Permalänk
Medlem

gtx680 fps problem

Hej,
spelar en hel del cs:go på en 144hz skärm med mitt gtx680 och får ungefär ut 110-130fps skulle gärna ligga stabilt på 150+. Bör jag uppgradera kortet eller har någon något tips på hur jag kan få högre fps med detta grafikkort? Kör på 1920x1080 med alla settings på lägsta samt vsync avstängt.
processor: i7-3770k 3.5GHz

Permalänk
Medlem

Processorn flaskhalskar ju i alla fall inte, så då är det ju GPUn som behöver uppdateras. Du kan ju tanka senaste drivrutinerna till kortet och kolla om du får någon extra FPS höjning där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Processorn flaskhalskar ju i alla fall inte, så då är det ju GPUn som behöver uppdateras. Du kan ju tanka senaste drivrutinerna till kortet och kolla om du får någon extra FPS höjning där.

Tack för svaret!
Ska testa att uppdatera drivrutinerna, ifall jag skulle investera i ett nytt kort har du något tips på ett kort som skulle kunna ge riktigt stabil fps i cs?
sett folk som har 300-400 fps konstant och det skulle ju inte vara helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av u34k4:

Tack för svaret!
Ska testa att uppdatera drivrutinerna, ifall jag skulle investera i ett nytt kort har du något tips på ett kort som skulle kunna ge riktigt stabil fps i cs?
sett folk som har 300-400 fps konstant och det skulle ju inte vara helt fel.

Det baseras helt och hållet på vad du har för budget. Ett 290x just nu kostar enbart 3k och skulle lyfta din PC rejält.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av u34k4:

Hej,
spelar en hel del cs:go på en 144hz skärm med mitt gtx680 och får ungefär ut 110-130fps skulle gärna ligga stabilt på 150+. Bör jag uppgradera kortet eller har någon något tips på hur jag kan få högre fps med detta grafikkort? Kör på 1920x1080 med alla settings på lägsta samt vsync avstängt.
processor: i7-3770k 3.5GHz

Det lär även behövas en klockning på din CPU då denna är lite flaskhals om du ska ha hög FPS. Upp till 4.5GHz lär vara en god boost.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av u34k4:

Hej,
spelar en hel del cs:go på en 144hz skärm med mitt gtx680 och får ungefär ut 110-130fps skulle gärna ligga stabilt på 150+. Bör jag uppgradera kortet eller har någon något tips på hur jag kan få högre fps med detta grafikkort? Kör på 1920x1080 med alla settings på lägsta samt vsync avstängt.
processor: i7-3770k 3.5GHz

Jag hade liknande problem som dig fast upptäckte detta i BF4 efter att jag uppdatera senaste drivrutinen för mitt grafikkort. Vi sitter båda på ett kort från 600 serien och min lösning blev att hämta hem en tidigare drivrutin och allt blev som vanligt igen.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

tack för svaren!
skulle ett gtx970 motsvara ett 290x på ett ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av u34k4:

tack för svaren!
skulle ett gtx970 motsvara ett 290x på ett ungefär?

Ja och nej. Du ställde precis den frågan som kommer tag längst tid att få svar på

Jag rekommenderar 290, betydligt billigare då de ofta går på reor och är klockrena kort. Vill du ha tyst system så tag tri-x korten. Det finns väldigt tysta 970 kort, saken är det att dem kostar betydligt mer än vad dem smakar.

EDIT: med det sagt så borde du få högre FPS med din nuvarande setup...

EDIT2: Mitt svar är att du bör överklocka proccessorn. Finns gott om folk som kan hjälpa dig. Återställ även datorn. Någonting låter mysko, du borde få bra mycket högre FPS än det du har i dem inställningarna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Det kortet räcker och blir över! Nånting är fel med settings eller drivers.
Jag hade tidigare 680 kort, fungerade hur bra som helst med stabil 120fps.
Kolla den här tråden, många som kör med det kortet och betydligt högre fps:

http://www.hltv.org/forum/387937-post-your-pc-configuration-a...

Och klockning av, först och främst, din cpu, sen grafikkortet är ju heller inte fel.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Kör du med några start parametrar?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kör du med några start parametrar?

japp har detta som launch options atm:
-console -high -freq 144 -novid -nojoy -tickrate 128 +rate 128000 +fps_max 300 +cl_interp_ratio 1 +cl_interp 0
fps max vet jag inte varför men kommer ändå inte över det jag skrev tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av u34k4:

japp har detta som launch options atm:
-console -high -freq 144 -novid -nojoy -tickrate 128 +rate 128000 +fps_max 300 +cl_interp_ratio 1 +cl_interp 0
fps max vet jag inte varför men kommer ändå inte över det jag skrev tidigare.

Testa lägga till -threads 8. Testa även utan parametrar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag kör typ samma spec som dig och har konstant 300fps, kika över dina drivrutiner!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar