Uppgradera grafikkort i HP Pavilion p6320sc

Permalänk

Uppgradera grafikkort i HP Pavilion p6320sc

Hej jag har en färdigbyggd Hp pavilion p6320sc dator men tänkte byta ut mitt grafikkort!

Vad funkar att ha i den? Vet att allt inte fungerar men undrar om någon vet?

Permalänk
Medlem

Litar man på specs från inet så kan du ha vilket PCI-Express kort som helst in princip, det som kan komma att begränsa dig är hur starkt nätagg du har och givetvis fysiskt utrymme i lådan. Värt att fundera på också är att din processor kommer nog flaskhalsa ganska rejält om du köper ett prestandakort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedc:

Hej jag har en färdigbyggd Hp pavilion p6320sc dator men tänkte byta ut mitt grafikkort!

Vad funkar att ha i den? Vet att allt inte fungerar men undrar om någon vet?

kör ett https://www.inet.se/produkt/5411231/msi-geforce-gtx-750-1gb-o... som inte kräver extern ström, din dator är redan rätt utdaterad så det är nästan lönlöst och köra något annat i den

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedc:

Hej jag har en färdigbyggd Hp pavilion p6320sc dator men tänkte byta ut mitt grafikkort!

Vad funkar att ha i den? Vet att allt inte fungerar men undrar om någon vet?

Vad har du för specs i den burken? Hittar ej nu snabbt o har ej tid att leta.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vad har du för specs i den burken? Hittar ej nu snabbt o har ej tid att leta.

Här har du TS dator

https://www.inet.se/produkt/1968856/hp-pavilion-p6320sc#/spec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

kör ett https://www.inet.se/produkt/5411231/msi-geforce-gtx-750-1gb-o... som inte kräver extern ström, din dator är redan rätt utdaterad så det är nästan lönlöst och köra något annat i den

Ska man spela är det korkat att köpa ett kort med endast 1gb minne. Men ett 750 ti eller vanligt 750 med 2gb blir helt okej de är dock inte särskilt prisvärda kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

A fan, e ju ändå en vettig quad. Jag körde ett 680 (motsvarar 770) på min q6600 utan problem.
4gb minne är lite lite, gissar det är ddr2 i den burken så du kan köpa beg 4gb till billigt.

Jag spelade tyvärr inte in när jag körde på min q6600 med 680 kortet men jag hade sen en qx9650 i samma system och det skiljde inte mycket fps i spelen mellan de två på samma 680 kort, då körde jag q6600 klockad till 3,0 ghz. Här är vad systemet presterade i battlefield 4 med qx9650:
https://www.youtube.com/watch?v=jcG-oBhRSjE Battlefield 4 ultra i 1200p! med AA och ambient occlusion sänkta ett steg vardera.
https://www.youtube.com/watch?v=x42iFvSABGU BF4 i 1080
https://www.youtube.com/watch?v=r4u3vjMy-jo BF4 i 1080

Så jag tror du kan köra rätt bra grafikkort i den burken. Gissar du har pci-e2 i den och då kan du köra all kort på marknaden i princip.
Dock kan biosen sätta stopp pga kompabilitetsproblem med de allra nyaste korten om du har otur. Jag hade till att börja med uppgraderat till den senaste biosen om där finns ngn uppdatering.

Jag har även ett 750 ti 2gb som är strået vassare än det 750 som det tipsades om innan. Jag skulle nog rekommendera ett 750 ti 2gb istället om du tänker köra på budget då det är ett riktigt potent kort och det fnns även i versioner utan extern strömmatning (öppna din burk o kolla vad du har för lediga strömkablar, är det inte pci-e kontakter så finns det alltid adaptrar). Här är när jag spelar med mitt 750 ti på en AMD 760k som kostade 650kr ny:
https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k Battlefield 4 i 1080 ultra med AA och AO sänkta ett snäpp vardera
https://www.youtube.com/watch?v=B8ihhUMe4p0 Titanfall

*EDIT* såg nu i specs du har ddr3 minne. Så rek du köper 4gb ddr3 minne till så du får 8gb. Är ett nyare mobo då det kör ddr3 minne så det är bra ur kompabilitetsaspekten.

Ska också tillägga att bara ett 750 ti är grymt mycket bättre än 4650 kortet som sitter i burken nu om det inte är bytt sen innan.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska man spela är det korkat att köpa ett kort med endast 1gb minne. Men ett 750 ti eller vanligt 750 med 2gb blir helt okej de är dock inte särskilt prisvärda kort.

fast 750 Ti kräver väl bara 1x 6 pin ändå va? går ju att fixa med molex adapter i en märkesdator utan problem ändå och ja 2gb minne gör skillnad men han har 4gb ram så där skulle de behöva ökas till 8gb ram också

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

fast 750 Ti kräver väl bara 1x 6 pin ändå va? går ju att fixa med molex adapter i en märkesdator utan problem ändå och ja 2gb minne gör skillnad men han har 4gb ram så där skulle de behöva ökas till 8gb ram också

Jag hade ett 750 ti 2gb som var fabriksklockat från msi tills nyligen och det körde via pcie bussen ingen extern matning. Men finns säkert modeller som har det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Poptart:

Litar man på specs från inet så kan du ha vilket PCI-Express kort som helst in princip, det som kan komma att begränsa dig är hur starkt nätagg du har och givetvis fysiskt utrymme i lådan. Värt att fundera på också är att din processor kommer nog flaskhalsa ganska rejält om du köper ett prestandakort.

Fick ett asus geforce 550 ti av en kompis för 100kr som aldrig varit använt men det funkar inte? Har 400w nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedc:

Fick ett asus geforce 550 ti av en kompis för 100kr som aldrig varit använt men det funkar inte? Har 400w nätaggregat

400w nätagg ska lugnt klara det kortet. DOA? har du kollat så där inte finns ngn biosuppdatering till mobo?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Callemedc:

Fick ett asus geforce 550 ti av en kompis för 100kr som aldrig varit använt men det funkar inte? Har 400w nätaggregat

Har det extraström PCI-e på grafikkortet? Om det aldrig använts hur vet du då att det funkar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Har det extraström PCI-e på grafikkortet? Om det aldrig använts hur vet du då att det funkar?

vi testade det på min kompis dator och då funkade det men inte på min, fick en sån liten sladd med till.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

400w nätagg ska lugnt klara det kortet. DOA? har du kollat så där inte finns ngn biosuppdatering till mobo?

ingen aning om vad det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedc:

Fick ett asus geforce 550 ti av en kompis för 100kr som aldrig varit använt men det funkar inte? Har 400w nätaggregat

Jag har ett 550ti med 430w nätagg så nätagget är inte ett problem.
550ti är ett trevligt kort, det prestera långt över mina förväntningar

Permalänk
Legendarisk
Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

* Rubrik förtydligad *

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av PeanutPowerz:

Jag har ett 550ti med 430w nätagg så nätagget är inte ett problem.
550ti är ett trevligt kort, det prestera långt över mina förväntningar

Fattar inte varför jag inte får det att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedc:

Fattar inte varför jag inte får det att fungera

Har du fått uppdaterat biosen om du inte redan har senaste versionen?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync