HD 7850, överklockning

Permalänk
Medlem

HD 7850, överklockning

Hittills har det inte funnits någon stabil version av MSI AB med stöd för 7850, men den senaste Asus GPU Tweak fungerar fint. Den senaste versionen (v2.0.83) hämtas här: http://support.asus.com/download.aspx?p=9&m=GPU+Tweak&hashedi...
De på oc.uk har lyckats att skrämma upp sina 7850 till 1.2-1.3 GHz. http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18389760
Mitt Sapphire kräver 1.17 V för att nå 1200 MHz stabilt, men det ger en fin skjuts i prestanda. Tempen ligger stabilt runt 60 grader, så den tål högre spänning. På det hela taget är det mycket trevliga kort som säkert kommer att sälja bra.

Permalänk

En fråga utav ren nyfikenhet:

Förlorar man garantin endast när man bios flashar för att överklocka, eller gäller det "mjukvaruklockning" också?

Permalänk
Medlem

Sjukt bra, ett kort för 2000 kr som utklassar gtx 580 med hjälp av lite volt. Jag känner köp behovet öka nu..........

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

En fråga utav ren nyfikenhet:

Förlorar man garantin endast när man bios flashar för att överklocka, eller gäller det "mjukvaruklockning" också?

BIOS är ju också mjukvara, men förstår vad du menar .

Beror förövrigt på tillverkare. Om jag inte missminner mig tillåter XFX överklockning, något PowerColor inte gör.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Då jag inte har haft ett kort från det röda laget på ett bra tag missade jag givetvis inställningen "Power control settings" i CCC. Om jag ökar den till 30% och krämar på med 1.25 V i GPU Tweak spinner det på i 1320 MHz. Galet roliga kort!

Permalänk
Medlem

Ge oss lite resultat, 3dmark ?
Korda, har du referensdesign på ditt kort?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Funderar på ett asus hd 7850 med sin egna kylare, eller ska man gå på hd 7870?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Vilket grymt bra resultat. Har en köpare på mina Radeon 6850, så får bli ett sådant istället! Går nästan på ett ut och får ett lika bra singelkort, awesome!

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Då jag inte har haft ett kort från det röda laget på ett bra tag missade jag givetvis inställningen "Power control settings" i CCC. Om jag ökar den till 30% och krämar på med 1.25 V i GPU Tweak spinner det på i 1320 MHz. Galet roliga kort!

Har själv precis köpt ett 7870, känns lagom manligt när GPU ligger på 1050 MHz men med allt ställt på max i skyrim ändå inte går högre än 50 grader efter 1 timmes spel.

Kan man gifta sig med en elkomponent, rent lagligt då alltså?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Shamzin:

Har själv precis köpt ett 7870, känns lagom manligt när GPU ligger på 1050 MHz men med allt ställt på max i skyrim ändå inte går högre än 50 grader efter 1 timmes spel.

Jag "uppgraderade" till Sapphire HD7870 igår (1000MHz ej OC), och jag får 57 grader C efter en timmes DiRT2.

Kortet sitter i ett HAF X med 4x 200mm varav en blåser direkt på grafikkortet.

Hur lyckades du endast få 50c ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Hittills har det inte funnits någon stabil version av MSI AB med stöd för 7850, men den senaste Asus GPU Tweak fungerar fint. Den senaste versionen (v2.0.83) hämtas här: http://support.asus.com/download.aspx?p=9&m=GPU+Tweak&hashedi...
De på oc.uk har lyckats att skrämma upp sina 7850 till 1.2-1.3 GHz. http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18389760
Mitt Sapphire kräver 1.17 V för att nå 1200 MHz stabilt, men det ger en fin skjuts i prestanda. Tempen ligger stabilt runt 60 grader, så den tål högre spänning. På det hela taget är det mycket trevliga kort som säkert kommer att sälja bra.

Jag har hört att 7870 är som ett 580 typ men hur är ditt 7850 medöverklockning jämfört med 580?:P Tacksam för svar!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Jag "uppgraderade" till Sapphire HD7870 igår (1000MHz ej OC), och jag får 57 grader C efter en timmes DiRT2.

Kortet sitter i ett HAF X med 4x 200mm varav en blåser direkt på grafikkortet.

Hur lyckades du endast få 50c ?

