Permalänk
Medlem

bytta ut grafikkort

Hej alla på sweclockers.

Nu behöver jag er hjälp att välja rätt grafikkort. Känner inte riktigt att jag hänger med på vad som gäller i grafikkortsvärlden.

Idag spelar jag sporadiskt men det som jag spelar är nya dragon age. Försökte även spela nya Assasins creed men det var inte njutbart. Vill nog spela nya Witcher när det kommer ut.

Budget: vet inte riktigt vad som idag är sweet spoot.. Föra kortet köpte jag för under 2500kr och det var ju några år sedan. Men under 3000kr vore trevligt om inte det är märkbart skillnad.

Min dator specifikation:
Intel i7 2600k med Noctua NH-D14
Ram : 16gb ram
SSD1: 240 gb crusial
SSD2: 120gb intel
HD1 : 2tb (Kan koppla bort det, om det behövs)
nuvarande grafikkort Asus 560ti
nätaggregat: Corsair TX650 650W
skärm : yamakasi 27tum korea skärm 2560x1440

update
Chassi : Corsair 600T

glömde ange budget & chassi
Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Du glömde det viktigaste; vad är din budget?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga en 290x. Här har du ett exempel från netonet, http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Permalänk
Medlem

Ska hålla utkik i denna tråden, ska med uppdatera grafikkort i sign

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Din processor är ganska gammal nu, men fortfarande helt ok. Jag skulle dock inte slösa pengar på ny hårdvara till den.

Satsa på ett begagnat GTX 780 för ca 2k skulle jag gjort.

Permalänk
Medlem

Tycker du borde satsa på ett R9 290 eller 290X http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Din processor är ganska gammal nu, men fortfarande helt ok. Jag skulle dock inte slösa pengar på ny hårdvara till den.

Satsa på ett begagnat GTX 780 för ca 2k skulle jag gjort.

Öerhm. Hans CPU är det absolut INGA problem med och kommer inte flaska.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

TS processor är fortfarande väldig bra. Ur den synvinkeln kan han köpa vilket grafikkort som helst.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hanjou:

Skulle rekommendera GTX 680, 800kr - 1100kr / GTX 780 1700kr - 2000kr. Eller två stycken GTX 680 för SLI. om du hittar för 800-900kr styck.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Nytt: 290/290x, helst med tri-x kylare. Begagnat finns allt möjligt att fynda så svårare att säga vad som är lämpligast där då priser och utbud fluktuerar vansinnigt mycket.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Din processor är ganska gammal nu, men fortfarande helt ok. Jag skulle dock inte slösa pengar på ny hårdvara till den.

Satsa på ett begagnat GTX 780 för ca 2k skulle jag gjort.

Vad lider du av?? Hans prolle är riktigt bra än idag. Varför nämna den när du själv tycker att den inte behöver bytas? Fiskar du foruminlägg?? Bara undrar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santisen:

Skulle rekommendera GTX 680, 800kr - 1100kr / GTX 780 1700kr - 2000kr. Eller två stycken GTX 680 för SLI. om du hittar för 800-900kr styck.

Lycka till!

Ett kraftfullt kort > Två mindre kraftfulla.

TS du bör investera i ett AMD 290/290x

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Öerhm. Hans CPU är det absolut INGA problem med och kommer inte flaska.

Skrivet av Kruppe:

Vad lider du av?? Hans prolle är riktigt bra än idag. Varför nämna den när du själv tycker att den inte behöver bytas? Fiskar du foruminlägg?? Bara undrar..

Skojjar ni med mig? Jag har inte sagt att den är dålig, jag har inte sagt att den kommer flaska. Jag menade bara att den är gammal och därför tjänar han mer på att köpa ett bra grafikkort begagnat och komma undan billigare. Är ni seriösa?

Vad menar du med fiska foruminlägg förresten ? Vad skulle det tjäna till menar du?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Skojjar ni med mig? Jag har inte sagt att den är dålig, jag har inte sagt att den kommer flaska. Jag menade bara att den är gammal och därför tjänar han mer på att köpa ett bra grafikkort begagnat och komma undan billigare. Är ni seriösa?

Vad menar du med fiska foruminlägg förresten ? Vad skulle det tjäna till menar du?

"Din processor är ganska gammal nu, men fortfarande helt ok. Jag skulle dock inte slösa pengar på ny hårdvara till den."

Vem som helst tolkar den texten som "din CPU duger men försök inte slösa allt för mycket pengar på grafikkort då du kommer behöva byta CPU snart".

Och det är INTE sant.

Om du säger att hans CPU inte kommer flaska, varför ska han då köpa ett graffe begagnat, dvs ett sämre antar jag att du menar?

Jag förstår din poäng, men den är inte sann.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

AMD 290 sapphire tri-x. 290x om du skulle hitta ett under 3k men det är nog svårt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

"Din processor är ganska gammal nu, men fortfarande helt ok. Jag skulle dock inte slösa pengar på ny hårdvara till den."

