Tjenare tjenare, nyligen inskaffat ett Radeon HD 6870 som ersatte mitt gamla 5670 som började bli lite för klent(duh). Prestandan är jag mycket nöjd med, men har dock fått ett problem med att drivrutinerna crashar när jag spelar. Spelar mestadels just nu Tribes: Ascend men även lite Dirt3 och BF3. Jag kör dual screen och samtidigt som jag spelar har jag oftast Spotify eller Skype/IRC/Team Speak/Ventrilo/Mumble uppe i andra skärmen för att lätt kunna läsa vad som skrivs i chatten samt kunna se vem det är som pratar. Ska nu beskriva mitt problem så tydligt och detalierat jag kan.
Bakgrund:
Då det är Tribes jag spelar mest tar jag det som exempel först. Spelar Tribes mellan 4-12 timmar om dagen och ända sedan jag bytte grafikkort för en dryg vecka sedan har spelet börjat frysa till och från, inte något som jag tidigare upplevt. Ibland kan jag spela i 3 timmar i sträck utan problem alls och ibland kommer problemen 2 minuter in i ett game, men tillslut kommer problemen oavsätt.
Vad som händer:
Kort sagt, någon gång under spelets gång utan någon märkbar anledning, så fryser bilden på båda skärmarna och stannar frusna i allt från 4 sekunder till över en halv minut(rätt störande i ett kompetativt FPS-spel). Efter frysningen blir båda skärmar svarta i någon sekund och börjar visa "no source connected", och till slut får jag bild igen. Ibland startar jag på skrivbordet då jag får standardmeddelandet "AMD display driver has stopped working and has recovered" och ibland startar skärmen inne i spelet igen utan felmeddelandet. Notera att musik jag spelar i bakgrunden fungerar under hela frysningen, men ingame ljudet slutar såklart så fort det fryser. Detta har jag enbart upplevt i spelet Tribes: Ascend dock. Efter att jag kommer in i spelet igen upprepar sig samma sak igen ibland efter några sekunder och ibland fungerar det att spela i några timmar inna problemet uppenbarar sig igen.
Men BF3 och Dirt 3 fungerar inte heller helt felfritt, problemet här är dock mycket mindre då frysningen "bara" varar i 1-2 sekunder till skillnad mot Tribes där det ibland varar över en halv minut. Dessutom crashar inte drivrutinerna som dom gör när jag spelar Tribes, utan efter frysningen kommer jag direkt in i spelet utan att det blir svart eller att skärmarna visar "No source connected"-meddelandet. Dessutom sker detta inte nära på lika ofta som Tribes fryser sig.
Övrigt:
Att datorn inte är för klen för spelen, det vet jag. Alla dessa spel fungerade finfint med mitt gammla grafikkort utan problem alls, men såklart inte på lika höga grafiknivåer och lite lägre fps.
I BF3 spelar jag på High för att få ut 60+ fps (på Ultra får jag ut ca 45-50).
I Dirt3 spelar jag på Ultra och ligger på 60+ fps.
I Tribes spelar jag på low av kompetativa anledningar(simplare grafik tar bort t.ex löv på träd och dylikt, gör det lättare att se och reagera på fiender) och maxxar fpsmätaren till dess cap(kör jag på Very high som är högsta grafiknivån ligger jag på runt 45-60 fps).
Har även haft på lite olika hårdvarustatus-program(Windows task manager i performance taben, MSI Afterburner, speedfan) uppe på andra skärmen samtidigt som jag spelar för att kolla vad som pågår under frysningarna. så här ser det ungefär ut i spelen:
BF3:
GPU-användningen hoppar mellan 90-97% i high (mellan 95-98% i Ultra om jag minns rätt).
GPU-temperaturen går till 70C° och stannar där.
CPU minns jag inte riktigt, men alla 4 kärnor jobbar på friskt. Har för mig den ligger på 90%+.
Minnes-användningen lägger sig på drygt 3.7GB.
När frysningen kommer märker jag ingen skillnad, men den är somsagt väldigt kort i BF3.
Tribes: Ascend:
GPU-användningen ligger stadigt på runt 45%(i low)
GPU-temperaturen ligger också stadigt på runt 50C° om jag minns rätt.
GPU-användningen minns jag inte heller riktigt, kan kollas upp.
Minnes-användningen ligger även här på runt 3,7GB.
När Tribes fryser drar GPU-användningen upp till 100% i en millisekund för att sedan gå ner till 0% och ligger där tills drivrutinerna startat om, tar somsagt ibland 4sekunder ibland över en halv minut.
Min dator:
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
RAM: 4GB
GPU: XFX Radeon 6870 1GB
Moderkort: MSI 870A-G54
PSU: 600W
Och ja, innan ni frågar så ja. Jag har dom senaste drivrutinerna till grafikkortet nedladdat från
http://support.amd.com/us/gpudownloa...w_vista64.aspx
Och ja, jag har provar att ominstallera dom - flera gånger. Har även provat AMD's "Automatically Detect and Install" för drivisarna, men det hjälpte såklart inte.
Har även uppdaterat Direct X.
Så ja, nu efter denna väggen av text: Någon som har en aning om vad jag kan göra för att fixxa detta problemet? Har turnering i Tribes om drygt två veckor och att spelet skulle frysa då vore katastofalt!
Bonusfråga: Kan datorn må dåligt av att GPUns användning ligger konstant på >95% samt är 70C° under hela tiden jag spelar BF3?
Tack på förhand, MVH/ Chow