GTX 980 HDMI No signal

Permalänk
Medlem

GTX 980 HDMI No signal

Hej på er

Har ett MSI GTX 980 sedan en tid tillbaka. Provade för första gången att koppla in min TV som en sekundär skärm från datorn via HDMI. Men jag får hela tiden No Signal visandes på TVn, samtidigt som datorn (provat både med Windowsd 8, 8.1 och 10 Technical Preview) enbart visar min primära datorskärm, den hittar med andra ord inte något mer anslutet, fastän TVn är det.

Trodde först de va fel på kabeln, så jag köpte en ny, samma fel, provade med samma kabel med min bärbara dator, gick direkt.

Nån mer som hört talas om detta felet ? Kör min primära datorskärm via DisplayPort och har inte upplevt några andra problem, utöver att HDMI inte detekteras.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Inaktiv

Har du provat att koppla ur den primära skärmen?
Använda win + P för att växla skärm?

Antingen är något trasigt, eller så gör du fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Har du provat att koppla ur den primära skärmen?
Använda win + P för att växla skärm?

Antingen är något trasigt, eller så gör du fel.

Inte provat att koppla ur primära, men de vill jag inte heller att jag ska behöva. Vill kunna använda båda.

Japp har provat Win + P, men även gått in både i "Display Settings" och inne i Nvidia Control Panel, där står det att enbart DisplayPort är detekterat.

Såg en tråd på ett annat forum tidigare http://linustechtips.com/main/topic/245600-new-gtx-980970-no-...
Mitt inlägg är där också, men tråden verkar dessvärre död.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

HDMI brukar för det mesta dela port med en av DP och/eller DVI portarna, är antagligen därför det inte fungerar.
Testa sätta din primära skärm i en annan DP eller DVI port

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gnisch:

Inte provat att koppla ur primära, men de vill jag inte heller att jag ska behöva. Vill kunna använda båda.

Skulle du kunna tänka dig att göra det enbart i felsökningssyfte och berätta hur det gick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Skulle du kunna tänka dig att göra det enbart i felsökningssyfte och berätta hur det gick?

Nu har jag kopplat ur allt utom HDMI, startat om datorn också, Ingen bild. Provade även att skifta runt DisplayPort på de 3 olika ställena, varje gång så gick primära datorskärmen igång direkt.

Det verkar tycker jag, som att HDMI-porten är död. Vad jag vet så ska väl även BIOS/UEFI visas under HDMI eller hur? Så det borde inte vara drivrutiner som strular.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gnisch:

Nu har jag kopplat ur allt utom HDMI, startat om datorn också, Ingen bild. Provade även att skifta runt DisplayPort på de 3 olika ställena, varje gång så gick primära datorskärmen igång direkt.

Det verkar tycker jag, som att HDMI-porten är död. Vad jag vet så ska väl även BIOS/UEFI visas under HDMI eller hur? Så det borde inte vara drivrutiner som strular.

Om det inte visas bild är det inte drivrutiner som strular, drivrutiner strular inte på det sättet. Har du provat att koppla in andra saker i samma HDMI ingång i TVn?

Får du något ljud när du koppla in TVn i datorn? Windows skall pinga till när man kopplar in nya skärmar. Har du flera uttag på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Om det inte visas bild är det inte drivrutiner som strular, drivrutiner strular inte på det sättet. Har du provat att koppla in andra saker i samma HDMI ingång i TVn?

Får du något ljud när du koppla in TVn i datorn? Windows skall pinga till när man kopplar in nya skärmar. Har du flera uttag på grafikkortet?

Provade precis att koppla in min Wii U på samma HDMI-port i TVn, inga proble alls.

Angående ljud i Windows när jag kopplar in sladden, inget, helt dödstyst.

Har 3st DisplayPort, 1 st HDMI(full size) och en DVI på grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gnisch:

Provade precis att koppla in min Wii U på samma HDMI-port i TVn, inga proble alls.

Angående ljud i Windows när jag kopplar in sladden, inget, helt dödstyst.

Har 3st DisplayPort, 1 st HDMI(full size) och en DVI på grafikkortet.

Då låter det ju som att något är kasst på grafikkortet :/. Jag hade köpt en Displayport -> HDMI adapter och kört på

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Då låter det ju som att något är kasst på grafikkortet :/. Jag hade köpt en Displayport -> HDMI adapter och kört på

Tack för din hjälp. Kommer nog att försöka kontakta Netonnet och se vad dom kan göra åt saken. Känns lite trist på ett grafikkort för 5500kr

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gnisch:

Tack för din hjälp. Kommer nog att försöka kontakta Netonnet och se vad dom kan göra åt saken. Känns lite trist på ett grafikkort för 5500kr

NetOnNet brukar vara jätteschyssta (jag har dock bara pratat med dem i Malmö), skulle vara väldigt förvånad om du inte går ut med ett nytt kort i handen