att kortet ens svettas.
T.ex. i BO3 gick jag från vad jag tyckte var stadig FPS till typ samma FPS men en helt annan upplevelse, mycket mjukare och då drog jag ändå upp settings mycket högre och kortet kör i typ 50%, i Shadows of Mordor kan jag köra totalt maxat och få ut ett mycket mjukare game play. Skillnaden är mer än bara i FPS och annat, det är svårt att beskriva.

Min rekommendation är att köra ett 970 eller ett 390, prishoppet till 980/390x är inte värt det lilla extra du får speciellt som du ofta kan clocka ifatt och visst du kan clocka dem med men ofta inte lika mycket.

Rekommenderar
390 - 3290:- (ett 390x är en extra tusenlapp minimum)
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...
eller
970 - 2990:- (rea) (ett 980 är minst 2000:- dyrare)
http://cdon.se/hemelektronik/msi-geforce-gtx-970-oc-hdmi-3xdp...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Gött att höra!

@Ferrat:

Blir ett grafikkort ifrån sambon till mig i julklapp, för mina pengar såklart

Permalänk

Köpte ett MSI gtx 970 4gb

@Ferrat:
Köpte ett 970 Gtx igår och idag när jag skulle sätta i det i datorn såg jag att cdläsaren tog lite för mycket plats,s å jag var tvungen att meka bort det så jag fick in grafikkortet, nu sitter det på plats iallafall, så imorgon//ikväll kommer en recension hur min " Upplevelse" har varit med 970