Datorn stänger av sig själv, kan vara grafikkort

Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig själv, kan vara grafikkort

Hej har detta:

Hipernätagg 570watt
Asus M4N75TDAMD - Inet.se
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se
AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 - Inet.se

När jag spelar mindrekrävande spel(warcraft III, osv) så fungerar detta men när jag spelar krävande spel(t.ex. Starcraft II) så stänger datorn av sig själv. Jag har undrar vad detta beror på och testat mycket olika saker.

Jag satte in det gamla grafikkortet, ett Radeon1950xt och då fungerar det och datorn stängde inte av sig själv då jag började spela starcraft II. Så fort jag har mitt Geforce GTX460 i så slocknar den på en gång eller ibland efter några minuter.

Kylning tror jag inte det kan vara eftersom med Geforce GTX460 och dom andra nya datordelarna så visar den GPU:34, Temp1:39, Temp2:32, Temp3:-128, Core:41 utan större aktivitet. Just innan datorn dog(då jag spelade) så var GPU på 44, temp1 på 40, temp3 på -128 och Core 40. Har läst att dessa grader inte är mkt så kan inte vara det.

Drivrutiner har jag installerat från cdskivan men även från internet.
Kan det vara så att grafikkortet får för lite ström? tveksamt, har kopplat en direktkabel från nätagget till grafikkortet och ännu en kabel som delas upp med fläktarna som sitter på chassit.

Blir galen, hjälp!

Permalänk
Medlem

får liknande problem med mitt GTX 460 men när min data stängs av och startar om så står det overclocking fail har du samma`?

Permalänk
Medlem

Hiper är ett budget nätagg som gärna förstör delar när det exploderar. Du bör genast titta på ett nytt med bra komponenter i. Corsairs agg från 450w och uppåt klarar din setup och är riktigt bra agg och har 5 års garanti.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Lolitus5: Nej jag får inte upp någon sån ruta. Men min dator startar inte om, den bara dör.
Pompa_Kumla: Det känns inte riktigt så aktuellt att köpa ett nytt nätagg om jag inte är säker på att det är det som är fel. Jag skulle kunna koppla ur CD:rommen och några fläktar, får kabeln som var splittat mellan dem och grafikkortet mer ström? låter osannolikt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hiper är ett budget nätagg som gärna förstör delar när det exploderar. Du bör genast titta på ett nytt med bra komponenter i. Corsairs agg från 450w och uppåt klarar din setup och är riktigt bra agg och har 5 års garanti.

+1

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

saken är om den är splittrad mellan olika saker är att sladden kan ju bara få en viss mängd ström testa och se

Permalänk
Avstängd

BYT nättagg

Hade ett hiper som blåste huvudsäkringen i huset när den small..Ren tur att man va hemma när det hände för det rykte fint ur det...

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Nu testade jag koppla in kablar som går från nätagget direkt till grafikkortet, tänkte om det var brist på ström eller nått men det gick inte, det stänger av sig själv. Vad kan vara problemet? Känns sådär att köpa ett nätagg sen är det inte det som är problemet...

Kanske blir tvungen att lämna in datorn på felsökning/lagning eller nått..

Permalänk
Hedersmedlem

Byt nätagg!!!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

låna någon kompis nätagg?

Permalänk
Medlem

Jimmy_Pimmy, har ingen kompis som har ett nätagg över 400-500watt typ

Men nu kopplade jag ut fläktarna i chassit, kopplade även ut CDrom och gav Grafikkortet en jävla massa ström. En direkt kabel till grafikkortets uttag1 och en till uttag2 så delade den med hårddisken och då kunde jag spela lite längre, kunde även alt-tabba 1 gång, andra gången gick dessvärre inte.

Permalänk
Medlem

byt nätagg :/

Permalänk
Medlem

Gå med i kören och säger också bytt agget, hängningar kan vara allt från A till B men vet man med sig att man har ett dåligt agg (som är hjärtat i systemet) så är det det första att byta, skulle hängningarna vara kvar så är det bara att andra troliga komponenter tex GPU.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att sätta in det gamla grafikkortet igen och försäkra mig så att det funkar och försäkra mig om att det är grafikkortet som behöver ström eller vad det nu är.

Sen får jag se om jag får tag på nått agg jag kan låna annars får jag helt enkelt köpa ett.

uppdaterar sen/imorgon om hur det går

medans, tips på bra nätagg?

den här kanske?
Corsair VX 450W 80+ - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0m1x:

Jag kommer att sätta in det gamla grafikkortet igen och försäkra mig så att det funkar och försäkra mig om att det är grafikkortet som behöver ström eller vad det nu är.

Sen får jag se om jag får tag på nått agg jag kan låna annars får jag helt enkelt köpa ett.

uppdaterar sen/imorgon om hur det går

medans, tips på bra nätagg?

den här kanske?
Corsair VX 450W 80+ - Inet.se

Corsair VX 550W 80+ - Inet.se
Eller detta?

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem

Bazoon: jag har nu beställt nätagget du tipsade om.
och igår upptäckte jag en ny sak, datorn stänger av sig även om man ska se film? :/

Permalänk
Entusiast

Mitt Grafikkort orsakar mig också BSOD, Och nätagget är det inget fel på (Kolla sign)

mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jonssown vad menar du med BSOD och "kolla sign" ?

Permalänk
Entusiast

BSOD = Blue screen of death (Blue screen)
Kolla sign, menade jag ifall ni misstänkte mitt nätagg.

mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

du skriver "Mitt Grafikkort orsakar mig också BSOD,".. också? det har inte hänt mig, min dator dör bara. sen får man själv starta den. upplever inget bluescreen om inte BSOD står för att den dör vad vet jag.

Hur kollar man sign? är det ORB-virtualMark och dedär?

Permalänk
Entusiast

|
|
|
|
|
V

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av z0m1x:

du skriver "Mitt Grafikkort orsakar mig också BSOD,".. också? det har inte hänt mig, min dator dör bara. sen får man själv starta den. upplever inget bluescreen om inte BSOD står för att den dör vad vet jag.

Hur kollar man sign? är det ORB-virtualMark och dedär?

signaturen här i forumet...

Permalänk
Medlem

joo såg det nu, får skylla på att jag var lite trött imorse..

Men nästa vecka kommer nätagget så förhoppningsvis är det det som är problemet. Och jag får ingen Bluescreen of Death så jag har inte det problemet Jonssown, förstår inte varför du skriver att du OCKSÅ har det problemet, menmen