Vart i helsike är de nya 7970 driversena?

Permalänk
Medlem

Vart i helsike är de nya 7970 driversena?

Ärligt talat, jag köpte mitt grafikkort för en månad sedan och jag undrar nu vad i helsike AMD håller på med, är seriöst frustrerad över att varje vecka jag kollar efter nya drivers så finns dom inte... Jag ser bara den gamla http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/RC11Driver.aspx drivern. Den har man kunnat ladda ner sedan långt innan 7970 släpptes på marknaden. Alla andra Radeon grafikkort får drivers men 7970 struntar dom i? Vad tror ni de håller på med?

Personligen tror jag dom måste optimera driversena efter grafikkortet eftersom det är så mycket nytt som kom på det.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Hedersmedlem

Det kom med den ev skiva som kom med kortet. Men som allting annat så är det läge att säga, tålamod.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Korten går ju åt som glass i solsken, så AMD tycker väl inte att det är någon brådska att få ut nya drivers, snarare fler kort

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Hedersmedlem

De släpper som vanligt sina drivisar en gång i månaden så de kommer antagligen om någon vecka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

senaste drivern är ju från 25:e jan iaf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

senaste drivern är ju från 25:e jan iaf..

Nej. Den är samma som inann och betecknas som version 11.12 alltså den som var innan. Dom har antagligen bara gjort en liten ändring på 1KB som ändrar en liten ikon i ccc så att dom inte ska se dåliga ut... seriöst det är snart 3 månader sedan den uppdaterades... Sjukt kasst av AMD, jag brukar gilla amd och deras drivers men detta är inte acceptabelt...

Jag har installerat drivern jag länkade 3ggr och senast i fredags försökte jag igen men den visar bara 11.12 som vanligt...

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Korten går ju åt som glass i solsken, så AMD tycker väl inte att det är någon brådska att få ut nya drivers, snarare fler kort

De har ju inte precis omplacerat driver utvecklarna till grafikkortstillverkningsavdelningen... Jag gissar på att AMDs driver utvecklare sitter och fappar.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klemze:

Nej. Den är samma som inann och betecknas som version 11.12 alltså den som var innan. Dom har antagligen bara gjort en liten ändring på 1KB så att dom inte ska se dåliga ut... seriöst det är 2 månader sedan den uppdaterades...

Jag har installerat drivern jag länkade 3ggr och senast i fredags försökte jag igen men den visar bara 11.12 som vanligt...

Det har hänt förut att de inte har ändrat på "namnet" i drivern men att det ändå är en "ny" sådan. Men fick du ingen med skivan till kortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det har hänt förut att de inte har ändrat på "namnet" i drivern men att det ändå är en "ny" sådan. Men fick du ingen med skivan till kortet?

Jo men den är ju sjukt gammal, jag vill ha en ny driver som löser buggar med kortet.

Anledningen är att jag crashar ibland i BF3 och så får jag meddelandet "AMD blabla bla drivers stopped working" nere i högra hörnet.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klemze:

Jo men den är ju sjukt gammal, jag vill ha en ny driver som löser buggar med kortet.

Anledningen är att jag crashar ibland i BF3 och så får jag meddelandet "AMD blabla bla drivers stopped working" nere i högra hörnet.

Händer detta om du kör kortet oklockat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Händer detta om du kör kortet oklockat?

förmodligen inte... Dock skulle jag vilja ha en ny driver för att kunna vara säker på att det är kortets klock och inte drivrutinerna.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hur hittade du det där?

Är det preview?

mer info innan jag installerar tack :)!

Edit: Du hade inte skrivit källan när jag kommenterade så jag såg den inte. Hur som helst är den där drivrutinen inte för 7970 utan för cape verde aka 7700

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klemze:

Hur hittade du det där?

Är det preview?

mer info innan jag installerar tack :)!

Läs källa!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hur hittade du det där?

Är det preview?

mer info innan jag installerar tack :)!

Se källan Kommer från en trusted source.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Läs källa!

Skrivet av Mocka:

Se källan Kommer från en trusted source.

jo men den hade inte blivit skriven när jag postat det inlägget :)!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klemze:

jo men den hade inte blivit skriven när jag postat det inlägget :)!

Jodå för du citerade den hehe!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jodå för du citerade den hehe!

han postade det, jag klickade citera, han redigerade inlägget och la då till källen, jag postade mitt inlägg och då såg det ut som så

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Nej. Den är samma som inann och betecknas som version 11.12 alltså den som var innan. Dom har antagligen bara gjort en liten ändring på 1KB som ändrar en liten ikon i ccc så att dom inte ska se dåliga ut... seriöst det är snart 3 månader sedan den uppdaterades... Sjukt kasst av AMD, jag brukar gilla amd och deras drivers men detta är inte acceptabelt...

Jag har installerat drivern jag länkade 3ggr och senast i fredags försökte jag igen men den visar bara 11.12 som vanligt...

Detta är en förbättrad version ändå eftersom jag inte kunde installera den förra med min CF setup. Denna nyare versionen går dock

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

förmodligen inte... Dock skulle jag vilja ha en ny driver för att kunna vara säker på att det är kortets klock och inte drivrutinerna.