Låg upplösning (under full hd) plus att kortet sitter precis framför en matig noctua, plus en som blåser från sidan på den också:)

I övrigt vet jag inte vad jag har gjort men det var siffrorna från hwmonitor. I ME2 låg jag på Max 48 grader!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Då jag inte har haft ett kort från det röda laget på ett bra tag missade jag givetvis inställningen "Power control settings" i CCC. Om jag ökar den till 30% och krämar på med 1.25 V i GPU Tweak spinner det på i 1320 MHz. Galet roliga kort!

Grymt resultat, över 50% OC.
Vilket kort har du och kan du köra kortet i 1320 Mhz som "vardagsklock"?
Blir att sälja mitt gamla HD6850 och köpa ett HD7850 efter att ha sett dessa resultat.
Edit: Såg att du hade Sapphire, är det den med dubbla fläktar?

Permalänk
Medlem

skriver för att hitta tillbaka

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns någon bra eftermarknadskylare till 7850? Vore ju najs med en typ "Accelerero" eller något, och klocka på rejält, vatten är så fruktansvärt dyrt

Permalänk

Grymt bra överklockning! Amds kort verkar väldigt roliga att klocka, nya generationen menar jag. Är så man blir sugen på ett

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Någon som vet om det finns någon bra eftermarknadskylare till 7850? Vore ju najs med en typ "Accelerero" eller något, och klocka på rejält, vatten är så fruktansvärt dyrt

Jag har inte sett att någon eftermarknadskylare har släppts ännu men de flesta kylningslösningar verkar räcka för 1100+ Mhz och de HD7850 med dubbelfläktar ger i många fall 1200+ Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Jag har inte sett att någon eftermarknadskylare har släppts ännu men de flesta kylningslösningar verkar räcka för 1100+ Mhz och de HD7850 med dubbelfläktar ger i många fall 1200+ Mhz.

Jo självklart, men då kanske man får kompromissa lite med ljudnivå etc. Dock så tycker jag att XFX korten med Dualfan är riktigt porriga?

Permalänk

Men man kan väl inte gå förbi CCC's gräns nu när dem satt gränser i dem nyare versionen? Har ju min 7950 på 1100/1500 och det är max nu, vet iofs inte vart gränsen ligger för 78xx serien...

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Jag har inte sett att någon eftermarknadskylare har släppts ännu men de flesta kylningslösningar verkar räcka för 1100+ Mhz och de HD7850 med dubbelfläktar ger i många fall 1200+ Mhz.

Jag förstår inte ens meningen med en annan kylare, Asus DC2 borde väl räcka grymt långt eller?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Jag förstår inte ens meningen med en annan kylare, Asus DC2 borde väl räcka grymt långt eller?

Ja själv kommer jag köpa Asus, MSI eller Sapphires kort med dubbla fläktar som verkar räcka långt. Det var Brusarn som undrade om det fanns eftermarknadskylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Ja själv kommer jag köpa Asus, MSI eller Sapphires kort med dubbla fläktar som verkar räcka långt. Det var Brusarn som undrade om det fanns eftermarknadskylare.

Rackarns baroner! (haddock ftw) missclick av mig.
Kan varmt rekommendera sapphire, är som sagt i giftastankar med det kortet!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Men man kan väl inte gå förbi CCC's gräns nu när dem satt gränser i dem nyare versionen? Har ju min 7950 på 1100/1500 och det är max nu, vet iofs inte vart gränsen ligger för 78xx serien...

Det är fixat, kolla länken Korda postade i första inlägget http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18389760

"To overclock 7850's past 1050MHz you need ASUS GPU Tool (works with any manufacturer).

After install, go into Settings and tick the following boxes.
*GPU Voltage
*Overclocking range enhancement

GPU tool now opens up the clock ranges for my reference 7850 up to 1720MHz GPU and 9600MHz. Needless to say, don't try that high."

Permalänk

Detta är ett väldigt bra exemplar av hd 7850 oc med i5 2500k @4,2GHz som jag såg på 3DMark11: http://3dmark.com/3dm11/3124408

Visa signatur

- HAF X| ASUS P7P55D| i5 760@4GHz| Corsair H70| Dominator GT 2000Mhz| Asus Radeon HD5870 CF| Corsair TX 650W| Win 7 ultimate 64bit|
- MacBook Air 13" 2012

Permalänk
Skrivet av Shamzin:

Kan man gifta sig med en elkomponent, rent lagligt då alltså?

Skrivet av Shamzin:

Kan varmt rekommendera sapphire, är som sagt i giftastankar med det kortet!