Vem som helst tolkar den texten som "din CPU duger men försök inte slösa allt för mycket pengar på grafikkort då du kommer behöva byta CPU snart".

Och det är INTE sant.

Om du säger att hans CPU inte kommer flaska, varför ska han då köpa ett graffe begagnat, dvs ett sämre antar jag att du menar?

Jag förstår din poäng, men den är inte sann.

Jag tog såklart hänsyn till TS önskemål som du helt verkar missa också. Han bad om ett grafikkort under 3k till en dator med en 4år gammal cpu.

Han får ett 780/290x begagnat för strax under/över 2k som slår alla nya grafikkort under 3k i dagens läge. Så nej inte sämre, utan BÄTTRE!.

2600k är fortfarande kompetent, men samtidigt en föråldrad cpu. Så menar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Öerhm. Hans CPU är det absolut INGA problem med och kommer inte flaska.

Skrivet av Kruppe:

Vad lider du av?? Hans prolle är riktigt bra än idag. Varför nämna den när du själv tycker att den inte behöver bytas? Fiskar du foruminlägg?? Bara undrar..

Skrivet av lossah:

"Din processor är ganska gammal nu, men fortfarande helt ok. Jag skulle dock inte slösa pengar på ny hårdvara till den."

Vem som helst tolkar den texten som "din CPU duger men försök inte slösa allt för mycket pengar på grafikkort då du kommer behöva byta CPU snart".

Och det är INTE sant.

Om du säger att hans CPU inte kommer flaska, varför ska han då köpa ett graffe begagnat, dvs ett sämre antar jag att du menar?

Jag förstår din poäng, men den är inte sann.

Haha lugna er, gossar. Inte något att bråka om.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxolo:

Haha lugna er, gossar. Inte något att bråka om.

Passar perfekt med din avatar

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Woxolo:

Haha lugna er, gossar. Inte något att bråka om.

ojoj, du ska bara veta vad nördar bråkar om
2600k är kanske gammal men den är jävligt duglig ännu dagens läge. Sandy b klockar som satan också !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Sandybridge är bara upp till ca 10-15% sämre än Devil's Canyon i samma klock, men klockar samtidigt bättre.

Kan inte tänka mig att en överklockad 2600k skulle flaska något grafikkort på marknaden för tillfället, eller för den delen två. (Kanske 2st Titan X, men det känns knappast relevant i TS fall.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Passar perfekt med din avatar

Ja precis, detta missad jag helt ! Klockren !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Inaktiv

290/x, 970 om du föredrar Nvidia. Men som jag alltid rekommenderar, kolla på tester, t ex Sweclockers egna, bedöm därefter själv vad som känns prisvärt. http://www.sweclockers.com/recension/20193-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxolo:

Haha lugna er, gossar. Inte något att bråka om.

Haha. Jag motargumenterar hans argument att hans CPU skulle vara för dålig/gammal för ett bra graffe, gosse.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Tröck på ett GTX980 till en rigg med just 2600k för några månader sedan. Ser inget problem med den kombinationen. Självklart flaskar CPU en aning, men det gör inte grafikkortet sämre. Och det var ett grafikkort TS var ute efter.

Du bör inte märka av att din CPU flaskar någonting i AC oavsett vilket kort du väljer så läs igenom inläggen här i tråden. The Witcher 3 blir dock något att bita i både för CPU och GPU tyvärr.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:
Skrivet av b3h4ppyn0w:
Skrivet av Ladoo:
Skrivet av wille93:

Hej igen.

Försökte att hänga med er alla men men.
Om jag förstår er rätt:
-290X Tri-x kostar något över 3k .
-970 som kostar lite under 3k och är något sämre än 290X

Hittar jag ett begagnat 290X eller 780 så ska jag slå till ca 1800-2500kr

1. 290X
2. 970
3. 780 / 280

Har jag hängt med ?

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Bara så TS är medveten om att enligt sweclockers tester så har 290 och 290x en max loadtemp på över 90 grader. Kan vara bra och känna till och samtidigt är det extremt viktigt att han har ett välventilerat chassie vid vid dessa grafikkort. Vad har TS för chassie.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hanjou:

Hej igen.

Försökte att hänga med er alla men men.
Om jag förstår er rätt:
-290X Tri-x kostar något över 3k .
-970 som kostar lite under 3k och är något sämre än 290X

Hittar jag ett begagnat 290X eller 780 så ska jag slå till ca 1800-2500kr

1. 290X
2. 970
3. 780 / 280

Har jag hängt med ?

Ja det ser rätt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Bara så TS är medveten om att enligt sweclockers tester så har 290 och 290x en max loadtemp på över 90 grader. Kan vara bra och känna till och samtidigt är det extremt viktigt att han har ett välventilerat chassie vid vid dessa grafikkort. Vad har TS för chassie.

jag har ett Corsair 600T.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Då är de bar å åk

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold