Grafikkort går inte i sockeln!

Permalänk

Grafikkort går inte i sockeln!

Hej! Helt ny här så om jag lagt inlägget på helt fel ställe får någon gärna tala vart jag ska ta vägen.

Till mitt lilla problem! Jag köpte nyligen i princip en helt ny dator i delar. Jag är både intresserad och har pillat en del med datorer men har långt ifrån den kunskapen jag skulle vilja ha vad gäller datorer & hårdvara. Så jag gjorde vad folk som inte känner sig helt hundra på saker gör, jag frågade. En polare som är lite mer erfaren av datorer sa han kunde hjälpa mig så jag körde hem grejerna till han för att sätta ihop den.
Allt fungerade bra att sätta ihop tills vi kom till delen där vi skulle sätta i grafikkortet, vilket är mitt problem än idag. (Var någon månad sedan vi satte ihop den). Grafikkortet går nämligen inte riktigt i. Den lilla metallbiten som man vanligtvis använder för att skruva fast grafikkortet med slår i "bakpanelen" som jag kallar det.. Alltså det partiet man skruvar fast metallbiten i från grafikkortet med så att det sitter på plats.

Till en början fungerade det bra då jag på något sätt lyckades få dit det, visste dock att det inte riktigt satt som det skulle. Nu börjar det glappa till och från så att datorn stänger av sig och när jag startar upp den igen får jag ingen bild. Leden som visar att skärmen är på bara blinkar.

Specs:

Grafikortet - Geforce GTX 660 Ti DirectCU 2 TOP (http://www.asus.com/se/Graphics_Cards/GTX660_TIDC2T2GD5/).

Moderkort - Gigabyte Z97X-Gaming 3 (https://www.komplett.se/gigabyte-ga-z97x-gaming-3-socket-1150...).

Chassi - Fractal design define R4 svart (http://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-s...).

Hoppas någon lyckas förstå något utifrån min luddiga beskrivning!
Tacksam för svar. Mvh en frustrerad kille.

Permalänk
Medlem

En bild skulle nog hjälpa ganska mycket.

Kom ni ihåg moderkortsdistanserna förresten?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ok ninfår inte i kortet riktigt i mobot för det tar i chassit före?
Hur är det på fractal chassina, är där nån distanser till mobot ni missat sätta dit? Distanser som sitter bakom mobot.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Det låter som något är fel. Antingen att ni har satt moderkortet lite fel så att kontakterna inte är i linje med öppningarna eller så är kortet eller chassit lite bucklat på något sätt. Det kan förstås vara ett tillverkningsfel också men det är ganska osannolikt eftersom det är välkända komponenter från stora tillverkare.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

jag tippar också på att ni glömt att sätta i distanserna för det låter som de.

alternativt att ni fått med för korta då ja vet FD råkade skicka med det ett tag med nått av sina chassin.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Känns nästan garanterat som att det är distanser som saknas.

Permalänk

http://m.imgur.com/T7BO04d,b44dBn4

Den "panelen" jag menar! Min polare satte ihop det mesta när jag var på jobbet. Kollade i skruvlådan som man fick med chassit nu och hittade en påse med 9 distanser i, skulle väl tippa på att det är felet som alla säger..
Har ingen brukshandvisning kvar till chassit dock. Hur ska jag gå till väga. Inte helt hundra på allt det här så jag vet inte riktigt var jag ska sätta dem.

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt, men du måste börja med att skruva ut moderkortet. När du har gjort det så kan du kolla på moderkortet och jämföra med chassit och se var det finns skruvhål och sätta i distanserna där i chassit så att distanserna matchar skruvhålen i moderkortet. Sen efter det är det bara att skruva fast moderkortet i distanserna och koppla in allting igen.

Permalänk
Skrivet av Simonbhehe:

http://m.imgur.com/T7BO04d,b44dBn4

Den "panelen" jag menar! Min polare satte ihop det mesta när jag var på jobbet. Kollade i skruvlådan som man fick med chassit nu och hittade en påse med 9 distanser i, skulle väl tippa på att det är felet som alla säger..
Har ingen brukshandvisning kvar till chassit dock. Hur ska jag gå till väga. Inte helt hundra på allt det här så jag vet inte riktigt var jag ska sätta dem.

de ska sitta mellan fästplåten för moderkortet och moderkortet.

kolla bara ut var hålen på ditt moderkort är och montera i dessa i rätt hål på chassit.

hoppas inte du försökt starta om det nu är dessa som saknas... finns det risk för grillat moderkort samt även att cpu och ram kan strykit med på köpet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är utmarkerat i chassit med bokstäver vart distanserna skall sitta. Så plocka ut alla delar igen och börja om från början är mitt råd.
Bruksanvisningar bör man kunna hämta hem ifrån tillverkarens hemsida

Lycka till och tveka inte att fråga om det blir problem eller tveksamheter

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Berätta för din polare att det är viktigt att han vet vad han gör om han ska erbjuda sig att sätta ihop en dator. Detta kunde blivit en dyr historia.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Så där ska sitta en distans för varje skruvhål? Och sedan är det bara att skruva ner skruven i distansen?

Permalänk
Skrivet av Simonbhehe:

Så där ska sitta en distans för varje skruvhål? Och sedan är det bara att skruva ner skruven i distansen?

exakt. notera dock att det kan finnas hål i chassit som inte ska sitta något i då det har stöd för en rad olika moderkortstandarder sätter du en distans där du inte har ett hål i moderkortet kommer du ha en dyr dörrstopp trots att du fått i distanserna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

http://www.mountainmods.com/images/images_big/BSTANDOFF.jpg

Sätt in 6 st sådana i chassit. Hålet längst till höger på din bild verkar inte passa eftersom GZ97X-Gaming 3 är ingen full size ATX.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av kevve1:

Berätta för din polare att det är viktigt att han vet vad han gör om han ska erbjuda sig att sätta ihop en dator. Detta kunde blivit en dyr historia.

Reagerade också på det. Folk som säger sig kunna saker men som glömmer bort så viktiga saker som distanserna....

Skrivet av Simonbhehe:

Så där ska sitta en distans för varje skruvhål? Och sedan är det bara att skruva ner skruven i distansen?

En distans för varje skruvhål som du kan skruva i moderkortet. Det finns utmärkt nånstans (kommer inte ihåg exakt var just nu) men det fixar vi.
I med distanserna, på med moderkortet o skruva i skruvarna.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Reagerade också på det. Folk som säger sig kunna saker men som glömmer bort så viktiga saker som distanserna....

Nej det räcker med 9 distanser. Det finns utmärkt nånstans (kommer inte ihåg exakt var just nu) men det fixar vi.
I med distanserna, på med moderkortet o skruva i skruvarna.

Finns inga 9 distanser på det här moderkortet.
http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/4966/10226_big.p...

Permalänk
Medlem

Fan vad vanligt det är med folk som inte vet att man ska använda distanser.
Är det så vanligt att strunta i att blicka igenom manualen?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Superlight:

Jo jag såg det på nån annans inlägg. Fan det står ju ATX på produktsidan

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag antar att I/O plattan bak saknas också, den är nämligen riktigt svårmonterad om distanser saknas.
(eller hellre, moderkortet är svårmonterad mot plattan)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Berätta för din polare att det är viktigt att han vet vad han gör om han ska erbjuda sig att sätta ihop en dator. Detta kunde blivit en dyr historia.

Håller med, men tyvärr är det väldigt väldigt vanligt. Jobbar i en relativt välkänd datorbutik och det är väldigt vanligt att folk kommer in med en dator de har byggt själva och vill lämna in den på felsökning för att något inte startar och så säger de att de är bäst i världen och har certifikat i datorbyggande och allt vad de heter, och så kollar vi på den och så har de glömt något så enkelt som distanser. Är ungefär lika vanligt att någon polare till kunden i fråga har byggt datorn också.

Böjt distanser, böjda pins, felkopplade kablar... you name it.

Permalänk

Antar att det är för att endel chassin har distanserna iskruvade från början. Folk utgår säkert från att nästa chassi inte ska ha dom om de inte sitter där redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Håller med, men tyvärr är det väldigt väldigt vanligt. Jobbar i en relativt välkänd datorbutik och det är väldigt vanligt att folk kommer in med en dator de har byggt själva och vill lämna in den på felsökning för att något inte startar och så säger de att de är bäst i världen och har certifikat i datorbyggande och allt vad de heter, och så kollar vi på den och så har de glömt något så enkelt som distanser. Är ungefär lika vanligt att någon polare till kunden i fråga har byggt datorn också.

Böjt distanser, böjda pins, felkopplade kablar... you name it.

låter som min polare som hörde av sig när han fick problem med en ny HDD och den vägrade dyka upp äns i bios.

kommer dit. och börjar med att kolla så han inte bara fått i strömsladden dåligt eller glömt sata sladden.

rycker ur strömkabeln.

va fan va den gick lätt tänkte jag va absolut inget motstånd alls i kontakten, kollar närmre på molexkontakten och ser att den är rund i kanterna så den passar åt bägge håll.

frågar om han hade problem att få i kontakten.
- ja den va så jävla trög så jag tog en kniv och skalade av lite på kontakten.

visade sig att han haft problem med att få i kontakten ÅT FEL HÅLL... dvs matat 12V på 5V linan och där med grillar kretskortet slutade med att han fick köpa en ny HDD till och blev en molex fattigare på nätagget för den klippte jag bort så inte samma sak skulle hända igen.

ibland undrar jag hur en del tänker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Lyckades sätta dit distanserna och det funkar kanon nu!

Tack för all hjälp! (y)