Du kan nog vara helt säker på att det inte är drivrutinernas fel om BF3 kraschar när du överklockat. Klocka ner eller öka spänningen, ditt kort verkar inte vara helt stabilt. Om du verkligen vill testa om det är drivrutinerna så kör det på default och se om problemet är kvar.

Vad är det för buggar som du har som du behöver en fix på(förutom krasch i bf3)? Allting fungerar klockrent för mig iallafall:). Dom kommer släppa drivers till 7000-serien med catalyst 12.3 men tills dess så är det denna drivrutin som gäller.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Jag har då ett problem med rc11 drivern, dock till 7950, och det är att datorn fryser efter 10-15min spelande i wow, lite frustrerande att boota om burken var 10minut:D kör nu med mormors gamla rutiner som följde med kortet och dom kraschar iaf inte hela datorn utan "bara" wow...hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Du kan nog vara helt säker på att det inte är drivrutinernas fel om BF3 kraschar när du överklockat. Klocka ner eller öka spänningen, ditt kort verkar inte vara helt stabilt. Om du verkligen vill testa om det är drivrutinerna så kör det på default och se om problemet är kvar.

Vad är det för buggar som du har som du behöver en fix på(förutom krasch i bf3)? Allting fungerar klockrent för mig iallafall:). Dom kommer släppa drivers till 7000-serien med catalyst 12.3 men tills dess så är det denna drivrutin som gäller.

Är du seriös? Källa tack :)!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Är du seriös? Källa tack :)!

Bedöm själv hur säker källan är men jag såg det här på sweclockers forum

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk

Det finns flertalet preview och beta drivrutiner ut, dock rekommenderar jag inte att du använder dom. Jag testade 12.3 beta som kommit ut och det var mest problem med den. Sluta jolla dig och vänta till officiella kommer, en gång i månaden är mer än nog, tätare uppdateringar än så behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det finns flertalet preview och beta drivrutiner ut, dock rekommenderar jag inte att du använder dom. Jag testade 12.3 beta som kommit ut och det var mest problem med den. Sluta jolla dig och vänta till officiella kommer, en gång i månaden är mer än nog, tätare uppdateringar än så behövs inte.

Mja, beror på vem man är. 3DMarkpoäng hunters och folk som har problem med drivisar kanske behöver testa dessa previews och betas men vanligt folk behöver det verkligen inte. Själv kör jag nästan bara WHQLs eller RCs såvida inte en beta innehåller en fix för något spel jag spelar (t ex alla Rage drivers på den tiden).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Mja, beror på vem man är. 3DMarkpoäng hunters och folk som har problem med drivisar kanske behöver testa dessa previews och betas men vanligt folk behöver det verkligen inte. Själv kör jag nästan bara WHQLs eller RCs såvida inte en beta innehåller en fix för något spel jag spelar (t ex alla Rage drivers på den tiden).

Jo jag håller med dig, min poäng var att klagosång inte kommer leda till någonting över huvud taget, drivrutinerna som stressas ut en gång i månaden är redan slarvigt kodade redan och tätare releaser lär inte lösa detta. TS uppför sig som en barnunge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jo jag håller med dig, min poäng var att klagosång inte kommer leda till någonting över huvud taget, drivrutinerna som stressas ut en gång i månaden är redan slarvigt kodade redan och tätare releaser lär inte lösa detta. TS uppför sig som en barnunge.

Ah, TS är en annan femma

Jo, man kan faktiskt tycka att dessa täta releaser gör mer skada än nytta t ex när man läser Guru3D och läser om folk som hoppas på 50% prestandaboost och andra liknande mirakel vid varje ny beta/RC/preview. Det händer bara inte...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ah, TS är en annan femma

Jo, man kan faktiskt tycka att dessa täta releaser gör mer skada än nytta t ex när man läser Guru3D och läser om folk som hoppas på 50% prestandaboost och andra liknande mirakel vid varje ny beta/RC/preview. Det händer bara inte...

Nej men man vill ju ha nya drivrutiner varje månad iaf.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Nej men man vill ju ha nya drivrutiner varje månad iaf.

AMD släpper ju en WHQL varje månad Senast ut är 12.1 och 12.2 lär dyka upp i slutet på månaden och 12.3 månaden efter det.
Dock verkar de ha haft lite strul med drivisarna för 7-serien vilket inte är ett nytt fenomen då 6-seriens ägare hade samma problem när dessa kort släpptes :s

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sitter själv på ett XFX 7970 black dual fan, har bara haft det någon vecka och de har funkat jättebra, flöt på fint som fasen i BF3.
Men idag utan anledning efter några timmars spelande så fick jag artifacter över hela skärmen och allt bara frös och buggade sönder.
Provade att starta om datorn några ggr, avinstallerade och ominstallerade drivrutiner, har nu t.om installerat om windows (vilket jag ändå skulle göra), men artifacterna är kvar...även om jag kör utan drivrutin så finns dom där över hela skärmen, men då funkar iaf datorn som den ska i övrigt.

Installerar jag drivrutinerna igen så blir artifacterna ännu värre och då buggar hela datorn ur.
Måste blivit någon allvarlig, permanent skada på kortet?

Får bli reklamation på det :-/

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.