Bruden på lådan är det absolut inget fel på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Bruden på lådan är det absolut inget fel på!

OT: Nu är det mer kretsarna och de otroligt eggande linjerna hos en GPU som drar igång mitt maskineri, men alla är vi ju olika:-P

Skämt å sido, korten klockar groteskt bra och jag har fått en nytänding (ordvits någon?) gällande PC därför kan jag inte annat än att varmt rekommendera det!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av LtnCharles:

Men man kan väl inte gå förbi CCC's gräns nu när dem satt gränser i dem nyare versionen? Har ju min 7950 på 1100/1500 och det är max nu, vet iofs inte vart gränsen ligger för 78xx serien...

Är 1100/1500 Max i CCC? O.o.. trodde det var lägre

funderar på att införskaffa ett sapphire 7850 och klocka det nämligen

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem

Hejsan gubbar. Ursäkta att jag skriver i en några månader gammal tråd, men detta är den enda tråden jag hittar på google i detta forum och handlar om precis det jag vill fråga.

Jag har en Sapphire HD7850. Jag kan överklocka till max i AMD Visione Engine Control Center, dvs 1050 GPU Clock och 1450 Memory Clock. Men jag förstår inte riktigt vad poängen då är med Power Control inställningen. Jag kan dra upp denna inställning ända till 50%, medan de överklockningsguider jag hittar på nätet visar 20% som max.

Är det någon som vet hur man borde göra i AMD's VECC program för att hantera en högre överklockning? Det kanske inte går dock? Ska jag prova ett annat program? Hur vet man hur högt man skall höja volten för att höja klockorna? Och hur vet man var gränsen går för sitt kort?

Permalänk
Skrivet av Robin2:

Hejsan gubbar. Ursäkta att jag skriver i en några månader gammal tråd, men detta är den enda tråden jag hittar på google i detta forum och handlar om precis det jag vill fråga.

Jag har en Sapphire HD7850. Jag kan överklocka till max i AMD Visione Engine Control Center, dvs 1050 GPU Clock och 1450 Memory Clock. Men jag förstår inte riktigt vad poängen då är med Power Control inställningen. Jag kan dra upp denna inställning ända till 50%, medan de överklockningsguider jag hittar på nätet visar 20% som max.

Är det någon som vet hur man borde göra i AMD's VECC program för att hantera en högre överklockning? Det kanske inte går dock? Ska jag prova ett annat program? Hur vet man hur högt man skall höja volten för att höja klockorna? Och hur vet man var gränsen går för sitt kort?

MSI Afterburner är programmet du skall använda, angående maxgräns för volt.. Googla - annars öka bara lite. (det är så jag gör)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tackar Myzko.

Jag har dock läst MSI har förlorat rättigheterna till att få ändra på volten med deras program på AMD produkter. Det går inte att ändra på volten när man valt alternativet att kunna göra det med de senaste drivrutinerna från AMD eftersom två DLL filer fattas. Dessa filer kan laddas ner från annat håll, men det är alltså dessa som AMD tydligen nu kräver en licens på för att MSI ska få inkludera dem i sitt program.

Som tur har Asus tydligen fortfarande tillåtelse till detta, då deras senaste GPU Tweak program kan ändra volten.

Nu är det dock så här; jag har lyckats överklocka med volten satt på 1.225, vilket är max i GPU Tweak för mig, och fått upp ena klockan till 1180 och andra till 5000. Vid 1200 fryser det snabbt och om jag går högre än 5000 på minnesklockan med 1180 inställt på den andra klockan så kan kortet inte hålla värmen nere ens med 100% fläkthastighet i t.ex. Unigine Heaven. Detta är problematiskt för mig pga dessa anledningar:

- Mitt kort fryser alltid när det verkar gå från 67 till 68 grader, vare sig jag överklockar eller inte. Har aldrig sett "68c" innan det fryser.
- Skulle inte Sapphire vara bra på kylning och lågt oväsen? Om den inte kan hålla tempen nere utan gradvis stiger hela tiden även på 100%, varav den låter som en orkan, så har jag svårt att se hur 7850 kan ses som en överklockares dröm.
- Fläkthastigheten stiger inte ens hälften så snabbt som det borde göra när det börjar närma sig 68 grader med kortets standardinställningar. Jag måste ställa in manuella hastigheter vid vissa grader för att det inte ska nå 68c. Jag trodde även att 7850 skulle klara grader ända upp till 90c.

Vad fasen är det här? Mycket besviken på Sapphire!